Kojenecké období – psychologie a komunikace

 

   Otázka: Kojenecké období

   Předmět: Psychologie a komunikace

   Přidal(a): Marek Braun

 

 

Kojenecké období je období od 1. měsíce do 1 roku

  • dochází k prudkému vývoji jak tělesný tak psychický ­
  • tělesný vývoj vzniká na základě 2 zákonů:

1) Cechalocaudální zákon

  • vývoj se odvíjí od hlavy až k patě ­ nejprve miminko zvedá hlavičku, potom sedí a nakonec začne chodit

 

2) Proximodystální zákon

  • týká se jemné motoriky, vývoj od dlaně ke konečkům prstů ­
  • biologické potřeby u kojence:
    • spánek – kojenec spí asi tak 16 ­20 hod. během dne (je tam zahrnut noční
    • spánek a 2 intervaly ve dne dopoledne a odpoledne)
    • strava – pokud matka kojí, může stačit mateřské mléko => převádí se na umělou stravu (Sunary…) ­
    • potom se pomalu přechází na šťávičky z ovoce ­ polévky pro kojence by se neměli vůbec solit! ­
    • na noc se může podávat kaše ­
    • lžičku začínáme používat kolem půl roku ­
    • hrneček by se měj začít používat kolem 9. měsíce a stejně i rohlík

 

čistota a vyprazdňování

  • pravidelné přebalování jako prevence opruzenin ­
    • nočník se začíná používat kolem 9. měsíce ­
    • problémy se smrkáním => co nejdříve ho naučit smrkat => prevence zánětu středního ucha
    • odstranění bolesti a teploty – chodit pravidelně na preventivní prohlídky

 

Psychické potřeby kojence ­

  • sociální kontakt – vhodný přístup ­
  • pro miminko je maminkou ten kdo se o něj nejvíce stará ­
  • individuální přístup – dítě není cvičená opice ­
  • dostatek podnětů – sluchové, hmatové ­
  • uspořádání potřeb jak biologických tak psychických je důležité k správnému vývoji osobnosti

 

City u kojence => krátkodobé, hodně bouřlivé, objevují se i dlouhodobější nejčastěji k mamince ­

  • kladné city – spokojenost, úsměv => postupně se vyvíjí ­
    • 6 – 8 týden reaguje úsměvem na každou tvář ­
    • kolem 3. měsíce dohází ke komplexu oživení (obrací hlavičku a natahuje ručičky) ­
    • kolem 6.měsíce se objevuje smích při škádlení ­
  • záporné city – objevují se v období 6. měsíce ­
    • lítost, žárlivost, kolem 1. roku reaguje žárlivostí na neuspokojení potřeb ­
    • objevuje se zlost ­
    • strach spojen se socializací kolem 7. ­-8. měsíce ­
    • socializace = členění do společnosti ­

 

primární socializace

  • probíhá do 6. měsíce a uplatňuje se hlavně zrakové vnímání ­

 

sekundární socializace

  • probíhá mezi 6. – 9. měsícem zvyká si na osoby, hlasy a začíná se bát neznámého => pláče

 

Poznávací procesy

Vnímání – zrakové vnímání – v 1. měsíci krátkodobé zpozornění na tvář ­

  • ve 3. měsíci dochází ke komplexu oživení ­
  • kolem půl roku
  • začíná předmět hledat celým tělem ­ začíná vnímat barvy od 4. měsíce (červenou, žlutou, zelenou, šedou) ­
  • prostor si začnou uvědomovat kolem 9. měsíce ­

 

sluchové vnímání – hlavním podnětem je lidský hlas ­

  • ve 3. ­4. měsíci dokáže otočit hlavičku za zvukem ­
  • ve 2. měsíci hledá zdroj zvuku ­
  • kolem půl roku dokáže reagovat na intonaci hlasu ­

 

dotykové vnímání – důležitá změna polohy ­

  • nejprve předměty ohmatává pusinkou kokem 4. měsíce ­
  • kolem 8. – 9. měsíce ohmatává předměty rukama ­

 

chuťové vnímání – rozeznává hlavně chuť sladkou ­

  • další chutě jsou individuální

 

Pozornost – krátkodobá ­

  • předmět pozornosti si kojenec vybírá sám ­
  • kojenci si vybírají malé věc než ty velké

 

Představivost – podle projevů

  • jestli pláče, usmívá se…

 

Paměť – souvisí s myšlením

  • krátkodobá kolem 2. týdnů ­
  • paměť souvisí s jídlem ­
  • neustálé opakování – dítě si to zapamatuje ­
  • paměť souvisí se silným podnětem, zpravidla to bývá bolestivé

 

Myšlení – spojeno s konkrétní zkušeností ­

  • záporné – ví že to pálí vyhýbá se tomu ­
  • kladné – ve chvíli,kdy ví,že něco umí předvádí to v určitých chvílích

 

Řeč – kolem 3. měsíce se objevuje projev mluvení = broukání ­

  • zpravidla to bývá kladná odezva ­
  • výskání – když je mu dobře ­
  • kolem 7. měsíce se objevuje žvatlání = objevují se hlásky ­
  • kolem 8. ­9. měsíce zdvojuje ­
  • kolem 1. roku řeknou smysluplná slova měli by umět alespoň 3
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!