Osobnost a její vývoj – maturitní otázka (2)

 

   Otázka: Osobnost a její vývoj

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): nojmiii

 

 

PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI

  • = já – sebepoznání a city k sobě samému
  • = komplex vzájemně propojených somatických a psychických funkcí, které determinují prožívání a chování jedince a z toho vyplývající vztah k prostředí
  • V představě 3 složky:
    • TĚLESNÁ IDENTITA
      • Člověk své tělo vnímá, a pak hodnotí
      • Poruchy jako anorexie a bulimie
      • Ovlivněno výchovou a sociokulturním vlivem
    • PSYCHICKÁ IDENTITA
      • Souhrn našich duševních vlastností
    • SOCIÁLNÍ IDENTITA
      • Příslušnost k určité skupině lidí
    • IDENTITA = uvědomování si sebe samého, uvědomování si své jedinečnosti, toho kdo jsem, jaká jsem
    • SEBEPOJETÍ = to co si člověk sám o sobě myslí
      • Vývoj sebepojetí:
        • Novorozenec
        • Kojenec
        • BatoleKOPERNÍKOVA REVOLUCE (1. Období vzdoru)
        • Dospívání – Jsem to, čemu věřím
        • Dospělost – Já jsem to, co miluji
        • Stáří – Jsem to, co po mně zůstane

 

TEORIE OSOBNOSTI:

  • Vědecké zkoumání osobnosti, souvisí se směrem
  • A) BIOLOGUZIJÍCÍ POJETÍ
    • Naše tělo, ne iniciativa
  • B) PSYCHODYNAMICKÝ PŘÍSTUP
    • Nevědomé složky
    • SUGMUND FREUD
      • osobnost tvoří 3 složky
        • ID (ONO) – vrozená, nevědomé obsahy; určováno PUDY -> jsou motivovány PRINCIPEM SLASTI
        • EGO () – uspokojení reálných pudů – PRINCIP REALITY; vědomá, racionální složka, usměrňuje ID a EGO
        • SUPER EGO (NADJÁ) – PRINCIP DOKONALOSTI – skládá se ze svědomí; částečně vědomé; morálka
      • Osobnost je výsledek EGA
      • PUD ŽIVOTA a PUD SMRTI
    • VÝVOJ OSOBNOSTI PODLE FREUDA
      • Probíhá podle vrozeného programu, fáze určeny podle uspokojení principu slasti; základem je PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ
      • 5 FÁZÍ:
        • ORÁLNÍ STÁDIUM
          • 1 rok, uspokojení prostřednictvím úst
        • ANÁLNÍ STÁDIUM
          • 2-3 rok, uspokojení – zadržování a emulace stolice
        • FALICKÉ STÁDIUM
          • 4 rok, libido – genitálie, OIDIPŮV A ELEKTŘIN KOMPLEX

 

  • LATENČNÍ STÁDIUM
    • 5-10 rok, období klidu; pudy ustupují

 

  • GENIÁLNÍ FÁZE
    • 11 a výše; nástup sexuálního chování; libido se probouzí a hledá uspokojení mim o tělo a rodinu
  • Příliš málo či mnoho uspokojení v 1 fázi -> vrácení se od ní v dospělosti (kousání nehtů a tužek…)

 

  • CARL GUSTAV JUNG
    • Švýcar; jsme ovlivněni systémem, který se časem formuje
    • Obohatil Freudovi teorie, k ID EGO SUPEREGO přidává:
      • KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ
        • Společné všem lidem (obsahem jsou zkušenosti lidstva); nevědomí, které sdílíme se všemi
        • ARCHEOTYPY (vrozené vzorce chování)
          • ANIMUS – mužská složka
          • ANIMA – ženská složka
          • -> každý má obě, převaha dle pohlaví
        • INDIVIDUÁLNÍ NEVĚDOMÍ
          • Nevědomí každého z nás – pocity, zážitky
        • EGO
          • Vědomé pocity; umožňuje sebehodnocení
        • SELF (JÁ)
          • Spojené s nevědomím
          • Nadřazeno našemu JÁ
        • Vymyslel – INTROVERT A EXTROVERT = máme v sobě oba dva, ale jeden převládá a druhý je v nevědomí

 

VLASTNOSTI OSOBNOSTI

  • CHARAKTER
    • = část osobnosti, která do jisté míry řídí naše chování podle společenských norem a zásad; formuje se výchovou; určuje obsah chování
    • Složky:
      • VZTAH K LIDEM
        • Kladný = láska k lidem – ALTRUISMUS
        • Záporný = EGOISMUS
      • ODOLNOAT K ZÁTĚŽI
        • STAILITA – zvládáme krizové situace
        • LABILITA
      • SVĚDOMÍ
        • Vědomí dobra nebo zla; hodnotí naše jednání a řídí ho; MORÁLKA
      • SVĚTOVÝ NÁZOR
        • Postoj, naše ideály, přesvědčení o světě = PACIFISMUS, RASIMUS
        • Ovlivněno rodinou, okolím, náboženstvím
      • TEMPERAMENT
        • Určuje formu chování, genetika
        • Soustava psychických vlastností, které se vyjadřují reakcí, způsobem a intenzitou reakce
        • HYPOKRATES – podle 4 tělesných tekutin
        • GALENES – obohacení HYP. TEORIE – (cholerik – žluč; flegmatik – sliz; sangvinik – krev; melancholik – černá žluč)
        • HANS J. EYSENCK – využil i dělení na introverta a extroverta -> DIAGRAM

 

  • KRETSCHMER – založeno na tělesné konstrukci člověka
    • Piknický
      • Postavou je to malý člověk, podsaditá postava, menší končetiny (kratší), zaoblený, širší obličej, větší hlava, nos nahoru
      • vlastnosti: temperament – CYKLOTIMNÍ -> vlastnosti – otevřený člověk, společenský a zároveň j to realista, má zájem o okolní svět, reaguje na podměty přiměřeným způsobem = asi sangvinik
    • Astenycký typ
      • Člověk štíhlý, útlý, hubený, malá hlava, dlouhé štíhlé končetiny, úzký obličej, orlí nos
      • => SCHIZOTYMNÍ – tahle osobnost je složitější – jinak dává věci na venek, uvnitř ale cítí jinak, je uzavřený, zaměřený spíše na vlastní prožívání, mlčenlivý, vážný, reakce jsou nejednoznačné, pokaždé reaguje jinak, pokaždé reaguje jinak
    • Atletický typ
      • Silná kostra, pevná postava, jdou vidět svaly, obličej něco mezi
      • => VISKÓZNÍ – pomalost, důslednost, rozvážnost, neoplývá kreativitou, jednání není impulzivní ale stereotypní
    • SCHOPNOSTI
      • Předpoklad pro vykonání určitě činnosti
      • Stupně rozvinutí:
        • NADÁNÍ – nadprůměrný výkony v činnosti
        • TALENT – vysoce rozvinutý souhrn schopností
        • GENIALITA – rozsah kognitivních schopností
      • INTELIGENCE
        • úroveň rozumových schopností
        • Máme 2 typy:
          • FLUIDNÍ – vrozená, dána biologickou kapacitou mozku, nezávislá na učení, našem rozvoji, kolem 18 a 20 roku začíná výrazně klesat
          • KRYSTALICKÁ – získávána procesem učení, s věkem roste, závisí na jedinci, jak rozvíjí své učení…, založena na kognitivních procesech
          • Složky: pohotovost vnímání, naše představivost, verbální inteligence, matematická inteligence, paměť, sociální inteligence, emoční inteligence – EQ – umožňuje ovládat jedinci emoce a dokáže vžít do emocí cizí – dokáže správně zpracovat emoce a dokáže o tom hovořit
        • Inteligence je měřena v jednotkách IQ – číselné vyjádření naší inteligence, číslo celé a kladné
        • První IQ test 1905 – ve Francii – určena k preventivnímu rozlišení dětí – autor Binet a Simon
        • Pásmo IQ90 – 110 = průměr
      • ZÁJMY

 

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE

  • = obor, který se zabývá psychickým vývojem lidstva a jedince (studium změn prožíván a chování v průběhu časů)
  • Cíl = popsat jednotlivé vývojové změny v různých etapách a z toho vyvodit nějaké zákonitosti, a pak se snaží o vytvoření jednotné teorie vývoje osobnosti
  • Obor zabývající se též psychickým vývojem z hlediska:
    • ONTOGENEZE – od vajíčka až do smrti jedince
    • FYLOGENEZE – psychický vývoj lidstva, vznik a vývoj určitého rodu, kmene

 

  • Zákonitosti vývojových změn: náš vývoj směřuje od primitivních k dokonalejším formám; určité vývojové změny nastupují v určitých intervalech (věkových); vývoj je nezvratný; v některých etapách se vyskytuje málo vývojových změn, některé etapy jsou naopak na vývojové změny bohaté

 

  • VÝVOJ = proces evolučních změn (tělesných, duševních) a sociálních znaků člověka v průběhu jeho života; je determinován zevnitř a zvenčí

 

  • ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ PROCESY:
    • UČENÍ – proces, který se projevuje určitou přetrvávající změnou vlastností, změny jsou navozeny zkušeností
    • ZRÁNÍ – zákonitá posloupnost změn

 

  • PERIODIZACE LIDSKÉHO VÝVOJE:
    • PRENATÁLNÍ OBDOBÍ – reaguje na smyslové podměty; 10 lunárních měsíců
      • Oplození – 3 týdny
      • Embryonální – 4-12 týden (orgány)
      • Fetální – 12-porod (smyslové orgány)
    • NOVOROZENEC – přizpůsobení podmínkám, vrozené reflexy (sání, polykání, vyměšování, uchopování) a pudy, 1 měsíc; matka
    • KOJENEC – orální stádium; rozvoj MOTORIKY A VNÍMÁNÍ; 1 rok
    • BATOLE – 2-3 rok, anální stadium; chození, období změn; STIMULACE; mluva (PASIVNÍ A AKTIVNÍ SLOVNÍ ZÁSOBA); učení nápodobou; KOPERNÍKOVA REVOLUCE; stálost a trvalost objektu – když nevidí hračku, stále si jí pamatuje
    • PŘEDŠKOLNÍ VĚK – 3-6 let, jemná motorika; myšlení – EGOCENTRISMUS (zkreslení úsudku podle svého pohledu); MAGIČNOST (interpretace dění podle fantazie); ABSOLUTISMUS (definitivní platnost poznání); GENDER ROLE
    • MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – růst (svaly, výška); učení – rozvoj paměti, záměrné pozornosti, konkrétní myšlení (i abstraktní); nová autorita a nová role spolužáka
    • PUBESCENCE – 11-15, velké tělesné změny; období druhého vzdoru; abstraktní myšlení; emocionalita
    • ADOLESCENCE – 15-20, 3 změnypohlavní styk, maturita a plnoletost
    • DOSPĚLOST
      • MLADÁ DOSPĚLOST – 20-35, role: partner, rodič, zaměstnanec; přijímáme zodpovědnost, žena x muž; zkušenosti; 1 KRIZE MANŽELSTVÍ (žena, po 5-6)
      • STŘEDNÍ DOSPĚLOST – 35-45, KRIZE STŘEDNÍHO VĚKU; 2 MANŽELSKÁ KRIZE – nízká možnost otěhotnět
      • STARŠÍ DOSPĚLOST – 45-60, ukončení profesní role, PRÁZDNÉ HNÍZDO; známky stárnutí – zrak, menopauza
    • STÁŘÍRANÉ (60-75) A PRAVÉ (75- a víc); gerentopsychologie (znaky stáří); zhoršení smyslů, méně svalů, imunita, klesá frustrační tolerance; nespavost, úzkostlivost; méně adaptabilní

 

  • PERIODIZACE DUŠEVNÍHO VÝVOJE
    • Vývoj myšlení, autorem je PIAGET
      • SENSOMOTORICKÉ – 0-2; svět za pomocí smyslů a motoriky
      • PŘEDOPERAČNÍ – 3-6, egocentrické myšlení; třídění předmětů podle jednoho rysu
      • STAV KONKRÉTNÍCH OPERACÍ – 6-12, logické uvažování, konkrétní realita
      • STAV FORMÁLNÍCH OPERACÍ – hypotetické uvažování, abstraktní myšlení
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.