Otázka: Osobnost a její vývoj
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): nojmiii
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
- = já – sebepoznání a city k sobě samému
- = komplex vzájemně propojených somatických a psychických funkcí, které determinují prožívání a chování jedince a z toho vyplývající vztah k prostředí
- V představě 3 složky:
- TĚLESNÁ IDENTITA
- Člověk své tělo vnímá, a pak hodnotí
- Poruchy jako anorexie a bulimie
- Ovlivněno výchovou a sociokulturním vlivem
- PSYCHICKÁ IDENTITA
- Souhrn našich duševních vlastností
- SOCIÁLNÍ IDENTITA
- Příslušnost k určité skupině lidí
- IDENTITA = uvědomování si sebe samého, uvědomování si své jedinečnosti, toho kdo jsem, jaká jsem
- SEBEPOJETÍ = to co si člověk sám o sobě myslí
- Vývoj sebepojetí:
- Novorozenec
- Kojenec
- Batole – KOPERNÍKOVA REVOLUCE (1. Období vzdoru)
- Dospívání – Jsem to, čemu věřím
- Dospělost – Já jsem to, co miluji
- Stáří – Jsem to, co po mně zůstane
- Vývoj sebepojetí:
- TĚLESNÁ IDENTITA
TEORIE OSOBNOSTI:
- Vědecké zkoumání osobnosti, souvisí se směrem
- A) BIOLOGUZIJÍCÍ POJETÍ
- Naše tělo, ne iniciativa
- B) PSYCHODYNAMICKÝ PŘÍSTUP
- Nevědomé složky
- SUGMUND FREUD
- osobnost tvoří 3 složky
- ID (ONO) – vrozená, nevědomé obsahy; určováno PUDY -> jsou motivovány PRINCIPEM SLASTI
- EGO (JÁ) – uspokojení reálných pudů – PRINCIP REALITY; vědomá, racionální složka, usměrňuje ID a EGO
- SUPER EGO (NADJÁ) – PRINCIP DOKONALOSTI – skládá se ze svědomí; částečně vědomé; morálka
- Osobnost je výsledek EGA
- PUD ŽIVOTA a PUD SMRTI
- osobnost tvoří 3 složky
- VÝVOJ OSOBNOSTI PODLE FREUDA
- Probíhá podle vrozeného programu, fáze určeny podle uspokojení principu slasti; základem je PSYCHOSEXUÁLNÍ VÝVOJ
- 5 FÁZÍ:
- ORÁLNÍ STÁDIUM
- 1 rok, uspokojení prostřednictvím úst
- ANÁLNÍ STÁDIUM
- 2-3 rok, uspokojení – zadržování a emulace stolice
- FALICKÉ STÁDIUM
- 4 rok, libido – genitálie, OIDIPŮV A ELEKTŘIN KOMPLEX
- ORÁLNÍ STÁDIUM
- LATENČNÍ STÁDIUM
- 5-10 rok, období klidu; pudy ustupují
- GENIÁLNÍ FÁZE
- 11 a výše; nástup sexuálního chování; libido se probouzí a hledá uspokojení mim o tělo a rodinu
- Příliš málo či mnoho uspokojení v 1 fázi -> vrácení se od ní v dospělosti (kousání nehtů a tužek…)
- CARL GUSTAV JUNG
- Švýcar; jsme ovlivněni systémem, který se časem formuje
- Obohatil Freudovi teorie, k ID EGO SUPEREGO přidává:
- KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ
- Společné všem lidem (obsahem jsou zkušenosti lidstva); nevědomí, které sdílíme se všemi
- ARCHEOTYPY (vrozené vzorce chování)
- ANIMUS – mužská složka
- ANIMA – ženská složka
- -> každý má obě, převaha dle pohlaví
- INDIVIDUÁLNÍ NEVĚDOMÍ
- Nevědomí každého z nás – pocity, zážitky
- EGO
- Vědomé pocity; umožňuje sebehodnocení
- SELF (JÁ)
- Spojené s nevědomím
- Nadřazeno našemu JÁ
- Vymyslel – INTROVERT A EXTROVERT = máme v sobě oba dva, ale jeden převládá a druhý je v nevědomí
- KOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ
VLASTNOSTI OSOBNOSTI
- CHARAKTER
- = část osobnosti, která do jisté míry řídí naše chování podle společenských norem a zásad; formuje se výchovou; určuje obsah chování
- Složky:
- VZTAH K LIDEM
- Kladný = láska k lidem – ALTRUISMUS
- Záporný = EGOISMUS
- ODOLNOAT K ZÁTĚŽI
- STAILITA – zvládáme krizové situace
- LABILITA
- SVĚDOMÍ
- Vědomí dobra nebo zla; hodnotí naše jednání a řídí ho; MORÁLKA
- SVĚTOVÝ NÁZOR
- Postoj, naše ideály, přesvědčení o světě = PACIFISMUS, RASIMUS
- Ovlivněno rodinou, okolím, náboženstvím
- TEMPERAMENT
- Určuje formu chování, genetika
- Soustava psychických vlastností, které se vyjadřují reakcí, způsobem a intenzitou reakce
- HYPOKRATES – podle 4 tělesných tekutin
- GALENES – obohacení HYP. TEORIE – (cholerik – žluč; flegmatik – sliz; sangvinik – krev; melancholik – černá žluč)
- HANS J. EYSENCK – využil i dělení na introverta a extroverta -> DIAGRAM
- VZTAH K LIDEM
- KRETSCHMER – založeno na tělesné konstrukci člověka
- Piknický
- Postavou je to malý člověk, podsaditá postava, menší končetiny (kratší), zaoblený, širší obličej, větší hlava, nos nahoru
- vlastnosti: temperament – CYKLOTIMNÍ -> vlastnosti – otevřený člověk, společenský a zároveň j to realista, má zájem o okolní svět, reaguje na podměty přiměřeným způsobem = asi sangvinik
- Astenycký typ
- Člověk štíhlý, útlý, hubený, malá hlava, dlouhé štíhlé končetiny, úzký obličej, orlí nos
- => SCHIZOTYMNÍ – tahle osobnost je složitější – jinak dává věci na venek, uvnitř ale cítí jinak, je uzavřený, zaměřený spíše na vlastní prožívání, mlčenlivý, vážný, reakce jsou nejednoznačné, pokaždé reaguje jinak, pokaždé reaguje jinak
- Atletický typ
- Silná kostra, pevná postava, jdou vidět svaly, obličej něco mezi
- => VISKÓZNÍ – pomalost, důslednost, rozvážnost, neoplývá kreativitou, jednání není impulzivní ale stereotypní
- SCHOPNOSTI
- Předpoklad pro vykonání určitě činnosti
- Stupně rozvinutí:
- NADÁNÍ – nadprůměrný výkony v činnosti
- TALENT – vysoce rozvinutý souhrn schopností
- GENIALITA – rozsah kognitivních schopností
- INTELIGENCE
- úroveň rozumových schopností
- Máme 2 typy:
- FLUIDNÍ – vrozená, dána biologickou kapacitou mozku, nezávislá na učení, našem rozvoji, kolem 18 a 20 roku začíná výrazně klesat
- KRYSTALICKÁ – získávána procesem učení, s věkem roste, závisí na jedinci, jak rozvíjí své učení…, založena na kognitivních procesech
- Složky: pohotovost vnímání, naše představivost, verbální inteligence, matematická inteligence, paměť, sociální inteligence, emoční inteligence – EQ – umožňuje ovládat jedinci emoce a dokáže vžít do emocí cizí – dokáže správně zpracovat emoce a dokáže o tom hovořit
- Inteligence je měřena v jednotkách IQ – číselné vyjádření naší inteligence, číslo celé a kladné
- První IQ test 1905 – ve Francii – určena k preventivnímu rozlišení dětí – autor Binet a Simon
- Pásmo IQ – 90 – 110 = průměr
- ZÁJMY
- Piknický
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
- = obor, který se zabývá psychickým vývojem lidstva a jedince (studium změn prožíván a chování v průběhu časů)
- Cíl = popsat jednotlivé vývojové změny v různých etapách a z toho vyvodit nějaké zákonitosti, a pak se snaží o vytvoření jednotné teorie vývoje osobnosti
- Obor zabývající se též psychickým vývojem z hlediska:
- ONTOGENEZE – od vajíčka až do smrti jedince
- FYLOGENEZE – psychický vývoj lidstva, vznik a vývoj určitého rodu, kmene
- Zákonitosti vývojových změn: náš vývoj směřuje od primitivních k dokonalejším formám; určité vývojové změny nastupují v určitých intervalech (věkových); vývoj je nezvratný; v některých etapách se vyskytuje málo vývojových změn, některé etapy jsou naopak na vývojové změny bohaté
- VÝVOJ = proces evolučních změn (tělesných, duševních) a sociálních znaků člověka v průběhu jeho života; je determinován zevnitř a zvenčí
- ZÁKLADNÍ VÝVOJOVÉ PROCESY:
- UČENÍ – proces, který se projevuje určitou přetrvávající změnou vlastností, změny jsou navozeny zkušeností
- ZRÁNÍ – zákonitá posloupnost změn
- PERIODIZACE LIDSKÉHO VÝVOJE:
- PRENATÁLNÍ OBDOBÍ – reaguje na smyslové podměty; 10 lunárních měsíců
- Oplození – 3 týdny
- Embryonální – 4-12 týden (orgány)
- Fetální – 12-porod (smyslové orgány)
- NOVOROZENEC – přizpůsobení podmínkám, vrozené reflexy (sání, polykání, vyměšování, uchopování) a pudy, 1 měsíc; matka
- KOJENEC – orální stádium; rozvoj MOTORIKY A VNÍMÁNÍ; 1 rok
- BATOLE – 2-3 rok, anální stadium; chození, období změn; STIMULACE; mluva (PASIVNÍ A AKTIVNÍ SLOVNÍ ZÁSOBA); učení nápodobou; KOPERNÍKOVA REVOLUCE; stálost a trvalost objektu – když nevidí hračku, stále si jí pamatuje
- PŘEDŠKOLNÍ VĚK – 3-6 let, jemná motorika; myšlení – EGOCENTRISMUS (zkreslení úsudku podle svého pohledu); MAGIČNOST (interpretace dění podle fantazie); ABSOLUTISMUS (definitivní platnost poznání); GENDER ROLE
- MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – růst (svaly, výška); učení – rozvoj paměti, záměrné pozornosti, konkrétní myšlení (i abstraktní); nová autorita a nová role spolužáka
- PUBESCENCE – 11-15, velké tělesné změny; období druhého vzdoru; abstraktní myšlení; emocionalita
- ADOLESCENCE – 15-20, 3 změny – pohlavní styk, maturita a plnoletost
- DOSPĚLOST
- MLADÁ DOSPĚLOST – 20-35, role: partner, rodič, zaměstnanec; přijímáme zodpovědnost, žena x muž; zkušenosti; 1 KRIZE MANŽELSTVÍ (žena, po 5-6)
- STŘEDNÍ DOSPĚLOST – 35-45, KRIZE STŘEDNÍHO VĚKU; 2 MANŽELSKÁ KRIZE – nízká možnost otěhotnět
- STARŠÍ DOSPĚLOST – 45-60, ukončení profesní role, PRÁZDNÉ HNÍZDO; známky stárnutí – zrak, menopauza
- STÁŘÍ – RANÉ (60-75) A PRAVÉ (75- a víc); gerentopsychologie (znaky stáří); zhoršení smyslů, méně svalů, imunita, klesá frustrační tolerance; nespavost, úzkostlivost; méně adaptabilní
- PRENATÁLNÍ OBDOBÍ – reaguje na smyslové podměty; 10 lunárních měsíců
- PERIODIZACE DUŠEVNÍHO VÝVOJE
- Vývoj myšlení, autorem je PIAGET
- SENSOMOTORICKÉ – 0-2; svět za pomocí smyslů a motoriky
- PŘEDOPERAČNÍ – 3-6, egocentrické myšlení; třídění předmětů podle jednoho rysu
- STAV KONKRÉTNÍCH OPERACÍ – 6-12, logické uvažování, konkrétní realita
- STAV FORMÁLNÍCH OPERACÍ – hypotetické uvažování, abstraktní myšlení
- Vývoj myšlení, autorem je PIAGET