Otázka: Komunikace
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Kamm
= předávání informací v sociálním kontaktu pomocí různých prostředků, zahrnuje i sdílení
Rozlišujeme:
Jazyk – abstraktní systém prostředků a pravidel sloužící k smysluplnému projevu, nástroj myšlení a dorozumění
Řeč – schopnost člověka vyjadřovat myšlenky (přání, emoce, rozkazy, estetické prožitky) artikulovanými zvuky nebo grafickými projevy
Mluva –konkrétní realizace jazyka
Význam komunikace
Každý z nás vnímá přesný význam slov prostřednictvím svého hodnocení, na základě svých zkušeností a znalostí
Faktory ovlivňující komunikaci mimoslovní:
– Vokální komunikace se zabývá používáním slov a písmen ve verbální komunikaci:
- Výška hlasu (s výškou hlasu se může měnit i význam slov)
- Modulace hlasu(monotónní projev uspává)
- Tón hlasu, srozumitelnost, tempo řeči, výslovnost, načasování…
– Verbální (slovní) komunikace
- Interpersonální – dialog mezi 2 lidmi
- Skupinová komunikace – rozhovor ve skupině
- Masová komunikace–zasáhne v krátké době velký počet lidí (masmédia = TV, internet, noviny atd.)
Podmínky dobrého rozhovoru:
-Přiměřená vzdálenost
-Zrakový kontakt
-Přiměřený výraz tváře
-Být k partnerovi otočen čelem
-Klid řeči i těla
-Neskákat druhému do řeči
-Slušné chování (pozdrav, poslouchat druhého atd.)
Zajímavosti:
Víš, že při rozhovoru je pouze 10% vyjádřeno slovy, 40% tím, jak je to řečeno, a 50% získáme ze signálů řeči?
Jakým smyslem získává člověk nejvíce informací?
Zrak= 80% sluch= 10% ostatní smysly = 10%
Zóny v komunikaci
- Intimní zóna – partneři, útok, doktor
- Osobní zóna – komunikace s přáteli, s kolegy v práci
- Společenská zóna – pracovní jednání, rozhovor s prodavačem
- Veřejná zóna –herci na jevišti, setkání s cizím člověkem
MIMOSLOVNÍ KOMUNIKACE
- MIMIKA
- GESTIKA
- Znaková řeč
- HAPTIKA
- PROXEMIKA
- POSTUROLOGIE
- ŘEČ OČÍ
- Kinezika
Komunikovat můžeme také:
účesem
oblečením
vůní
KOMUNIKACE ČINEM
Pasivita v komunici
- Bezbrannost vůči požadavkům druhých
- Nedostatek sebejistoty
- Ustupování ostatním
- Stálé omlouvání se
- Vyhýbání se výměně názorů a sociálním kontaktům
- Pocit, že mě druzí využívají. Vybíjení si vzteku na slabších.
Asertivita v komunikaci
- Ví, co chce dělat a jsou mu jasné i následky
- Vyhýbá se manipulaci a agresi
- Většinou přímo řekne své pocity
- Nepovyšuje se a zásadně se neponižuje
- Umí naslouchat druhému
- Když udělá chybu, tak ji přizná
- Přistoupí na kompromisy
- Působí volně, vyrovnaně, srozumitelně
- Častěji vyjadřuje pozitivní věci
- Kritizuje věcně, konstruktivně
- Jde mu o spolupráci s ostatními, ne o své vítězství
Řešení konfliktů
Konflikt je střet dvou či více osob nebo skupin, jejichž stanoviska, motivy, snahy, jsou v protikladu.
- POZOR NA nevhodné místo a situace, nehledají řešení, problém není přesně popsán, nadřízená nepodporuje podřízenou, nezná pohled protistrany
- Doporučení