Otázka: Křesťanství
Předmět: Dějepis
Přidal(a): Lucie
Vznik křesťanství
- v 1. století v provincii Judeji vznik nového náboženství křesťanství
- počátky křesťanství spojeny se židovským prorokem Ježíšem (latinsky Jesus, hebrejsky Joshua)
- narodil se v Betlémě
- v Nazaretě žil 30 let a působil zde jako tesař, ale o tom nejsou záznamy
- do 33 let působil jako prorok, učitel a reformátor v severopalestinské Galileji
- jeho existenci dosud zatím nikdo nezpochybnil
- pomocí turínského plátna zjištěna podoba Ježíše
- hlásaná nauka poněkud odlišná od judaismu
- judaistickým kněžstvem Ježíš považován za kacíře
- po jeho příjezdu do Jeruzaléma jimi prosazena jeho poprava ukřižováním
- prameny: 4 evangelia -> 3 si jsou podobné, ale každé od jiného autora a jedno je více duchovně založené
Podstata křesťanství
- podstatou křesťanství je víra v jediného Boha, které si každý může představit jinak
- stvořitel světa – Bůh stvořil člověka a dal mu svobodnou vůli -> může se rozhodnout dobrovolně dobře nebo špatně s osobní odpovědností před nejvýš spravedlivým Bohem (dobré vždy odmění, zlo vždy potrestá)
- člověk je spíše nakloněn ke zlu, také vlivem zlého ďábla – původně dalšího božího tvora = anděla, který Bohu vypověděl poslušnost, byl potrestán a nyní se snaží ze závisti svést k neposlušnosti člověka
- hřích -> Adam a Eva utrhli jablko
- jen jeden člověk je určen k trestu za hříchy všeho lidstva, ale tento člověk musí být roven Bohu, a to jen Bůh -> proto Bůh vtělen do člověka a zrozen Ježíš, který svým ukřižováním potrestán za celé lidstvo (Bůh a člověk zároveň)
- od té doby může dojít k odpuštění (všeodpouštějící láska) za určitých podmínek (pokání a změna myšlení) > odměnou omilostněným je SPÁSA = trávit duchovní existenci poblíž Boha
- třetího dne Ježíšův hrob nalezen prázdný > vznik učení o jeho zmrtvýchvstání, nanebevstoupení a věčném životě v nebeském království
Šíření křesťanství
- učení šířeno učedníky (apoštoly = posly)
- Ježíš označován jako Kristus = spasitel
- nové učení nazváno křesťanství (původně hanlivé označení) -> postupný průnik do různých oblastí říše – zásady křesťanství shrnuty písemně do Nového zákona, který je s židovským Starým zákonem součástí Bible s klíčovými evangelii sv. Marka, Matouše, Lukáše a Jana
- evangelia = jediný písemný pramen o existenci Ježíše Krista; z hlediska historie dost obtížné
- Jan a Matouš Krista znali, ostatní se stali učedníky až po jeho smrti
- evangelium podle Lukáše = zprávy z Ježíšova dětství
- kromě evangelií také epištoly:
- dopisy apoštolů, většinou Pavla
- otevřené dopisy, posílány církevním komunitám
- závěr tvoří apokalypsa
- popisují věci budoucí
- po životě přijde ráj
- hlásána rovnost lidí jako božích dětí
- mnoho přívrženců zpočátku v nižších vrstvách, později rozšířeno do vyšších vrstev
- pronásledování křesťanů zahájeno císařem Nerem, který chtěl odvrátit podezření z požáru -> s přestávkami až do vlády císaře Konstantina, který křesťanství zlegalizoval
- 313 Milánský edikt, který ukončil 300leté pronásledování křesťanů
- nestalo se ale státním náboženstvím, to až ve 4. století, za Konstantina bylo pouze zlegalizováno
- mnoho křesťanů odsouzeno k smrti – v křesťanství uctíváni jako mučedníci
Křesťanští učedníci
- filosofický rozměr křesťanství dodán Aureliem Augustinem (sv. Augustin) – spis „O boží obci“ (křesťanská teorie dějin)
- Jeroným – překlad bible do latiny = vulgata
- Basilius – patří ke 4 východním otcům
- Řehoř z Nazianzu
- Jan Zlatoústý z Alexandrie
- ještě v době pronásledování první hereze:
- montanismus = lidé měli odejít na hory, kde se zachrání -> druhý příchod Ježíše Krista
- ariánství = šířeno mezi Germány
- spory o Kristovu podstatu na prvních koncilech
- radikálními křesťany vytvořeno v Egyptě poustevnické hnutí -> Antonín
- uznávanou hlavou církve se postupně stávali římští biskupové (papežové) -> první nejvýznamnější papež Lev I. Veliký
- v 5. století křesťanství přijímáno Germány – germánské kmeny -> postupný průnik do dalších evropských regionů
- během středověku křesťanství součástí života – s křesťanskými obřady spojeny všechny důležité události (křest, svatba, smrt)
- obyvatelstvo ohrožováno nemoci, hladem a válkami – neschopnost vysvětlit přírodní jevy -> křesťanstvím poskytnuto jednoduché vysvětlení vše řízeno Bohem
- duchovenstvem slibovány posmrtné odměny spásou duše za dodržování božích přikázání, v opačném případě zatracení
Organizace církve
- velký význam papežství na Západě – papež původně římským biskupem, postupně hlavním představitelem církve na Západě
- od 580 počátky také světské moci
- prvním papežem sv. Petr
- velkým papežem v závěru existence Západořímského říše Lev I. – jím církev uchráněna před Huny a germánskými pohany
- dalším významným papežem Řehoř I.. (6/7 století) -> autor gregoriánského chorálu
- nutnost organizace = církev -> v čele od počátku papež
- další duchovenstvo:
- kardinálové
- arcibiskupové
- biskupové
- faráři
- někteří křesťané (mniši, jeptišky) v klášterech – život podle přísných pravidel; postupný vznik klášterních řádů – nejstarším řádem jsou Benediktini (podle sv. Benedikta, který založil r. 529 první klášter Monte Cassino
- od počátku středověku dvě křesťanská centra: Řím a Konstantinopol
Svátosti
- křest – křesťan se stane křesťanem
- manželství – svatba v kostele, sňatek lze těžko zrušit -> jeden z důvodu může být neplodnost jednoho z manželů
- svátost smíření -> zpověď – zproštění viny
- přijímaní = chleba a víno (tělo a krev Páně)