Otázka: Malíři zaalpské renesance
Předmět: Dějepis/Dějiny umění
Přidal(a): Eliška Burešová
Malíři zaalpské renesance
Období: 15. a 17. století
Albrecht Durer
-pocházel z Norimberku (Německo)
-byl malíř, grafik a teoretik umění
-pracoval s akvarelem, klasickou malbou, leptem, dřevořezem, měděrytem,
-vyučil se zlatníkem v otcově dílně což se projevilo na v jemné precizní práci s rydlem
-autoportrét povýšil na umělecké dílo
-akvarel a tisk dovedl k dokonalosti
– Jako první v Německu kreslil akt podle živých modelů
Hieronymus Bosch
-byl přední Holandský malíř
-Jako illuminator má smysl pro detail
-většina jeho prací znázorňuje hříchy a morální úpadek lidstva
-jeho díla se vyznačují vysokou mírou fantazie a hluboce promyšlenou
symbolikou postav a ikonografie
-kompozice jeho díla je založena na propracovaném detail
-užívá fantasktních prvků a v netradičních vztazích (různé velikostní poměry,morbidnost)
-Boschovo dílo je mimo jiné také považováno za jeden z hlavních inspiračních zdrojů pro surrealismus ve 20. století.
Pieter Breugel Starší
-založil rod malířů, kteří malovali v jeho duchu
-připomínal dílo Besche
-zobrazuje člověka strácejícího se v davu , rlzná podobenství a písloví, lidové prostřed
– mazy jeho pokračovatele patří Pieter Bruegel mladší, Jan Bruegel Sametový
Bartolomeus Spranger
-navazuje na Benátskou školu, jeden z nejvýraznějších manýristů za Alpami
– byl vinikajcím kreslířem, ale doložené jsou jeho sochařské a grafické pokusi.
– Působil ve Francii I na dvoře Rudolfa II v Praze
-Erotismus, smyslnost, elegance, hodně mytologycké náměty, používá efekticní barevou škálu (perletovou šed, tyrkysovou modř,karmín,červenou…)
– jeho obrazy jsou v obrazárně na pražském hradě
Lucas Cranach Starší
-byl německý renesanční malíř rytec a dřevorytec
-ve své době byl úspěšným a váženým měštanem
-jeden ze zakladatelů Poddunajské školy
-zachycoval krajinu v realističté podobě a zalčlenoval lidské postavy do krajiny
Matheus Grunewald
-částečně převzal Italský vliv a Fantasní prvky od Bosche
-byl významnou osobností renesančního malířství a představitel pozdně gotického expresivního spiritualsimu
Baroko – architektura, sochařství a malířství v Evropě
Konec 16. století v Itálii 18. Století
Dvě vývojové formy
Klasicizující forma baroka
-vychází z Vignoly (manýrismus)
-připomíná antiku
-vyhovujr skupině měštanstva a buržoazie
-země- Anglie, Francie, Nizozemí, Švédsko, Dánsko, Rusko
Dynamizující forma baroka
-vychází z Michelangela
-stala se nástrojem katolické církve, připomíná nicotnost pozemsého života
-spojená s konzervatismem
-země- Itálie, Rakousko, České země, Španělsko
V barkoním umění se uplatnují 3 základní principy
- Subjektivní individualsimus= výtvarný výraz autora
- Smyslový naturalismus= popis přesné přírody (anomálie, vrásky v obličeji, gesta, patetický výraz)
- Iluzinismus=snaha vyjádřit proctor, různé druhy perspektivy, nové pohledy na proctor, objem, uvádí pozorovatele do oblasti fantazie
Barokní architektura v Itálii
-je to dinamizující forma
-Řím se stává centrem kultury
-spěje ke stálele větší složitostin průniky geometrických tvarů, složité půdorysy, oval, průčelí, je různě prolamováno včetně římsy
-výsledné působení je založeno na střídání Konkávních (vydutých) a konvexních (vypouklích) tvarů
-Architektonické prvky:
- točité sloupy
- prolamované římsy
- kasulová okna(výrazné zakřivenými plochami I bočními stranami včetně parapet, tvar kněžského ornátu)
- různé druhy klenem
- kopule
- česká placka
- anitcké sloupy-korientský
- umělí mramor
- štuky
- erby
- voluty
Carlo Maderna
Dostavba chrámu sv. Petra ve Vatikánu v Římě
Gian Lorenzo Berniny
-byl významný Italský architect a sochař a malíř jeho sochy se stali vzorem pro evropské sochaře
Nicola Salvi
Baldasare Longhena
Guardo Guarini
Francesco Boromini
Barokní sochařství
G.L. Bernini- sochařství
-dynamizující forma (tvarově bohatší, vynalézavější do prostoru)
-materiál podle významu bronz, štuk, kámen, zlacení, polychromie
-náboženské a mytologické náměty
-výzdoba klášterů, zámků a palace
-nové prvky
- žánrové scény
- alegorie
Malířství Baroko
-hlavním motyvem bylo lidské tělo
-nejvýraznějším prvkem jsou stropní fresky
-objevují se nové náměty a to především žánrový, krajiny lovecká scéna se zátiším
-technika šerosvitu
-mnohdy měnící reálné tvary
Diego Velázquez
-byl španělský malíř, vůdčí umělecká osobnost na dvoře krále Filipa IV.
-Byl předním umělcem barokního období, proslavil se především řadou portrétů španělské královské
Rembrandt va Rijn
-byl nizozemský malíř, kreslíř, grafik a rytec
– Je považován za jednoho z nejlepších malířů a grafiků západního uměn
-mistrně ovláda techniku šerosvitu a figurální malby
– Jeho dílo zahrnuje portréty, zejména autoportréty, a také holandské krajiny a obrazy s mytologickými či biblickými tématy
Caravagio
Pieter Paul Rubens
Anton van Dyck
Baroko v Českých zemích- architektura, sochařství, malířství