Marketing – maturitní otázka

 

   Otázka: Marketing

   Předmět: Ekonomie, Marketing

   Přidal(a): Kirnik

 

MARKETING

  • Nauka o trhu a zákaznících
  • Je součástí ekonomie, jako společenská věda
  • Market= trh, ing= činnost, průběh
  • Vznikl v polovině 20. Století (1950)
  • Ovlivňuje mnoho podnikatelských činností
    • Prodej
    • Výrobu
    • Řízení
    • Personál
    • Nákup- zásobování

 

Market= proces, který umožňuje:

  • Poznání
  • Předvídání
  • Ovlivňování
  • Uspokojování

-> potřeby zákazníka, s cílem dosažení zisku. Potřeba= pocit nedostatku, který chce odstranit.

  • Marketingem se zabývají některé speciální firmy tzv. marketingové

 

PŘEDPOKLADY PRO MARKETING

Existence nejméně dvou stran, které mají co nabídnout

  • (výrobce X  zákazník) , (zboží X peníze)

Obě strany musí být ochotny zúčastnit se směny

  • (kdyby jedna strana nebyla ochotna se zúčastnit se směny, neuskutečnila by se)

Existuje komunikace mezi všemi stranami:

  • (víme o tom, co firma vyrábí a nabízí)

Musí existovat předmět směny

  • (auto, peníze, zajištění služby)

 

CÍLE MARKETINGU

  • ZAJIŠTĚNÍ TRVALÉHO PRODEJE A TRVALÉHO ZISKU
  • ZAJIŠTĚNÍ SPOKOJENOSTI ZÁKAZNÍKŮ A JEJICH NÁVRATU
  • PRODEJ= pouze jedna činnost. Úkolem je přimět zákazníka ke koupi výrobku, který už podnik vyrobil
  • MARKETING= souhrn mnoha činností, na jejichž konci je prodej.

 

VÝVOJOVÉ ETAPY MARKETINGU 

  • Vyjadřují určité přístupy a směry podnikatelského myšlení= podnikatelské koncepce
  • Jsou založeny na zcela odlišných principech vznikajících působením trhu a jiných faktorů.

 

ETAPY:

VÝROBNÍ KONCEPCE:

  • Nejstarší podnikatelské koncepce 1900-1920
  • V tomto období převyšuje poptávka nabídku, na trhu rozhoduje výrobce
  • Koncepce vychází z potřeb podniku
  • Cílem firmy je maximalizovat zisk tím, že minimalizuje náklady a bude hodně prodávat.
  • Je založena na předpokladu, že zákazníci chtějí levné a snadno dostupné zboží
  • Hlavní představitelé: Tomáš Baťa a Henry Ford à zavedli hromadnou výrobu, Ford zavedl pásovou.

 

VÝROBKOVÁ KONCEPCE:

  • 1920-1940
  • Období světové hospodářské krize -> vysoká nezaměstnanost, nedostatek peněz.
  • Poptávka stále převyšuje nabídku, ale výrobci už začínají brát ohledy na zákazníky
  • Aby firmy dosáhly zisku, zaměřují se na bohaté potenciální zákazníky

 

PRODEJNÍ:

  • 1940-1950
  • Poptávka se srovnala s nabídkou
  • Prodejci byli nuceni řešit odbytové problémy
  • Nejdůležitější postavení na trhu dostává zákazník
  • Výrobci musí přesvědčit zákazníky pomocí reklamy.
  • Cílem firmy je stále prodat, to co vyrobila a ne vyrobit to, co zákazník chce.

 

MARKETINGOVÁ:

  • 1950-1970
  • Firmy začínají zjišťovat přání a potřeby zákazníků a podle toho vyrábět výrobky
  • Cílem je prodávat a vytvářet zisk + udržet si stálé zákazníky
  • Firmy provádějí průzkumy trhu, plánují odbyt, budoucí vývoj a stále používají reklamy

 

SOCIÁLNÍ:

  • 1970-2000
  • Výrobci se snaží uspokojit potřeby svých zákazníků a zároveň potřeby společnosti jako celku
  • Ochrana životního prostředí, snižování nadspotřeby, omezení nedostatků





Další podobné materiály na webu: