Otázka: Marketing
Předmět: Ekonomie, Marketing
Přidal(a): Kirnik
MARKETING
- Nauka o trhu a zákaznících
- Je součástí ekonomie, jako společenská věda
- Market= trh, ing= činnost, průběh
- Vznikl v polovině 20. Století (1950)
- Ovlivňuje mnoho podnikatelských činností
- Prodej
- Výrobu
- Řízení
- Personál
- Nákup- zásobování
Market= proces, který umožňuje:
- Poznání
- Předvídání
- Ovlivňování
- Uspokojování
-> potřeby zákazníka, s cílem dosažení zisku. Potřeba= pocit nedostatku, který chce odstranit.
- Marketingem se zabývají některé speciální firmy tzv. marketingové
PŘEDPOKLADY PRO MARKETING
Existence nejméně dvou stran, které mají co nabídnout
- (výrobce X zákazník) , (zboží X peníze)
Obě strany musí být ochotny zúčastnit se směny
- (kdyby jedna strana nebyla ochotna se zúčastnit se směny, neuskutečnila by se)
Existuje komunikace mezi všemi stranami:
- (víme o tom, co firma vyrábí a nabízí)
Musí existovat předmět směny
- (auto, peníze, zajištění služby)
CÍLE MARKETINGU
- ZAJIŠTĚNÍ TRVALÉHO PRODEJE A TRVALÉHO ZISKU
- ZAJIŠTĚNÍ SPOKOJENOSTI ZÁKAZNÍKŮ A JEJICH NÁVRATU
- PRODEJ= pouze jedna činnost. Úkolem je přimět zákazníka ke koupi výrobku, který už podnik vyrobil
- MARKETING= souhrn mnoha činností, na jejichž konci je prodej.
VÝVOJOVÉ ETAPY MARKETINGU
- Vyjadřují určité přístupy a směry podnikatelského myšlení= podnikatelské koncepce
- Jsou založeny na zcela odlišných principech vznikajících působením trhu a jiných faktorů.
ETAPY:
VÝROBNÍ KONCEPCE:
- Nejstarší podnikatelské koncepce 1900-1920
- V tomto období převyšuje poptávka nabídku, na trhu rozhoduje výrobce
- Koncepce vychází z potřeb podniku
- Cílem firmy je maximalizovat zisk tím, že minimalizuje náklady a bude hodně prodávat.
- Je založena na předpokladu, že zákazníci chtějí levné a snadno dostupné zboží
- Hlavní představitelé: Tomáš Baťa a Henry Ford à zavedli hromadnou výrobu, Ford zavedl pásovou.
VÝROBKOVÁ KONCEPCE:
- 1920-1940
- Období světové hospodářské krize -> vysoká nezaměstnanost, nedostatek peněz.
- Poptávka stále převyšuje nabídku, ale výrobci už začínají brát ohledy na zákazníky
- Aby firmy dosáhly zisku, zaměřují se na bohaté potenciální zákazníky
PRODEJNÍ:
- 1940-1950
- Poptávka se srovnala s nabídkou
- Prodejci byli nuceni řešit odbytové problémy
- Nejdůležitější postavení na trhu dostává zákazník
- Výrobci musí přesvědčit zákazníky pomocí reklamy.
- Cílem firmy je stále prodat, to co vyrobila a ne vyrobit to, co zákazník chce.
MARKETINGOVÁ:
- 1950-1970
- Firmy začínají zjišťovat přání a potřeby zákazníků a podle toho vyrábět výrobky
- Cílem je prodávat a vytvářet zisk + udržet si stálé zákazníky
- Firmy provádějí průzkumy trhu, plánují odbyt, budoucí vývoj a stále používají reklamy
SOCIÁLNÍ:
- 1970-2000
- Výrobci se snaží uspokojit potřeby svých zákazníků a zároveň potřeby společnosti jako celku
- Ochrana životního prostředí, snižování nadspotřeby, omezení nedostatků