Otázka: Metodický list do výtvarné výchovy pro pedagogickou praxi
Předmět: Pedagogika, výtvarná výchova
Přidal(a): Kateřina Zapletalová
Střední odborná škola managementu a práva, s.r.o. Karviná, Kateřina Zapletalová
SCHÉMA PŘÍPRAVY VÝTVARNÉ ČINNOSTI NA PEDAGOGICKOU PRAXI V MATEŘSKÉ ŠKOLE, ŠKOLNÍ DRUŽINĚ
Věkové složení dětí: 1. až 5 třída
Počet dětí: do 25
Časová dotace: 2 x 45 minut (možno rozložit do dvou dnů)
Tematický celek (viz oblasti RVP): Kouzelná čepička
Část tematického celku: Tvoření s radostí
Cíle:
– rozpoznat v textu hlavní myšlenku
– odlišit dobro a zlo
– rozvíjet potěšení z knih
– zformulovat základní charakterové vlastnosti postav příběhu
– pomoci fantazie si představit hlavní hrdiny
Řízená činnost z výtvarné výchovy nebo pracovní výchovy:
Cíl:
– zdokonalit se v jemné motorice
– rozvoj estetického vnímání
– naučit se nebát se experimentovat ve výtvarné činnosti
– získat radost z tvořivosti, z objevu nových výtvarných vyjadřovacích možností
Výtvarná technika: kombinovaná technika
Materiál a pomůcky:
- barevné papíry a čtvrtky
- časopisy
- zbytky látek šála
- temperové barvy nebo tekuté vodové barvy
- špejle
- pravítko, tužka
- nůžky,
- lepidlo, lepidlo na textil
Organizace: v herně – u stolečků, práce individuální, připomenutí hygieny při práci
Metodický postup:
- ÚVODNÍ ČÁST – MOTIVACE
„Děti,kdo nám přečte jednu krásnou pohádku o Kouzelné Čepičce? (Děti se hlási), Když jste děti tak moc hodné,můžete se střídat všichni ve čtení. Děti o čem pohádka byla? A co kdyby jsme si takovou čepičku nakreslily jakou má Honza? A doděláme mu i rukavičky co na to děti říkate?“
- REALIZAČNÍ ČÁST – POSTUP PRÁCE:
ROZVRŽENÍ PLOCHY
Děti si vyberou barevný papír A4.
Narýsují si pomocné linky tak, že po obvodu si vyznačí body ve vzdálenosti 3 cm,
které spojí do kosočtverců. Na tužku netlačíme. Pro děti obtížné snažíme se co nejvíc pomoct,ale práci za něj nedělat!
Se špejlí a bílou barvou děti tisknout puntíky.
Nejdříve natisknou puntíky na vrcholu,kde se čáry protínají
Pak děti dotisknou mezi body po dvou puntících.
PROVEDENÍ ČEPICE A RUKAVIC
Se špejlí a bílou barvou začnou tisknout puntíky.
Nejdříve natisknou puntíky na vrcholy kosočtverců (to je v místech, kde se linky protínají).
Pak dotisknou mezi body po dvou puntících.Po zaschnutí barev si na rubovou stranu nakreslí jednotlivé díly čepice a rukavice. Vše děti vystřihnnou . Díly čepice slepí.Ze zbytků látek si vystřihnou šálu.
OBLIČEJ
Ze světlého barevného papíru vystřihnou obličej.
Ze zbytků barevných papírů zhotoví oči, ústa a nalepí na obličej.Z časopisů nebo vhodně barevných papírů si vystřihnnou děti vlasy.
S pastelkou (pastelem) dokreslí oči,ústa,nos,řasy,obočí
Přilepí vlasy a čepici.
POZADÍ
Vyberou si barevnou čtvrtku.
Rozmíchájí děti bílou barvu. Se zátkou natiskneme kolečka.
Přilepíme hlavu a rukavice.
- ZÁVĚREČNÁ ČÁST – REFLEXE:
Děti si mohou vyzkoušet více zábavných technik, pro děti velmi zajímavé a prospěšné pro koordinaci rukou. A pro rozvíjení tvořivosti