Otázka: Komunikace
Předmět: Psychologie pro pedagogické školy
Přidal(a): Daniela
KOMUNIKACE
= proces vzájemného dorozumívání, při němž se sdělují různé významy (předávající se informace názory postoje), prostřednictvím komunikačních znaků a symbolů
- Schéma komunikačního procesu
DRUHY KOMUNIKACE
Podle směru
- A<->B oboustranná, klasická sociální interakce
- A->B jednostranná, chybí zpětná vazba
- A<-><->B mnohostranná, komunikace které se účastní větší počet lidí
Podle typu
- Sociální (interpersonální) komunikace- mezi lidmi komunikačními prostředky
- Biologická komunikace- je společná se živočichy (vůně, pachy, barvy)
- Technická komunikace- mezi určitou skupinou lidí pomocí tabulek, schémat, grafů, vzorců…
Verbální a neverbální
Verbální komunikace
- prostřednictvím slova (základní prvek řeči, ze slov se skládá jazyk)
- pokud známe jazyk ovládáme i řeč
- řeč úzce souvisí s myšlením, je jeho nástrojem
- aktivní slovní zásoba je 5000-6000 slov, pasivní je až 5x větší
- sledujeme co člověk říká a také jak to říká
- všímáme si: tempa řeči, rychlosti, intenzity hlasu, pauzy, zárazy v řeči, tón hlasu
Neverbální komunikace (nonverbální)
Řeč očí
- oční kontakt je důležitou součástí mezilidských vztahů
- všímáme si délky pohledu, jeho hloubky, úhlu pohledu, velikosti oční štěrbiny, tvaru očí, vrásek, mrkání, vzájemné polohy očí
Mimika
- výraz v obličeji často signalizuje základní emoce jako jsou smutek, radost, nadšení
- nejvýraznější je smutek a pláč
- existují různé podoby výrazu např. úsměv může být radostný, ironický, falešný…
- mezi národy existují různé transkulturální rozdíly v mimice
Gestika
- komunikace prostřednictvím gest –narovnání, zvednutý palec, kývání hlavou…
Haptika
- komunikace prostřednictvím doteků –podání ruky, pohlazení, pohlavek, polibek, poplácání po rameni
- tento typ komunikace musíme volit velmi citlivě
Proxemika
- Komunikace prostřednictvím tělesné vzdálenosti
- 4 základní zóny:
- Intimní (do 30 cm)
- pouštíme do ní nejbližší osoby (partnera, děti, rodiče, výjimečně i lékaře)
- Osobní (80-120 cm)
- nejčastěji přátelé
- nejmenší prostor, který potřebujeme k pocitu vlastního soukromí
- Společenská (3-3,5 m)
- při jednání, na přednášce
- Veřejná (7m a více)
- Vzdálenost lidí je ovlivněna řadou faktorů např. osobností, temperamentem, pohlavím (ženy mají k sobě obvykle blíže), věkem, zdravotním stavem, kulturní příslušností
- Intimní (do 30 cm)
Kinezika
- komunikace pomocí pohybů a tance
Posturologie
- komunikace prostřednictvím držení těla, tělesná pozice
Celkový zevnějšek
- včetně oblečení a úpravy zevnějšku
KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Dovednost hovořit- mluvit
- Spisovná, přiměřeně hlasitá, výslovnost, tempo, pedagog= příklad řeči, tím víc čím je dítě mladší- děti do 6 let se učí mluvit a napodobují řečový projev dospělých do 6 let je to sensibilní učení- nejsnáze se učí a jsou tolerovány verbální chyby= logoped, ocenění!
- podstatou je správné vyjadřování myšlenek a názorů, při čemž je důležité umět přizpůsobit obsah a formace podle toho komu je určen
Umění naslouchat- mluviti stříbro mlčeti zlato
- Spočívá v dovednosti nastavit sám sebe jako zrcadlo vůči tomu, co nám druhý sděluje, jak na úrovni verbální tak neverbální
Pasivní
-jde o pouhé poslouchání bez poskytování zpětné vazby, nevnímáme obsah toho co je nám sdělováno, často pouze jako kulisa
Aktivní
-naslouchám tomu co mi druhý sděluje a zároveň poskytuji zpětnou vazbu
– Překážky které mohou bránit aktivnímu naslouchání:
- a) Fyzické (hluk, velká vzdálenost)
- b) Psychické (únava, nezájem antipatie)
- c) Jazykové překážky (vada řeči, artikulační neobratnost, neznalost jazyka)
Dovednost asertivity
- Asertivita = zdánlivé (zdravé) sebeprosazování, v komunikaci se projevuje tím, že člověk je schopen svá práva a názory na základě logické argumentace a zároveň respektovat práva a názory druhých
- Odvozuje se od pasivního a agresivního chování-> člověk dokáže jasně říci o co mu jde, vyjádřit své pocity, myšlenky, mluví přiměřeně hlasitě, srozumitelně a bez emocí, nenechá sebou manipulovat, mluví přiměřeně sebejistě a současně druhého nezesměšňuje, neironizuje
Existují základní asertivní práva:
- Mám právo posuzovat své chování a být za něj zodpovědný
- Mám právo nenabízet omluvy, výmluvy, vysvětlení
- Mám právo dělat chyby a být za ně zodpovědný
- Mám právo změnit svůj názor
- Mám právo být nezávislý na dobré vůli druhých
- Mám právo říci ne bez pocitu viny
- Mám právo říci nevím
- Mám právo říci nerozumím
- Mám právo činit nelogická rozhodnutí a být za ne zodpovědný
Příklady asertivní techniky:
- Pokažená gramofonová deska
- -je to technika která se používá při prosazování oprávněného požadavku, jedinec)´=ů_. trvá na svém, hovoří klidně bez emocí, prosazuje svůj požadavek až úplně do prosazení
- Technika otevřených dveří
- -je to technika která se uplatňuje při přijímání kritiky, kdy jedinec uzná je 2. člověk má za určitých okolností v určitém smyslu pravdu
- Technika volných informací
- -poskytujeme informace, které nejsou přímo žádoucí, ale mohou nám pomoci ve vzájemném rozhovoru zejména otevřením se a rozpovídání ze druhé strany
KOMUNIKAČNÍ ZLOZVYKY
Při naslouchání
- Čtení myšlenek- je nejčastější, do toho co poslouchám, vkládám svůj vlastní názor
- Skákání do řeči a přerušování
- Nereagování na sdělení-> chybí zpětná vazba
- Nonverbální odmítání- neverbálně tvrdím něco jiného, než dávám najevo svou mimikou, gesty a výrazem
Při mluvení- sdělování
- Nepřímé vyjadřování
- Přehánění
- Neupřímnost
- Nejasnost a nekonkrétnost
- Překrucování skutečnosti
- Únik od tématu
- Nesoulad verbálního a non verbálního projevu
- Panovačnost, nekoukání do očí…