Otázka: Psychologie dětí do 3 let
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Jury
NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ
- 1 měsíc (6 týdnů)
- 3 300 g, 50 cm, adaptace na vnější prostředí
ZNAKY:
- KRÁTKÉ ČASOVÉ ÚSEKY BDĚNÍ – prospí 20-22 hodin denně
- REFLEXY – vrozený způsob chování
- Životně důležité – sací, hledací
- Nevýznamné – uchopující, chůze, plavací, zadržení dechu
- VROZENÉ ZPŮSOBY CHOVÁNÍ – tendence vnímání, dýchání, reagovat křikem
- ROZVOJ NOVOROZENCE JE ZÁVISLÝ NA PŘÍSUNU PODNĚTŮ
- Sluchové podněty – musí mít přiměřenou intenzitu, dítě lépe vnímá vysoké zvuky
- Dotykové podněty – novorozenci mají citlivou pokožku, citlivě vnímají dotyky např. masáže nebo hlazení
- Zrakové podněty – novorozenci vidí ostře jen do 20-30 cm, nejzajímavější je pro ně světelný kontrast nebo změna pohybu a předmět v jejich zorném poli
PSYCHIKA
- Pro rozvoj vnímání a učení mají význam primární projevy pozornosti novorozence, trvají několik vteřin, jsou reakcí na výrazné podněty
- Temperament se projevuje v rozdílné reaktivitě – křik, kopání, citlivost na hluk
- Emoce – vyjádří libost a nelibost
- Pravidelný režim vytváří pocit jistoty
KOJENECKÉ OBDOBÍ
- Měsíc – 1 rok
- Alespoň 10 kg, 80 cm
- Kolem 2. měsíce se začínají vědomě smát
- Kolem 4. měsíce uchopování různých věcí, předmět strká do pusy na ohmatání
- Mezi 5.-6. měsícem se začínají otáčet na bříško
- Kolem 7. měsíce přitahování do sedu
- 8.-9. měsíc samostatné sezení
- 9.-10. měsíc postaví se s oporou (ovládá lození po čtyřech)
- Kolem 12. měsíce samostatné první krůčky
BIOLOGICKÉ POTŘEBY – jídlo, teplo, bezpečí
PSYCHICKÉ POTŘEBY
- Přiměřené množství podnětů – zrakový, sluchový, hmatový
- Málo podnětů způsobí deprivace a zpomalení vývoje
- Velké množství podnětů přetěžuje dětský organismus, může dojít k obranné reakci a odlišnému vývoji
ROZVOJ ŘEČI
- Ve 3. měsíci broukání – nenapodobitelné zvuky
- Po 6. měsíci žvatlání – slabiky
- 9.-11. měsíc první slova
- Důležité je porozumění řeči a schopnost reagovat na pokyn (Jak jsi veliký?)
BATOLECÍ OBDOBÍ
- 1–3 roky
- Ve 3 rocích 100 cm, 15 kg
- Období osamostatňování
ZNAKY:
- Osvojení chůze
- Orientace v běžném prostředí
- Rozvoj pasivní a aktivní řeči
- Rozvoj sebeuvědomění
BIOLOGICKÉ POTŘEBY
- Klesá potřeba spánku
- V 18 měsících se nají sami lžičkou
- Kolem 2. roku udrží čistotu bez plenek
- Zvládnou se oblékat, ale nezapnou knoflíky ani nezaváží tkaničky
PSYCHICKÉ POTŘEBY
- Dítě potřebuje citové zázemí zajištěné dospělými osobami (pro pocit bezpečí, ochrany, důvěry)
- Potřeba přiměřených podnětů
- Potřeba vlastního projevu
EMOCIONÁLNÍ VÝVOJ
- Emoce jsou silné, vyjadřují se fyzickou aktivitou
- Nastává proces sebeuvědomění (od 3. os. do 1. os.)
- Objevuje se pocit strachu, nejdříve z neznáma, později např. z pohádkových postav
- Mívají pocit obliby a neobliby (jídlo)
SOCIÁLNÍ VZTAHY
- Přetrvává silný vztah s matkou a navazuje více kontaktu i s ostatními příbuznými
- Začíná osamostatňování
- Kolem 2. roku navazuje vztahy s vrstevníky, ale hrají si jenom vedle sebe
MOTORIKA
- Vyvíjí se chůze, ve 3 letech umí běhat, skákat, chodit po schodech
- Ovládají tříkolku, koloběžku
- Umí vhazovat kostky do otvorů, malovat
VÝVOJ VNÍMÁNÍ
- Zdokonalují smysly i vnímání
- Rozlišují tvary, barvy, velikost, zvuky
- Souvisí s ním i rozvoj paměti
- Učí se rychle, ale bez opakování rychle zapomínají
- Jsou schopni bezděčně soustředit svou pozornost na zajímavý podnět
- Soustředí se několik minut
VÝVOJ ŘEČI
- Je důležité, aby děti samy mluvily a rozuměly mluvené řeči
- Kolem 1 roku zná dítě kolem 30 slov, může mít jedno, které používá pro víc věcí
- Řeč se postupně zlepšuje
- Ve 2 letech ovládá 200 slov a mluví ve větách
- Kolem 3. roku 1000 slov, zvládá souvětí
VÝVOJ MYŠLENÍ
- Úzce souvisí s vývojem řeči
- Kolem 2. roku jsou časté otázky
- Ve 3 letech se ptají na otázky Kdo je to? Co je to?