Otázka: Čití, vnímání, pozornost, představivost, fantazie, kreativita
Předmět: Psychologie, Společenské vědy
Přidal(a): Miloslava Skopalová
Čití, vnímání, pozornost, představivost, fantazie, kreativita – normy a poruchy
- Vnímaní=psychický proces, kterým poznáváme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány (např. modré nebe, teplé sluneční paprsky, vůně čerstvé posekané trávy…)
- vnímáme i stav našeho těla(mám hlad, bolí mě hlava)
- Čití=psychický proces, který podává nejjednodušší a nejzákladnější informace z vnějšího i vnitřního prostředí a uskutečňuje se prostřednictvím analyzátorů (chuťovém, zrakovém apod.)
- proces, při kterém vzniká počitek
- Počitek=uvědomění si určitého jednotlivého znaku, vlastnosti předmětu(ucítíme dotyk studeného předmětu)
- je to jedna vlastnost předmětu
- Vjem-je to soubor všech počitků
- zachycuje více znaků, které v tuto chvíli působí na naše smysly(vjem jablka-tvar, barva, vůně, povrch, chuť)
- Absolutní práh počitku-nejmenší velikost podnětu, která vyvolá počitek, se označuje jako absolutní práh počitku
- Rozdílový práh počitku-vnímání různých lidí se liší, např. pracovníci v textilním průmyslu rozliší třicet i více odstínů barvy, kdežto laici vidí jen 3 odstíny barvy
Druhy vnímání
- a) smyslové vnímání
- smysly dálkové(zrak, sluch, čich)
- smysly dotykové(chuť a kožní receptory)
- vnímání polohy a pohybu těla-vnitřní ucho
- zvláštní druh vnímání, při kterém se zapojuje kožní analyzátor+ pohybový analyzátor=hmat
- b) vnímání času a prostoru
- vnímání času je subjektivní, je to podle toho, co v daném okamžiku člověk dělá, prožívá…(hezké věci utíkají rychle)
- vnímání prostoru-je důležité pro poznávání okolního světa( zrakem, sluchem,hmatem…)
- c) sociální vnímání
- je to vnímání lidí, se kterými přicházíme do kontaktu
- učíme se lidi rozlišovat a zaujímat k nim určitý vztah(kojenec reaguje na známou osobu úsměvem)
Adaptace=přizpůsobení se receptorů na dlouhodobě působící podněty
- je rychlá např. u tepelných, čichových podnětů, pomalejší u dotykových podnětů
- velmi malou adaptaci máme na bolestivé podněty
Rozdíly ve vnímání
závisí na:
- vyspělosti, citlivosti a stavu smyslového orgánu (nevidomí, hluší…jinak vnímají stejně podněty)
- celkový stav nervového systému (odpočatý nebo unavený člověk, stavy pozornosti narušené alkoholem, návykovými látkami)
- předchozí zkušenosti
Vlastnosti vnímání
- Výběrovost-ovlivněna zájmy, potřebami, citovým vztahem k vnímanému podnětu. Nelze vnímat všechny podněty z okolních předmětů, vybíráme si jen některé
- Zaměřenost-soustředěnost na předmět a odsouvání okolí do pozadí
- Pareidolie-schopnost vyvolat ve fantazii příjemné prožitky, obrazy lidí, zvířat z podnětů, jako hukot aut, mraky na obloze…
- Pregnantnost-dotváření vjemu, doplnění do dobrého tvaru, např. zploštělý kruh je vnímán jako dokonalý. Doplnění chybějící části za celek
- Apercepce-účelově zaměřené vnímání. Čím více člověk ví o objektech vnímání, tím přesnější je obsah jeho vjemů. Např. v příznacích nemoci, které pacient sděluje, se lékař orientuje lépe než laik
- Konstantnost-tentýž předmět (např. přítele) vnímáme jako týž, bez toho kde se nachází, při jakém osvětlení, v jaké vzdálenosti
Poruchy vnímaní
- Iluze=zkreslené, deformované vjemy, které vznikly na reálné podkladě
- např. vidí stůl, stůl tam je, ale on vidí že je třeba křivý
- iluze jsou podmíněny chorobným stavem organismu
- Halucinace=vjem bez současného vnějšího podnětu, který je člověk přesvědčen o jejich existenci (bílé myšky u deliria tremens)
- vyskytují se zejména u duševně nemocných lidí
Pozornost=je to psychický stav
- zaměření duševní činnosti určitým směrem
- při náročných úkolech je naše pozornost zvýšena, méně náročné úkoly vyžadují pouze občasnou kontrolu(vykonávání nové věci např. lyžování vyžaduje zpočátku velkou pozornost, později se pozornost snižuje)
- a) vnější podněty-kvalita, síla určitého podnětu (řeč, hluk)
- b) vnitřní podněty-náš aktuální psychický i fyzický stav(bolest, únava, starosti…)
Druhy pozornosti
- a) neúmyslná(bezděčná)pozornost
- tento typ pozornosti upoutá něco nového, nápaditého, nečekaného(hádka sousedů, extravagantní oblečení, účes)-typická je u dítěte
- b) záměrná pozornost
- musíme vyvinout určité úsilí, vůli, abychom udrželi pozornost, musíme mít motivaci
- c) poúmyslná pozornost
- je udržována zajímavostí působících předmětů, nejprve je tento typ úmyslně
- d) vnější pozornost
- pozornost zaměřená navenek
- e) vnitřní pozornost
- zaměření na vlastní duševní život, prožívání, na své city, fyziologické pochody…
Vlastnosti pozornosti
- intenzita-jak moc se soustředíme na určitou věc
- rozsah-kolika podnětům jsme schopni se věnovat
- rozdělování- vykonávání více aktivit naráz, souvisí se zautomatizováním činnosti(zvládají pouze ženy)
- stálost a kolísaní pozornosti- jak dlouho je člověk schopen soustředěně sledovat nějakou věc nebo konat nějakou činnost, ráno vyšší pozornost než odpoledne
Narušování pozornosti
- nemoc, únava, stres, monotónní činnost, hlad, žízeň, bolest, alkohol a psychotropní látky, slabá vůle, špatně organizovaná práce, nedostatek spánku
Zlepšování pozornosti
- zajímavá, motivovaná práce
- vytvoření vhodných pracovních podmínek a návyků
- odpovědnost
- umění odpoutat se od toho, co nás odvádí od práce
- pozitivní naladění
Poruchy pozornosti
- ADHD-dědičný neurovývojový syndrom, projevuje se nesoustředěností, nepozorností, neschopnost zaměřit se na podstatné vjemy. Souvisí
- Hyperaktivita-nadměrná nutkavá potřeba bezdůvodného pohybu, kterou postižený nedokáže tlumit nebo ovládat
Představivost
- psychický proces, který názorně zobrazuje předmět nebo děj nepůsobící v přítomném okamžiku na naše smyslové orgány, výsledkem je představa
Typy představ
- zrakové, sluchové, pohybové, čichové…
Fyziologický základ představ
- při vybavování určitých představ (např. představa citronu) může dojít ke změně fyziologických funkcí-představa citronu vede ke stažení svalů obličeje a ke zvýšení slinění
Asociace představ
- sdružování představ nebo jiných psych. jevů
- př. Slyšíme v radiu zpívat zpěváka známou píseň, představa koncertu, jaká byla atmosféra
Asociační zákony
Primární asociační zákony
- a) zákon dotyku v prostoru a čase-máme tendenci sdružovat vjemy, které vznikly na témže místě v témže čase
-při představě kávy si vybavíme taky kavárnu, přátele, sliby - b) zákon podobnosti a kontrastu-představy, které jsou podobné nebo protikladné např. pohled na vysokého člověka představa malého
Sekundární asociační zákony
- a) zákon novosti-novější vjemy se vybavují častěji než ty staré
- b) zákon živosti-představa, která v nás vyvolala hluboký dojem(oslava narozenin)
Druhy představ
- a) vzpomínkové-reprodukuje něco, co jsme již vnímali(oblíbená písnička…)
- b) fantazijní představy=fantazie
Fantazie
- psychický proces, při němž se vytvářejí relativně nové představy
Dělení fantazií:
- a) rekonstrukční– vytváření představ na základě slovního popisu nebo schematického znázornění(podle popisu si představujeme část oděvu…)
- b) tvůrčí- vytváření nových představ, zejména společensky hodnotných( v umění-socha)
- c) bezděčná-představy se vybavují sami( ve spánku, v bdělém stavu)
- d) záměrná- řídí se vědomým záměrem, cílem( představit si jak si uspořádám pokoj)
Poruchy představivosti
- a) eidetismus- je schopnost člověka vytvořit si velmi živě obraz něčeho, co právě viděl nebo slyšel. Vyskytuje se u umělců a u dětí
- b) denní snění- spontánní proud představ, které mají negativně emočně zabarvený obsah, snižují odvahu a aktivitu jedince
- c) fanstastická pseudologie– vymyšlené příběhy se vyprávějí jako skutečně zažité, přičemž jedinec začne postupem doby věřit, že se to tak stalo
Kreativita
- vlastnosti či aktivita talentovaných lidí(umělců, vědců…)
Fáze kreativního procesu
- 1.příprava-identifikujeme problém a zjišťujeme určité informace
- 2.zrání-nad problémem nepřemýšlíme, jeho zpracování probíhá v našem mentálním procesu
- 3.osvícení-okamžik, kdy se vynoří nápad
- 4.ověření-nový nápad ověřujeme a hodnotíme
Mozkové hemisféry a kreativita
- a) levá hemisféra – jazyk, logika, počítání, psaní, motorika, pojem o čase
- b) pravá hemisféra – sluchové vjemy, vnímání souvislostí, představivost, denní snění, barva