Otázka: Psychické jevy
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Daniela
Psychické jevy: motivační a volní procesy, emoce a učení
- Motivační procesy
- Hodnotí různé skutečnosti, vyjadřují prožívání subjektivního stavu a vztahu k působícím podnětům.
- Tyto procesy se nazývají emoce a city.
- Motivy
- motiv= pohnutka zaměřená na uspokojování určitých potřeb
- vnitřní motiv– Závisí na tom, co chceme (př.: osobní růst…)
- vnější motiv– Ovlivňuje nás vnější prostředí např.: čas, názory jiných…
- Konflikt motivů
- = rozhodování mezi dvěma způsoby uspokojování potřeb
- může jít o konflikt ryze pozitivní ( př: rozhodování mezi zmrzlinou a dortem) či mohou přinášet pozitiva i negativa (př: učit se a nevyspat se x vyspat se a neučit se)
- Potřeby
- = pociťovaný nedostatek nebo nadbytek něčeho
- Dle amerického psychologa Abrahama Maslowa jich je 5
- → Maslowova hierarchie potřeb
- Tyto potřeby pak tvoří pomyslnou pyramidu, jejíž spodní část představují potřeby základní, s nejvyšší prioritou. Teprve po jejich naplnění usiluje člověk o uspokojení potřeb výše v hierarchii pyramidy.
- Pudy= vrozené pohnutky,nutkání (př: mateřský pud, hlad…)
- zájmy= získaný kladný motiv k nějaké činnosti či předmětu, který pak označujeme jako zálibu
- povinnosti= motivy determinované vnějším prostředím
- ideály– Jsou pro daného člověka dokonalé stavy, objekty či cíle.
- cíle– účel našich motivů
- a) jednoduché- př: umět 10 slovíček z Aj
- b) komplexní- př: jednou být na VŠ
- krátkodobé- př: na zítra
- střednědobé- př: v létě
- dlouhodobé- př: jednou bych
- cíle by také měly být konkrétní, měřitelné, námi přijaté, realistické (sebekritičnost), regulovatelné (od kdy do kdy je chci splnit), přitažlivě a průběžně obměňované
- vůle= vědomé úsilí vedoucí k dosáhnutí vytyčeného cíle, záměru , skrze překonávání překážek (vnitřní– úzkost, sebevědomí…vnější– nemoc, zákaz…)
- impulzivní jednání= impulzivní jednání bez racionální úvahy, ovládané pudy či potřebami, city
- volní jednání= racionálně uvážené, vědomé
- volní vlastnosti= vlastnosti podmíněné vůlí člověk
- – Kladné mají své protipóly
- Př:
- zodpovědnost x nezodpovědnost
- rozhodnost x nerozhodnost
- rozvážnost x nerozvážnost
- …
- Emoce
= stav vzrušení projevující se až fyziologickými změnami organizmu
– Nadřazené citům (př: radost, hněv…)
– Emoce se skládá ze subjektivního prožitku, tělesného projevu (výraz…) a expresivního chování (pláč)
- Emoce- dělení
- afekt- velmi intenzivní, krátkodobá emoce
- nálada– méně intenzivní, dlouhodobější emoce
- vášeň– intenzivní, dlouhodobá emoce
Emoce– základní (nižší) a vyšší
vyšší
- intelektuální- př: cit pro pravdu…
- morální- stud, empatie…
- Učení
= aktivní proces získávání zkušeností
- záměrné– př: ve škole, sebevzdělávání…
- bezděčné- př: při hře, běžné činnosti…
podmiňování
– klasické– dle I. P. Pavlova nevědomé (př: bojíme se zubaře, zubař způsobuje bolest, proto se ho automaticky bojíme)
- operativní– vědomé, jednáme tak úmyslně (př: uklouznu na ledu → příště si dám pozor…)
- vědomosti– osvojené poznatky v podobě vzorců, pravidel, pojmů… (znalost Pythagorovy věty…)
- dovednosti– učením získané dispozice k nějaké činnosti (př: dovednost tance…)
Druhy učení
- sociální– formuje charakter a motivy (žitím mezi lidmi)
- pokus-omyl- řada náhodných pokusů, ze kterých si zapamatujeme ten, jenž vedl k výsledku (hlavolamy…)
- vhled– spontánní, náhlé pochopení situace = tzv. „aha efekt“
- př: Köhlerův šimpanz Sultán- s pomocí tyče dosáhl na banány umístěné mimo jeho klec
- záměrné
- bezděčné
- Plató efekt= fáze učení, kdy dochází k uváznutí učení např: následkem negativních činitelů
Podmínky efektivního učení
- vnější– atmosféra prostředí, vliv školy, rodiny či skupiny…
- vnitřní– metoda učení, osobní vlastnosti (píle), vědomosti, zkušenosti, dovednosti, motivace, momentální stav (únava…)
- Specifické poruchy učení
- dyslexie– porucha čtení
- dysgrafie– porucha psaní
- dysortografie– porucha při osvojení pravopisu
- dyskalkulie– potíže s počítáním
- dysmúzie– porucha hudebních schopností
- dyspraxie– špatná obratnost
- dyspinxie– potíže s kreslením