Metody psychologickéhovýzkumu – maturitní otázka ZSV

 

   Otázka: Metody psychologického výzkumu

   Předmět: Základy společenských věd

   Přidal(a): Jitunka

 

 

 

 

Pozorování

  • rozdělujeme na běžné lidské pozorování a vědecké pozorování
  • Patří k základním technikám sběru dat. Pozorování jako pracovní metodu používají nejen vědci ze všech oborů, ale také běžní lidé

 

Pozorování běžné lidské

  • je nejstarší a nejznámější způsob, jakým se člověk dovídá o světě kolem sebe
  • Při pozorování běžném lidském dochází obvykle k tomu, že člověk pozoruje věci, které na něj zapůsobí svou nezvyklostí, nápaditostí, zajímavostí

 

Pozorování vědecké

  • Technika sběru infa založena na zaměřeném, systematickém a organizovaném sledování smyslově vnímatelných projevů a aktuálního stavu prvků, aspektů, které jsou objektem zkoumání
  • Při vědeckém pozorování je pozorováno to, co bylo předtím pečlivě naplánováno pozorovat, definovat. Vědecké pozorování je tedy plánovitě selektivní

 

Dělení:

  • Standardizace – vše podstatné je předem formalizováno, předepsáno
  • Nestandardizace – bývá využíván v kvalitních výzkumech
  • Zúčastněné – používáno tehdy,pokud pozorovatel vstupuje do skup. pozor. osob
  • Nezúčastněné – pozorovatel je mimo pozorovanou skupinu
  • Zjevném – osobám je známo, že jsou pozorované
  • Skryté – osobám není známo, že je někdo pozoruje, výhodná při pozor. chování osob
  • Introspekce – sebepozorování, zkoumání vlastních duševních pochodů,stavů
  • Extrospekce – pozorování vnějších projevů člověka v přirozených nebo speciálně upravených situacích

 

Dotazník

  • Nejběžnější nástroj pro sběr dat pro různé průzkumy
  • Skládá se ze série otázek, jejichž cílem je získat názory a akta od respondentů
  • Výsledná data se dají mnohem lépe zpracovat

 

Výhody dotazníku

  • Nejlevnější metoda výzkumu, jednoduché zpracování a vyhodnocení
  • Jedna z nejméně dotěrných metod průzkumu, jednoduchý na vyplnění

 

Nevýhody dotazníku

  • Může být obtížné získat respondenty, je snadnější vyplnit nepravdivé Info.
  • Redukuje komunikaci

 

Rozdíl mezi anketou a dotazníkem

  • Anketa je druh techniky založena na dotazníku, která slouží především ke zjištění názoru co nejvíce lidí. Skládá se pouze z několika otázek a publikuje se v tisku, rozesílá poštou apod.

 

Rozhovor

  • Mezilidská komunikace, která může probíhat „tváří tvář“ nebo elektronickými medii
  • Je to komunikace mezi dvěma nebo více osobami, odehrává se např: mezi otcem a synem
  • Může být:
    • Konverzace (mezilidská komunikace)
    • Dialog
    • Interview
    • Osobní rozhovor
    • Skupinový rozhovor

 

Experiment

  • Soubor jednání a pozorování, jehož účelem je ověřit nebo vyvrátit poznatek nebo hypotézu
  • Provádí se v přirozeném prostředí nebo v laboratorním prostředí
  • Dělení:
    • Vědecký – měl by být opakovatelný, ověřitelný, podmínky se liší podle oboru
    • Myšlenkový – vychází z myšlené situace a snaží se logicky odvodit důsledky

 

Sociometrie

  • Soubor sociologických metod, které se pokoušení měřit vztahy ve skupině, vzájemné sympatie a antipatie členů skupiny
  • Jejím zakladatelem je Jakob Levy Moreno
  • Dělení:
    • Přímé – nutné, aby respondent reagoval pravdivě
    • Nepřímé – respondentova snaha o zvrácení výsledku testu
    • Sociometrická analýza – sociometrická matice, sociogram, sociometrický index

 

Anamnéza

  • rozvzpomínání
  • Soubor informací potřebných k bližší analýze stavu pacienta, zejména z jeho minulosti
  • Dělení:
    • Přímá – forma rozhovoru s pacientem
    • Nepřímá – forma rozhovoru od doprovodu (není-li nemocný schopen rozhovoru)
    • Rodinná – slouží většinou k posouzení dědičného rizika pro některé choroby
    • Osobní – měla by obsahovat důležité Info o všech dosavadních obtížích nemocného
    • Gynekologická – jen u žen, zaznamenává se věk,první menses, začátek sexus.života, důležité Info o porodu
    • Farmakologická – zahrnuje seznam používaných léků

 

Rozbor výsledků činnosti

  1. Kresba a její rozbor
    • Kresba se dá hodnotit u dětí do 12 let nebo u mentálně postižených, nebo u lidí, kteří nekomunikují
    • Nejčastější téma je rodina, lidská postava
    • Většinou u dětí, které jsou zneužívány
    • Hodnotí se:
      1. Prostorové uspořádání, držení tužky
      2. Velikost, obsahová náplň
  • Plynulost čar, barevnost

 

  1. Výsledky práce
    • Zručnost, detail
    • Literární pokusy, hudební díla

 

  1. Rozbory školních prací
    • Školní sešity, porovnání školní práce s domácí

 

Etické problémy výzkumu

  • Na problémy etického výzkumu můžeme narazit v dotaznících, rozhovorech apod., ve kterých se dotazujeme člověka, který má nějaký problém.
  • V otázkách ho můžeme nějakým způsobem urazit, nebo špatně položit otázku, kterou si dotazovaný špatně vyloží
  • Př: U stolu sedíme s člověkem, který má problém se sebepoškozováním a my se ho zeptáme, jak na to reaguje jeho rodina, nebo jak mu v tomto pomáhají kamarádi. Touto otázkou ho můžeme podráždit.
  • Základem výzkumu je správné položení otázky

 

Životopis

  • Metoda zkoumání životních událostí klienta
  • Soubor informací potřebných k bližšímu rozboru pacienta, zejména z jeho minulosti
  • Může být:
    • Forma psaní – klient v životopisu rozepisuje své životní události
    • Forma mluvení – klient o svém životě povídá
  • Podobné anamnéze

 

Test

  • Dotazník na základě otázek, na které čtenář odpovídá celými větami a uplatňuje zde své vědomosti. POUZE DO RUKOU ODBORNÍKŮ
  • Př:
    • Těhotenský test, vědomostní test
    • Psychologický test, apod.
      • IQ test
      • Rorschachův test
        • Inkoustové skvrny, které se užívají k rozboru osobností, využívají projekci myšlenkových pochodů a osobnostních rysů na neurčitých objektech
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!