Mikroekonomie – maturitní otázka

ekonomie

 

Otázka: Mikroekonomie

Předmět: Společenské vědy, Ekonomie

Přidal(a): Eluchaa

 

Zkoumá jednotlivé ekonomické subjekty, jejich vzájemné ovlivňování a tržní mechanismus – popisuje zákony fungování trhu (nabídka, poptávka a konkurence)

 

Potřeby, statky a vzácnost, náklady

POTŘEBY

  • Subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho pro člověka důležitého
  • MASLOWA PYRAMIDA POTŘEB (O3)
  • Uspokojení pomocí statků a služeb

STATKY

  • Cokoliv, co je užitečné a co je současně vzácné (zboží, práva, služby)
  • VZÁCNÝ STATEK
    • Není přístupný všem a je často výsledkem lidské činnosti (dům nebo automobil)
  • VOLNÝ STATEK
    • Dostupné v neomezeném množství, většinou k dispozici v přírodě
  • SLUŽBY
    • Zvláštní druh statku, který nemá materializovanou podobu
    • VĚCNÉ = zaměřené na obnovu statků (opravny)
    • OSOBNÍ = zaměřené na člověka (kadeřnictví, divadlo)

VZÁCNOST

  • Omezenost + užitečnost (subjektivní)
  • Zákon vzácnosti = co nemůžeme mít kdykoliv v daný moment v jakémkoliv množství, je vzácné

NÁKLADY

  • Náklady potřebné k zajištění výroby, zpravidla jednoho kusu

 

Hospodářský proces, role státu v ekonomice

HOSPODÁŘSKÝ PROCES

  • Koloběh ekonomických činností, které zahrnují fázi výroby, rozdělení, směny a spotřeby
  • VÝROBA = člověk přetváří přírodu ve statky
    • Vstupy = výrobní činitelé = statky a služby, které jsou používány při výrobních procesech => práce, půda, kapitál
    • Výstupy = výrobky a služby neboli produkce, které se výrobci snaží maximalizovat (co nejmenší vstupy -> co největší výstup)
  • SPOTŘEBA = proces uspokojení potřeb
    • SPOTŘEBA KONEČNÁ = spotřeba spotřebitelů, domácností
      • Jednorázová – okamžitě spotřebováno (jídlo)
      • Dlouhodobá – používáno delší dobu (auto)
    • SPOTŘEBA VÝROBNÍ = spotřeba firem
      • Jednorázová (mouka)
      • Dlouhodobá (pec)

 

ROLE STÁTU V EKONOMICE

  • Vstupuje do ekonomiky s cílem ovlivňovat ji tak, aby byly naplňovány i jiné cíle (např. ochrana životního prostředí)
  • Vystupuje nejen podobně jako domácnost, ale i jako firma (vyrábí i kupuje statky)
  • Právní základ pro fungování ekonomiky

 

Směna, druhy směny, Význam cen

Peníze jsou zvláštním druhem ekonomického statku, který je všeobecně přijímán např. pro placení zboží služeb, mzdy nebo při úhradě dluhu

  • FUNKCE:
    • Funkce prostředku a směny
    • Funkce zúčtovací jednotky
    • Funkce uchovatele hodnoty
  • VLASTNOSTI:
    • Dělitelné, stejnorodé, trvanlivé, velká hodnota, přenositelné
  • DRUHY:
    • Hotovostní = bankovky a mince (oběživo)
    • Bezhotovostní = zápisy na bankovních účtech (depozita)
  • VALUTY = peněžní prostředky cizí měny v hotovosti, dražší než devízy
  • DEVÍZY = cizí měna v bezhotovostní podobě (cenné papíry)
  • MĚNA = peníze určitého státu
  • MĚNOVÝ KURZ = porovnává hodnoty jednotlivých měn, sleduje ho ČNB

 

CENNÉ PAPÍRY

  • Je dokument spojený s určitým nárokem vlastníka
  • ZBOŽOVÉ CENNÉ PAPÍRY = udávají, komu patří určité zboží
  • CENNÉ PAPÍRY PENĚŽNÍHO TRHU = ztělesňují krátkodobé pohledávky (směnky, šeky)
  • CENNÉ PAPÍRY KAPITÁLOVÉHO TRHU = mají splatnost delší než jeden rok a buď představují právo na část majetku vystavovatele

 

Ekonomické systémy, role malých ekonomických subjektů

EKONOMICKÉ OTÁZKY

  • CO? = jaké výrobky budeme vyrábět
  • JAK? = jakým způsobem, jakou technologií a z jakých surovin a materiálů
  • KOMU PRODAT? = zjistit, kdo výrobky potřebuje, kdo je spotřebuje
  • ZA KOLIK? = poměr mezi směnovanými statky

 

EKONOMICKÉ SYSTÉMY

  • ZVYKOVÝ = výměnný obchod, pro přežití, založeno na tradici a zvyku (ústní dohoda)
  • CENTRÁLNĚ PLÁNOVANÝ = příkazový, řízení celého ekonomického života centrální autoritou (diktátor) pomocí centrálního plánu, který odpovídá na základní ekonomické otázky
  • TRŽNÍ = princip nabídka – poptávka, v čistém tržním systému se nezapojuje stát, abstraktní situace, kapitalismus, stát nemůže přerozdělovat
  • SMÍŠENÝ SYSTÉM = tržní systém se zásahy státu (stanovení minimální mzdy)

 

Trh, nabídka a poptávka a faktory, které je ovlivňují

TRH

  • Místo, kde se setkává nabídka a poptávka
  • Dělení:
    • TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ = nabídka výrobních faktorů a poptávka po nich
    • TRH PENĚZ = nabídka a poptávka po penězích
    • TRH ZBOŽÍ A SLUŽEB = nabídka a poptávka po zboží a službách
  • Dle velikosti:
    • MÍSTNÍ = ve městě, okresu
    • NÁRODNÍ = ve státním celku
    • SVĚTOVÝ = propojení všech národních trhů
  • Dle množství druhů zboží:
    • DÍLČÍ = 1 druh zboží
    • AGREGÁTNÍ = trh veškerého zboží

 

POPTÁVKA

  • Množství zboží, které jsou kupující ochotni zakoupit za danou cenu (množství -> cena)
  • Zákon klesající poptávky (s růstem ceny klesá zájem o množství zboží)
  • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POPTÁVKU:
    • Změny cen jiného zboží
      • KOMPLEMENTY = zboží, které je spojeno s nákupem sledovaného zboží (auto-benzín)
      • SUBSTITUTY = zboží, které nahrazuje sledované zboží (maso)
    • Změna výše důchodu = se zavedením příjmů roste poptávka a mění se její struktura
    • Změna v preferencích populace = změny v potřebách, v módě

 

NABÍDKA

  • Množství zboží, které jsou nabízející ochotni prodat za určitou cenu
  • Zákon rostoucí nabídky (s růstem množství zboží roste i jeho cena)
  • FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU
    • Změna cen nákladů na výrobu (suroviny, energie)
    • Ceny substitutů = výrobků, které mohou nabízený produkt nahradit
    • Změny výrobních podmínek = vliv počasí na nabídku zemědělských produktů

 

Struktura trhu, monopol, oligopol, dokonalá konkurence, selhání trhu

KONKURENCE

  • Hospodářská soutěž, rivalita mezi subjekty, které se střetávají na trzích
  • PODLE POSTAVENÍ VÝROBCŮ NA TRHU
    • DOKONALÁ
      • Na trhu je mnoho malých firem, snadný vstup a výstup z odvětví
      • Výrobek je stejnorodý => spotřebiteli je jedno, od koho výrobek pořídí
      • NEEXISTUJE
    • NEDOKONALÁ
      • MONOPOL (úplný, čistý)
        • Přesný opak dokonalé konkurence
        • Pouze 1 velká firma na trhu, která dodává celou produkci odvětví, má kontrolu nad cenou
        • V minulosti ČD, Česká pošta
      • OLIGOPOL
        • Malý počet firem, některé mohou ovlivnit cenu
        • Výrobek může být stejnorodý i diferencovaný (Coca Cola, Pepsi, Kofola)
        • KARTEL = sdružení několika firem, postupují ve shodě za cílem maximalizovat svůj zisk; dohodnou se na minimální ceně zboží
      • MONOPOL
        • Má plnou kontrolu nad prodejní cenou (Andrej Babiš)
  • PODLE METODY KONKURENČNÍHO BOJE
    • NECENOVÁ = zlepšování kvality, reklamní kampaně
    • CENOVÁ = snižování prodejní ceny => nárůst poptávky

 

TRŽNÍ SELHÁNÍ

  • Situace, kdy trh není schopen efektivně plnit svou úlohu

 

ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE ČR

  • Snaží se zařídit spravedlivé fungování trhu, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže
  • Řízen předsedou jmenovaným prezidentem
  • Snaží se zabránit kartelovým dohodám
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!