Otázka: Mikroekonomie
Předmět: Společenské vědy, Ekonomie
Přidal(a): Eluchaa
Zkoumá jednotlivé ekonomické subjekty, jejich vzájemné ovlivňování a tržní mechanismus – popisuje zákony fungování trhu (nabídka, poptávka a konkurence)
Potřeby, statky a vzácnost, náklady
POTŘEBY
- Subjektivně pociťovaný nedostatek něčeho pro člověka důležitého
- MASLOWA PYRAMIDA POTŘEB (O3)
- Uspokojení pomocí statků a služeb
STATKY
- Cokoliv, co je užitečné a co je současně vzácné (zboží, práva, služby)
- VZÁCNÝ STATEK
- Není přístupný všem a je často výsledkem lidské činnosti (dům nebo automobil)
- VOLNÝ STATEK
- Dostupné v neomezeném množství, většinou k dispozici v přírodě
- SLUŽBY
- Zvláštní druh statku, který nemá materializovanou podobu
- VĚCNÉ = zaměřené na obnovu statků (opravny)
- OSOBNÍ = zaměřené na člověka (kadeřnictví, divadlo)
VZÁCNOST
- Omezenost + užitečnost (subjektivní)
- Zákon vzácnosti = co nemůžeme mít kdykoliv v daný moment v jakémkoliv množství, je vzácné
NÁKLADY
- Náklady potřebné k zajištění výroby, zpravidla jednoho kusu
Hospodářský proces, role státu v ekonomice
HOSPODÁŘSKÝ PROCES
- Koloběh ekonomických činností, které zahrnují fázi výroby, rozdělení, směny a spotřeby
- VÝROBA = člověk přetváří přírodu ve statky
- Vstupy = výrobní činitelé = statky a služby, které jsou používány při výrobních procesech => práce, půda, kapitál
- Výstupy = výrobky a služby neboli produkce, které se výrobci snaží maximalizovat (co nejmenší vstupy -> co největší výstup)
- SPOTŘEBA = proces uspokojení potřeb
- SPOTŘEBA KONEČNÁ = spotřeba spotřebitelů, domácností
- Jednorázová – okamžitě spotřebováno (jídlo)
- Dlouhodobá – používáno delší dobu (auto)
- SPOTŘEBA VÝROBNÍ = spotřeba firem
- Jednorázová (mouka)
- Dlouhodobá (pec)
- SPOTŘEBA KONEČNÁ = spotřeba spotřebitelů, domácností
ROLE STÁTU V EKONOMICE
- Vstupuje do ekonomiky s cílem ovlivňovat ji tak, aby byly naplňovány i jiné cíle (např. ochrana životního prostředí)
- Vystupuje nejen podobně jako domácnost, ale i jako firma (vyrábí i kupuje statky)
- Právní základ pro fungování ekonomiky
Směna, druhy směny, Význam cen
Peníze jsou zvláštním druhem ekonomického statku, který je všeobecně přijímán např. pro placení zboží služeb, mzdy nebo při úhradě dluhu
- FUNKCE:
- Funkce prostředku a směny
- Funkce zúčtovací jednotky
- Funkce uchovatele hodnoty
- VLASTNOSTI:
- Dělitelné, stejnorodé, trvanlivé, velká hodnota, přenositelné
- DRUHY:
- Hotovostní = bankovky a mince (oběživo)
- Bezhotovostní = zápisy na bankovních účtech (depozita)
- VALUTY = peněžní prostředky cizí měny v hotovosti, dražší než devízy
- DEVÍZY = cizí měna v bezhotovostní podobě (cenné papíry)
- MĚNA = peníze určitého státu
- MĚNOVÝ KURZ = porovnává hodnoty jednotlivých měn, sleduje ho ČNB
CENNÉ PAPÍRY
- Je dokument spojený s určitým nárokem vlastníka
- ZBOŽOVÉ CENNÉ PAPÍRY = udávají, komu patří určité zboží
- CENNÉ PAPÍRY PENĚŽNÍHO TRHU = ztělesňují krátkodobé pohledávky (směnky, šeky)
- CENNÉ PAPÍRY KAPITÁLOVÉHO TRHU = mají splatnost delší než jeden rok a buď představují právo na část majetku vystavovatele
Ekonomické systémy, role malých ekonomických subjektů
EKONOMICKÉ OTÁZKY
- CO? = jaké výrobky budeme vyrábět
- JAK? = jakým způsobem, jakou technologií a z jakých surovin a materiálů
- KOMU PRODAT? = zjistit, kdo výrobky potřebuje, kdo je spotřebuje
- ZA KOLIK? = poměr mezi směnovanými statky
EKONOMICKÉ SYSTÉMY
- ZVYKOVÝ = výměnný obchod, pro přežití, založeno na tradici a zvyku (ústní dohoda)
- CENTRÁLNĚ PLÁNOVANÝ = příkazový, řízení celého ekonomického života centrální autoritou (diktátor) pomocí centrálního plánu, který odpovídá na základní ekonomické otázky
- TRŽNÍ = princip nabídka – poptávka, v čistém tržním systému se nezapojuje stát, abstraktní situace, kapitalismus, stát nemůže přerozdělovat
- SMÍŠENÝ SYSTÉM = tržní systém se zásahy státu (stanovení minimální mzdy)
Trh, nabídka a poptávka a faktory, které je ovlivňují
TRH
- Místo, kde se setkává nabídka a poptávka
- Dělení:
- TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ = nabídka výrobních faktorů a poptávka po nich
- TRH PENĚZ = nabídka a poptávka po penězích
- TRH ZBOŽÍ A SLUŽEB = nabídka a poptávka po zboží a službách
- Dle velikosti:
- MÍSTNÍ = ve městě, okresu
- NÁRODNÍ = ve státním celku
- SVĚTOVÝ = propojení všech národních trhů
- Dle množství druhů zboží:
- DÍLČÍ = 1 druh zboží
- AGREGÁTNÍ = trh veškerého zboží
POPTÁVKA
- Množství zboží, které jsou kupující ochotni zakoupit za danou cenu (množství -> cena)
- Zákon klesající poptávky (s růstem ceny klesá zájem o množství zboží)
- FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ POPTÁVKU:
- Změny cen jiného zboží
- KOMPLEMENTY = zboží, které je spojeno s nákupem sledovaného zboží (auto-benzín)
- SUBSTITUTY = zboží, které nahrazuje sledované zboží (maso)
- Změna výše důchodu = se zavedením příjmů roste poptávka a mění se její struktura
- Změna v preferencích populace = změny v potřebách, v módě
- Změny cen jiného zboží
NABÍDKA
- Množství zboží, které jsou nabízející ochotni prodat za určitou cenu
- Zákon rostoucí nabídky (s růstem množství zboží roste i jeho cena)
- FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ NABÍDKU
- Změna cen nákladů na výrobu (suroviny, energie)
- Ceny substitutů = výrobků, které mohou nabízený produkt nahradit
- Změny výrobních podmínek = vliv počasí na nabídku zemědělských produktů
Struktura trhu, monopol, oligopol, dokonalá konkurence, selhání trhu
KONKURENCE
- Hospodářská soutěž, rivalita mezi subjekty, které se střetávají na trzích
- PODLE POSTAVENÍ VÝROBCŮ NA TRHU
- DOKONALÁ
- Na trhu je mnoho malých firem, snadný vstup a výstup z odvětví
- Výrobek je stejnorodý => spotřebiteli je jedno, od koho výrobek pořídí
- NEEXISTUJE
- NEDOKONALÁ
- MONOPOL (úplný, čistý)
- Přesný opak dokonalé konkurence
- Pouze 1 velká firma na trhu, která dodává celou produkci odvětví, má kontrolu nad cenou
- V minulosti ČD, Česká pošta
- OLIGOPOL
- Malý počet firem, některé mohou ovlivnit cenu
- Výrobek může být stejnorodý i diferencovaný (Coca Cola, Pepsi, Kofola)
- KARTEL = sdružení několika firem, postupují ve shodě za cílem maximalizovat svůj zisk; dohodnou se na minimální ceně zboží
- MONOPOL
- Má plnou kontrolu nad prodejní cenou (Andrej Babiš)
- MONOPOL (úplný, čistý)
- DOKONALÁ
- PODLE METODY KONKURENČNÍHO BOJE
- NECENOVÁ = zlepšování kvality, reklamní kampaně
- CENOVÁ = snižování prodejní ceny => nárůst poptávky
TRŽNÍ SELHÁNÍ
- Situace, kdy trh není schopen efektivně plnit svou úlohu
ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE ČR
- Snaží se zařídit spravedlivé fungování trhu, které bude v souladu s pravidly hospodářské soutěže
- Řízen předsedou jmenovaným prezidentem
- Snaží se zabránit kartelovým dohodám