Otázka: Myšlení, vnímání, představy, sny, řeč
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Žabule
Myšlení
– hledáme souvislosti, vztahy
– proces řešení problémů a chápání, uspořádání vztahů, hledání způsobů jak dosáhnout cíle
– operace se znaky = mentální reprezentace světa – myšlení v obrazech/pojmech
– vytváření a ověřování hypotéz, domněnek
– používáme ve chvíli, kdy máme cíl, ale neznám prostředky k jeho dosažení
– vzniká ve spojitosti s řečí
– dělení podle Guilforda:
- konvergentní
- známé cesty k řešení
- divergentní
- tvořivé, originalita, přináší spoustu nápadů jak problém řešit
- brainstorming (na jedno téma skupina lidí vymyslí co nejvíce nápadů – nesoudí se, odbourání cenzury – hodnotí se až zpětně)
- tvořivost – podmínka: myšlenka musí být užitečná, prospěšná a použitelná
x funkční fixace – nějaká věc se na něco používá a nás ani nenapadne využít ji jinak, brání v kreativitě (omezujeme sami sebe v uvažování)
– myšlenkové operace:
- analýza (rozklad na jednotlivé části) x syntéza (slučování, dávání do souvislostí)
- abstrakce (zobecnění) x konkretizace (popis jednotlivostí)
- indukce (z obecného na konkrétní) x dedukce (z konkrétního na obecné)
– vnitřní řeč/monolog
Představy
– představa založená na minulé zkušenosti
– představa x vjem
– druhy:
- podle smyslů (zrakové, čichové, …)
- vzpomínkové – založeny na minulých zážitcích, jedinečnost okamžiku
- denní snění = plánovací
- v adolescenci
- ♂: výkony, hrdinství, sex. úspěchy
- ♀: mezilidské vztahy, pečovatelské sklony, zpracování pocitu viny
- staří lidí spíše vzpomínají, mladší plánují do budoucna
- lidé se středním vzděláním mají realistické představy, y nižším vzděláním spíše nerealistické – vede k frustraci
- eidetické
- v dětství (období zvýšené představivosti)
- blíží se vjemům, hodně živé (ostrost, jasnost)
- především u umělecky nadaných lidí nevymizí
- 5. následné obrazy
- př.: dlouho se učím, pak jdu spát a sešit stále vidím před očima
- synestezie
- propojování jednotlivých smyslových kvalit
a) fotismy = barevné slyšení (sluchové vjemy provázané s barevnými představami)
b) fonismy – barva doprovázena zvukem
– asociační zákony:
- primární
- zákon současnosti – při vyvolání jedné představy se automaticky vybaví i druhá, s ní spojená
- z. podobnosti – vyvolá druhou podobnou představu
- z. kontrastu – vyvolá jinou kontrastní představu
- sekundární
- novost – čím novější, tím snáze se vyvolá
- častosti – čím častěji, tím snáze
- živosti – souvisí s emočním nábojem – jak je pro nás živá
– asociační experiment (Jung)
– fce: nástroj tvořivosti, nástroj k myšlení (co se stane, když…), nástroj k získání odstupu od reality v tíživých situacích
– obsahy fantazie i archetypální (Freud, Jung)
Sny
– teorie o latentním a manifestním obsahu
– z denních zbytků
– opadají obranné mechanismy, cenzura, kterou máme přes den
– 2 fáze spánku (William Dement):
- REM (Rapid Eye Movement) – rychlé pohyby víček, 20% spánku
- N-REM /nonrem/
- první hodina po usnutí – největší hloubka spánku
- hypnagogické halucinace – nevím, jestli něco opravdu je, nebo se mi to zdá
Vnímání
– schopnost přijímat a zpracovávat informace
– 2 cesty – obraz vnějšího/vnitřního prostředí
– proces zprostředkovaný senzorickými procesy
– pomocí smyslových orgánů (oči, nos, …)
– fce: orientace v prostředí, vyhodnocování informací, adaptace
– jednotkou vnímání je vjem = to, co v danou chvíli působí na naše smysly a je to mimo naší mysl (x představa)
– charakteristika:
- celostnost – vjem vnímám v rámci celku – už i minulou zkušenost (př.: vidím cihlu a vím, že je těžká)
- výběrovost – projev vlivu motivace a očekávání, vybírám si pro mě důležité věci, určované i aktuálním stavem potřeb
- významovost – subjekt vnímání pro nás nese význam
– iluze – působí jako činitele, mění se nám předmět vnímání (př.: v noci místo keře vidíme tmavou postavu – zhmotní se strach), vzniká na základě vnějšího podnětu
– klam – smyslová iluze (př.: optické klamy)
– iluze x halucinace – nevzniká na základě vnějšího podnětu, je výsledkem patologického procesu
– Wertheimer, Köhler, Koffka – gestaltisté, kteří zkoumali druhy vnímání (tvar, velikost, vzdálenost)
– Gibson – ekologická teorie vnímání – šetříme energii ve vnímání – jen ty objekty, co nám mohou něco poskytnout → svět se neodráží jako objektivní realita
Řeč
– tvořena systémem znaků
– verbální/neverbální
– vnitřní monolog