Otázka: Neverbální komunikace
Předmět: Psychologie a komunikace
Přidal(a): JaničkaSestřička
Neverbální komunikace
- první dojem, mimika, gestika, proxemika, posturologie, kinetika, haptika, paralingvistika
Pro navázání sociálních kontaktů má zásadní význam to, jak nás okolí vnímá a přijímá, tj. naše osobní image. Toto vnímání naší osobnosti můžeme záměrně ovlivňovat a formovat.
Osobní image
- je soubor vnějších a vnitřních rysů našeho já.
- Kdo sází výhradně na vnitřní kvality a nedbá na svůj zevnějšek, obtížně se prosazuje.
- Kdo naopak buduje vnější stránku svého já, je pouhý vizážistou.
- Musí respektovat sociální roli.
- Jedinec má vypadat a vystupovat v souladu se sociální pozicí (kominík je v černém, ne v bílém, policista nemůže ve službě nakupovat)
Sociální role:
- je soubor obecných očekávaných požadavků a předpokladů
První dojem
- Druzí vytvoří v rozmezí několika minut a je známo, že utvořený dojem se jen obtížně mění.
- První dojem je často stavěn na tradicích, percepčních stereotypech (haló- efekt, figura-pozadí, estetický stereotyp), proto bývá příčinou omylů a chyb (pracovní a partnerské vztahy, podvodníci). Přesto je tento způsob prezentace důležitý při vytvoření sociálních vazeb v ošetřovatelském povolání
Negativní dojem (vyvoláváme především těmito projevy)
- Nedbáme o svůj zevnějšek.
- Mračíme se, nevíme, co je to úsměv.
- Jsme a mimičtí, bez mimického výrazu.
- Nedíváme se při rozhovoru do očí.
- Skáčeme člověku do řeči.
- Hovoříme příliš tiše.
- Mluvíme nesrozumitelně.
- Zapomínáme na pozdrav, slůvka: děkuji, prosím.
- Při řeči druhého poposedáváme, škrábeme se, sledujeme hodinky, či jinak dáváme najevo svůj nezájem nebo netrpělivost.
- Vice mluvíme, než nasloucháme.
- Při hovoru zvedáme obočí, převracíme oči v sloup.
- Působíme skleslým dojmem.
Mimika
- Je základním zdrojem informací o člověku v mezilidské komunikaci
- Odhaluje naše prožívání, náš aktuální emoční stav
- Často je neuvědomělá, proto je její poznání důležité při práci s lidmi
- Nejvýmluvnější částí obličeje jsou oči
Na očích nás při komunikaci může zaujmout
- VELIKOST ZORNICE: je úměrná emociálnímu vzrušení člověka. Čím větší vzrušení tím širší zornice. Platí to o pozitivních i negativních emocích, hlavně v počátcích emočního stavu
- ČETNOST POHLEDŮ (OBJEM, FREKVENCE): obecně lze zhodnotit pohled do očí jako znak zájmu, pozornosti. Při rozhovoru věnujeme pohledům do očí asi 2/3 času, pokud jen nasloucháme je tato doba výrazně delší. Pokud je to výrazně méně, působíme nevěrohodně, neupřímně, ale může to být i známka plachosti nebo strachu
- JINÉ DIMENZE SPOJENÉ S OČIMA
- Zírání- upřené zírání způsobuje rozpaky, neklid, nejistotu, může být i signálem nadřazenosti a převahy, vždy působí negativně
- Přivření- může znamenat vztek, snahu o vzpomínání, ale i smyslnou vášeň
- Zavírání očí- delší než běžné mrkání (mrkáme asi 6 až 8krát/min) je projevem ztráty zájmu, nudy, nadřazenosti
- Pohled zpod sklopených řas- znamená skromnost, plachost, flirt, sexuální výzvu
- Mrknutí jedním okem (vědomé gesto)- projev spojenectví, spiklenectví, sexuální gesto
- Mimika má značné výrazové možnosti díky členitosti obličeje, jeho vybavení svaly a jeho nastavování partnerovi v sociálním styku
- Mimicky nejen sdělujeme výrazově emociální stav, ale máme i velmi dobrou schopnost odečítat tyto stavy obličeje druhého
S velkou mírou jistoty jsme schopni spolehlivě odlišit 7 druhů emocí
- Štěstí
- Zájem
- Překvapení
- Strach nebo zlobu
- Smutek
- Spokojenost
- Zájem
Negativní mimické signály, které často komplikují komunikaci
- Vyhýbaní se pohledu očí
- Pohled do očí strnulý nebo ulpívající na jednom bodě
- Strnulost, nevýraznost mimiky (obličej jako maska)
- Bezděčné mimické projevy
- Oči v sloup, úšklebek
- Zdvižení obočí, grimasy
Gestika
- Řeč našich rukou
- Gesta jsou posunky kulturně vázané pohyby
Dělíme na
- ILUSTRAČNÍ: doprovázejí řeč, zdůrazňují tvrzení (velké i malé)
- SÉMANTICKÁ: významová, dobře přeložitelná do řeči, přímo tlumočí slova nebo fráze (ano, ne, pojď sem..)
- AKUSTICKÁ: nemusíme je vidět, protože informace je přenášená zvukově (potlesk, lusknutí prsty)
- ADAPTÉRY: uspokojují nějakou osobní potřebu (škrábání ve vlasech, hraní s tužkou…)
Gesta
- Mají tvořenou sílu, která slovům chybí
- Odrážejí sociální dění
- Zvyšují názornost řečené
- Předávají se generačně nebo skupinově (dospívající lidé, určité profese, např. zdravotní sestra na JIP, ARO)
- Pomáhají lidem s poruchou komunikace
- Bohatost gestikulace a její obsahová kvalita jsou ovlivněny kulturními vlivy.
- Dlaně byly vždy symbolem pravdy, upřímnosti, věrnosti. (Američané kladou při hymně dlaň na srdce…)
- Pohled na dlaň je jednou z nejcennějších metod, kterou můžeme zjistit, zda je někdo otevřený, upřímný, pravdomluvný.
- Děti, které lžou, si schovávají ruce. V dospělosti ruka může „zajet“ směrem k obličeji při lhaní.
Proxemika
- Je komunikace pomocí vzdálenosti
- Vyjadřuje oddálení jednoho člověka od druhého
Zóny mezilidské vzdálenosti (můžeme si představit bubliny kolem člověka)
- INTIMNÍ ZÓNA (do 30 cm): umožňuje bezprostřední osobní kontakt (třeba jen haptický), styk matky a dítěte, milenců apod.
- OSOBNÍ ZÓNA (od 45-75 do 120 cm): je to hranice, kterou dodržujeme při setkaní s neznámým člověkem, umožňuje ještě dotyky rukou
- SOCIÁLNÍ ZÓNA (od 1,5 do 3,5 m): umožňuje formální styk s lidmi, např. pracovní jednání ,, kobercová´´ vzdálenost při pokárání…
- VEŘEJNÁ ZÓNA (dolní hranice je 5 až 8 m): udržujeme ji mezi cizími lidmi, např. herec ne jevišti, politik, přednášející…
Velikost jednotlivých zón je individuální
Závisí
- Pohlaví: narušení osobní zóny muže mužem lze chápat jako útok, vniknutí do osobní zóny ženy lze chápat jako dvoření nebo obtěžování
- Věku: děti mohou beztrestně porušovat osobní zóny dospělých
- Osobnosti: introverti mají osobní zónu větší než extroverti
- Kultuře, etnik, náboženství: jižní národy mají osobní zónu menší než severní
- Zalidnění kraje, v němž člověk žije: lidé na vesnici mají větší osobní zónu než lidé ve městě
Pojmy
- PROXEMICKÝ TANEC- setkají-li se dva lidé s rozdílným chápáním osobní zóny, je možno pozorovat vzájemné přibližování a oddalování
- TERITORIÁLNÍ CHOVÁNÍ- znamená projev respektu k teritoriu druhého a potřebu uchovat určité vlastní teritorium. Osobní teritorium má význam na lůžkových odděleních nemocnic, kde nepříznivě působí uspořádání lůžek vedle sebe.
- BARIÉROVÁ ZNAMENÍ- jsou projevem obranného jednání v sociálních situacích. Bariérou je např. široký stůl mezi dvěma osobami, zkřížení rukou, nohou apod.
- DISTANČNÍ ZÓNA- je to sympatická vzdálenost, která člověku vyhovuje při setkání s jiným člověkem
- ODHLÍŽENÍ- je to pomoc v situaci, kdy je narušována osobní nebo intimní zóna a nemůžeme odejít (např. v autobuse, výtahu)
Pantomimika
- Určuje celkový stav fyzického postoje, držení těla a jeho pohybu
POSTUROLOGIE=ŘEČ DRŽENÍ TĚLA
- Je to způsob komunikace fyzickým postojem (např. natočením těla, odvrácení, odklonění hlavy, nakročením)
- Prostřednictvím posturologie lidé sdělují zejména to, jak se cítí, jak jim momentálně
- Jinou tělesnou polohu zaujímá člověk, který se v místnosti mezi jinými cítí dobře
- Jinou polohou zase ten, který prožívá napětí a cítí se nepříjemně
- Postoj člověka se mění s ohledem na sociální interakci
- Závisí na tom, zda je člověk sám, nebo ve společnosti druhého člověka
- Postoj měníme, pokud jsme pozorováni
- Postojem můžeme vyjadřovat zájem o druhého, sexuální přitažlivost (dvoření, koketování, svádění) či nezájem a pasivitu
- Postoj může být otevřený nebo uzavřený
- Při vnímání postorulogických změn jsou individuální rozdíly mezi lidmi
- Vnímavější lidé introvertní, úzkostní a frustrovaní, lidé nemocní
UVOLNĚNÍ POSTOJ
§ Uvolněná poloha
§ Naklonění
§ Opření zad při sedu
§ Uvolněné svaly
§ Absence projevů nervozity
STRNULÝ POSTOJ
§ Vzpřímený postoj
§ Napjaté svaly
§ Vztyčená brada
§ Hraní si s prsty
§ Zaťaté pěsti
§ Podupávaní nohou
§ Napjaté předklonění
KINEZIKA=ŘEČ POHYBŮ TĚLA
- Patří sem pohyby těla a končetin jiného druhu než gesta
- Velká pozornost je věnována pohybům hlavy a krku, především při interakci nemocného se zdravotníky
- Kinezikou sdělujeme především některé své emoce, vztah ke druhému, zájem či nezájem o druhého
- Můžeme řídit i interakci nemocného se zdravotníky
- Strnulost vyjadřuje vysoké napětí
- Sklonění hlavy vyjadřuje úzkost, nejistotu, strach, sociální odpor
- Interakční postoj vyjadřuje sociální aktivitu (zvednutá hlava natočená k druhému, souhlasně, pokyvování hlavou, nekloněná k druhému)
- Existuje shoda mezi tím, co lidé říkají a jak se pohybují
- Mluvení je koordinováno s pohyby těla u hovořící i poslouchající osoby
- Výrazněji můžeme synchronizaci pozorovat u lidí, kteří si rozumí (např. nejlepší přátelé)
Držení těla ovlivňuje
- Temperament
- Charakter
- Emoce
- Názory
- Sebevědomí
- Sociální interakce
Haptika
- Je předávání a přijímání informací prostřednictvím přímého dotyku druhého člověka.
- Během sociální interakce můžeme charakterizovat druh doteku.
- Dotek bývá interpretován jako projev přátelství (pohlazení) či nepřátelství (facka).
- Častěji jsou dotýkány ženy než muži, a to jak jinými ženami, tak muži.
- Více se dotýkají lidé, kteří mají k sobě přátelský vztah.
- Je-li člověk zbaven možnosti styku s jinými lidmi, je vystaven sociální deprivaci.
- Když je člověk zbaven možnosti někoho se dotýkat a být dotýkán, mluvíme o taktilní senzorické deprivaci.
- V dnešní době se lidé kvůli spěchu méně dotýkají.
- Kontakt je omezen hlavně na ruce.
- Intimnější vztahy se vyznačují dotýkáním, ale např. ve VB= dotek zřídka.
- V některých zemích dotek a fyzický kontakt je brán jako důležitou součástí společenského styku.
- V nemoci a v tísni může být dotek nejvhodnější formou komunikace.
- Může uklidňovat a příjemce pak dává najevo různými neverbálními znaky, že ho vnímá pozitivně.
- Naopak může pacient různými neverbálními prostředky dotek důrazně odmítnout.
- Sestra musí poznat citlivě, kdy se pacienta může dotknout a jakým způsobem.
Nejčastějším druhem doteku mezi lidmi je PODÁNÍ RUKY
- Někteří lidé jsou velmi citliví a vnímaví na podání ruky, intenzitu stisku.
- Různé kultury mají odlišné pozdravy, a ne všude se podávají ruce. (Eskymáci= třou nos o nos, Indové= sepnuté ruce a úklon).
- Lidé z města při podání ruky nakročí k sobě, lidé z vesnice stojí dál od sebe a pevně oběma nohama na zemi.
Informace, které podává podaná ruka
- Vzhled ruky: péče o nehty, osobní hygiena, suchá nebo šupinatá kůže…
- Hmatová vjem: měkkost nebo tvrdost podané ruky signalizuje fyzickou nebo psychickou práci
- Stupeň suchosti nebo vlhkosti: suchá ruka je výrazem jistoty, sebeúcty – vlhká ruka pak výrazem úzkosti, napětí.
- Trvaní kontaktu: průměrná doba stisku nemá být delší než 5 sekund, velmi krátký stisk značí nedostatek zájmu, nejistotu – delší stisk pak dotěrnost, agresi, zájem
- Styl uchopení ruky: dominantní lidé mají tendenci podávat ruku tak, že dlaň směřuje dolů, podřízený jedinec dlaň nahoru
- Aktivita druhé ruky: při formálním stisku zůstává viset podél těla
- Uchopení na rameni, za loket, uchopení zápěstí= důvěrnost, sympatie, dotěrnost, agrese
Paralingvistika
- Aspekty řeči, které se nevážou přímo na slova
- V písemném záznamu nelze paralingvistické charakteristiky rozpoznat
Z paralingvistiky lze rozpoznat
- Původ mluvčího
- Věk
- Vztah nositele k určitým faktorům
- Aktuální stav (úzkost, radost, smutek, strach)
- Některé rysy osobnosti (sebedůvěra, podceňování)
Paralingvistické aspekty řeči
RYCHLOST
- Příliš rychlá i příliš pomalá řeč znesnadňují poslech
- Změna v tempu řeči je však dobrou charakteristikou, protože bojuje proti monotónnosti
HLASITOST ŘEČI
- Hovořící může tento aspekt ovládat
- Vždy je třeba mít na paměti velkou prostoru, ve kterém se mluví, a také kvalitu sluchu posluchače
- Známkou kvality řeči však není hlasitost, ale spíše přesná a pečlivá artikulace a smysluplné frázování (členění vět)
- Tichá řeč je znakem úzkosti, nejistoty, nedostatku sebedůvěry
TÓNOVÁ VÝŠKA: má velmi velký emocionální vliv, vysoké tony posluchače iritují, hluboké spíše uklidňují
BARVA HLASU: je vrozenou, neovlivnitelnou charakteristikou
INTONACE (MELODIE VĚTY)
- Umožnuje posluchači odlišit větu oznamovací, tázací, rozkaz, přání, varování
- Velký význam má pro emocionální atmosféru hovoru
PŘÍZVUK: může znesnadnit porozumění, např. při kladení přízvuku na předložky
DŮRAZ: umožňuje vytyčení významných častí vět nebo sdělení
PŘESTÁVKY V ŘEČI: mlčení i přestávky v řeči mohou signalizovat hledání vhodných slov, vzpomínání, obtížné téma či téma nevhodné a nepříjemné
CHYBY V ŘEČI
- Nefunkční zvuky (ehm, ééé)- jejich příčinou může být tréma, nedostatečná příprava, pomalejší osobní tempo
- Parazitická slova (tedy, tak, jaksi, no, prosím vás, ano, jo, chápete)
MODULACE ŘEČI
- V slovním projevu je možno záměrně měnit téměř všechny uvedené aspekty řeči
- Přirozenost modulace je názornou kultivované řeč