Otázka: Období puberty a adolescence
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): JaničkaSestřička
Období puberty a adolescence = psychomotorický vývoj, psychosociální problematika daných období
PREPUBERTA
- období od 10- do 12 let
- dochází ke změnám tělesných proporcí= růst končetin
- disproporce vzrůstu mění motorickou koordinaci pohybů
- chůze klátivá, pohyby neobratné
- více přemýšlení o sobě
- utváření svého vlastního názoru
- přestávání souhlasit s dospělými
- prosazování své JÁ
- vznik nesrovnalostí s rodiči, svými vrstevníky
- uznává toho, kdo ho umí pochopit
- je- li tělesně potrestán, cítí se ponížen a špatně to snáší
PUBERTA=PUBESCENCE(12.-18. let)
Tělesný a pohybový vývoj
- Utváří se tělo (nárůst váhy a výšky)
- Dívky 5 cm za rok do 14 let
- Kluci dorůstají později
- Zvyšuje se hmotnost u dívek (zaoblení, prsa, dívky získávají svou postavu)
- Kluci mají větší ramena, užší boky
- Mění se vztahy mezi děvčaty a hochy (kamarádí se KLUCI S KLUKAMA a HOLKY S HOLKAMA navíc je to OBDOBÍM PRVNÍCH LÁSEK)
- Dozrávají pohlavní orgány
- V 16-ti letech se již všichni cítí dospělí (proto začínají patologické jevy jako kouření nebo alkohol→ ALE NEJSOU DOSPĚLÍ POUZE TĚLESNĚ ALE NE PSYCHICKY
- Nedobré vztahy mezi dětmi a rodiči→ ROZPORY MEZI OBĚMA TÁBORY!!!!!
Zvláštnosti chování
- Impulzivní
- Zvýšeně kritičtí
- Unáhlené závěry
- Nedostatek sebeovládání
- SEBEUVĚDOMĚNÍ SE
- Osobní hrdost
- Vzdor a odmlouvání
- Neochota plnění povinností (požadavků) OD DOSPĚLÝCH
- Zvýšená pozornost k vlastní osobě (neustále koukání se do zrcadla)
- Sebepodceňování je velmi časté
ADOLESCENCE
- Od 16. let do 22. let
- Končí dospělostí (hlavně psychologicky dospějí)
Kritéria psychické dospělosti
- Výběr povolání nástup do práce
- Uvážená volba životního partnera→ MANŽELSTVÍ
- Osamostatnění se od rodičovské kontroly a opory
- Sebekontrola, spoleh na sebe a na své jednání
- Získávání emocionální rozvahy převahy pozitivních citů nad negativními city
- Objektivní posuzování situací hlavně životních→konflikty, překážky
- Samostatnost a kritičnost myšlenek
- Vytvoření názorů na svět (vlastní morální kodex)
- Vsazení se do skupiny=společnosti
Tělesný vývoj
- Pomalé ustávání růstu (muži rostou a ženy nerostou)
- Vývoj se projevuje v pohybové oblasti (taneční)
- Intelektuální vývoj →DALŠÍ STUDIUM NEBO PRÁCE
Citový vývoj
- Pozitivní city
- Emocionální rovnováha
- Život kolem nás
- Sociální vztahy k dospělým
- Závisí na rodičích, jestli jsou nebo nejsou samostatní
- Rodiče mají styl nás vést
- Kamarádské vztahy jsou hlubší než před tím
- Přetrvají do teď (vztahy k přátelům)
- Změny v heterosexuálních vztazích