Otázka: Obory a disciplíny pedagogiky
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): BerLin
Obory pedagogiky:
Základní pedagogické disciplíny
- obecná pedagogika
- dějiny pedagogiky
- komparativní pedagogika
- didaktika
- metodologie pedagogiky
- teorie výchovy
Základní pedagogické disciplíny
- pedagogická psychologie
- sociologie výchovy
- další disciplíny:
- sociální pedagogika
- školská statistika
- školní zdravotnictví a šk. Hygiena
- ekonomika vzdělávání
Aplikované pedagogické disciplíny
Školská pedagogika
- předškolní pedagogika
- ZŠ ped.
- SŠ ped.
- VŠ ped.
- Speciální pedagogika: Každá s disciplín znamená „výchova a vzdělávání jedinců“ s určitými speciálními potřebami
- etopedie – obtížně vychovatelných jedinců
- psychopedie – výchova a vzdělávání jedinců s rozumovými nedostatky
- somatopedie – výchova a vzdělávání jedinců s tělesnými vadami
- oftalmopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami zraku
- logopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami řeči
- surdopedie – výchova a vzdělávání jedinců s poruchami sluchu
- jako součást se uvádí i specifické vývojové poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dysmuzie, dyspinxie, dyspraxie)
- mimoškolní pedagogika
- rodinné výchovy
- volného času
- sociální ped.
- vojenská ped., atd.
- další odvětví
- andragogika = výchova a vzdělávání dospělých
- gerontopedagogika = výchova a vzdělávání starých lidí (seniorů, důchodců)
Další (pomocné) pedagogické disciplíny
- Etnopedagogika
- Zabývá se problémy výchovy a vzdělávání etnických menšin, u nás pěstována hlavně v rámci romistiky (multikulturní výchova)
- Edukometrie
- (edukace = výchova a vzdělávání; metrie = měření)
- Oblasr pedagogické teorie a výzkumu zabývající se měřením pedagogických jevů
- pedagogická prognostika
- prognózuje vývoj školství a vzdělávání, hledá optimální řešení; vytváří modely a strategie budoucího rozvoje vzdělávacích soustav, vzdělávacích procesů
- filozofie výchovy
- výchova ve vztahu k podstatě člověka a společnosti, etické otázky výchovy (mravní), stanoviska jedince k lidskému životu a světu hodnot, komplexní nazírání na svět výchovy → výsledky tohoto zkoumání pak určují normy pro pojetí cílů výchovy
Pedagogika a ostatní vědy
- čerpá z:
- psychologie
- pedagogika využívá poznatku z psychologie, proto aby věděla co se děje v psychice dítěte a kdy a jak je vhodné na dítě působit,
- zásadní postavení má vývojová psychologie( popisuje vývoj dítěte od narození),
- bez znalosti psychologie není možná pedagogická praxe.
- Např. zjistí jaký má IQ a tak víme, že se zaměříme spíše na rozvoj na praktické dovednosti a ne nějaké náročné intelektuální nebo víme co můžeme jaké dítě v kolik letech učit
- Sociologie
- navazují na sebe od 19. stol., zkoumají problémové situace v rodině, vrstevnické vztahy, zaměřuje se na problematiku volného času a médií, vliv tradic na výchovu
- zabývá se zkoumáním společenské podmínky výchovy
- společnost říká kdo a co může člověk a jak
- filozofie
- filozofie se snažila pochopit svět jako celek, pedagogika se z ní oddělila a zaměřila se jen na určitý úsek reality à zaměřila se na výchovu
- filozofie se ptala odkud se bere naše vědění, od Sokrata se zabývala tím, jak člověk poznává, jak se učí a zkoumala různé postupy, jak vyučovat ( sofisti- promlouvali na pódiu, Sokrates
- bavil se s žáky, kladl jim otázky, aby se k tomu dostali sami)
- filozofie formuje ideály- rozvinutý člověk
- biologie
- popisuje lidské tělo a na základě toho, byly vytvářeny různé hygienické normy (nábytek, rozvrh, výška lavic, domácí úkoly, plavání…)
- historie
- díky historii víme, jak a kdy pedagogika vznikla, poučíme se ze zkušeností a poznatků, které udělali ti před námi, zdroj informací a zkušeností
- civilizace stojí na tom, že si generace předávají poznatky a další generace to stále rozvíjí
- psychologie
Obecnější otázku Pedagogika jako společenská věda najdete zde: