Odmrazovací soustava – letadla

 

   Otázka: Odmrazovací soustava letadla

   Předmět: Letadla

   Přidal(a): matyka97

 

 

 

 

Odmrazovací soustava

  • Slouží k tomu, aby z letounu odstranila námrazu
  • Námraza vzniká ve vlhkém vzduchu při nulových teplotách a tvoří jí souvislý potah namrzlých vodních kapiček, který se postupně vytváří jejich nárazem na povrch v oblastech zbrzděných rychlostí, kde kapičky v malé vzdálenosti od povrchu již vzhledem ke své hmotnosti nestačí sledovat proudnice vzduchu a naráží tak na povrch.
  • Je-li teplota vzduchu pod bodem mrazu, kapičky na povrchu vymrzají
  • Námraza má negativní dopad na letové vlastnosti, řízení letu, namáhání konstrukce a činnost pohonné jednotky.

 

Druhy námrazy:

  1. Jinovatka
  • Jemný povlak na povrchu bez vlivu na aerodynamiku a řízení
  1. Zrnitý led (matný)
  • Neprůhledný a nesourodý povlak letadla
  • Vzniká okamžitým zamrznutím malých podchlazených kapek vody
  1. Ledovka
  • Průsvitný, čirý kompaktní led, způsobený zmrznutím velkých podchlazených kapek vody

 

Vznik a intenzita námrazy závisí na podmínkách

Meteorologických:

  • Podchlazení vodních kapek
  • Velikost vodních kapek
  • Teplota a vlhkost vzduchové hmoty

 

Aerodynamických

  • Teplota povrchu letadla
  • Rychlost letu
  • Velikost zakřivení náběžných hran a ploch

 

Podmínky vzniku, klasifikace a indikace námrazy

  • Námraza vzniká při letu v mlze, oblacích a ve srážkách za záporných teplot v rozmezí od 0°C do 20°C
  • Velké nebezpečí vzniku této námrazy je v prostředí s přechlazenými kapkami mrholení nebo deště

 

Dělení námrazy dle rychlosti přibývání námrazy za 1 minutu

  1. Slabá – do 0,6mm/min
  2. Mírná – od 0.7 – 1 mm/min
  3. Silná – od 1.1 – 2 mm/min
  4. Velmi silná – nad 2 mm/min

 

Vliv námrazy na let:

  • Ovlivňuje výhled z kabiny
  • Zhoršuje aerodynamiku
  • Zvyšuje hmotnost
  • Ohrožuje vrtuli a motor
  • Blokuje kormidla

→ kombinace těchto závad může vést ke katastrofě

Nejčastěji napadané části letadla vlivem námrazy:

  • Náběžné hrany křídel a kormidel
  • Pohonné jednotky: Vstupní ústrojí, kompresory, vrtule, karburátory
  • Čelní štítky kabiny
  • Kormidla
  • Pitotovy trubice, antény a jiné výstupky a čidla na letadle

 

Signalizátor námrazy

  • Vizuální
  • Frekvenční
  • Rotační
  • Tlakový

 

Odstraňování námrazy (Pneumatické odmrazování)

  • Střídavým nafukováním a vyfukováním vzduchových komor dochází k rozlámání ledové vrstvy a jejímu odpadnutí.
  • Tento proces je řízen automaticky

 

Palubní ochranné systémy proti tvorbě námrazy

  • Používá se u součástí u nichž se nesmí připustit vznik námrazy

 

  • Tyto systémy mohou být:
  1. Elektrické
  • k ochraně menších ploch, energeticky náročné
  • využívá tepla které vzniká při průchodu elektrického proudu odporovým drátem (topné tělísko)
  1. Tepelné
  • Využívá horkého vzduchu přivedeného teplovzdušným potrubí k vyhřívaným místům
  • Používá se pro větší plochy
  1. Chemické
  • K ochraně větších částí křídel a ocasních ploch
  • Vrtulových listů

 

Elektrické odmrazování – ochrana před námrazou a zamlžením

  • Další snímače které je nutno za letu vyhřívat jsou sondy pro určování úhlu náběhu resp. Signalizátory vysokých úhlů náběhu (přetažení) letounu

 

Chemické odmrazování

  • Povrch nastříkáme daným kapalným prostředkem, který námrazu rozpustí např. k odmrazování vrtule se používá líh nebo glykol

 

Horkovzdušný systém

  • Používá se u letadel poháněných tryskovými motory, horký vzduch vedeme od kompresoru
  • Vyhříváme křídla, kormidla, vstupní ústrojí motoru

 

Odmrazování letadel na zemi

  • U stojících letadel na zemi vznikají při záporných teplotách rovněž různé typy námrazy
  • Před letem je třeba zbavit kompletně povrch letounu námrazy, je nepřípustný vzlet letadla i s malou námrazou. Ani tenká vrstva se totiž při vzletu nesfoukne a je následovně zdrojem intenzivního nárůstu námrazy v mracích
  • Standartně se používají dva typy rozmrazovací kapaliny (A a B) pomocí rozprašovacího zařízení
  • Kapalina má jak odmrazovací účinky, tak ochranné

→ chrání před vznikem námrazy před startem a po určitou dobu po startu





Další podobné materiály na webu: