Otázka: Odmrazovací soustava letadla
Předmět: Letadla
Přidal(a): matyka97
Odmrazovací soustava
- Slouží k tomu, aby z letounu odstranila námrazu
- Námraza vzniká ve vlhkém vzduchu při nulových teplotách a tvoří jí souvislý potah namrzlých vodních kapiček, který se postupně vytváří jejich nárazem na povrch v oblastech zbrzděných rychlostí, kde kapičky v malé vzdálenosti od povrchu již vzhledem ke své hmotnosti nestačí sledovat proudnice vzduchu a naráží tak na povrch.
- Je-li teplota vzduchu pod bodem mrazu, kapičky na povrchu vymrzají
- Námraza má negativní dopad na letové vlastnosti, řízení letu, namáhání konstrukce a činnost pohonné jednotky.
Druhy námrazy:
- Jinovatka
- Jemný povlak na povrchu bez vlivu na aerodynamiku a řízení
- Zrnitý led (matný)
- Neprůhledný a nesourodý povlak letadla
- Vzniká okamžitým zamrznutím malých podchlazených kapek vody
- Ledovka
- Průsvitný, čirý kompaktní led, způsobený zmrznutím velkých podchlazených kapek vody
Vznik a intenzita námrazy závisí na podmínkách
Meteorologických:
- Podchlazení vodních kapek
- Velikost vodních kapek
- Teplota a vlhkost vzduchové hmoty
Aerodynamických
- Teplota povrchu letadla
- Rychlost letu
- Velikost zakřivení náběžných hran a ploch
Podmínky vzniku, klasifikace a indikace námrazy
- Námraza vzniká při letu v mlze, oblacích a ve srážkách za záporných teplot v rozmezí od 0°C do 20°C
- Velké nebezpečí vzniku této námrazy je v prostředí s přechlazenými kapkami mrholení nebo deště
Dělení námrazy dle rychlosti přibývání námrazy za 1 minutu
- Slabá – do 0,6mm/min
- Mírná – od 0.7 – 1 mm/min
- Silná – od 1.1 – 2 mm/min
- Velmi silná – nad 2 mm/min
Vliv námrazy na let:
- Ovlivňuje výhled z kabiny
- Zhoršuje aerodynamiku
- Zvyšuje hmotnost
- Ohrožuje vrtuli a motor
- Blokuje kormidla
→ kombinace těchto závad může vést ke katastrofě
Nejčastěji napadané části letadla vlivem námrazy:
- Náběžné hrany křídel a kormidel
- Pohonné jednotky: Vstupní ústrojí, kompresory, vrtule, karburátory
- Čelní štítky kabiny
- Kormidla
- Pitotovy trubice, antény a jiné výstupky a čidla na letadle
Signalizátor námrazy
- Vizuální
- Frekvenční
- Rotační
- Tlakový
Odstraňování námrazy (Pneumatické odmrazování)
- Střídavým nafukováním a vyfukováním vzduchových komor dochází k rozlámání ledové vrstvy a jejímu odpadnutí.
- Tento proces je řízen automaticky
Palubní ochranné systémy proti tvorbě námrazy
- Používá se u součástí u nichž se nesmí připustit vznik námrazy
- Tyto systémy mohou být:
- Elektrické
- k ochraně menších ploch, energeticky náročné
- využívá tepla které vzniká při průchodu elektrického proudu odporovým drátem (topné tělísko)
- Tepelné
- Využívá horkého vzduchu přivedeného teplovzdušným potrubí k vyhřívaným místům
- Používá se pro větší plochy
- Chemické
- K ochraně větších částí křídel a ocasních ploch
- Vrtulových listů
Elektrické odmrazování – ochrana před námrazou a zamlžením
- Další snímače které je nutno za letu vyhřívat jsou sondy pro určování úhlu náběhu resp. Signalizátory vysokých úhlů náběhu (přetažení) letounu
Chemické odmrazování
- Povrch nastříkáme daným kapalným prostředkem, který námrazu rozpustí např. k odmrazování vrtule se používá líh nebo glykol
Horkovzdušný systém
- Používá se u letadel poháněných tryskovými motory, horký vzduch vedeme od kompresoru
- Vyhříváme křídla, kormidla, vstupní ústrojí motoru
Odmrazování letadel na zemi
- U stojících letadel na zemi vznikají při záporných teplotách rovněž různé typy námrazy
- Před letem je třeba zbavit kompletně povrch letounu námrazy, je nepřípustný vzlet letadla i s malou námrazou. Ani tenká vrstva se totiž při vzletu nesfoukne a je následovně zdrojem intenzivního nárůstu námrazy v mracích
- Standartně se používají dva typy rozmrazovací kapaliny (A a B) pomocí rozprašovacího zařízení
- Kapalina má jak odmrazovací účinky, tak ochranné
→ chrání před vznikem námrazy před startem a po určitou dobu po startu