Otázka: Osobnost a její vývoj
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Martinka
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI A VÝVOJOVÁ STÁDIA OSOBNOSTI, OSOBNOST A JEJÍ VLASTNOSTI, TYPOLOGIE OSOBNOSTI
Psychologie osobnosti a vývojová stádia osobnosti
- Psychologie osobnosti = Základní disciplína
- Osobnost = souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků, postojů apod., které utváří strukturu, individualitu a dynamiku konkrétního člověka
Přehled složek osobnosti:
Determinanty při vývoji osobnosti:
- Vnitřní (biologické) – vrozené, ale i různé fyziologické změny (organické poškození mozku)
- Vnější (psychosociální) – vliv prostředí a výchovy
Vývojová psychologie
= zkoumá duševní vývoj jednotlivce se zaměřením na věkové zvláštnosti (od prenatálního období po smrt)
vznik: první polovině 20. stol. (začátek), kdy se psychologie rychle rozvíjela
Vývojová stádia osobnosti:
- Prenatální období
-
- Embryonální fáze – oplodnění až ca 3 měsíce. Tvoří se základ orgánu (zvýšená citlivostna vliv negativních vlivu).
- Fetální fáze – 3 měsíce až porod. Vývoj orgánů. Plod reaguje na podměty (akustické), je aktivní(pohybuje se) a má schopnost sociální interakce s matkou.
- Novorozenec (0-2 měsíce)
-
- Porod znamená zásadní změnu v životních podmínkách dítěte (výrazná změna teploty okolí, nutnost dýchání) → velká část přizpůsobivých procesů musí proběhnout nebo alespoň začít během nebo ihned po porodu.
- Během novorozeneckého období se postupně objevují reflexy
- Sací (do 1 roku dítěte se nejvíce rozvíjí)
- Plazivý – brzy zaniká
- Další reflexy – uchopovací, vyměšovací, polykací, dávivý reflex,…
- Spí až 20 hodin denně
- Hlasový projev: křik
- Kojenecký (2-12 měsíců)
-
- Prudký vývoj
- Potřebuje hru, komunikaci, lásku, uznání – podmínkou vývoje je zabezpečení základních potřeb dítěte biologické a psychické
- Ve 3 měsících reaguje na přítomnost dospělého člověka
- Do 3. měsíce je dětský úsměv projev blaženosti, nikoliv se nesměje na nás (cílený úsměv přichází kolem 4. měsíce)
- Kolem 5 až 6 měsíce rozlišují známé a neznámé lidi a prostředí, začíná proces učení
- Kolem 6. měsíce – lze dítě ještě obelstít (př. když mu vezmeme hračku, neuchovává ještě obrazy předmětů – sejde z očí, sejde z mysli) – od 10. měsíce už si ukládá obrazy, tvary předmětů
- Batolecí (1-3 rok) =mladší předškolní věk
-
- Tělesný vývoj se zpomaluje
- Růst zubů – mléčný chrup (22 zubů), delší bdění, důležitý režim, návyky
- Rozvoj lokomoce (= chůze, úchopové práce ruky a hybnost ruky)
- Kolem 1, 5 roku – dítě už by měli mluvit ve slovech „denní slovíčka“
→na konci 2. roku znalost až 900 slov, věty 2 až 3 slovy
-
- Kolem 2, 5 let – „májovská léta“ = časté používání slova já (dítě se neoslovuje vlastním jménem)
- Období vzdoru
- Období hry – 1. dětská hra – napodobování zvuků (spojené s přirozeným vývojem)
- Pasivní zábava – koukání na pračku, na vlaky
- Symbolické hry – dítě si začíná hrát symbolicky (př. na kuchyň → rozvoj fantazie)
- Nejsou důležité drahé hračky – dítě je zničí, protože se snaží přijít na princip fungování
- Symbolické hračky – různé předměty vystačí místo hraček (př. klacek= kůň)
- Důležité jsou také praktické hračky (př. kbelík, lopatka, krabička, napodobeniny: vysavač, žehličky,…)
- Batole si ve hře vystačí samo
- Strach z bolesti (z injekcí) – ukázat na panence, iniciovat píchání injekce na panence – panenku to nebolí – nepláče, dítě to uklidní
- Nemají ponětí o smrti (neznají jí, neberou ji jako součást života) – nepláčou, postupem času seto vytrácí
- Musíme děti učit, že pes kouše, kočka škrábe,… – nepředpokládají, že by se mohlo něco stát (např. pokousání od psa,…)
- Předškolní věk (3-6 let)
-
- Tělesný i duševní vývoj je pomalejší
- Kolem 4. roku vyhranění jedné ruky – lateralita
- V 6 letech je dítě zralé jít do školy (u některých dětí, u drobnějších, tělesně i duševně zaostalejších dětí – možný roční odklad)
- Dozrává mozek, vysoká výkonnost organismu
- Výrazný růst kapacity paměti (hlavně mechanické)
- Výrazná fantazie – vymýšlení představ „lhaní“
- Období otázek „proč“ → vznikají dětskékonfabulace = vymyšleniny (dětské lži) – vznikají spojováním minulosti a přítomnosti, fantazie
- Změna vztahu k rodičům (synové se stylizují do role otců – holení, kouření,… a dcery se stylizují do role matek – styl oblékání, šperků, líčení,…)
- Asi 3500 slov – mluví
- Rozvoj sexuality – masturbace (netrestat je za to, pouze pokud to dělají veřejně)
- Egocentrické myšlení = zaměření na samo na sebe (není sobec)
- Cit vlastnictví; mají radost z prvenství
- Uvědomuje si, co má a co nemá dělat, ale ještě se podle toho nedokáže řídit
- Výtvarné projevy – bezobsažné čmárání (1,5 roku), obsažné čmárání (do 3 let), znaková kresba (od 3 let), kolem 4. roku kresby lidských postav
- Mladší školní věk (6-11 let)
-
- Do 10 let mozek roste nejrychleji (vývoj mozku do 14 let)
- Myšlení – dítě je schopno logicky myslet
- Paměť – logická a mechanická
- „kamarádská solidarita“ – už na sebe nežalují
- City – nejsou hluboké, netrvají dlouho
- Děti chtějí zvířátka (morče, křeček, králíček) – učí se o něj starat a mazlí se s ním
- Střední školní věk (11-15 let) „pubertální období“
-
- Pohlavní dospívání – přicházejí 1. Lásky
- Dívky: růst prsou, boků, menstruace
- Chlapci: rozšiřují se ramena, poluce (=samovolný únik spermatu), růst svalů
- Dítě si vytváří svou individualitu
- Volba povolání – rozhoduje se co bude dál dělat
- City – citová labilita, střídání citů, nálad
- Většinou pocit méněcennosti (syndrom zrcadla = začátek problémů s pletí, pokračuje negativní vzhled, křivý nos, velké uši,…→ pocit méněcennosti)
- Starší školní věk (15-20 let) „adolescence“
-
- Největší fyzická aktivita, stále existenční závislost na rodičích
- Osobní krize – pramení z toho, že hledáme co do budoucna
- Myšlení – spojeno se zkušenostmi
- Sexualita (při 1. pohlavním styku kluci kladné pocity, ženy velké zklamání)
- Dospělost
-
- Zastaven tělesný vývoj
- 20 – 30 let – největší fyzická krása
- 1. Vrásky
- Roztahování a zvětšování mozkové kůry → studium
- Manželství (ženy vstupují do manželství dříve než muži) dnes trend druh a družka (bez sňatku)
- 30 – 45 let – posun z hlediska sexuality (respekt, úcta)
- Častý syndrom vyhoření („burn- out“) – když už nevidíme nic před sebou
- fáze syndromu vyhoření:
- 1) nadšení, idealismus
- 2) stagnace
- 3) frustrace
- 4) apatie
- fáze syndromu vyhoření:
- Okolo 50 let klesá aktivita a efektivita
- Stáří (po 60 letechživota)
Psychické vlastnosti osobnosti
- TEMPERAMENT
= soubor převážně vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování osobnosti (př. způsob reagování)
- Nejstarší teorii temperamentu vypracoval ve starověku řecký lékař Hippokrates → dále ji upravil lékař Galenos→ lidé byli podle souvislostí temperamentu rozděleni do 4 skupin:
- V těle 4 tekutiny: krev – sanguis, žluč – chólé, černá žluč – melanchólé a sliz – phlegma.
- Podle toho, která tekutina v těle převládá, vznikají čtyři základní typy temperamentu.
- sangvinik(z řeckého sanguis = krev)
– čilý, veselý, společenský, nestálý
- cholerik(z řeckéhocholé = žluč)
– rychlý, samostatný, dráždivý, vzteklý, snadno se rozhněvá ale i rychle uklidní
- flegmatik (z řeckého phlegma = hlen)
– klidný až lhostejný, netečný, pomalý
- melancholik (z řeckého melainacholé = černá žluč)
– vážený, svědomitý, zodpovědný, často bojácný, skleslý
- Tyto typologie se po úpravách používají dodnes
- Rozdíly v temperamentových vlastnostech nevysvětlují tělními tekutinami ale vlastnostmi nervových procesů (teorie I. P. Pavlova, který je zakladatelem teorie o vyšší nervové činnosti)
- Švýcarský psycholog Jung rozlišil dva typy osobnosti:
- introvert – člověk zaměřený do svého nitra, plachý, nejistý, málo průbojný, s intenzivním vnitřním životem a hlubokými city
- extrovert – člověk zaměřený na vnější svět, společenský, přístupný, otevřený, aktivní, snadno přizpůsobivý
- Na výzkumy I. P. Pavlova (který na základě vlastností nervových procesů rozlišil 4 typy vyšší nervové činnosti) volně navázal psycholog H. J. Eysenck a vytvořil model osobnosti, ve kterém užívá základních termínů: introverze – extroverze a stabilita – labilita
model osobnosti
- CHARAKTER
= souhrn psychických vlastností osobnosti, které se projevují v mravní stránce a chování a jednání
- Projevují se vztahem k člověku, k přírodě i k sobě samému
- Formuje se především působením výchovy a dalších společenských jevů
- Část osobnosti, která kontroluje a reguluje jedincovo chování podle společenských norem a požadavků
- Těsně spjat: s temperamentem, motivací, intelektem člověka
- S charakterem souvisí také svědomí = systém morálních kontroly, jakýsi „vnitřní“ hlas, který člověku říká, co smí a co nesmí (svědomí přináší člověku uspokojení – když jednal ve shodě s morálními hodnotami a působí mu výčitky – při porušení těchto zásad)
- Charakter se vyvíjí zejména působením výchovy, zkušeností a vlivů prostředí během života
- SCHOPNOSTI
= vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem prospěšné vykonávání určité činnosti
- Vyvíjí se na základě vrozených (anatomicko-fyziologických) dispozic člověka, které nazýváme vlohy
- Pro vývoj schopností je důležité podchytit dané vlohy a systematicky a intenzivně cvičit již v dětství a udržovat příslušnou motivaci
- Stupně schopností:
- úroveň rozvoje schopnosti může být různá
- nadání = souhrn schopností určitého druhu, který umožňuje pozoruhodné až nadprůměrné výkony v určité oblasti činnosti
- talent = zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje člověku dosáhnout vynikajících výkonů ve svém oboru
- genialita = mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla
- Rozlišují se různé schopnosti
- verbální – schopnost chápat a vyjadřovat složité vztahy zprostředkované slovy
- prostorová představivost – orientace v prostoru, vizualizace (= schopnost představit si vzájemné vztahy předmětů v určitých polohách
- numerické – schopnost operací s číselnými symboly
- paměťové
- psychomotorické – schopnost koordinovat dva a více současných pohybů
- umělecké – literární, hudební, výtvarné a dramatické schopnosti
- Schopnosti mohou být
- obecné schopnosti – podmiňují úspěšnost vykonávat mnoho činností (ztotožňují se s obecnou inteligencí)
- specifické schopnosti – hudební, herecké, matematické apod.
- inteligence = označení pro rozsah určitých kognitivních (= poznávacích) schopností, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat, apod.
- Druhy inteligence:
- fluidní inteligence – vrozená, nezávislá na dřívějším učení, během života se NEVYVÍJÍ
- krystalická inteligence – založená na zkušenostech, vědomostech získaných učením a na schopnostech je využívat
- Ke zjišťování inteligence se používají inteligenční testy = soubor úloh, které byly pečlivě vybrány a vyzkoušeny a jejichž výsledky byly statisticky zpracovány
- Vyjadřuje se pomocí inteligenčního kvocientu – IQ (průměrná hodnota je okolo IQ 100 – hraniční pásmo vady IQ 80 – nadprůměr IQ 120 a výše)
- v ČR existuje organizace – Mensa, která soustřeďuje lidi s vysoce nadprůměrnou inteligencí tj. IQ 130) asi 2,5% populace
- Specifická forma inteligence je: emoční inteligence – EQ (kterou mnozí psychologové Považují za stejně důležitou jako obecnou inteligenci)
- Vysoké EQ – schopni motivovat sami sebe k výkonům, vytrvalý, oblíbený v mezilidských vztazích
- Klíčové emoce: radost, hněv, vztek
- 5 složek emoční inteligence:
- sebeovládání
- sebeuvědomění
- motivace
- sociální dovednosti
- empatie
- Se schopnostmi souvisí další psychologické pojmy:
- Dovednost – učením získaná dispozice ke správnému, rychlému a úspornému vykonání určité činnosti (fyzické i psychické) vhodnou metodou
- Vědomost – učením osvojený poznatek (zapamatovaný a pochopený fakt – informace, nebo vztah mezi fakty v podobě pojmu, vzorce apod.)
- Návyk – je opakováním získaný sklon k vykonávání určité činnosti, zautomatizovaný, bez potřeby uvědomělé kontroly
4. POSTOJE A MOTIVY
- Motivy = pohnutky, psychologické příčiny reakcí, činností, jednání člověka zaměřeného na uspokojování určitých potřeb
- Základní forma motivu: potřeba (vyjadřují nedostatky v oblasti fyzické i sociální) → člověk proto vyvíjí aktivitu, aby objem svých potřeb zmenšil
- Potřeba = stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co nás vede k činnostem,
- Druhy potřeb:
- biologické (primární, vrozené) – potřeba dýchání, potravy, bezpečí, spánku,…
- sociální (získané) – kulturní (vzdělání, kulturní život,…)
- psychické (radost, štěstí, láska,…)
- Americký psycholog ABRAHAM MASLOW – autor stupňovitého řazení potřeb (hierarchicky) – organizoval je podle naléhavosti člověka. Vyšší potřeba se uspokojuje až po uspokojení nižší potřeb
- U některých jedinců s poruchou osobnosti můžeme pozorovat, že nemají potřebu lásky (neumí ji dávat ani přijímat)
- Doplňujícím pojmem k potřebám je hodnota (jejichž výběrem, mohou být potřeby uspokojovány) = vlastnost, kterou jedinec přisuzuje objektu, situaci, události, nebo činnosti ve spojitosti s uspokojováním potřeb a zájmů
- Hodnoty se vytvářejí a postupně odlišují v procesu socializace (např. jedinec přisuzuje hodnotu materiálnímu zabezpečení a proto o to bude usilovat → má potřebu o vysoké výdělky
- Dále rozlišujeme tyto motivy:
- pud – vrozená pohnutka činnosti, označení pro energii nebo cílenou činnost až nutkání (pohlavní pud, mateřský pud,…)
- zájem – získaný motiv, který neprojevuje kladným vztahem člověka k předmětům nebo činnostem, které ho upoutávají
- aspirace (ambice) – snaha po sebeuplatnění, vyniknutí. Někdy se nazývá také jako ctižádost
- cíl – uvědomělý směr, když chceme něčeho dosáhnout, něco vykonat, něčemu se vyhnout, něco dělat či nedělat,…
- ideály – vzorové cíle (př. ideál partnera, způsobu života,…)
- zvyk – tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost
- Postoje = sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby, situace
- Odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti
- Složky postojů:
- kognitivní – poznání objektu, názory na něj
- emotivní – citové hodnocení objektu, sympatie – antipatie
- behaviorální – pobídka k jednání či chování
Rozdíl mezi motivy a postoji
Motivy aktivizují chování, postoje se projevují v jeho obsahu, např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, reakce matky závisí na postoji