Otázka: Osobnost – společenskovědný základ
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Tereza Malzová
Teorie schopnosti
Osobnost
- uspořádaný systém psychických a fyziologických funkcí v neustálé interakci s okolím
- směřuje k seberealizaci jedince
- široká škála vlastností a rysů např. temperament – to, co dědíme po rodičích
charakter -způsob chování; hodnoty, které člověk vyznává
sebepojetí
adaptace na neznámé prostředí
Tělo a osobnost
tělo – biologická součást osobnosti
Existuje souvislost mezi biologickou a psychickou stránkou osobnosti? → neuropsychologie – závislost reakcí lidí na chemii v mozku
teorie Ernsta Kretschmera
typ piknik (endomorf)
- krátký trup, velká okrouhlá hlava, větší objem břicha a hrudníku
- sklony k tloustnutí, spíše veselý, ale sklony k maniodepresivním poruchám
typ atlet (mezomorf)
- široká ramena, hodně svalové hmoty
- lhostejný, někdy výbušný, tendence k epilepsiím
typ astenik (ektomorf)
- plochý hrudník a dlouhé tenké končetiny
- uzavřený sám do sebe, přecitlivělý, nebo chladný až cynický, málo aktivní, sklony k schizofrenii (rozdvojení osobnosti)
Psychoanalýza
- založeno Sigmundem Freudem (1856 – 1939)
- pokračoval Carl Gustav Jung (1875 – 1961)
- hledání nevědomých konfliktů složek osobnosti (Co jsem zažil, že se bojím pavouků?)
id – pudová složka, hnaná potřebou organismu
superego – mravní principy a zvnitřnělé zákony společnosti
ego – spojnice předešlého, realistický pohled na svět
Behaviorismus
- založeno Johnem B. Watsonem (1878 – 1958)
- důkaz na pozorovatelném chování – funguje na princip podnět-akce-reakce
- každý člověk se dá vyučit a vycvičit
- při terapii se učí nový způsob chování (učím se postupně nebát pavouků)
Humanistická psychologie
- založeno Abrahamem Maslowem (1908 – 1970) – odmítá psychoanalýzu i behaviorismus
- hledání pozitivních sil člověka – osobnost jako princip sebeaktualizace a růstu
- při terapii odhaluje důležité pro člověka – nač se mám soustředit a co rozvíjet, abych na pavouky nemusel myslet
Temperament a charakter
Temperament
- soubor převážně vrozených vlastností osobnosti ovlivňující dynamiku chování – vzrušivost
- rychlost reakcí
- sílu reakcí
- trvání reakcí
4 temperamentové typy
- postuloval Hippokrates (5. /4. století př. n. l.)
- upravil Hans J. Eysenk – dle lability-stability a extroverze-introverze
Melancholik
labilní introvert – střízlivý, náladový, úzkostlivý, nespolečenský, rezervovaný, pesimista, tichý
Cholerik
labilní extrovert – nedůtklivý, neklidný, impulzivní, vznětlivý, vrtkavý, útočný
Sangvinik
stabilní extrovert – hovorný, přístupný, společenský, bezstarostný, dobrý vůdce, optimista, čilý
Flegmatik
stabilní introvert – obezřetný, rozvážný, smířlivý, ovládá se, spolehlivý, vyrovnaný, klidný
Charakter
- systém vlastností
- dává obsah našim reakcím s ohledem na morální pravidla a požadavky
- je podmíněn prostředím
dvě stádia:
- heterogenní stádium – dětství, normy převzaté od rodičů
- autonomní stádium – od puberty dále, samostatné přijímání a hodnocení norem, zodpovídám sám za sebe
Typologie charakteru
dle Jane Loeingerové (1918 – 2008)
- člověk orientovaný na věci
- člověk orientovaný na lidi
- člověk orientovaný na ideje
dle Pierra Teilharda de Chardina (1881 – 1955)
- unavený člověk
- člověk požitkář
- člověk nadšenec
Emoce (city)
- latinsky emoveo = silně zatřást
- všestranně citové stavy člověka
- charakteristické pohyby a další fyziologické projevy
- subjektivní reakce organismu na podnět
city:
nižší city
- souvisejí s funkcí organismu
- mají i zvířata
- (úlek, strach, hněv, bolest…)
vyšší city
- vlastní jen lidem
- prožívání kulturních hodnot (dobro, pravda, láska…)
typy emocí dle délky a intenzity:
nálady – souvisejí s temperamentem
- dlouhodobé
- stabilní
- nízká intenzita
- nevázány na konkrétní podnět
vášně – dlouhodobé
- intenzivní a hluboké
- vázány na konkrétní podněty
afekty – dispozice (=možnost, předpoklad) dle temperamentu
- rychle vznikající
- prudké
- intenzivní prožívání
- rychlé odeznění
emoční ambivalence – kombinace protikladných emocí
Postoje, schopnosti, inteligence
Postoje
- naučená dispozice člověka chovat se ustáleným způsobem vůči okolí
- reakce na objekty takové, jaké si myslíme, že jsou
3 složky postoje:
kognitivní – rozumový
emoční – citový
konativní – volní (jakou vůli máme něco dělat)
Předsudek
- negativní, zjednodušený postoj
- iracionální původ
Schopnosti
- vlastnosti osobnosti
- nutný předpoklad úspěšného konání nějaké činnosti
vlohy – vrozené dispozice
- umožňují rozvinutí určitých schopností, znalostí či dovedností
stupně vloh:
- nadání – vlohy umožňující rozvoj
- talent – velké nadání
- genialita – výjimečně rozvinutý talent
úsilí – snaha pracovat s vlohami
Kreativita
= tvořivost
- schopnost umožňující tvůrčí činnost
- výsledkem je něco nového, originálního
- znakem intuice a fantazie
Inteligence
- to, co měří testy IQ
- schopnost řešit obtížné či nově vzniklé situace
- schopnost přizpůsobit se a orientovat se
složky inteligence: početní schopnosti
prostorová představivost
konstrukční – technické schopnosti
verbální myšlení
usuzování
paměť
…
druhy inteligence:
- fluidní – vrozená, roste se schopností se učit, ve stáří upadá
krystalická – získaná, odvozená od předchozích zkušeností, neustále roste (životní moudrost)
- sociální – schopnost pohybovat se mezi lidmi, jednání s lidmi
emoční – schopnost vnímat své city a city druhých
IQ
- inteligenční kvocient
- matematické vyjádření, kde se člověk nachází vzhledem, k většině populace
- normální, průměrné IQ – nejčastější množina v populaci