Otázka: Osobnost (vlastnosti, rysy, charakter, schopnosti, inteligence)
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Admin
Co nebo kdo je osobnost?
- pojem osobnost v psychoogii: každý z nás, každý jedinec je osobnost (=celek duševního života)
- laická představa: osobnost v naší mluvě, někdo slavný, známý
- Co tvoří osobnost—vzhled, charakter, rysy, chování, vztahy, zkušenosti, schopnosti
- Osobnost není neměnná, vliv na její život mají zkušenosti, výchova a další socializační procesy, dále biologické a sociální faktory. Osobnost se utváří ve společnosti
Vlastnosti osobnosti:
- aktivačně – motivační (pudy, zájmy, potřeby, záliby, zvyky, návyky, motivace, ideály a životní plány)
- vztahově – postojové (postoje, citové vztahy, charakter, světový názor)
- výkonové (instinkty, vědomosti, dovednosti, návyky, vlohy a schopnosti)
- seberegulační (volní vlastnosti, sebeuvědomění, sebehodnocení, sebekritika a svědomí)
- dynamické (temperament)
Rysy osobnosti
- rys osobnosti je psychická vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je charakteristický pro každého jedince a v průběhu života je poměrně stálý.
- důležité rysy osobnosti:
- extroverze x introverze
- dominance x submise
- vytrvalost x její nedostatek
- stabilita x labilita
- taktnost x netaktnost
- svědomitost x nesvědomitost
- sebedůvěra x sebepodceňování
Definice
- Souhrn psychologických, fyzických a sociálních vlastností(aspektů). = souhrn vlastností, procesů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu a dynamiku, individualitu konkrétního člověka. To se projevuje navenek chováním
Složky osobnostní kultury
- vlastnosti – dlouhodobá, poměrně stálá a obecně působící charakteristika jedince, na základě, které se dá usuzovat, jak se člověk zachová nebo co dokáže
- charakter (morální vlastnosti), temperament (síla a rychlost reakcí), zaměřenost (určují směr a způsob jednání), schopnosti a dovednosti (inteligence)
- rysy – psychické vlastnosti, které se projevují určitým způsobem chování, jednání a prožívání jedince ® příznačné pro určitého jednice ® odlišují ho od ostatních
- stavy – dlouhodobé rozpoložení osobnosti, kterým reaguje na určité situace ovlivňují průběh psychických jevů (výkonnost, dynamiku, přesnost,…)
- relativně stabilní, nemění se tak rychle (únava, tréma, nálada,…)
- zkušenosti – vedou člověka ke zlepšení kvality života (vědomosti)
- procesy a činnosti – děje, které probíhají uvnitř člověka, prostřednictvím
- kterých se člověk přizpůsobuje okolí (okolí poznáváme a zasahujeme do něj)
Vlastnosti osobnosti
Vlastnosti spojené s tělesnou konstitucí
- Kretschmer – německý psychiatr (20.století)
- upozornil na vztah mezi tělesnou stavbou a temperamentem
- vyšel z rozdělení duševních nemocí:
- a) schizofrenie (rozštěp osobnosti)
- b) onemocnění cyklická (manicko-depresivní, střídavé stavy deprese a veselí)
- východiskem Kretschmerovy typologie jsou tzv. somatotypy (=souvislost mezi tělesnou a psychickou stránkou)
- rozeznává tyto somatotypy:
- pyknik – kulatá hlava, střední výška těla, zavalité tělo s měkkým svalstvem, vyklenuté břicho + cyklotymní typ (střídání nálad, euforie x sklíčenost, melancholie, deprese), v normálu otevření, společenští a realističtí
- astenik – dlouhé štíhlé tělo, úzká ramena, slabě vyvinuté svalstvo, plochý hrudník + schizoidní typ (sklon k nemocem, rozpolcenost, halucinace -> rozpad osobnosti), jsou přecitlivělí, nepřístupní, jednostranně zaměření, bohatý vnitřní život
- atletik – silně vyvinutá kostra, střední postava s výrazným svalstvem, široký hrudník, užší boky, menší oválná hlava, + viskózní typ (pohybově a mentálně těžkopádní, odolnější vůči nemocem)
Temperament
- soubor vrozených psychických vlastností, které určují dynamiku celého prožívání a chování
- dán dědičností, kvalitou (dráždivostí) nervové soustavy
- lze jej do určité míry ovládat, ale i tak se projeví ve vyhrocených situacích
Hippokrates – 5./4. stol. př.n.l. (vrchol starověkého Řecka)
- řecký lékař, který rozlišil 4 typy temperamentu dle tělesně
- převládající šťávy:
- a) krev – sangvinik (sanguis) – vyrovnaný, aktivní, přiměřeně reagující, živý, vnímavý, rozhodný společenský
- b) černá žluč – melancholik (melaina cholé) – vážný, hloubavý, pesimistický, náladový, úzkostný, uzavřený
- c) žluč – cholerik (cholé) – prudký, vznětlivý, vášnivý, netrpělivý, bojovný, impulzivní, agresivní, neklidný
- d) hlen – flegmatik (flegma) – nevýrazný, pasivní, tichý, mírný, lhostejný, pohodlný, stereotypní, nespolečenský
I. P. Pavlov – ruský fyziolog, psycholog a lékař
- za příčinu rozdílných temperamentů určil vlastnosti nervových procesů (reakce jsou dány vzruchem a útlumem NS -> síla x slabost vzruchu, pohyblivost, vyrovnanost NS)
- dělení lidí na:
- a) slabý typ – melancholik (reaguje slabě)
- b) silný a nevyrovnaný typ – cholerik
- c) silný, vyrovnaný, nepohyblivý – flegmatik
- d) silný, vyrovnaný, pohyblivý – sangvinik
G. Jung – švýcarský psychoanalytik (žák Freuda)
- podle vztahu k sobě samému a k okolí rozdělil lidi na 2 typy:
- a) introvert – zaměřený do svého nitra, uzavřený vůči okolí, nedůvěřivý, plachý, samotářský
- b) extrovert – zaměřený na okolí, aktivní, společenský, přizpůsobivý, sdílný
J. Evsenck – německo-britský psycholog, který vytvořil poslední dělení do skupin na základě lability
- stabilní x nestabilní
- extrovert x introvert (většinu lidí nelze jednoznačně zařadit, vlastnosti se většinou kombinují)
Charakter (=povaha)
- souhrn vlastností, které souvisí s morálkou jedince a se způsobem jeho života
- není vrozený, vyvíjí se a mění na základě působení prostředí
- rozdíl mezi charakterem a temperamentem: temperament – vrozený, dán kvalitou NS, nemění se; charakter – vývojová záležitost, spojen s morálkou
- vlastnosti, které vyjadřují vztah k sobě samému: zdravé sebevědomí (sebedůvěra, sebeúcta, sebekontrola); nezdravé sebevědomí (pýcha, sobectví, marnivost, povýšenost); snížené sebevědomí (nedůvěra, podceňování, méněcennost)
- vlastnosti, které vyjadřují vztah k druhým: vnímavost, tolerance ohleduplnost, snášenlivost x lhostejnost, nesnášenlivost
- vlastnosti vyjadřující vztah k práci: píle, houževnatost, důkladnost, spolehlivost x lenost, nedůkladnost
Schopnosti
- psychické vlastnosti osobnosti, které jedinci umožňují vykonávat určitou činnost
- vyvíjí se na základě vrozených, anatomických, a fyziologických dispozic => vlohy (= vrozená dispozice pro utváření schopnosti, má je v těle každý zdravý člověk, vše je v těle připraveno k vykonávání určité činnosti)
- všeobecná rozumová výkonnost člověka má jakési tři vývojová stadia:
- 1) nadání = souhrn schopností určitého druhu, který umožňuje pozoruhodné až nadprůměrné výkony v určité oblasti
- 2) talent = vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje vynikající výkony
- 3) genialita = mimořádně rozvinutý talent
Druhy:
- a) verbální – nejdůležitější; schopnost chápat a vyjadřovat složité vztahy zprostředkované slovy
- b) prostorová představivost – orientace v prostoru
- c) numerické – schopnost operace s číselnými symboly
- d) paměťové – krátkodobá x dlouhodobá paměť
- e) percepční pohotovost – rychlý postřeh
- g) psychomotorické – dělat několik pohybů najednou
- h) umělecké – výtvarné, hudební, dramatické, literární, ..
Inteligence
- obecně uznávané schopnosti, které umožňují úspěšnost v mnoha činnostech
- nelze ji měnit, můžeme ji pouze rozvíjet
- a) vrozená (fluidní) – dána dědičně, kvalitou mozku (schopnostmi), dále se nevyvíjí
- b) získaná(krystalická) – vychází ze společenského prostředí, ve kterém se člověk pohybuje -> proces učení a vzdělávání (od společnosti se učím to dobré i špatné)
Znaky inteligentního chování:
- 1) dobré myšlení, dobrá orientace v problému, pohotové a přesné vyjadřování, soudnost (porovnávání)
- 2) přesné vnímaní a dobrá paměť, pohotové vybavení informace v paměti
- 3) schopnost koncentrace s pružným a správným myšlením
- ovlivňování inteligence: geneticky, věkem a zdravotním stavem
Míra inteligence
- 1905 lékař A. Binet vymyslel 1. inteligenční testy -> snažil se inteligenci změřit
- W. Stern zavedl inteligenční kvocient IQ
- IQ získáme tak, že mentální věk (úroveň obecných schopností pro daný věk) vydělíme věkem biologickým (skutečné stáří) a výsledek vynásobíme 100
- 140 a více – genialita
- 90-110 -průměr (50%)
- 80-90 – mírný podprůměr (16%)
- 70 a méně – mentální retardace (2%)
- 70-50 – debilita
- 50-20 – imbecilita (těžká mentální retardace)
- 20 – 0 – idiot (hluboká mentální retardace)
Emoční inteligence
- schopnost sebeovládání (kontrola a ovládání citů), sebeuvědomění (vyvinutí určitého úsilí, regulace chování) motivace, sociální dovednosti (schopnost komunikace, navázání novách kontaktů s okolím), a empatie
- týká se hlavně našeho charakteru, morálky a citů -> důležitá pro život ve společnosti (čím vyšší IQ -> menší hodnota emoční inteligence)
- širší představení přinesl až Daniel Goleman
Zaměřenost
- psychický stav – tendence
- soubor vlastností, který mají společnou orientaci na určité cíle
- usilování o určité hodnoty = to, co člověk chce ( zájmy, postoje, motivy…)
- předpoklad pro pozornost, součást motivace, vytváří předpoklady ke vzniku návyků
- vzniká při vnímání a stává se dispozicí v učení
- významné místo zaujalo učení o zaměřenosti v gestaltismu (prosazuje zásadu tzv. celostnosti) a v práci gruzínských psychologů (ustanovka)
Potřeby:
- psycholog A. Maslow – Maslawova pyramida
- stav nedostatku nebo nadbytku něčeho
- biologické- př. potrava, dýchání, spánek…
- sociální – př. radost, láska m, štěstí…
Zájmy:
- získané motivy – projevení vztahu k urč. činnosti, skutečnosti
- projevuje se kladným vztahem člověka k předmětu nebo k činnostem, které ho upoutají po stránce poznávací nebo citové
- dále se projevuje soustředěním pozornosti na urč. oblast zájmu, radostí …
Návyky:
- získané způsoby reagování a chování v urč. situacích = to, jak se člověk chová bez vědomého rozhodování
Perspektivy a cíle:
- souvisejí s realizací činností a záměrů (dílčí, krátkodobé, celoživotní)
- jejich uskutečňování nám dává směr a smysl našeho života
Hodnoty:
- vyjadřují cíle, ke kterým se vztahují potřeby člověka
- každý má svou hierarchii hodnot (závisí na věku, morálněvolních vlastnostech, výchově, kultuře..)
Postoje:
- názor nebo připravenost k činu ( ve vztahu s určitým problémem nebo volbou)
- sklony člověka reagovat ustáleným způsobem – určité chování či jednání na základě poznání a citového hodnocení ( sympatie x antipatie)
- 3 složky:
- poznávací (kognitivní)– názory a myšlenky
- citová (afektivní, emocionální) – pocity osoby (emoce, emocionální reakce)
- konativní (behaviorální) – sklon k jednání či chování ve vztahu k předmětu postoje
City a citové vztahy
- vztek, strach, láska, nenávist, radost
- vyplývají ze splnění, nebo nesplnění (frustrace) biologických či social. aspektů motivace
Motivy – pohnutky
- pohnutka chování člověka zaměřeného na uspokojování potřeb
- motivace = proces podněcování aktivity vlivem soustavy pohnutek a popudů
- vnější – pochvala, pokárání
- vnitřní – potřeby, zájmy, postoje
Maslowova pyramida
- pyramida potřeb
- definoval ji americký psycholog Abraham Harold Maslow v USA v roce 1943 – seřadil lidské potřeby hierarchicky podle důležitosti od těch nejnaléhavějších až po nejméně naléhavé
- jedinec dospívá k vyšším potřebám až po uspokojení nižších
- podle této teorie má člověk pět základních potřeb
- nejníže jsou primární (fyziologické) –> nad nimi sekundární (psychosociální) –> vzájemně se ovlivňují!
- Fyziologické potřeby – primární potřeby lidského těla (jídlo, pití, pohyb, oblečení, bydlení, teplo, světlo, prostor,…) – nejsou-li tyto potřeby uspokojeny –> pak dominují a žádné další potřeby člověka nemotivují
- jsou-li fyziologické potřeby uspokojeny –> nastupuje další (vyšší) úroveň
- Potřeba bezpečí a existenční jistoty– stabilita a jistota zaměstnání, zaměstnanecké výhody, osvobození od strachu, potřeba pořádku, zákona, ochrana před nemocemi, nezaměstnaností…
- Společenské potřeby – tyto potřeby se vztahují k společenské povaze lidí a jejich potřebě sdružování a touze po přátelství ( dobré pracovní vztahy, sdružování, přátelství, láska, informace, kontakt, společenské uplatnění…)
- neuspokojení této úrovně potřeb může ovlivnit duševní zdraví jedince
- Potřeba uznání – dosáhnout úspěchu, respektu (vážnosti, úcty, ohledu), potřeba sebedůvěry, samostatnosti, pozornosti, pochvaly, pověřování odpovědností
- uspokojení těchto potřeb vede k pocitu sebedůvěry a prestiže
- Potřeba seberealizace (= sebeaktualizace) – Maslow definuje tyto potřeby jako „touhu člověka být víc a víc než je, být vším, čím je člověk schopen se stát“ –> to znamená, že člověk chce plně realizovat svůj talent a schopnosti – snaha být nejlepším jakým jen člověk může být (potřeba vědění, porozumění, růstu, estetické potřeby, příležitost k povýšení, motivace k vyšším cílům…)
- Fyziologické potřeby – primární potřeby lidského těla (jídlo, pití, pohyb, oblečení, bydlení, teplo, světlo, prostor,…) – nejsou-li tyto potřeby uspokojeny –> pak dominují a žádné další potřeby člověka nemotivují