Otázka: Pedagogická profese a osobnost pedagoga
Předmět: Pedagogika, Psychologie
Přidal(a): vv
Pedagog = osoba, která realizuje edukaci
- formativně působí na jedince nebo skupinu
- připravuje žáka na vstup do společnosti
- opírá se o to co žákovi dala rodina
- je to formativní činitel
Osobnost = určité způsoby chování a jednání, které má každý jedinec
- = někdo, koho obdivujeme, kdo má něco, co ostatní nemají (nějaký náš vzor)
- např. malé děti berou pedagoga jako vzor, napodobují jeho chování, protože v něm vidí autoritu a jeho jednání bere jako to správné
Druhy osobností pedagoga
- pedagogem může být rodič i přes to, že nemá potřebnou odbornou kvalifikaci pro vzdělávání
- učitel MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, ZUŠ
- vychovatel v ŠD, DM ne družinář
- vedoucí kroužků či volnočasových aktivit, trenér
- animátor = připravuje program
- mentor = pracuje s jedinci, předává jim zkušenosti
- tutor = stará se o určitou skupinu žáků či studentů a konzultuje, procvičuje, probírá s nimi nějakou látku
Pedagog: řídí činnost žáků
- Organizuje: žáka, prostředí, výběr metod pro výuku
- Kontroluje: práci žáka, vhodnost metod
- Vysvětluje: cíle, postupy
- Využívá: metody, zásady, motivaci a různé organizační formy (práce ve skupině, dvojicích) + určuje místo pro tyto aktivity
- Vychází: z plánů, řádů, příprav, vzdělávacích programů
Předpoklady pro kvalitní výkon pedagogické práce
- osobnostní předpoklady vlastnosti
- kladný vztah k práci, k žákům, všeobecný životní rozhled
- pedagogický takt, empatie, obětavost
- aktivita, přímost, čestnost, skromnost, cit pro spravedlnost, důslednost
- sebekritika, konstruktivní kritika, sebeovládání, rozhodnost, vytrvalost a zásadovost
- schopnost rozpoznat jeho individuální potřeby
- schopnost vytvořit bezpečné prostředí pro edukanty,
- dovednostní předpoklady
- ovládání základů pedagogiky
- praktické dovednosti z kurzů
- základy z výchov
- ovládání metodiky výchovy
- všeobecné vzděláni
- rozšířené obzory aby dokázala poradit
- všeobecný přehled, abychom uměli odpovědět dítěti na dotaz popřípadě ho odkázat na zdroj kde si odpověď může dohledat protože ani učitel není vševědoucí
- odborné vzdělání
Typologie pedagoga
- = rozdělení pedagogů do skupin podle nějakých společných vlastností
- každý typ pedagoga je namíchaný s jiným typem (nikde nenajdeme ryze čistý typ pedagoga)
1. pedagog preferuje objekt vzdělávání anebo rozumovou stránku vzdělávání ( z hlediska obsahu výchovy)
- a) pajdotrop (paidos=dítě) – preferuje žáka jako osobnost
- přistupuje po emocionální stránce
- reaguje na potřeby edukantů, improvizuje, snaží se získat si jejich důvěru a zájem
- nejvíce v MŠ + 1. stupni ZŠ
- převahuje citová stránka nad rozumovou
- dobrý pro mladší děti
- většinou tolik nenaučí
- b) logotrop (logos=slova) – preferuje výklad
- přesně a přísně dodržuje vzdělávací program
- preferuje rozumovou stránku nad citovou
- od 2.stupně ZŠ výše
- hodiny bývají monotoní
- chybí individuální přístup
- stihne probrat více učiva
- chybí empatie
- někomu může vyhovovat
2. podle přístupu k žákům
- a) autoritářský typ
- na žáky má své vlastní požadavky (vysoké, náročné
- nebere v potaz názory ani potřeby žáků
- žákům moc nevěří a neustále je kontroluje
- autoritu si vynucuje přísností,
- paradoxně dosahuje dobrých výsledků (děti se ho bojí, a proto se učí)
- žák bývá pasivní, neprojevuje aktivitu, protože ví, že není vítána
- b) liberální typ (Kubátová, Černá)
- žáci mívají až bezmeznou volnost
- jeho práce je nepromyšlená a chaotická
- žáci volnosti zneužívají, pedagog nemá mezi nimi vedoucí roli
- c) demokratický typ
- vychází žákům vstříc, ale má určitá pravidla
- respektuje názory žáků, dokáže přijmout i nesouhlas
- smysl pro kompromis
- spolupracuje s žáky
- dosahuje dobrých výsledků a děti s ním spolupracují
- d) autoritativní typ
- něco mezi autoritářským a demokratickým typem
- má přirozenou autoritu
- je přísný směrem k plnění požadavků, žáci ho ale respektují, protože i on respektuje je
- žáci sním rádi spolupracují a nebojí se ho
3. podle vztahu k výchovně-vzdělávací (edukační) práci
- a) vědecko-systematický typ
- pedagog, který má promyšlené metody
- upřednostňuje přesně daný sytém, který i dodržuje
- téměř vůbec neimprovizuje
- náhoda a improvizace nemá v jeho práci místo
- klade důraz na vědomosti, znalosti a návyky
- je cílevědomý
- učivo vysvětluje odborně
- b) umělecký typ
- člověk pracující spontánně, přirozeně; improvizuje
- má velkou fantazii a představivost
- působí hodně na citovou stránku žáka
- rozvíjí nápady žáků
- c) praktický typ
- hravě si poradí i s větší skupinou žáků
- zručný, oblíbený, sportovní typ
- organizuje různé soutěže
- rovnoměrně rozvíjí žáka
- málo improvizuje
- často se dostává do vedoucích funkcí
Způsoby nabytí odbornosti
- vystudujeme: -střední pedagogickou školu (předšk. a mimošk. PG, pedagog. Lyceum)
- VOŠ PG (titul dis. =diplomovaný specialista)
- VŠ – pedagog. Fakulty (jakýkoliv zvolený obor + jeho didaktika; složení kurzu pedagog. minima)
Co kdo očekává od pedagoga
- dítě: laskavost, že ho dokáže zabavit, nebude na něj křičet, že si s ním bude učitelka hrát, bude se mu věnovat
- rodič: zodpovědnost, spolehlivost, individuální přístup při práci s jeho dítětem
- nadřízený: zodpovědnost k práci, dobrý vztah s kolektivem, dochvilnost, dodržování pracovní doby,
- kolegové: respekt, vstřícnost, spolupráci, nápomocnost, upřímnost, nekonfliktnost, originalitu, schopnost přijímat a dávat rady
- společnost: všeobecný, společenský rozhled, rozhled v rámci výchov, metodiky a věd, určité charakterové a volní vlastnosti, potřebnou kvalifikaci pro výkon profese
Pracovní činnosti pedagoga
- co budeme splňovat pro nadřízeného:
- podílet se na přípravě ŠVP,
- plánu školní družiny, tvorbě plánu pro nezvýhodněného jedince, plánu pedagogické podpory
- hledá vhodné metody a způsoby pro realizaci edukace
- provádí evaluační činnosti = sleduje a posuzuje účinnost vzdělávacího programu, hodnotí výsledky své práce, pokroky dětí a podle výsledků upravuje TVP
- přizpůsobovat výuku věkovým a individuálním potřebám žáků, snahu se o individuální přístup k nim
- dále se sám vzdělává
- zajistit dětem pocit dobrého, bezpečného prostředí, podporovat a vzdělávat je takovým způsobem, aby z učení měly radost
- co budeme splňovat pro rodiče:
- vytvořit partnerské vztahy mezi školou a rodiči
- neznevažování výchovy a názorů a činnosti rodičů
- vedení dialogu o prospěchu a aktivitě jejich dítěte
- zapojení rodičů do výuky pomocí dotazníků a např diskuse
Jaké schopnosti(dovednosti) by měl pedagog mít? (co se od něj očekává?)
- projekční neboli plánovací schopnosti – schopnost přípravy, plánování
- řídící schopnosti – organizační, dovede řídit činnost dětí
- komunikativní schopnosti – dokáže komunikovat s žáky, rodiči, ostatními učiteli
- je nutné mít s dítětem dobrou komunikaci
- komunikace by měla mít svá pravidla, aby došlo k porozumění; jiná pravidla bude mít komunikace s rodiči a kolegy
- diagnostické schopnosti – na základě porozumění či dialogu a jiných metod získat co nejvíce informací, abych dokázal dítě diagnostikovat => co už umí, neumí jestli nemá např ADHD atd.
(Trendy v přípravě pedagogů:)
- společnost v dnešní době klade na pedagogy velké nároky
- požadujeme, aby byl dobrý didaktik a odborník ve svém oboru, měl všeobecný rozhled, orientoval se ve speciální pedagogice
- je dobré zařadit do VŠ studia více hodin praxe (chceme více praktiků než teoretiků)
- je potřeba pozvednout status pedagoga v očích společnosti (člověk by se neměl stydět za to, že pracuje v pedagogické oblasti)
- přínosná je praxe v zahraničí v rámci zahraničních výměnných pobytů
- rozšiřování práce s IT technikou
- pedagogové by měli v rámci osobnostních předpokladů oplývat schopností individuálního přístupu k edukantům (každý člověk je jiný, pedagog by to měl chápat a svou práci tomu přizpůsobit)
- pedagog musí být schopen reagovat na rodinu a její změny; nutnost připravovat pedagogy na to, že budou přicházet s rodinou do interakce