Pedagogická profese a osobnost pedagoga

psychologie

 

Otázka: Pedagogická profese a osobnost pedagoga

Předmět: Pedagogika, Psychologie

Přidal(a): vv

 

Pedagog = osoba, která realizuje edukaci

  • formativně působí na jedince nebo skupinu
  • připravuje žáka na vstup do společnosti
  • opírá se o to co žákovi dala rodina
  • je to formativní činitel

 

Osobnost = určité způsoby chování a jednání, které má každý jedinec

  • = někdo, koho obdivujeme, kdo má něco, co ostatní nemají (nějaký náš vzor)
  • např. malé děti berou pedagoga jako vzor, napodobují jeho chování, protože v něm vidí autoritu a jeho jednání bere jako to správné

 

Druhy osobností pedagoga

  • pedagogem může být rodič i přes to, že nemá potřebnou odbornou kvalifikaci pro vzdělávání
  • učitel MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ, ZUŠ
  • vychovatel v ŠD, DM ne družinář
  • vedoucí kroužků či volnočasových aktivit, trenér
  • animátor = připravuje program
  • mentor = pracuje s jedinci, předává jim zkušenosti
  • tutor = stará se o určitou skupinu žáků či studentů a konzultuje, procvičuje, probírá s nimi nějakou látku

 

Pedagog: řídí činnost žáků

  • Organizuje: žáka, prostředí, výběr metod pro výuku
  • Kontroluje: práci žáka, vhodnost metod
  • Vysvětluje: cíle, postupy
  • Využívá: metody, zásady, motivaci a různé organizační formy (práce ve skupině, dvojicích) + určuje místo pro tyto aktivity
  • Vychází: z plánů, řádů, příprav, vzdělávacích programů

 

Předpoklady pro kvalitní výkon pedagogické práce

  • osobnostní předpoklady vlastnosti
    • kladný vztah k práci, k žákům, všeobecný životní rozhled
    • pedagogický takt, empatie, obětavost
    • aktivita, přímost, čestnost, skromnost, cit pro spravedlnost, důslednost
    • sebekritika, konstruktivní kritika, sebeovládání, rozhodnost, vytrvalost a zásadovost
    • schopnost rozpoznat jeho individuální potřeby
    • schopnost vytvořit bezpečné prostředí pro edukanty,
  • dovednostní předpoklady
    • ovládání základů pedagogiky
    • praktické dovednosti z kurzů
    • základy z výchov
    • ovládání metodiky výchovy
  • všeobecné vzděláni
    • rozšířené obzory aby dokázala poradit
    • všeobecný přehled, abychom uměli odpovědět dítěti na dotaz popřípadě ho odkázat na zdroj kde si odpověď může dohledat protože ani učitel není vševědoucí
  • odborné vzdělání

 

Typologie pedagoga

  • = rozdělení pedagogů do skupin podle nějakých společných vlastností
  • každý typ pedagoga je namíchaný s jiným typem (nikde nenajdeme ryze čistý typ pedagoga)

1. pedagog preferuje objekt vzdělávání anebo rozumovou stránku vzdělávání ( z hlediska obsahu výchovy)

  • a) pajdotrop (paidos=dítě) – preferuje žáka jako osobnost
    • přistupuje po emocionální stránce
    • reaguje na potřeby edukantů, improvizuje, snaží se získat si jejich důvěru a zájem
    • nejvíce v MŠ + 1. stupni ZŠ
    • převahuje citová stránka nad rozumovou
    • dobrý pro mladší děti
    • většinou tolik nenaučí
  • b) logotrop (logos=slova) – preferuje výklad
    • přesně a přísně dodržuje vzdělávací program
    • preferuje rozumovou stránku nad citovou
    • od 2.stupně ZŠ výše
    • hodiny bývají monotoní
    • chybí individuální přístup
    • stihne probrat více učiva
    • chybí empatie
    • někomu může vyhovovat

2. podle přístupu k žákům

  • a) autoritářský typ
    • na žáky má své vlastní požadavky (vysoké, náročné
    • nebere v potaz názory ani potřeby žáků
    • žákům moc nevěří a neustále je kontroluje
    • autoritu si vynucuje přísností,
    • paradoxně dosahuje dobrých výsledků (děti se ho bojí, a proto se učí)
    • žák bývá pasivní, neprojevuje aktivitu, protože ví, že není vítána
  • b) liberální typ (Kubátová, Černá)
    • žáci mívají až bezmeznou volnost
    • jeho práce je nepromyšlená a chaotická
    • žáci volnosti zneužívají, pedagog nemá mezi nimi vedoucí roli
  • c) demokratický typ
    • vychází žákům vstříc, ale má určitá pravidla
    • respektuje názory žáků, dokáže přijmout i nesouhlas
    • smysl pro kompromis
    • spolupracuje s žáky
    • dosahuje dobrých výsledků a děti s ním spolupracují
  • d) autoritativní typ
    • něco mezi autoritářským a demokratickým typem
    • má přirozenou autoritu
    • je přísný směrem k plnění požadavků, žáci ho ale respektují, protože i on respektuje je
    • žáci sním rádi spolupracují a nebojí se ho

3. podle vztahu k výchovně-vzdělávací (edukační) práci

  • a) vědecko-systematický typ
    • pedagog, který má promyšlené metody
    • upřednostňuje přesně daný sytém, který i dodržuje
    • téměř vůbec neimprovizuje
    • náhoda a improvizace nemá v jeho práci místo
    • klade důraz na vědomosti, znalosti a návyky
    • je cílevědomý
    • učivo vysvětluje odborně
  • b) umělecký typ
    • člověk pracující spontánně, přirozeně; improvizuje
    • má velkou fantazii a představivost
    • působí hodně na citovou stránku žáka
    • rozvíjí nápady žáků
  • c) praktický typ
    • hravě si poradí i s větší skupinou žáků
    • zručný, oblíbený, sportovní typ
    • organizuje různé soutěže
    • rovnoměrně rozvíjí žáka
    • málo improvizuje
    • často se dostává do vedoucích funkcí

 

Způsoby nabytí odbornosti

  • vystudujeme: -střední pedagogickou školu (předšk. a mimošk. PG, pedagog. Lyceum)
  • VOŠ PG (titul dis. =diplomovaný specialista)
  • VŠ – pedagog. Fakulty (jakýkoliv zvolený obor + jeho didaktika; složení kurzu pedagog. minima)

 

Co kdo očekává od pedagoga

  • dítě: laskavost, že ho dokáže zabavit, nebude na něj křičet, že si s ním bude učitelka hrát, bude se mu věnovat
  • rodič: zodpovědnost, spolehlivost, individuální přístup při práci s jeho dítětem
  • nadřízený: zodpovědnost k práci, dobrý vztah s kolektivem, dochvilnost, dodržování pracovní doby,
  • kolegové: respekt, vstřícnost, spolupráci, nápomocnost, upřímnost, nekonfliktnost, originalitu, schopnost přijímat a dávat rady
  • společnost: všeobecný, společenský rozhled, rozhled v rámci výchov, metodiky a věd, určité charakterové a volní vlastnosti, potřebnou kvalifikaci pro výkon profese

 

Pracovní činnosti pedagoga

  • co budeme splňovat pro nadřízeného:
    • podílet se na přípravě ŠVP,
    • plánu školní družiny, tvorbě plánu pro nezvýhodněného jedince, plánu pedagogické podpory
    • hledá vhodné metody a způsoby pro realizaci edukace
    • provádí evaluační činnosti = sleduje a posuzuje účinnost vzdělávacího programu, hodnotí výsledky své práce, pokroky dětí a podle výsledků upravuje TVP
    • přizpůsobovat výuku věkovým a individuálním potřebám žáků, snahu se o individuální přístup k nim
    • dále se sám vzdělává
    • zajistit dětem pocit dobrého, bezpečného prostředí, podporovat a vzdělávat je takovým způsobem, aby z učení měly radost
  • co budeme splňovat pro rodiče:
    • vytvořit partnerské vztahy mezi školou a rodiči
    • neznevažování výchovy a názorů a činnosti rodičů
    • vedení dialogu o prospěchu a aktivitě jejich dítěte
    • zapojení rodičů do výuky pomocí dotazníků a např diskuse

 

Jaké schopnosti(dovednosti) by měl pedagog mít? (co se od něj očekává?)

  • projekční neboli plánovací schopnosti – schopnost přípravy, plánování
  • řídící schopnosti – organizační, dovede řídit činnost dětí
  • komunikativní schopnosti – dokáže komunikovat s žáky, rodiči, ostatními učiteli
    • je nutné mít s dítětem dobrou komunikaci
    • komunikace by měla mít svá pravidla, aby došlo k porozumění; jiná pravidla bude mít komunikace s rodiči a kolegy
  • diagnostické schopnosti – na základě porozumění či dialogu a jiných metod získat co nejvíce informací, abych dokázal dítě diagnostikovat => co už umí, neumí jestli nemá např ADHD atd.

 

(Trendy v přípravě pedagogů:)

  • společnost v dnešní době klade na pedagogy velké nároky
  • požadujeme, aby byl dobrý didaktik a odborník ve svém oboru, měl všeobecný rozhled, orientoval se ve speciální pedagogice
  • je dobré zařadit do VŠ studia více hodin praxe (chceme více praktiků než teoretiků)
  • je potřeba pozvednout status pedagoga v očích společnosti (člověk by se neměl stydět za to, že pracuje v pedagogické oblasti)
  • přínosná je praxe v zahraničí v rámci zahraničních výměnných pobytů
  • rozšiřování práce s IT technikou
  • pedagogové by měli v rámci osobnostních předpokladů oplývat schopností individuálního přístupu k edukantům (každý člověk je jiný, pedagog by to měl chápat a svou práci tomu přizpůsobit)
  • pedagog musí být schopen reagovat na rodinu a její změny; nutnost připravovat pedagogy na to, že budou přicházet s rodinou do interakce
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!