Otázka: Pedagogika jako věda
Předmět: Společenské vědy, Pedagogika
Přidal(a): weru
Popis a definice
- Pedagogika je věda, která zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších jevů, zkoumá výchovu jako záměrnou činnost, která jedince formuje, zkoumá vývoj výchovy, vzdělávací proces, jeho principy, metody a organizační formy.
- Pedagogika je úzce spjata s praxí.
- Vědecký jazyk pedagogiky se blíží nevědeckému normálnímu jazyku, a proto jsou pedagogická díla srozumitelná jak pedagogům, tak i širší společnosti.
- Pedagogika vznikla z praktického důvodu.
Vývoj pedagogiky
- V počátcích lidské společnosti – pravěku byly mezilidské vztahy jednoduché. Člověk žil v souladu s přírodou, lovil zvířata, žil v jeskyních později v obydlích. Tito lidé se nevzdělávali, ale předávali si vědomosti z generace na generaci.
- Mladí se učili nápodobou starších, dodržovali jejich zvyky, obřady, rituály a tradice. Později se ale určité znalosti styly výsadou pouze majetných.
- S přílivem většího množství informací se musel člověk orientovat ve složitějším prostředí a výchova se musela lépe organizovat.
- Výchova je stará tak jako lidstvo. Věda o výchově ale vznikla až v novověku.
- Pojmenování pedagogika vzniklo podle antického slova paidagogos, což byl ve skutečnosti otrok, který v bohatých rodinách pečoval o děti a vodil je do školy. Později tak byli označováni lidé, kteří se specializovali na výchovu.
- Ve starověkém Řecku někteří filozofové formulovali zásady výchovy. Mezi tyto filozofi patřil např. Platón, Sokrates, Aristoteles, Demokritos apod.
- Velký rozvoj nastal v této oblasti také v renesanci a humanismu. V tomto období, totiž žil J. A. Komenský, který je považován za zakladatele pedagogiky.
Jan Amos Komenský
- Místo narození Jana Amose Komenského není známo, ale pravděpodobně se narodil v Uherském Bodě nebo v Nivnici.
- Pocházel z měšťanské rodiny. Žil s rodiči v Uherském Brodě a po smrti rodičů se o něj starala jeho teta.
- Studoval na latinské škole v Přerově a na vysokou školu odešel do Německa. Po škole pak působil na přerovské latinské škole jako rektor.
- Poté odešel do Fulneku, kde byl rektorem a poznal zde svoji první ženu Magdalénu.
- Po porážce stavovského povstání se skrýval v Čechách a na Moravě. Nechtěl přijmout katolickou víru.
- Po roce skrývání mu žena a dvě děti zemřeli na mor.
- Odešel do Brandýsa, kde se seznámil s druhou ženo. Celkem byl ženatý třikrát.
- Později odešel do exilu do Lešna, kde byl zvolen biskupem a zástupcem rektora gymnázia. Zde se začal zajímat o pedagogiku a napsal v tomto období i některá díla.
- Konec svého života strávil v Holandsku v Amsterodamu, kde také zemřel.
- J. A. Komenský je pohřben v Naardenu.
- Mezi jeho pedagogická díla patří např.
- Velká didaktika:
- výchovu rozdělil do 4 stupňů po šesti letech:
- do 6 let mateřská škola
- do 12 let povinná školní docházka
- do 18 let latinské školy a gymnázia
- poté univerzity
- výchovu rozdělil do 4 stupňů po šesti letech:
- Velká didaktika:
- Mezi další jeho díla patří např. Brána jazyků otevřena, Labyrint světa a ráj srdce, Informatorium školy mateřské apod.
Vztah pedagogiky k ostatním vědám:
- Pedagogika se opírá o poznatky z vědních oborů jakými je např.
- Filozofie – věda o zákonech přírody, společnosti a myšlení. Pedagogika chce řešit problémy, o kterých filozofie pouze přemýšlí
- Psychologie – napomáhá pedagogice lépe poznat vychovávaného jedince
- Sociologie – pomáhá pedagogice lépe poznat prostředí, ve kterém se výchova odehrává
- Ekonomie
- Etika – pomáhá pedagogice stanovit ideál správného jednání
- Biologie – poskytuje znalosti o lidském těle, pomáhá člověka lépe poznat, vytvořit pro něj rozvrh apod.
Předmět a metody
Předmětem pedagogiky je:
- výchova dětí a mládeže
- žák a učitel, žák je objekt i subjekt výchovy a učitel řídící činitel
- rodina
- organizace pro děti a mládež
- masové komunikační prostředky
Metody pedagogiky:
- Historicko-srovnávací metoda:
- rozbor výchovných koncepcí v jednotlivých etapách vývoje společnosti
- analýza výchovné praxe v různých pedagogických institucích
- výchovné ideje klasiků pedagogiky a filozofů
- Klasické metody:
- Pozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby, u které se tento jev vyskytuje, v jeho přirozených podmínkách pozorování může být:
- záměrné x nezáměrné
- krátkodobé x dlouhodobé
- otevřené (my sami) x skryté (pomocí videotechniky)
- u handicapovaných se zaměřujeme na pozorování určité odchylky v oblasti, ve které máme pocit, že odlišuje např. od běžného dítěte.
- Experiment (pokus) – zkoumají se reakce záměrně navozené pedagogické jevy v předem
- připravených a kontrolovaných podmínkách
- Rozhovor – komunikace mezi výzkumným pracovníkem a dotazovanou osobou
- individuální x skupinový
- Dotazník – písemná forma otázek a odpovědí, díky nimž získáváme názory klientů. Dotazníkem získáme v krátkém čase poměrně velké množství odpovědí. Ne všechny odpovědi musí být ale pravdivé.
- otevřený x uzavřený x polootevřený
- strukturovaný (otázky jsou řazeny do skupin podle tématu) x nestrukturovaný
- v uzavřeném dotazníku by měly být alespoň tři možnosti výběru
- dotazník může být určen rodičům klienta, škole, spolužákům, řediteli apod. snažíme se jím zjistit názor lidí na určité téma. Dotazník bývá často anonymní.
- Pozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby, u které se tento jev vyskytuje, v jeho přirozených podmínkách pozorování může být:
- Někdy je ale možné využívat i speciálně pedagogické metody:
- osobní anamnéza – popis dosavadního vývoje např. v oblasti zdraví
- rodinná anamnéza – popis členů rodiny, problematika rodiny
- sociální anamnéza – popis prostředí
- diagnóza – stanovení nějakého výsledku (např. zjištění autismu, mentální retardace apod.)
- kazuistika – vytvoření příběhu klienta, který zachycuje jeho vývoj v tělesné, psychické a sociální oblasti
- katamnéza – sledování stavu klienta i po jeho vyléčení