Pedagogika jako věda – maturitní otázka

 

   Otázka: Pedagogika jako věda

   Předmět: Společenské vědy, Pedagogika

   Přidal(a): weru

 

Popis a definice

  • Pedagogika je věda, která zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších jevů, zkoumá výchovu jako záměrnou činnost, která jedince formuje, zkoumá vývoj výchovy, vzdělávací proces, jeho principy, metody a organizační formy.
  • Pedagogika je úzce spjata s praxí.
  • Vědecký jazyk pedagogiky se blíží nevědeckému normálnímu jazyku, a proto jsou pedagogická díla srozumitelná jak pedagogům, tak i širší společnosti.
  • Pedagogika vznikla z praktického důvodu.

 

Vývoj pedagogiky

  • V počátcích lidské společnosti – pravěku byly mezilidské vztahy jednoduché. Člověk žil v souladu s přírodou, lovil zvířata, žil v jeskyních později v obydlích. Tito lidé se nevzdělávali, ale předávali si vědomosti z generace na generaci.
  • Mladí se učili nápodobou starších, dodržovali jejich zvyky, obřady, rituály a tradice. Později se ale určité znalosti styly výsadou pouze majetných.
  • S přílivem většího množství informací se musel člověk orientovat ve složitějším prostředí a výchova se musela lépe organizovat.
  • Výchova je stará tak jako lidstvo. Věda o výchově ale vznikla až v novověku.
  • Pojmenování pedagogika vzniklo podle antického slova paidagogos, což byl ve skutečnosti otrok, který v bohatých rodinách pečoval o děti a vodil je do školy. Později tak byli označováni lidé, kteří se specializovali na výchovu.
  • Ve starověkém Řecku někteří filozofové formulovali zásady výchovy. Mezi tyto filozofi patřil např. Platón, Sokrates, Aristoteles, Demokritos apod.
  • Velký rozvoj nastal v této oblasti také v renesanci a humanismu. V tomto období, totiž žil J. A. Komenský, který je považován za zakladatele pedagogiky.

 

Jan Amos Komenský

  • Místo narození Jana Amose Komenského není známo, ale pravděpodobně se narodil v Uherském Bodě nebo v Nivnici.
  • Pocházel z měšťanské rodiny. Žil s rodiči v Uherském Brodě a po smrti rodičů se o něj starala jeho teta.
  • Studoval na latinské škole v Přerově a na vysokou školu odešel do Německa. Po škole pak působil na přerovské latinské škole jako rektor.
  • Poté odešel do Fulneku, kde byl rektorem a poznal zde svoji první ženu Magdalénu.
  • Po porážce stavovského povstání se skrýval v Čechách a na Moravě. Nechtěl přijmout katolickou víru.
  • Po roce skrývání mu žena a dvě děti zemřeli na mor.
  • Odešel do Brandýsa, kde se seznámil s druhou ženo. Celkem byl ženatý třikrát.
  • Později odešel do exilu do Lešna, kde byl zvolen biskupem a zástupcem rektora gymnázia. Zde se začal zajímat o pedagogiku a napsal v tomto období i některá díla.
  • Konec svého života strávil v Holandsku v Amsterodamu, kde také zemřel.
  • J. A. Komenský je pohřben v Naardenu.
  • Mezi jeho pedagogická díla patří např.
    • Velká didaktika:
      • výchovu rozdělil do 4 stupňů po šesti letech:
        • do 6 let mateřská škola
        • do 12 let povinná školní docházka
        • do 18 let latinské školy a gymnázia
        • poté univerzity
  • Mezi další jeho díla patří např. Brána jazyků otevřenaLabyrint světa a ráj srdce, Informatorium školy mateřské apod.

 

Vztah pedagogiky k ostatním vědám:

  • Pedagogika se opírá o poznatky z vědních oborů jakými je např.
  • Filozofie – věda o zákonech přírody, společnosti a myšlení. Pedagogika chce řešit problémy, o kterých filozofie pouze přemýšlí
  • Psychologie – napomáhá pedagogice lépe poznat vychovávaného jedince
  • Sociologie – pomáhá pedagogice lépe poznat prostředí, ve kterém se výchova odehrává
  • Ekonomie
  • Etika – pomáhá pedagogice stanovit ideál správného jednání
  • Biologie – poskytuje znalosti o lidském těle, pomáhá člověka lépe poznat, vytvořit pro něj rozvrh apod.

 

Předmět a metody

Předmětem pedagogiky je:

  • výchova dětí a mládeže
  • žák a učitel, žák je objekt i subjekt výchovy a učitel řídící činitel
  • rodina
  • organizace pro děti a mládež
  • masové komunikační prostředky

 

Metody pedagogiky:

  • Historicko-srovnávací metoda:
    • rozbor výchovných koncepcí v jednotlivých etapách vývoje společnosti
    • analýza výchovné praxe v různých pedagogických institucích
    • výchovné ideje klasiků pedagogiky a filozofů
  • Klasické metody:
    • Pozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby, u které se tento jev vyskytuje, v jeho přirozených podmínkách pozorování může být:
      • záměrné x nezáměrné
      • krátkodobé x dlouhodobé
      • otevřené (my sami) x skryté (pomocí videotechniky)
      • u handicapovaných se zaměřujeme na pozorování určité odchylky v oblasti, ve které máme pocit, že odlišuje např. od běžného dítěte.
    • Experiment (pokus) – zkoumají se reakce záměrně navozené pedagogické jevy v předem
      • připravených a kontrolovaných podmínkách
    • Rozhovor – komunikace mezi výzkumným pracovníkem a dotazovanou osobou
      • individuální x skupinový
    • Dotazník – písemná forma otázek a odpovědí, díky nimž získáváme názory klientů. Dotazníkem získáme v krátkém čase poměrně velké množství odpovědí. Ne všechny odpovědi musí být ale pravdivé.
      • otevřený x uzavřený x polootevřený
      • strukturovaný (otázky jsou řazeny do skupin podle tématu) x nestrukturovaný
      • v uzavřeném dotazníku by měly být alespoň tři možnosti výběru
      • dotazník může být určen rodičům klienta, škole, spolužákům, řediteli apod. snažíme se jím zjistit názor lidí na určité téma. Dotazník bývá často anonymní.
  • Někdy je ale možné využívat i speciálně pedagogické metody:
    • osobní anamnéza – popis dosavadního vývoje např. v oblasti zdraví
    • rodinná anamnéza – popis členů rodiny, problematika rodiny
    • sociální anamnéza – popis prostředí
    • diagnóza – stanovení nějakého výsledku (např. zjištění autismu, mentální retardace apod.)
    • kazuistika – vytvoření příběhu klienta, který zachycuje jeho vývoj v tělesné, psychické a sociální oblasti
    • katamnéza – sledování stavu klienta i po jeho vyléčení
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.