Otázka: Personalistika
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): Jeniicek
– soubor činností podniku, jejichž cílem je zajistit, rozmístit a udržet pro podnik kvalitní zaměstnance
– práce s lidmi
Personální oddělení ve firmě se zabývá
- plánováním počtu a struktury zaměstnanců
- získávání a výběr
- práce s pracovně-právními předpisy (uzavírání, změny, a ukončení PP)
- péče o zaměstnance
- odměňování, motivace, hodnocení pracovníků
- evidence
Faktory ovlivňující personalistiku
– vnější – vzdělání obyvatelstva, sociálně kulturní faktory (náboženství, tradice), politické faktory (nemocenská, důchody), ekonomická (inflace, nezaměstnanost), diskriminace žen (na stejné pozici mají méně peněz), diskriminace rasy (romové..)
– vnitřní – povyšování z vlastních zdrojů, taktika otevřené konkurence (boj mezi zaměstnanci o pozici)
Rozdělení zaměstnanců
1) dělníci – fyzická práce, podílejí se na výsledku výroby, 2 typy – pomocní a výrobní
2) duševní pracovníci – duševní či tvůrčí činnost
- i. technický pracovník (konstruktéři, mistři, laborant…)
- ii. administrativní prac. (ředitel, sekretářka, účetní, manažer…)
- iii. ostatní (školství, výzkum, stát.správa…)
3) provozní a obsluhující prac. – pracující ve službách
opravář – provozní, programátor – obsluhující
Personální plány
– plán pracovních míst a jejich obsazení (počet, kvalifikace), plán vzdělávání (školení, kvalifikace), plán získávání a výběru zaměstnanců, plán rozmisťování zaměstnanců (rezerv)
Plánování počtu pracovníků
– podle jednotlivých skupin:
a) odhadem – malé podniky a firmy (duševní pracovníci)
b) podle norem potřeby práce:
- i. normy výkonové – čas – jak dlouho trvá jeden výrobek
– množství – kolik výrobků za jednotku času
– jsou vhodné u dělníků
- ii. normy obsluhy – individuální – kolik má 1 prac. Obsloužit strojů
– kolektivní – kolik prac. Obsluhuje 1 stroj
– duševní či obsluhující pracovníci
- iii. normy početních stavů – u duševních pracovníků – 5 sam. + 1 vedoucí
Získávání pracovníků
– výběr nejvhodnějších osob (vlastních, cizích) na obsazení současných nebo budoucích pozic
– výběr je složitější tím, jak složité a náročné funkce chce podnik obsadit
– cílem je získat nejvhodnějšího uchazeče
- inzerce
- náborové letáky
- z úřadu práce
- osobní pohovory
- zprostředkovací agenturou
- z internetu
– výběrové řízení:
- získání podkladů od uchazeče o zaměstnání a jejich vyhodnocení
- osobní pohovor – cíl zjistit jak uchazeč vypadá, jak vystupuje, proč se uchází o místo
- zkouška způsobilosti – ověření znalostí, schopností a dovedností
- zdravotní způsobilost – předložení lékařského posudku
- rozhodnutí o přijetí či nepřijetí
zakázáno používat diskriminující otázky
podle různých kategorií probíhá různě, většinou na vyšší pozice je vypisován konkurz
Úkolem personalistiky je seznámit pracovníka:
– s firmou (historie, pravidla řízení
– s provozem firmy (hlavní útvary, na kterých bude pracovat)
– s pracovištěm
– se spolupracovníky
– s povinnostmi
Odborná příprava a rozvoj
– zaměstnavatel je oprávněn vysílat zaměstnance na různé školení kurzy, stáže, rekvalifikace, studium
– zaměstnance je povinen udržovat, obnovovat a prohlubovat si kvalifikaci k výkonu práce
– zaměstnavatel je povinen zaškolit pracovníka, který přichází na nové pracoviště nebo na nový druh práce (rekvalifikace)
Hodnocení pracovníků
– proces hodnocení vykonané práce
– provádějí ho přímí nadřízení
– cílem hodnocení je rozlišit úrovně pracovníků pro odměňování
Smysl hodnocení:
1) pro zaměstnance – podnět pro zvýšení výkonu (motivační prvek), odhalení nedostatku
2) pro zaměstnavatele – základ pro pracovní řízení, pro plánování pracovního postupu, pro odměňování
Odměňování pracovníků
Cílem personálního managementu je získávat kvalifikovaný pracovníky, udržet si současné kvalitní pracovníky, udržet rovnováhu mezi mzdou a relevantní hodnotou práce (mzda by neměla růst rychleji než produktivita práce)
Zásady odměňování:
– podle množství vykonané práce
– podle kvality vykonané práce
– společenský význam práce
Ovlivněno:
– kvalifikační struktura a profesní znalost pracovníků
– ekonomickou a soc. politikou daného státu
– úroveň zaměstnanosti v regionu
– výše mzdy v konkurenčním podniku
Pracovní smlouva
– podstatné náležitosti – druh práce, den nástupu do práce, místo výkonu práce
– další možné náležitosti – mzdové podmínky, zkušební doba, kratší pracovní doba, stravování, seznámení s pracovním řádem, práva a povinnosti….