Petr a Lucie (R. Rolland) – rozbor díla

psychologie

 

Kniha: Petr a Lucie

Předmět: ČJ – rozbory děl

Přidal(a): Kateřina, Hanina, Kristýna

 

Romain Rolland (1866-1944)

  • Francouzský spisovatel, dramatik, hudební kritik, profesor v Paříži, nositel Nobelovy ceny za literaturu (1915).
  • Narodil se 29. ledna 1866 v Clamecy, Francie. Pocházel z rodiny notáře, což mu zajistilo dobré vzdělání. Již v mládí projevoval literární a hudební nadání.
  • Studoval na prestižních pařížských školách École Normale Supérieure a Lycée Louis-le-Grand. Získal doktorát literatury a stal se profesorem dějin umění a hudby na Sorbonně. Později se plně věnoval literární tvorbě.
  • Byl dvakrát ženatý a měl komplikovaný osobní život. Byl vegetariánem a zajímal se o indickou filozofii. Přátelil se s Mahátmou Gándhím a napsal jeho životopis.
  • Byl pacifistou a humanistou, kritizoval válku a násilí. Angažoval se v boji proti fašismu a totalitním režimům. Jeho postoje se odrážely v jeho dílech.

 

Díla:

  • Romány:
    • Jan Kryštof: Rozsáhlý román o životě hudebního génia, jehož prostřednictvím Rolland vyjádřil své humanistické ideály.
    • Dobrý člověk ještě žije: Román z venkovského prostředí, zobrazující sílu lidské solidarity.
    • Okouzlená duše: Psychologický román o ženě, která hledá své místo v životě.
    • Petr a Lucie: Krátká novela s protiválečným poselstvím, tragický příběh lásky dvou mladých lidí za 1. světové války.
  • Divadelní hry:
    • Hry o revoluci: Cyklus her s historickou tematikou, oslavující ideály Francouzské revoluce.
    • Další hry: Vlci, Danton, Čtrnáctý červenec.
  • Eseje a životopisy:
    • Eseje: Nad vřavou, Cesta k pravdě, Empedokles z Akragantu.
  • Hudební publicistika:
    • Rolland byl hudebním kritikem a znalcem, jeho spisy o hudbě jsou dodnes ceněny.

 

Literárně-historický kontext

  • Období: Světová próza a drama v předválečném, válečném a meziválečném období. Světová literatura 1. poloviny 20. století. První světová válka v literatuře.
  • Směr: Francouzská meziválečná literatura.
  • Literární skupina: Ztracená generace (ztratili ideál, sny, touhu, naději, chuť do života).
  • Hnutí: Autenticita (osobní zkušenost), pacifismus (mír).
  • Společensko-historické pozadí: První světová válka (1914-1918), Říjnová revoluce v Rusku (1917), vznik Československa (1918), vznik Společnosti národů (1920), založení NSDAP v Německu (1920).

 

Další autoři:

  • Erich Maria Remarque (německý spisovatel, realista, autor knihy Na západní frontě klid)
  • Ernest Hemingway (americký spisovatel, představitel ztracené generace, dobrovolník u Červeného kříže, mistr krátkých forem v próze, autor knih Stařec a moře, Sbohem armádo, 1954 – Nobelova cena za literaturu)
  • Pražský okruh (Max Brod, Egon Erwin Kisch, Gustav Meyrink, Franz Kafka).
  • Otokar Březina, Viktor Dyk

 

Rozbor díla: Petr a Lucie

Základní charakteristika:

  • Literární druh: Epika.
  • Literární žánr: Novela.

 

Tematický plán:

  • Téma: Milostný život za 1. světové války, kontrast války a citu.
  • Motiv: Láska, cit, válka, strach, chudoba, protest proti válce a ztrátě životů.
  • Námět: Příběh je inspirován skutečným bombardováním Paříže na Velký pátek, kdy v troskách chrámu hynou autorovi blízcí příbuzní a přátelé.

 

Kompozice:

  • Chronologický postup, členění na díly, kapitoly, odstavce. Dvě dějové linie – láska milenců a válka kolem nich.

 

Vypravěč:

  • Er-forma, objektivní vypravěč (stojí nad příběhem).

 

Jazyk a styl:

  • Jazyk: Spisovný jazyk, přímá řeč, řečnické otázky, archaismy, francouzská slova, metafory, otázky ohledně smyslu války, velká slovní zásoba.
  • Stylistická charakteristika: V textu jsou časté úvahové pasáže a další lyrické (nedějové) prvky, které narušují jednotu děje. Najdeme zde také prvky psychologické prózy.

 

Postavy:

  • Petr Aubier: Osmnáctiletý mladík z bohatší rodiny, zamilovaný, citlivý, vnímavý. Nechápe smysl války a odmítá do ní nastoupit, jedinou naději vkládá do vztahu s Lucií. Hovoří o blízké smrti.
  • Lucie: Pochází z chudých poměrů, maluje kopie slavných obrazů, zodpovědná, stydlivá, usměvavá, zamilovaná. Má optimistický pohled na svět, odmalička se musela živit sama. Jejím smyslem života je láska k Petrovi.
  • Filip: Petrův bratr, který bojuje na frontě.

 

Časoprostor:

  • Děj se odehrává v době 1. světové války od středy 30. ledna do Velkého pátku 29. března 1918 v Paříži.

 

Obsah (děj) díla:

Osmnáctiletý Petr vyrůstá v měšťanské rodině, jeho otec je soudcem a jeho starší bratr se dobrovolně přihlásil do války. Petr má za půl roku také nastoupit, ale nedokáže pochopit smysl války a nechce se s tím smířit. Toulá se Paříží a přemýšlí o smyslu života. Jednoho dne v metru během leteckého útoku spatří krásnou a nevinnou dívku Lucii. Strach o vlastní život v nich vyvolá touhu cítit vedle sebe blízkou duši. Na malou chvíli se chytí za ruce. Lucie se na Petra ani jednou neohlédne a na další zastávce z metra vystoupí. Petr na ní nemůže přestat myslet a vždy, když ji potká, ostýchá se ji oslovit. Když se oba setkají potřetí, Petr se odváží s Lucií promluvit. Od té chvíle se spolu setkávají častěji. Lucie Petrovi vypráví o svém bídném životě s matkou, která pracuje v továrně na výrobu střeliva. Lucie se živí malováním obrazů, které vypadají spíše jako mazanice, ale Petrovi se to přesto líbí. Ve světě beznaděje a utrpení oba nacházejí křehký smysl života – lásku. Stávají se nerozlučnými přáteli, prožívají spolu spoustu radostných dnů. Oba žijí ve vlastním světě a sní spolu o radostné budoucnosti, přestože bude muset Petr za několik dní nastoupit do armády. Jednou večer potkává Petrův bratr Filip Petra s Lucií, kteří si ho kvůli vzájemné lásce nevšimnou. Ve Filipovi se probouzí lítost a přeje bratrovi štěstí. O Velkém pátku si Petr s Lucií jdou slíbit svou lásku do chrámu, kde se koná varhanní koncert. Netuší, že se jim toto místo stane osudným. Během náletu se na oba milence zřítí mohutný pilíř chrámu. Lucie však ještě stihne překrýt Petra svým tělem, než pod troskami naleznou smrt.

 

Inspirace:

  • Film: Petr a Lucie (čs. TV film; 1968).
  • Opera: Pietro e Lucia (rocková opera; 2010).
  • Další vývoj literatury: Arnošt Lustig (Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou).

 

Literární kritika:

  • Dobové vnímání díla: Dílo je silně protiválečné, což mělo i své odpůrce. Brzy se však stalo velice populárním.
  • Aktuálnost tématu: Příběh o tragické lásce prolíná všemi literárními obdobími, včetně toho současného.
  • Srovnání s vybranými díly: Ernest Hemingway – Sbohem armádo, Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid.

 

Pojmy:

  • Novela: Próza spíše kratšího rozsahu, zaměřuje se na jeden jasný příběh, typická je závěrečná pointa.
  • Kritický realismus: Vyšší stupeň realismu, zobrazuje skutečnost, často se sociálními konflikty a zkaženými vztahy lidí, kritika společenských poměrů.
  • Pacifismus: Postoj, který odmítá nejen válku, ale jakékoli násilí.
  • Světová meziválečná próza: Světová prozaická tvorba mezi 1. a 2. světovou válkou.
  • Psychologická próza: Próza, která je založena na často velmi detailním rozboru psychiky postav.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.