Otázka: Platón
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Kolda
PLATÓN (427 – 347)
– původně Aristokles
– platon = široký (přezdívka)
– nejkomentovanější filozof všech dob
– literatura:
- František Novotný – nejlepší překlad Platona (4 dílná publikace – Platón – život a doba, nástin jeho myšlenek, jeho otázky, vliv platona na filozofii)
Jan Patočka – Platon (série přednášek)
- platónský vliv:
– Endre von Ivánka – Platochristianus (vliv Platona na křesťanství)
– Plháková – Dějiny psychologie (Platonsky medailon)
– vykladatelství Oikumené
3 fáze
- Malé sokratovské dialogy (referát Sokratovy pozice)
- Platón středního období – Symposion, Faidon/Faidros
- pozdní Platón – ústava
– styl – píše divadelní hry
– v mládí si myslel že z něj bude básník
– chtěl být politikem a velkým básníkem, byla samozřejmost, že půjde do politiky, že může proniknout na polydramatickou scénu
– jako16-ti letý potkal Sokrata (šedesátníka) – otočilo mu to život – ohromující vliv
Sokrates
- umělec dosahuje účinku, ale neví jak to dělá
- bytost principiálně nevědomá, nedbá na následky, nerozlišuje mravní dimenze
- umělec se stává filozofem ve chvíli, když si uvědomí co dělá a jak to dělá
- filozof stojí výš než umělec
- připomíná magnétský kámen – magnet – 1.umělec (médium), 2. interpret, 3. divák
– Platon se odvrátí od dramatické poezie k logu
– kvůli Sokratovi se odvrací od politiky (myslí si že má chorobu, nabízí ozdravění)
– na začátku cestuje, a věnuje se svým věcem – není pro filozofa normální (filozof se stará o ostatní, on žije život soukromníka, věnuje se filozofii v kruhu svých přátel)
– v Syrakusy (největší polis v Sicílii) se zamiloval do Dióna – probudil v něm pedagoga
– Platón koupil pozemek, zasvěcený hérovi Akadémosovi – a na tomto pozemku založil největší filozofickou školu všech dob Akademie (1.třetina 4.st.ante) , zrušil ji až 6.st. po Kristu Justinián I (Byznac) ->filozofové odešli do Persie -> fungovala více jak 1000 let – nebylo normální ‚
– Platonuv vliv přesahoval ještě rámec Akademie
– položil všechny základní otázky – má velký vliv
KALOS ION AGATHOS – harmonie těla a ducha , mladý a krásný (fyzicky i psychicky)
PSÝCHÉ = duše
SÓMA = forma
SARX = maso
– Psýché – duševní stránka člověka, Soma a Sarx materiální stránka člověka
Akademie
- člověk zde může zůstat 14 dní, nebo celý život
- žádný ředitel, nebo rámec
- Platon – nezpochybnitelná neformální autorita
- stírá se hranice mezi vyučujícím a studentem
- Aristoteles – 17-36 byl na akademii, 3 roky student, od 20 měl nějaké přednášky (byl obojí)
- nejsou limitováni zkouškama nebo rukama
- otázkou zůstává, kde vzali peníze – studenti tam spali i jedli ( -> bohatší studenti dávali víc)
- jsou tam i studentky – ale velmi málo, nesmírně silné osobnosti (platon se nevzpírá názoru dívek
- za Platonova života měla Akademie problematickou pověst
- přijímá tam jen studentky které uznává za vhodné (že na to mají, být filozofem)
- platon píše učební pomůcky pro Akademii
- zde nalezl těžiště svého života
- zrno pro mravní obrodu obce
Jeho práce
- rozsáhlá, platonské myšlení vychází ze Sokrata
- hledání života autenticus (autentického) -> pointa jeho filozofie – shoda se sebou samým, se svým životem (nepíše knihy)
- Platon je dílem samým, inspirace Sokratovým
- AGATHON – u Sokrata – průběh, žádná finální verze, zkoumání mravní podstaty situace (LOGOS je produktem PSÝCHÉ)
- Platon se pustí do hlubokého projasňování pojmu centra člověka – PSÝCHÉ (zabývá se tím celý život)
- nauka o ideích
- pokusil se nastolit novou kosmologii
- 1 komplexní filozofický obraz, nenechává žádnou dimenzi světa nepovšimnutou (dějinama se ale zas tolik nezabývá)
- těžiště platonské duše – VĚČNOST (dějiny jsou pro něj stínová hra)
- POLIS – vše má směřovat k prospěchu obce – obec je obraz duše a duše je obraz obce
PSÝCHÉ podle Platona
- rozum (hlava), cit (hrudník), pud (od pasu dolů) -> u člověka nerovnovážné, v rozporu
- UMĚŘENOST = SOFROSNE – pud – nenechá vášně přeplavit, staví je odpovědnosti, vždy tam je limita
- ODVAHA = THÝMOS – cit – odvaha k činnému výrazu, emocionální proces spojen s činností srdce
- CTNOST/MOUDROST = SOFIA – rozum – intelekt sám o sobě ctností není, rozum krocený kázní -> moudrost
- → SPRAVEDLNOST – harmonický stav lidské bytosti, výchovně činný, vnitřní stav
- pud – řemeslníci (živí spol.), cit – strážci (chrání spol.), rozum – vládci (vládnou spol., vidí) → harmonie těchto 3 skupin odpovídá harmonii člověka
- otázka je, jak tohoto stavu dosáhnout? – Platon bere myslitele vážně po 50 – už něco ví, a tělo ještě funguje
- společnost vede k tomu samému → aby byla spravedlivá
- obec se stává lidskou až poté, co se snaží o harmonickou spravedlnost
– Platon chápe filozofii jako nejlepší (optimální) metodu jak rozkrývat bytí světa (umístit člověka do neznámého prostředí).
– člověk by měl dotáhnout věci do konce, temné projasnit
– TECHNE TOU BIOU (umění života, vyplývá ze života samého – Sokrates) –způsob existence, není dovolen každému, měl by být chápán a respektován
– EROS – podnět pro filozofii, to co popisuje člověka pravdivou (reálnou) dimenzí
– DAIMON – prostředník mezi sférou lidskou a božskou
Symposion
- jeho text
- = hostina (pitka) sejdou se lidi, a chlastaj, mnohdy s pravidly, intelektuální
- Více zde: http://zsv-maturita.cz/symposion-platon/
Ústava
- dialog, fenomén jeskyně (nejslavnější platonský symbol/obraz)
- vypovídá o jeho rozhodnutí -> vystoupení z nitroděložního stavu
- ORGIASMUS – nejpřístupnější forma jak se ocitnout v mimořádnosti
- Více zde: http://zsv-maturita.cz/ustava-platon/
Typy Psýché
- Homér – duše – fotka posledního okamžiku bytí, živoří, paměťový odraz
- Eschatologická duše – orgán, který projde mysteriem, má vyšší úroveň -> větší možnost být nesmrtelná (eschatologie – přemítání o věcech, když umřu, zůstane duše – ale nemá identitu, „to“ – neutrum – jen záznam o bytí)
- Sokrates – duše – vnitřní mravní, možnost techne tou biou, díky tomu víme co je dobré a co ne
- to vše dohromady – vysvětlení Platona – existence této reality v nás, nám umožňuje tu cestu ven (k slunci)
Platónský trojúhelník
- IDEA (vzor)
- PSÝCHÉ
- SVĚT – PHENOMENON (fenomén, jev)
- EMPEIRIÁ – zkušenost, víme jak se světem zacházet
- PHENOMENON – nevidíme věc, vidíme pouze jevy, vidím, jak se mi jeví, vidím její názor
- vidím svět jaký je, a vypovídá to o něm, nebo o mě, jak ho vidím?
- máme výbavu (formy)– díky které mám možnosti jevů
- jak moc se mi kryje to co vidím, a co to je?
- IDEA – metafyzický vzor, základní program kosmu (vzorníková matrice, díky které vidím všechno)
- METHEXIS – všechno co je, podílí se na idee
– když řekneme pes – je to idea psa – máme ji všichni stejnou, podílíme se na této idee
– idea vlastnosti – potíže….je krása krásná? je malý malý? - jev (to co je dobré) se podílí na idee dobra
- psýché je ze světa ideí -> rovzpomínka – ANAMNESIS
- podle Platona nepoznávám ale rovzpomínám se
17.st. – novověká filozofie – umění těžiště idea i svět je závislé na psýché (subjeklinizace)
– Sokrates – Logos – nastavuje duši slovem
– DOXA – názor, dívat se na něco
– EPISTÉMIE – adekvátně nastavená duše, pravdivost/pravda, lze dospívat k míře pravdivosti – adekvátní kázeň, umět používat Logos (Herakleitos) – Dialektika
– IDEA
- stále se upřesňuje, otvírá, je originál, něco co je původní, neodvozený, celistvý
- věčnost – nepodléhá destrukcím času (tomu podléhá vše, až na duši) kruh – čas napodobuje věčnost -> jsoucno napodobuje ideu
- trojnost – stále trvá, nezaniká
- to co je krásné – podílí se na idey krásy
- naše duše ví o ideích -> podle toho rozlišuje jsoucna
- relace podobnosti – rodová jména rostlin/zvířat (kočkovité šelmy) àzaložené na jejich podobnosti – eidetická variace – rozpoznáme podobnosti a rozdíly
- ve formální blízkosti poznáme zda jde o podobnost nebo stejnost, platí pro pozorování variace přírody – ani dítě nezaváhá (pes x kočka)
- předobraz všeho, všechno co jest má ideu
- umělá tvorba člověka – idee působící přes rychlou evoluční obrazotvornost
- AGATHON – sjednocuje kosmos, dobro, idea všech věcí
- ideu si nemůžeme představit, je idea krásy krásná?
- dokonalý vzor, který nám zakládá různé variace, díky kterým nám vzniká svět, a díky kterým umíme myslet
- EROS – člověk bytostně touží po něčem dokonalém ale to ve světě není
- idea nám dává distanci od smyslovosti, kvůli ideím lidé utíkají od toho co jest -> chtějí to pravé – ale to není
Společnost, koncepce státnosti
- nemyslí si že by lidský život měl být zábava
- analyzuje Řecké ústavy
1)tyranie – jedinec vládne
2) demokracie – vláda většiny
3) oligarchie – vláda menšiny (majetek/rod) - Dialog – Ústava, Zákony, Timaios
- 1) tyranie
– vláda jedince, mimořádná osobnost, opírá se většinou o široké „lidové“ vrstvy
– moderní diktatury – nejsou prvky řecké tyranie
– do jaké míry může lidství unést všechnu moc
– nejubožejší z duší – duše tyrana
– zlikviduje všechny své nepřátele, (je důležité mít lidi, kterým věříte )
– paranoia, vidí nebezpečí všude, neunesou tíhu moci -> nestabilní, není ideální typ uvažování
- 2) demokracie
– tu Platon také nevidí pozitivně – lid se dá koupit, říkají co chce demos slyšet, co se mu líbí (vyjímka je Perikles)
– kupovat si hlasy lidí – rovnostářství (prostě není pravda, lidé si nejsou ani _______, sociálně, _______, intelektuálně, rovni)
– žárlivost, chaos, nestimuluje k výkonu (jendobarevné)
– demos chce jen plnit své potřeby
– Platon – nevidí jak ideální pro společnost jako takovou
- 3) oligarchie
– vládnout má kompetentní menšina
– otázka kdo bude ta menšina – bud krví – aristokrati nebo majetek – kdo se postará sám o sebe, se může postarat i o ostatní – ukotvenost majetkem
– Aristokrat – výchova, tradice, vědění, nezaručitelná je dědičnost kvality (Periklovy synové), mravně to nemusí být dědičný stav (nějak ano ale ne stoprocentně)
– Majetní – připoutaní k majetku, ne vždy hezké lidské typy, pouze v 1.generaci/ děti, ti další už vydělávat ani dřít nemusí, konservují společenská pravidla která se jim hodí, důležité jsou také schopnosti
-> musíme hledat jinou kvalitu, která nám bude vládnout „vláda těch kdo vědí“ (vědoucích – od Sophia)
– vzdělaní, vědoucí, bezúhoní (lidé nad 50 let) -> člověk se může propracovat od píky
– Utopie – neexistující místo, nenaplnitelný ideál, nadrealizací pravém – úplného optima -> že člověk může žít ještě lépe – kultivace touhy po snu
– Platon – nerozumí rodině, nechápe děti
– Vládci – může jich být 5 i 500, starší 50 let, musí si projít školním systémem (do 20), filozofickým (20-30), pak dostává úkoly, které je prozkušují (40-50) -> podle toho kolik vládců vygeneruje tolik jich je
Polis
- Platon se domnívá, že obec (polis) má být aktivní
- dobrý stát tě nechá vládnout a neplete se ti do toho (tak vznikla VB) -> prosadil se , člověk si má svůj smysl formulovat sám, nenechat si kecat do toho od státu (ne všichni jsou toho schopni)
- obec netvoří jen sociální rámec, ale udává platformu aby byl člověk lepší, měla by motivovat lidi (opak – totalitní režimy – komunisté – tvoří lidi bez mozku)
- Platon nemá tyto zkušenosti (komunisti), ztráta ideí (může se zdát že to je fašista ale to je blbost)
- aktivní obec -> vede k vyššímu lidství
- pomalu se rozlévá masovost, démos je třeba vychovávat
- Více zde: http://zsv-maturita.cz/polis-platon-maturitni-otazka/
Platonova úsečka
ODRAZ | VZOR | POJEM | IDEA |
Dívající se do jezera | srnka | společná realita všech srnek, působí v tom, že si jsou podobné | esence |
- Vzor = idea se zrcadlí v pojmu
- když nemám ideu, soustředím se na to, jak se zrcadlí
- když vyškrtneme metafyziku, zabýváme se jen odrazy – jedna velká hra