Platón – život, dílo a nauka – společenské vědy

 

   Otázka: Platón

   Předmět: Společenské vědy

   Přidal(a): Michael

 

 

Platón (život a dílo, nauka o idejích, mýtus o jeskyni, pojetí duše, ctnosti a státu)

Platón

  • Život
  • 427-347 př.n.l
  • Původně se jmenoval Aristoklés. Platón = široký – v zájmech a vzdělání
  • Sokratův nejvěrnější žák, zčásti na něj navazuje- přináší o něm nejvíce informací – zapsal jeho myšlenky (většinou ve formě dialogů)
  • Pocházel z Athén z vysoce postavené aristokratické rodiny, kde žil až do Sokratovy smrti
  • Odešel a asi po 10 letech se vrací a zakládá Akademii (filozofická škola), která vydržela přes 100 let
    • založil v roce 387 př. n. l. a byla zrušena až římským císařem Justiniánem I. roku 529.
  • Věnoval se ontologii, gnoseologii, etice, teorii o duši a teorii o státě

 

Dílo

  • Vesměs většina jeho děl jsou dialogy
  • Je jich kolem 30 a v třetině z nich vystupuje Sokrates
  • Dialogy :
    • Kritón (o poslušnosti zákonů- nabídka uniknout- Sokrates odmítá)
    • Obrana Sokratova (forma řeči,tři fiktivní rozhovory před soudem)
    • Protagoras (o ctnosti)
    • Gorgias (o umění řečnickém)
    • Faidón (o nesmrtelnosti- poslední hodiny jeho života)

 

  • Ústava + Zákony + Nauka o státě
    • V dialozích Ústava a Zákony se věnuje svým ideálům a představám o spravedlivém státě
    • Teoretické vymezení podob státu
    • Podrobuje známé ústavy kritice a snaží se najít nejlepší možnost pro Řecko
    • Ideálem byla forma „aristokracie“ (podobnost se Sokratem)
    • Ideální stát :-tak jako člověk a jeho duše má 3 složky,tak by měl být rozdělen i stát
    • → v čele měl stát „král filozof“ (ten nejlepší,nejmoudřejší,nejvzdělanější,nejstatečnější)-moudrá složka
    • → strážci – obrana, bezpečnost – „stav ozbrojenců“-citová složka
    • → řemeslníci, rolníci, obchodníci – mají zajišťovat chod státu, obživu – „stav živitelů“- žádostivá složka
    • Utopický model komunitní společnosti
    • Odmítá soukromé vlastnictví
    • K dosažení všeobecného blaha
    • Strážci a král by neměli mít majetek – jen to, co je nezbytné, žádnou stálou manželku
    • Na trůn se král dostane po přísném výběru trvajícím 50 let → 26 let studuje přírodní vědy, pak se 10 let věnuje umění, literatuře, tanci, zpěvu, 5 let studuje filozofii a 15 let pracuje praktickými zkušenostmi ve správě

 

  • Kritika ústav – všechny tyto 3 složky odsuzuje:

v  1.Oligarchie

  • Moc odvozena od majetku (bládnou bohatí)
  • 2 státy – společnost rozdělena na bohaté a chudé
  • Nerozhodují schopnosti, ale jen majetek – ten však neuzpůsobuje někoho k tomu, aby dobře vládl
  • Ve státě chudém jsou zloději, žebráci – kriminalita roste
  • Je neudržitelná – žebráci budou o vládu usilovat

 

v  2.Demokracie

  • Z oligarchie vznikne „demokracie“
  • Vidí chybu v nadměrné svobodě
  • Vidí ji jako bezbřehou formu, která nás k ničemu nenutí, není třeba se podílet na řízení.
  • Neomezenost nakonec způsobí, že někteří začnou toužit po moci

 

v  3.Tyranie

  • Podle něj demokracie neudržitelná a musí se zvrhnout v tyranii
  • Vláda jedince nebo úzké skupiny lidí, kteří si udržují moc pomocí síly
  • Tyran pochází z lidu (původní občan demokracie)
  • Tyto typy vlád podle něj na sebe navazují

 

  • Nauka o idejích
    • Idea → pravzor (trvající, věčná, nehmotná skutečnost) → forma bytí
    • My si žijeme své životy ve světě smyslovém a ten je svým způsobem závislý na světě idejí (svět pravých jsoucen, která jsou poznat pouze racionálně).
    • Smyslový svět považujeme (nesprávně) za pravé bytí. Záležitosti v tomto světě jsou pouhým odrazem bytí skutečného, které se nachází právě ve světě idejí.
    • Pro poznání skutečné pravdy potřebujeme pochopení, porozumění, duchovní záležitost. Musíme se odpoutat od smyslů
    • Pravé poznání je možné prostřednictvím rozpomínání anamnéze (konkrétní duše kdysi pobývala v říši idejí, ale zapomněla na to)
    • Provázanost těchto světů vysvětluje v Podobenství o jeskyni(obraz lidského života a poznání) → jedno z jeho děl, věří v existenci dvou světů (svět idejí existuje odděleně, je neměnný, ideje poskládány x náš svět, pouhým obrazem světa idejí, proměnlivý, vyvíjí se k dokonalosti

 

  • Teorie o duši
    • Duše je nesmrtelná,věčná
    • Nehmotná substance
    • Kdysi v říši idejí – po smrti těla se opět vrací do říše idejí
    • Do těla vstupuje jen dočasně
    • Duše má podle něj 3 části a každá je obdařena ctností
    • → rozum – moudrost

 

→srdnatá mysl – statečnost

→žádostivá/touha – uměřenost

  • K těm přiřazuje další nadřazenou – spravedlnost
  • Kardinální ctnosti (ty čtyři) – ty nejdůležitější
  • Vozataj a spřežení (vozataj je kočí a symbolizuje rozum, ctnost, moudrost, snaží se držet koně v klidu – když se to povede, dosáhne spravedlivé duše)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!