Otázka: Platón
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): Michael
Platón (život a dílo, nauka o idejích, mýtus o jeskyni, pojetí duše, ctnosti a státu)
Platón
- Život
- 427-347 př.n.l
- Původně se jmenoval Aristoklés. Platón = široký – v zájmech a vzdělání
- Sokratův nejvěrnější žák, zčásti na něj navazuje- přináší o něm nejvíce informací – zapsal jeho myšlenky (většinou ve formě dialogů)
- Pocházel z Athén z vysoce postavené aristokratické rodiny, kde žil až do Sokratovy smrti
- Odešel a asi po 10 letech se vrací a zakládá Akademii (filozofická škola), která vydržela přes 100 let
- založil v roce 387 př. n. l. a byla zrušena až římským císařem Justiniánem I. roku 529.
- Věnoval se ontologii, gnoseologii, etice, teorii o duši a teorii o státě
Dílo
- Vesměs většina jeho děl jsou dialogy
- Je jich kolem 30 a v třetině z nich vystupuje Sokrates
- Dialogy :
- Kritón (o poslušnosti zákonů- nabídka uniknout- Sokrates odmítá)
- Obrana Sokratova (forma řeči,tři fiktivní rozhovory před soudem)
- Protagoras (o ctnosti)
- Gorgias (o umění řečnickém)
- Faidón (o nesmrtelnosti- poslední hodiny jeho života)
- Ústava + Zákony + Nauka o státě
- V dialozích Ústava a Zákony se věnuje svým ideálům a představám o spravedlivém státě
- Teoretické vymezení podob státu
- Podrobuje známé ústavy kritice a snaží se najít nejlepší možnost pro Řecko
- Ideálem byla forma „aristokracie“ (podobnost se Sokratem)
- Ideální stát :-tak jako člověk a jeho duše má 3 složky,tak by měl být rozdělen i stát
- → v čele měl stát „král filozof“ (ten nejlepší,nejmoudřejší,nejvzdělanější,nejstatečnější)-moudrá složka
- → strážci – obrana, bezpečnost – „stav ozbrojenců“-citová složka
- → řemeslníci, rolníci, obchodníci – mají zajišťovat chod státu, obživu – „stav živitelů“- žádostivá složka
- Utopický model komunitní společnosti
- Odmítá soukromé vlastnictví
- K dosažení všeobecného blaha
- Strážci a král by neměli mít majetek – jen to, co je nezbytné, žádnou stálou manželku
- Na trůn se král dostane po přísném výběru trvajícím 50 let → 26 let studuje přírodní vědy, pak se 10 let věnuje umění, literatuře, tanci, zpěvu, 5 let studuje filozofii a 15 let pracuje praktickými zkušenostmi ve správě
- Kritika ústav – všechny tyto 3 složky odsuzuje:
v 1.Oligarchie
- Moc odvozena od majetku (bládnou bohatí)
- 2 státy – společnost rozdělena na bohaté a chudé
- Nerozhodují schopnosti, ale jen majetek – ten však neuzpůsobuje někoho k tomu, aby dobře vládl
- Ve státě chudém jsou zloději, žebráci – kriminalita roste
- Je neudržitelná – žebráci budou o vládu usilovat
v 2.Demokracie
- Z oligarchie vznikne „demokracie“
- Vidí chybu v nadměrné svobodě
- Vidí ji jako bezbřehou formu, která nás k ničemu nenutí, není třeba se podílet na řízení.
- Neomezenost nakonec způsobí, že někteří začnou toužit po moci
v 3.Tyranie
- Podle něj demokracie neudržitelná a musí se zvrhnout v tyranii
- Vláda jedince nebo úzké skupiny lidí, kteří si udržují moc pomocí síly
- Tyran pochází z lidu (původní občan demokracie)
- Tyto typy vlád podle něj na sebe navazují
- Nauka o idejích
- Idea → pravzor (trvající, věčná, nehmotná skutečnost) → forma bytí
- My si žijeme své životy ve světě smyslovém a ten je svým způsobem závislý na světě idejí (svět pravých jsoucen, která jsou poznat pouze racionálně).
- Smyslový svět považujeme (nesprávně) za pravé bytí. Záležitosti v tomto světě jsou pouhým odrazem bytí skutečného, které se nachází právě ve světě idejí.
- Pro poznání skutečné pravdy potřebujeme pochopení, porozumění, duchovní záležitost. Musíme se odpoutat od smyslů
- Pravé poznání je možné prostřednictvím rozpomínání anamnéze (konkrétní duše kdysi pobývala v říši idejí, ale zapomněla na to)
- Provázanost těchto světů vysvětluje v Podobenství o jeskyni(obraz lidského života a poznání) → jedno z jeho děl, věří v existenci dvou světů (svět idejí existuje odděleně, je neměnný, ideje poskládány x náš svět, pouhým obrazem světa idejí, proměnlivý, vyvíjí se k dokonalosti
- Teorie o duši
- Duše je nesmrtelná,věčná
- Nehmotná substance
- Kdysi v říši idejí – po smrti těla se opět vrací do říše idejí
- Do těla vstupuje jen dočasně
- Duše má podle něj 3 části a každá je obdařena ctností
- → rozum – moudrost
→srdnatá mysl – statečnost
→žádostivá/touha – uměřenost
- K těm přiřazuje další nadřazenou – spravedlnost
- Kardinální ctnosti (ty čtyři) – ty nejdůležitější
- Vozataj a spřežení (vozataj je kočí a symbolizuje rozum, ctnost, moudrost, snaží se držet koně v klidu – když se to povede, dosáhne spravedlivé duše)