Otázka: Počátky a vývoj výchovy a pedagogiky
Předmět: Pedagogika
Přidal(a): Barbora Horvatová
Počátky výchovy a pedagogiky
- počátky výchovy
- starověká výchova
- středověká výchova
- renesanční výchova
Počátky výchovy a vzdělávání
S výchovou se setkáváme v lidské společnosti od nepaměti. S vývojem společnosti se měnily její cíle, její obsah i její formy a metody, a to v závislosti na ekonomických, sociálně politických i kulturních podmínkách, ve kterých se uskutečňovala
Příprava jedince se postupně specializovala a institucionalizovala, vznikaly školy a další výchovná zařízení, kde působili profesionální učitelé a vychovatelé
Starověká výchova
Antická vzdělanost
Vzdělanost středověkých Řeků a Římanů
Ovlivnila křesťanskou vzdělanost a vytvořila základ evropského vzdělávání
Řecko – tvořeno řadou městských států (Sparta, Athény) s různými typy sociálního zařízení
Sparta
Výchova chlapců a dívek, státní výchova, úcta ke starším, důraz na fyzickou zdatnost,
Struktura školství: 0-7 dítě u matky nebo výchovný ústav,
13-30 vojenská služba,
30 – dospělý občan
Při narození dítěte, matka musela předstoupit před radu starších, aby ohodnotili dítě, jestli je dosti silné, když bylo dost silné, rada starších ho schválila a přidělila mu jednu z devíti tisíc části půdy, pokavaď bylo dítě slabé nebo jinak nedokonalé, odmítli jej a vrhli ho z Apothet do propasti.
Athény
Jen chlapci, soukromé školy, důraz na mravní chování
Cílem byla tzv. Kalokaghatia = řecký ideál krásy = všestranná osobnost, psychicky i fyzicky
Struktura školství:
0-7 – dítě bylo doma (u chůvy, nebo jako otrok)
7-14 – elementární stupeň (jen pro chlapce)
- škola gramatistů – číst, psát, počítat
- škola kitharistů – hudba, zpěv, poezie
14-15- škola gymnastiky – Polaistra, (pentáthlon : zápas, běh, skok, disk, oštěp, někdy i plavání)
15-18 – Gymnasion – příprava na státní úřad, gymnastika + politické + literární a filosofické besedy
18-20- EFEBIE – vojenský výcvik
20 – svobodný občan se všemi právy
Starořečtí myslitelé o výchově
Sofisté (5. Století před naším letopočtem)
,,Sofos“ – moudrý = učitele moudrosti
Učitelé řečnictví, popularizátoři filozofie, přírodovědy, astronomie a práva = přednášeli za peníze
Antropologické zaměření – pozornost věnovali hlavně člověku
Spíše než poznávání pravdy učili polemizování a popírání názorů protivníka.
Do popředí se dostává vzdělání intelektuální a mizí rozvoj tělesný.
Považování za první pedagogické teoretiky v EU, učili za úplatu, imponovali v řečnictví.
Metoda sofismat = záhada, logický klam, porušovali pravidla logiky
Známý sofisté – Prótagorás, Gorgiás
Významní antičtí filozofové – Sokrátes, Platón, Aristoteles
Sokratés
Zaměření na dokonalost, zdatnost a ctnost člověka
,,Vím, že nic nevím“
Platón
Zakladatel athénské Akademie – vzor evropských univerzitám a vědeckým institucím
Aristoteles
Aristoteles učil nejprve na Platónově Akedemii v Aténách, následně si založil vlastní filozofickou školu, tvz. Lykeion = logika, psychologie, rétorika, estetika, politika, etika
Tří hlavní složky výchovy = tělesná, mravní a rozumová
Cíl: rozumný vývoj jedince a formování jeho morálky
výchova státní a pouze pro chlapce
Aristotelova periodizace duševního vývoje:
0-7 let – rodina (ochrana, příroda, hry, pohádky, mravně zaměřené mýty)
7-14 let – společná školní výchova
14 -21 let – vzdělávání rozumu a vůle (muzika, věda, tělo – dieta, sex, zdrženlivost)
Tři prameny mravní výchovy:
- přirozené nadání, rozvíjení, rozum
-předměty: gymnastika, hudba, gramatika, rétorika, četba básní, kreslení, dialektika, filozofie, etika
– předpisy pro prenatální období o hygieně pro matky
Starý Řím
Období rodové (královské)- 8. – 6. Století před naším letopočtem
- Práce na poli a ovládání zbraní
Období republikánské – 6. – r. 30. Před naším letopočtem
- Otec učí děti tělesným obratnostem, matka triviu ( čtení, psaní, počítání) a zpěvu písní
- Soukromé školy Ludi – vedení k občanským ctnostem, řečnictví, právo, tělesné cviky
Období císařské – 106. – 43. Před naším letopočtem
- Vliv řecké kultury
Marcus Tullius Cicero (106. -43. Před naším letopočtem)
- Vrchol vzdělání je řečnictvní
- Největší význam měly latinské školy – příprava úřednictva
- Rétorské školy – učení rétoriky
- Odborné školy– např. právnické, učiliště pro mediky, inženýry a architekty = základ středověkých univerzit
- Po zániku západořímské říše nastává úpadek ve vzdělání
Výchova a vzdělávání ve středověké společnosti
Křesťanská a středověká výchova.
Po zániku západořímské říše v roce 476dochází ke zhroucení otrokářského společenského řádu.
V Evropě se utváří feudální společenský řád, až do 6 století.
Oporou feudálního řádu je křesťanské náboženství.
Je potřeba vychovat dostatečný počet duchovních – vznikají školy klášterní a katedrální. Tyto školy byli jediným zdrojem vzdělávání.
Nevýhody ´= opomíjení reálných potřeb obyvatelstva, vzdělávání neprobíhalo v mateřském jazyce, zanedbávání tělesné výchovy.
Středověké školy
Klášterní – od 6. Století
Benedikt z Nursie – stál u zrodu klášterního školství, byl to římský patricij, zakladatel prvního mnišského řádu. Založil na hoře Monte Cassino u Neapole klášter a při něm školu, kde se využívala klášterní pravidla.
MOLTO – modly se a pracuj
Katedrální výchova
Zakládali ji biskupové pro výchovu světských kněží.
Pravidla pro tyto církevní školy vydal roku 766 Grodegang ve své škole Matách.
Koncem raného středověku obsah v klášterních a katedrálních školách tvořilo sedmero svobodných umění spolu s teologií = vrchol všeho učení
Farní výchova
Na těchto školách se mládeži dostávalo základního poučení o křesťanském náboženství.
Bylo poskytováno elementární vzdělávání = učilo se trivium.
Kázeň byla na škole velmi krutá = vládl dril + přísné tělesné tresty
Výuka na školách
- Výuka probíhala v latině – základ náboženství
Sedmero svobodných náboženství
- Trivium – gramatika, rétorika, dialektika
- Kvadrium – aritmetika, geometrie, astornomie, muzika
Městské školy
Měly praktičtější založení.
Sedmero mechanických umění
Lovectví, divadelnictví, lékařství, zpracovávání víry
Poprvé nástup latiny = mateřský jazyk
Metody: mechanické učení, individuální práce, přísné tělesné tresty
Šlechtická výchova
Probíhala na hradech
Od 7- 14 let – hoch pážetem
Od 14 – 21 – zbrojnoš
Od 21 let – pasování na rytíře
Sedmero rytířských ctností
Jízda na koni, plavání, vrh kopím, šerm, hra v dámu, skládání a zpěv veršů
Dívky – čtení, psaní, modlitby a žalmy, ruční práce
Cechovní školy
Úsilí řemeslíků
Školné + různé poplatky – platby učitelům
Venkov = předávání zemědělských znalostí a získávání pracovních zkušeností
Situace v českých zemích
Po roce 973bylov Čechách zřízeno biskupství, vzniká katedrální škola při svatém Vítu, později i na Vyšehradě a v Olomouci
Na přelomu 10-11 století se zakládají i školy díky Benediktům, např. v Břevnově
Vznik univerzit
Konec 12. Století
Itálie – Bologna, Neapol
Anglie – Oxford 1118, Cambridge 13.st.
Francie – Sorbona
Praha – 1348 –Univerzita Karlova
Španělsko – Salamance
Univerzity = centrum vzdělanosti, později centrum svobody – základy demokracie
Obvykle 4 fakulty
Artistická = Sedmero svobodných umění – Bakalář až mistr umění
Teologická = lékařská, právnická= doktorát
Univerzity = předávání filozofie a teologie světa + rozvoj věd
- Základ dobového rozvoje = teologie, filosofie, práva i další vědy
Inversum = celek, veškeré dosavadní vědění
Univerzitas = spojení věd
Vznikly = církevní školy + světské odborné
Vznik scholastiky na středověkou vzdělanost
Scholastika = rytířská teologie
Scholastika rána – 9. až 12. století
- Vyznačuje se vytvořením učební metody,, sit et non“- ano a ne kdy z protikladů bylo vyvozována konečné řešení
- Scholastika vrcholná – 14. 16. století – opírá se o autoritu písma, o učení církevních otců a o Aristotelovu filosofii upravenou pro potřebu církve
- V tomto období se učenci nesměli snažit hledat nové pravdy, ale pouze směli sbírat důkazy proto, co je v Bibli nebo Aristotelovi
- svého vrcholu dosáhla středověká scholastika v sumách dominikánského mnicha Tomáše Akvinského – intelektualusta, jeho učení se objevuje ještě dnes v podobě oficiální filosofie katolicismu – metomismu
Františkánský mnich Johannes Duns Seitus = odpůrce Tomáše Akvinského
- vychází z přesvědčení o primátu vůle před rozumem
- stal se zakladatelem nového scholastického směru – scotismu (vystupující proti tomismu)
- scholastika tohoto období se vyznačuje velkou logičností
- scholastická metoda se stává obecnou formu veškeré středověké vědecké práce ve všech oborech
Scholastika pozdní
- vrcholí zápas mezi konzervativními realisty a progresivními normalisty, kteří usilují o to aby, církev uznala rozumové poznání
Zakládání středověkých univerzit
- první univerzitu v Evropě založil V Cařihradě roku 862 Bardes pod názvem Akademia, po několika letech zanikla
- – 14. Století – vznik a rozvoj evropských univerzit
- vznik univerzit byl podmíněn rozvojem hospodářského a politického života v Evropě
- první evropské univerzity vznikají jako samostatné korporace s vlastním správou, jměním a soudní jurisdikcí
- vysoká učiliště sdružovala učitele a žáky v jednom oboru
- žáci byli různého věku
- vysoká učiliště se nazývali Universitas = spojení věd
- univerzity vznikaly spojením církevních škol klášterních a katedrálních se světskými odbornými školami
- určité specifika vzniku univerzit podle zemí a oborů = Itálii – právo, Španělsko – lékařství, střední Evropa – teologie a filozofie
- univerzity byly zakládány z popudu církve
- v Italské Bolonii existovala sdružení profesorů a studentů právnictví, které se v roce 1224 změnilo v samostatnou univerzitu
- roku 1348 zřízena univerzita Pražská
- Král Karel VI. Vytvořil z Čech mocenské a kulturní centrum Evropy
- Snažil se o založení vysokého učení pro království české
- Papež Kliment VI. Dal svou bulou souhlas, aby bylo v Praze zřízeno studium se čtyřmi fakultami = teologickou, právnickou, lékařskou a artistickou
- V čele univerzity = rektor
- V čele fakulty = děkan
- Prvním kancléřem fakulty byl pražský arcibiskup Arnošt z Pardubic
- Děkan artistické fakulty 1401- 1402 byl Jan Hus, 1409 – 1416 se stal rektorem
- Vyučovacím jazykem byla latina = z tohoto důvodu mohli na univerzitě studovat i příslušníci jiných národů
- 1360 byl dán pražské univerzitě status o rozdělení na čtyři národy – český, polský, bavorský a saský
- Král Václav IV. Roku 1409 zvrátil Dekretem Kutnohorským tento nepříznivý poměr ve prospěch národa českého
- Jeho rektor mohl být zvolen kterýkoliv student nebo mistr, kterému bylo alespoň 35, byl svobodný, nižšího svěcení, a z,, poctivé lože“
- Bydlívali v internátních kolejích
- Kancléřem univerzity byl nejvyšší církevní hodnostář –arcibiskup
- V 15 století zanikly všechny fakulty kromě fakulty artistické, ale i ta byla v roce 1609 zrušena
Reformační a protireformační pedagogika
- Ve 14. století období vrcholného feudalismu dochází ve společnosti k ostrým sociálním rozporům (vlivem rozvoje řemesel a obchodu) bohatá šlechta, církev a měšťané, na druhé straně velká bída městské a venkovní chudiny
- šiřitelem vzdělávání výlučně církev
- výchovu vedle příslušnosti a podřizování se autoritě
- významní reformátoři začínají provádět kritiku nešvarů panující v církví, její bohatství, prodej odpustků, nedodržování božích přikázání atd.
- V Německu hlavním představitelem reformní pedagogiky Martin Luther (později založil vlastní protestanskou církev)
- Další reformátoři: John Wickeff, Matěj z Janova
- v českých zemích např. Jan hus, Jan Milíč z Kroměříže, Jeroným Pražský, Tomáš Štítný ze Štítného
- těmto reformátorům nešlo z počátku o vytvoření nové církve, ale o nápravu a reformu církve stávající
Mistr Jan Hus (1371 až 1415)
- července 1415 upálen a prohlášen za kacíře
- hlásal nutnost nápravy poměru v církvi i ve společnosti
Díla: Knížky o svatokupectví, o církví, výklad desatera, o pravopise českém, postila, výklad víry
Husitství
- zanikaly klášterní školy -> vývoj školství se pozastavil
- cílem bylo zpřístupnit základní vzdělání v mateřském jazyce všem vrstvám obyvatelstva, včetně žen
Jezuité
- budují koleje poskytující mládeži všeobecné vzdělání vyhovující dané době
- jezuitské vzdělávání byla velmi prestižní
- výuka bezplatná, kázeňské požadavky mírnější
Piaristé
- projevovali tolerantnost k jiným vírám a pečovali o mateřský jazyk
- v Čechách oblíbenější než v jiných zemích
- Mladá Boleslav, Benešov, Praha, Slané, Litomyšl, Mikulov, Kroměříž
- vyučovali zejména na nižším školství
Jednota bratrská
- nejvýznamnější protikatolické hnutí u nás
- Založena roku 1457, po jejím zákazu po roce 1620 většina stoupenců odcházím do zahraničí
- vycházejí z husitství, vyšší vzdělávání neuznávali, kněží byli vychováváni zejména v Německu
Petr Chelčický (1390 až 1460)
- duchovní otec jednoty bratrské, náboženský myslitel a reformátor
dílo: Postila, o církvi svaté
Renesanční pedagogika
- 14.– 16. století začal v Evropě prudký rozmach hospodářství a kultury
- 1492 – objevení ameriky, 1498 – obeplutí afriky
- Velké docenění přírodních věd, hlavně matematiky, astronomie, fyziky a biologie
- Vynález knihtisku – rychlé šíření znalostí
- Vznikají vrcholná díla – umění, hudba, literatura
- Po dobytí Cařihradu Turky v roce 1453 nastává příliv byzantských učenců do Evropy
- Nová ideologie proti dogmatismu a scholastice, nový postoj k životu a světu – vzor z antiky
- Obrození člověka v umění = renesance, v oblasti kultury = humanismus
Hlavní představitelé renesanční pedagogiky
Itálie
Vittorino da Felte (1378-1496)
- Uskutečnil myšlenku školy v přírodě
- Buduje,, dům radosti“ -> základ výchovy tvořily klasické jazyky, náboženství, matematika a přírodní vědy, filozofie, historie
- Používání netradičních metod – hry, odstraněny tělesné tresty, zavedení samospráva žáků
Michel de Montaigne (1553-1592)
- odmítá výchovu ve škole a žádá individuální výchovu, výchova soukromým vychovatelem Anglie
Francis Bacon (1553-1592)
- respektování individuality žáka
- žáci se mají vést k samostatnému přemýšlení
- svými názory ovlivňoval další nástupce -> J. A. Komenského