Otázka: Podstata tržní ekonomiky
Předmět: Ekonomie
Přidal(a): barrcusik
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÁ OTÁZKY
– slouží k charakterizování systému národního hospodářství (systémy národního hospodářství se charakterizují podle toho, jak se řeší základní otázky)
1) Co vyrábět?
– jaké výrobky a kolik
2) Jak vyrábět?
– jaké výrobní faktory (= zdroje statků) a v jakém množství
3) Pro koho vyrábět?
– jak se rozdělí to, co bylo vyprodukováno
CHARAKTERISTIKA SYSTÉMŮ V NÁRODNÍM HOSPODÁŘSTVÍ
a) Zvykový systém
– postaven na kmenovém uspořádání, kdy o všem rozhoduje vůdce
– bylo uplatňováno naturální hospodářství
– žádný ekonomický rozvoj
– např. pravěk (v dnešní době Afrika)
– Co? Jak? Pro koho? – podle tradice
b) Příkazový systém
– základem je plán, který určuje do podrobností úkoly jednotlivým subjektům (do roku 1989)
– často spojen s omezováním vlastnických vztahů
– žádný ekonomický rozvoj
– tento systém využívá jakákoliv diktatura
– Co? Jak? Pro koho? – podle příkazů
c) Tržní systém
– založen na trhu, co a kolik na trhu určuje poptávka
– snaha dosáhnout co nejvyššího zisku, nutí výrobce vyrábět co nejefektivněji
– rozděluje se pomocí trhu
– Co? – podle poptávky, Jak? – efektivně, Pro koho? – podle poptávky
– efektivnost = účelnost a ziskovost
– negativa – nezaměstnanost, ekonomická krize (= cyklický vývoj), špatné životní prostředí
d) Smíšený systém (u nás v ČR)
– tržní systém doplněný zásahy státu (např. stát vybírá daně a pak je přerozděluje)
– zobrazuje prvky tržního systému, ale snaží se zabránit negativům
DEFINICE TRHU A JEHO FUNKCE – informační, stimulační, přerozdělování důchodů
– trh je místo, kde se setkává nabídka s poptávkou (střet nabídky a poptávky určuje ceny zboží a služeb), dochází zde ke směnné činnosti
– zapříčiněn postupně díky specializaci a dělbě práce
– specializace – soustředit se na to, co umíme nejlépe
– dělba práce:
a) přirozená – podle osobních dispozic (pravěk)
b) společenská – rozdělení profesí
c) dělba práce ve specializované výrobě (např. výrobní linka aut)
d) mezinárodní dělba práce – každý stát je v něčem dobrý
(např. Mexico – ropa, ČR – auta atd.)
ČLENĚNÍ TRHU
1) podle množství druhů zboží
a) dílčí – jeden druh zboží (např. dobytek)
b) agregátní – trh veškerého zboží (např. vánoční trhy)
2) podle předmětu koupě a prodeje
a) trh výrobků a služeb
b) trh práce, půdy a kapitálu (= výrobní faktory)
c) trh finanční
3) podle území
a) místní (v malém městě)
b) národní
c) světový
FUNKCE TRHU
a) Informační funkce (poptávka)
– trh prostřednictvím cen informuje o nákladech, výnosech a zisku, užitečnosti výrobku
b) Stimulační funkce (nabídka)
– trh stimuluje (podporuje) výrobce vyrábět potřebné výrobky => velká poptávky => vyšší cena
– aby vyráběli s co nejnižšími náklady (efektivně)
c) Přerozdělování důchodů
– viz tržní koloběh
POPTÁVKA (informační funkce)
= ochota a schopnost kupujícího koupit určité zboží za určitou cenu
– rozhoduje o tom, co se koupí, co se nekoupí, co se bude vyrábět, co se nebude vyrábět
Faktory ovlivňující poptávku
- Cena (čím nižší cena, tím vyšší poptávka)
- Demografické změny – počet a charakteristika kupujících
- Změny velikosti důchodů – mzdy zaměstnanců, úroky a zisky vlastního kapitálu
- Změny v preferencích lidí – zvyky, móda, změny potřeb
Změny cen jiného zboží – substituční a komplementární zboží
- substituční zboží = zboží, které je schopné dané zboží nahradit (např. hovězí x vepřové)
- komplementární zboží = tvoří součást, se základním výrobkem, nemůže bez něho fungovat (např. auto – benzin)
NABÍDKA (stimulační tok)
= ochota a schopnost prodávajícího prodat určité zboží za určitou cenu
– rozhoduje o tom, na jaké kvalitě se bude vyrábět
– konkurence (=hybná síla rozvoje)
– Členění nabídky
1) individuální
– nabídka jednoho výrobce, který nabízí určitý statek nebo službu
2) dílčí
– nabídka všech výrobců, kteří nabízejí určitý druh zboží v regionu či státě
3) agregátní
– nabídka všech výrobců, kteří nabízejí všechny druhy zboží v jednom státě
– Faktory ovlivňující nabídku
1) Cena (čím vyšší cena, tím větší nabídka)
2) Náklady výroby obchodu – dražší suroviny a energie, růst mezd, pokles nabídky
3) Změna vnějších podmínek podnikání – počasí u zemědělců, změna daní
4) Změny kapitálové výnosnosti – přelévání kapitálu z odvětví do odvětví
Zákon nabídky – s rostoucí cenou roste i nabídka zboží
SLOŽKY TRHNU A TRŽNÍ KOLOBĚH
Tržní subjekty – dochází mezi nimi k výměně činností a finančnímu toku
1) Podniky
– nabízejí – zboží a služby, práci
– poptávají se po – výrobních faktorech, zboží, pracovní síle
2) Domácnosti
– nabízejí – výrobní faktory (práce, půda, kapitál)
– poptávají se po – zboží a službách
Tržní koloběh
– výrobní faktory a statky obíhají mezi podniky a domácnostmi
Výrobní faktory
– práce – mzdy
– kapitál – zisk
– půda – přírodní zdroje, renta
Zboží = statky nebo služby určeny k prodeji na trhu
– vlastnosti:
a) užitná hodnota
– schopnost uspokojovat lidské potřeby (souhrn užitných vlastností
b) směnná hodnota
– poměr, v němž se jedno zboží smění za jiné
Rozdělování = druhá fáze hospodářského procesu (první fáze je výroba), kdy účastníci (výroby) rozdělují svůj podíl na výrobě (mzdy, zisk, rentu)
Přerozdělování – následuje po rozdělování a v této fázi získávají svůj podíl na výrobě i ostatní členové společnosti (důchody, nemocenské dávky, přídavky na děti)
TRŽNÍ ROVNOVÁHA
Tržní rovnováha – poptávka odpovídá nabídce
Tržní mechanismus = střetávání nabídky a poptávky na trhu, které vede ke vzniku rovnováhy na trhu a ke vzniku rovnovážné ceny