Téma: Pohony a servo-pohony
Předmět: Technologie
Přidal(a): David Veselík
Pohony
- Hlavní (vřeteno)
- Posuvů, pomocné pohony
Pohony vřetena:
- Vzorec: Ns = 60 * F (frekvence) / p (počet pólových dvojic)
- Změna otáček je buď stupňovitá, nebo plynulá.
- Frekvence v sítí je 50 Hz.
- Frekvenční měnič.
- Motor vřetena je plynule regulovatelný, motory střídavé, neboli stejnosměrné s rychlostní vazbou, umožňují změnu otáček (řezné rychlosti během pracovního procesu).
- Náhon vřetena = čím je poháněno.
- Může mít uložený převod, řemenem, ozubenými koly, převodovkou, přímý náhon, spojení servo-pohonu s vřetenem, elektro-vřeteno, vřeteno je v podstatě elektromotorem.
Pohony posuvů, pomocné pohony:
- Zajišťuje se pomocí střídavých servo-pohonů, případně se používají krokové motory, pracují po krocích. Servo-pohon = pohon, který má zpětnou vazbu. Pohyb – krouticí moment se přenáší z motoru buď přímo na kuličkový šroub, nebo přes pastorek na ozubený hřeben. Servo-pohon je zajišťován kuličkovým šroubem.
- Pomocné kuličkové šrouby:
- Zajišťující rychlé a přesné polohování a pohyb vedených součástí např. saní. Pro vymezení vůle mezi šroubem a matící se používá několik způsobů, podstava je, že konstrukčním provedením matice dosedají kuličky levé a pravé poloviny matice na opačné boky kuličkového šroubu.
- Pohon – pastorek – ozubený hřeben, používá se pro delší zdvihy a posuvy, u posuvových mechanismů se používají 2 druhy:
- Elektromechanická posuvová soustava
- Lineární servopohony
- Servo-pohon je napojen na hřídel kuličkového šroubu. Je vybaven frekvenčním měničem a většinou snímačem rychlosti a polohy.
- Lineární motor, posuvová síla je vyvozována elektromagnetickými silami na suport stroje, elektromagnetická síla vzniká: mezi primárním dílem upevněným na stole a sekundárním dílem na pohyblivé části.