Otázka: Politika jako proces sjednocování zájmů
Předmět: Společenské vědy, Politologie
Přidal(a): Sagitt
POLITIKA JAKO PROCES SJEDNOCOVÁNÍ ZÁJMŮ
Politika = umění řídit stát a vnitrostátní celky – politika vnitrostátní + politika mezinárodní (organizovat vztahy mezi státy).
- Nástroj sloužící k udržení moci, popřípadě i ke změně moci,
- 2 cíle → přesvědčování (přesvědčovat můžeme určitými argumenty) a vyjednávání (založeno na vstřícnosti stran → ot. Vyjednávání je složitá, záleží na tom, jestli jsou vyjednávání nutná,
- Moc – schopnost vynutit si poslušnost vnutit svou vůli, a to i proti odporu,
- Autorita – kdo má autoritu, má právo na moc, a ostatní to respektují,
- Charismatická – většinou autorita akceptována kvůli člověku, který má nějaké vlastnosti, schopnosti (T. G. M – pozitivní, A. Hitler – negativní),
- Tradiční – vychází z tradice (př. král – dnes už nemají většinou moc),
- Legální – čerpána z právního řádu (př. prezident, soudce, učitel).
Politická činnost
- Zaměřuje na tvorbu politického programu rozvoje státu a mezinárodních vztahů,
- Zaměřuje se na obhajování a vysvětlování politického programu před jinými,
Politický program
- Politici svůj názor musí dokázat předat ostatním a vysvětlit ho veřejnosti,
- Snahou o prosazení tohoto názoru → získání moci ve státě,
Politická kultura
- Demokratická politická kultura – předpokládá dobrovolné vytváření a volnou soutěž politických stran – bez násilí. Podstatná je čestnost – bez lží a osobních výpadů proti politickým odpůrcům,
- Podstatné je svobodné šíření informací (prostřednictvím tisk u a dalších médií) – ovlivňují veřejné mínění,
- Stav polit. kultury se odráží ve sdělovacích prostředcích, prostřednictvím střetů různých názorů,
- Rozhodnutí z vůle většiny – vyjádření svobodným hlasováním,
Formy vlády
- Dle složení nejvyšších státních orgánů
- Rep,
- Mon,
- diktatura,
- Dle podílů občanů na státní moci
- Demokratická forma,
- Nedemokratická forma,
- Dle vztahu mezi nejvyššími státními orgány
- Prezidentská rep,
- Parlamentní rep,
- Kancléřská rep (NĚM),
- Parlamentní mon,
- Absolustická mon,
Monarchie – panovník
- Království – VB, ŠVE,
- Knížetství – Lichten, Monako,
- Císařství – JAP,
- Velkovévodství – Lucem,
Republika
- Parlamentní rep – v ČR,
- Prezidentská rep – prezident je představitelem výkonné moci („většinou volen přímo – FRA),
Diktatura
- V čele osoba nebo skupina, která je držitelem veškeré moci a většina občanů je z rozhodování vyloučena (BĚL, S Korea),
Demokracie
- Z řec. Demos=lid + kratein=vládnout,
- Nejen státní forma, ale i souhrn morálních zásad, které utvářejí postoj k životu,
- Demokratický postoj k životu je optimistický – založen na důvěře, v jejich inteligenci, snášenlivost a morálku,
Demokratický právní stát
Demokratický
- Zdrojem moci lid vykonávající buď prostřednictvím orgánů moci zákonodárné, výkonné nebo soudní,
- Státní moc slouží všem občanům,
- Volná soutěž politických stran,
Právní
- Státní moc lze uplatňovat pouze v mezích stanovených zákonem,
- Občan může činit vše, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit to, co zákon neukládá,
- Nelze změnit demokratické uspořádání státu,
→ skutečná demokracie nemůže nikdy fungovat, aniž by byla zaručena vláda práva = tj. právní stát,
→ nikdo nemá absolutní moc – nesmí přesahovat zákonem vymezené pravomoci. Každý, kdo vykonává moc, má tuto moc zákonem limitovanou,
Ústava
- Základní zákon země, dokument s dlouhodobou platností,
- Přijetí či změn ústavy vyžaduje tzv. kvalifikovanou většinou (u nás 3/5 všech zvolených poslanců a senátorů),,
- Rigidní – tuhé tj. – u nás, nelze moc měnit zákony,
- Flexibilní – pružné – lze změnit běžnými zákony,
Přímá demokracie – lidé sami mají možnost o něčem rozhodovat (referenda),
Nepřímá demokracie – názory zastoupeny poltickou stranou,
Členění států
- Unitární státy
- Státy mající jednu ústavu,
- Je tam jedna soustava výkonné, zákonodárné a soudní moci,
- Centralizovaný unitární stát
- Moc na jenom místě, velkou úlohu mají ústřední orgány,
- Decentralizovaný stát
- Určitou část státní moci přenesená na územní orgány (př. samosprávy – obce, kraje → školy – ministerstvo má pouze VŠ, SŠ a VOŠ zřizují kraje, ZŠ obce),
- Složené státy
- Stát svazkem dvou či více členských států,
- Federace,
- Svazy
- Konfederace= státy tvořící konfederaci jsou samostatnými subjekty mezinárodního práva,
Volby
- Všeobecné – každý, kdo má právo volit,
- Tajné – nikomu se nemusíme svěřovat,
- Přímé – nemůžeme se nechat nikým zastoupit, někomu dát plnou moc, aby za nás volil,
- Rovné – každý hlas má stejnou váhu,
- Volby – parlamentní, prezidentské, komunální a evropské,
- Musí být umožněna konkurence politických programů,
- Musí být zajištěn výběr nejméně ze dvou možností – jinak by nešlo o volby, alo o plebiscit (=situace, kdy občan může říct, zdali souhlasí nebo nesouhlasí),
Způsoby voleb
- Ustanovení rodem (středověk, narodil ses do „dobré rodiny),
- Losem – (starověk),
- Z titulu zastávání jiné fce,
- Volby jmenováním,
- Ustanovení aklamací – všichni hlasují současným zvednutím ruky, voláním, či tlučením. Vyjadřují, zdali jsou pro či proti,
Volební systémy
- Většinový – majoritní (kdo získá většinu, je vítěz,
- Většinou dvoukolový, protože vítěz musí získat nadpoloviční většinu (nad 50% hlasů),
- Poměrného zastoupení,
- % hlasů, které politická strana obdrží odpovídá % mandátů v zastupitelském orgánu,
- Klauzule – stanovují % hlasů, které musí strana ve volbách získat,
Volební právo
- Aktivní – právo volit (u nás 18 let),
- Pasivní – právo být zvolen (poslanecká sněmovna 21, senát/prezident – 40 let),
Volební kampaň
- Dotvořit vztah mezi voličem a kandidátem, voliči a stranou → vytváří se dlouhodobě, ale v době volební kampaně je nejlepší příležitost,
- Prezentují volební programy a kandidáty a snaží se ovlivnit výsledky voleb → lze i změnit dlouhodobé trendy voličských preferencí,
Zákonem určeny podmínky volební kampaně
- zajišťuje rovný přístup k veřejnoprávnímu rozhlasu a televizi,
- určuje délku volební kampaně,
- redukcí délky se šetří finance,
- též se redukcí délky omezuje výrazná stranická mobilizace jedněch proti druhým,
- poskytuje finanční příspěvek na volební kampaň,
Výsledky voleb – často bývají zvýhodněny vládní strany, protože ty se nejčastěji objevují v médiích.
Volební strategie – zaměřuje na skupinu obyvatel v daném období (chtějí získat seniory – podporují zvýšení důchodů).
Politické strany
= organizovaná skupina usilující o získání politické moci, kterou se snaží získat prostřednictvím voleb,
- str. je otevřená, dobrovolná organizace, jejíchž členové mají společné představy a zájmy → obrací se ke všem občanům a snaží se získat jejich přízeň a podporu → v tomto úsilí a získání moci jednotlivé strany soupeří a občani se svobodně rozhodují, ke které straně se přidají,
- PO – vznikají registrací a zanikají vlastním či soudním rozhodnutím,
Nemohou u nás být založeny strany které;
- Porušují Ústavu nebo jiné zákony,
- Chtějí odstranit demokracii,
- Nemají demokratické stanovy nebo nemají demokraticky ustanovené orgány,
Vznik a registrace politických stran
- Probíhá na Ministerstvu vnitra,
- Nejprve se musí sejít přípravný výbor (min 3 občané ČR starší 18 let, kteří chtějí vznik takové strany – jeden je pověřen jednáním jménem dalších členů),
- Návrh musí obsahovat;
- Petici,
- Stanovy,
- Ukončení,
- Z vlastního rozhodnutí,
- na základě soudního rozhodnutí – ministerstvo vnitra – vláda – nejvyšší soud,
- častější pozastavení činnosti strany – probíhá stejně jako u zrušení,
Financování politických stran
- přímé – prostředky přímo určené politickým stranám jsou odvozeny od volebních výsledků,
- nepřímé – peníze ze státního rozpočtu,
- dary – mohou poskytovat jak právnické, tak fyzické osoby,
- vlastní zdroje – členské příspěvky, které musí členové platit,
- podnikání – politické strany mají možnost podnikat (ale není to podnikání v pravém slova smyslu, ale mohou např. pronajímat nemovitosti (ne, že by něco vyráběli),
Fce politických stran
- Integrační – sdružují lidi podobného smýšlení,
- Náborové – podílí na výběru možných kandidátů pro volby = lídrů,
- Mobilizační – mobilizace občanů k tomu, aby projevili zájem o konkrétní problémy a otázky,
- Zprostředkovatelská – vznikají ve spol. je nutné do sféry politiky – mohou zprostředkovat jen politické strany (zahrnou do svých volebních programů),
Třídění politických stran
- Levicové – větší důraz na soc. solidaritu a soc. rovnost,
- Pravicové – důraz na řád, tradice a svobodu jednotlivce,
Zákonodárný proces
- Zákonodárná iniciativa – navrhování zákona PS (poslanec, skupina poslanců, senát, vláda, krajská zastupitelstva),
- Zákonodárná moc – parlament,
Průběh ZP
- Zákonodárná iniciativa,
- Projednání zákona – trojí čtení (1. – obecná rozprava ve Sněmovně, 2. – pozměňovací návrhy, 3. – přijmutí zákona Sněmovnou, možnost oprava jen formálních chyb),
- Schválení zákona,
- Vyhlášení zákona – přijatý zákon podepisuje předseda PS, prezident a předseda vlády,
- Publikace ve Sbírce zákonů,
Legislativní nouze – zákonodárný proces při nějakých mimořádných událostech (státu hrozí nebezpečí – př. živelné pohromy → Senát na návrh vlády vyhlašuje stav legislativní nouze,
Zákon o státním rozpočtu
- Návrh podat pouze vláda,
- Projednává ho pouze Poslanecká sněmovna každý rok,
- Vláda oprávněna hospodařit dle rozpočtového provizoria a snaží se získat podporu zákona o stáním rozpočtu,
AKTÉŘI SOCIÁLNÍ SP OBJEKTY A SUBJEKTY SP
Objekty SP
- Každý občan ČR, opatření SP jsou jim určena a mají z nich prospěch,
- Každý občan v jiné míře využívá sociální politiku – různá míra potřebnosti,
- Občan; pasivní příjemce pomoci (je o něj pečováno),
Aktivizován k zachování a rozvoji potenciálů – péče o zdraví, připojištění, vzdělání se atd.
- Dělení občanů dle; věku, pohlaví, zdravotního stavu, výdělečné činnosti, příjmu, vzdělání,
Subjekty
- Každý kdo realizuje SP, subjekty nesou zodpovědnost vůči objektům/občanům SP,
- Hlavním subjektem – stát,
- Získává prostředky k realizaci SP skrze daně,
- Skrze instituce koná či dává ve prospěch/neprospěch objektů,
- Využívá právní nástroje – omezuje, stimuluje, pravidla stejná pro všechny,
Obce
- Nejnižší samosprávní celek,
- Vykonává činnosti pro občany z pověření státu,
Kraje – obdobné pravomoci jako obce,
Nestátní subjekty SP – podnikatelské subjekty,
- Rozvoj potenciálu a motivace zaměstnanců,
- Cílem kvalitní pracovní síla,
- Mohou podporovat charitativní aktivity, poskytovat dary,
- Odbory – hájí zájmy svých členů v pracovní a soc. obl.,
Církve – nestátní subjekt, široká síť (děti – senioři),
Nestátní neziskové org. (NNO) – k uspokojování veřejného zájmu v tzv. občanském sektoru,
- Tyto organizace působí v mnoha odvětví (tělovýchova, humanitární obl., péče o bližní a ochrana přírody a krajiny),
- Musí splňovat – formální stanovy, soukromost, neziskovost, samosprávnost,
Dělení NNO dle fcí
- Servisní – přímé sl. svým klientům, NNO poskytující soc. sl.,
- Advokační – bojují za práva vymezených skupin či vybraných veřejných zájmů (obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy),
- Filantropické – podporují finančně i hmotně veřejně prospěšné aktivity (nadace, nadační fondy),
- Zájmové – nejpočetnější, zaměřují se na organizování zájmové činnosti buď výhradně pro své člen nebo s přesahem do širší veřejnosti (dobrovolní hasiči),
NNO
- Zapojují dobrovolníky, kteří se aktivně podílí na jejím chodu. Dobrovolnická práce činnost organizace zlevňuje,
- Cílem snažení NNO není zisk,
- Veřejnoprávní korporace je PO, konkrétně sdružení osob, veřejného práva,
Rodiny – občané
- Vzájemná pomoc v soc. situacích,
- Rodiny – přebírá starost o své členy, kteří vyžadují zvláštní péči,
- Od 19. st. Oslabení role rodiny – více pomoci ze strany státu,
- Sousedství – v posledních st. Oslabení významu – dnes podpora viz. Komunitní programy,
Mezinárodní organizace
- Mezinárodní organizace práce – nejstarší a stále fungující organizace na poli SP, vznik 1919,
- OSN – Charta spojených národů, UNICEF – uprchlictví, UNESCO – vzdělávání, věda a kultura,
- WHO, světová banka, mezinárodní měnový fond, rada Evropy,
- EU, evropské fondy,
Stát X ostatní subjekty SP
- Posilovat úlohu nestátních subjektů,
- Vytváření podmínek pro soc. chování ostatních subjektů,
- Omezován význam státu jako bezprostředního poskytovatele sociálních dávek a podpor,
- Stát si vždy ponechá v SP rozhodující a integrující roli,
Problémové oblasti jednotlivých aktérů SP
- 1 – Malá účast na formování a realizaci SP,
- 2 – Nízká profesionalita politiků – neschopnost odborné a adekvátní reflexe soc. problémů,
- 3 – Špatně fungující státní správa – neumí komunikovat s občany, nízká kvalita inf.,
- 4 – Nepřipravenost politických stran – neschopnost akceptace změn 21. st.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Správa – cílevědomá společenská činnost, směřující k stanovenému cíli, a to buď veřejného (veřejná správa), nebo soukromého charakteru (soukromá správa).
Veřejná správa
- Činnost – spravování nebo je o instituce, které správu vykonávají,
- Její činnost musí být v souladu s Ústavou a ostatními zákony → orgány státní správy jsou oprávněny vykonávat jen takovou činnost, kterou jim zákony ukládají,
- Je vykonávána státem = státní správa,
Jinými veřejnoprávními subjekty = samospráva.
Státní správa
- Činnost státu prováděná buď přímo státními orgány nebo jinými orgány, na které stát výkon státní správy v určitém rozsahu přenesl,
- Též označuje instituci, která disponuje politickou mocí a plní úkoly spojené s veřejnou sl.,
- Orgány státní správy jsou zřizovány zákonem, nebo přímo Ústavou ČR,
- Jménem orgánu státní správy jednají a vystupují úřední osoby – vykonávají svou činnost profesionálně jako služební povinnost,
Ústředním orgánem je vláda
-
- Plní fce řídící a normotvornou,
- Vydává nařízení vlády, kterými upravuje podmínky a postupy pro vykonavatele veřejné správy,
- Vydává usnesení vlády,
- Administrativní chod vlády zajišťuje úřad vlády,
- Dalšími orgány státní správy jsou především jednotlivá ministerstva, která mají celostátní působnost,
- V ČR působí řada orgánů státní správy, například;
- Celní správa, fin. úřady, živnostenské úřady, katastrální úřady, stavební úřady…
Samospráva
- Způsob řízení určitého celku, kdy daný subjekt o alespoň některých ze svých záležitostech rozhoduje sám autonomním způsobem tedy „spravuje se sám“.
- Lze členit na územní a zájmovou,
- Územní samospráva – V ČR obce jako základní územní samosprávné celky a kraje jako vyšší územní samosprávné celky,
- Obec – nejmenší samosprávní jednotka. Má vymezené katastrální území. Má přenesenou a samostatnou působnost,
- Samostatná působnost – dané zák. – obec vymezení záležitosti spravuje samostatně,
- Přenesená působnost – výkon státní správy, kterou stát nerealizuje přímo svými orgány, ale nepřímo – prostřednictvím obcí a jejich orgánů,
- Nejvyšším orgánem obcí – obecní zastupitelstvo – nemůže rozhodovat o obl. Přenesené působnosti obce. Je složeno z členů zastupitelstva (dle počtu obyvatel obce). Řídí ho starosta. Veřejná zasedání,
- Obecní rada – výkonový orgán pro oblast samostatné působnosti obce,
- Město – obec se statusem města,
- Kraje – vyšší územně samosprávné celky – ústavním zákonem vytvořeno 14 krajů,
- Krajský úřad – jedním orgánů kraje,
- Tvoří ředitel a zaměstnanci kraje,
- V čele ředitel – Do fce ho jmenuje (resp. Odvolává) hejtman s předchozím souhlasem ministra vnitra,
Úvod do teorie byrokracie
- Byrokracie znamená původně vládu úředníků, pokus o racionální uspořádání výkonu správy a vlády prostřednictvím hierarchie nadřízenosti a podřízenosti placených zaměstnanců,
- Má různé významy,
- V běžném styku, novinařině; „zdlouhavost, komplikovat, nepřehlednost úředního jednání z hlediska klientů,
- V politologii; vláda uskutečňována prostřednictvím jmenovaných úředníků, s velmi omezenou možností občanů zasahovat do řízení veřejných věcí,
- V sociologii: snaha o řízení velkých organizací správního i výrobního charakteru,
Historie byrokracie
- Prvé náznaky byrokracie můžeme spatřit už v antické Sumerské říši, kde rostoucí tř. písařů používala hliněné destičky na evidenci úrody a její rozdělení,
- S každou dynastií se byrokracie posilovala,
Moderní byrokracie
- Vyvinula v oddělení spotřební daně v VB během 18. st.,
- Na začátku 19. st. se Napoleon pokusil o reformu byrokracie ve FRA a dalších teritoriích pod jeho kontrolou pomocí občanského zákoníku → posilování byrokracie,
Teorie byrokracie
Karl Marx – Ke kritice Hegelovy filozofie práva,
- Odpůrce byrokracie,
Weberova teorie byrokracie
- Ve svých úvahách pracuje s byrokracií jako s ideálním typem, nikoliv jako s reálným fenoménem,
- Weberova byrokracie jako ideální typ rac. panství má tyto rysy:
- Dělba práce,
- Neosobní struktura,
- Rozhoduje se na základě formalizovaných obecných pravidel, postupů a nařízení jsou archivována,
- Definována hierarchie pravomoci a odpovědnosti,
- Svobodný výběr kandidátů do úřadů založený na kritériu výkonu v souladu se specifickými pravidly odměňování,
- Žádný z úředníků nevlastní majetek, s kterém operuje,
TRH
- Samoregulační systém,
- Na x Po x zisk x ztráta,
- Závislý na politické moci, legislativě, zajištění svobody, ochraně soukromého vlastnictví,
STÁT
- Veřejná správa (dříve státní správa) – řídí stát,
- Obecný rámec fungování společnosti.
- Základní fce státu Vnitřní – zákonodár., výkon. a soudní moc,
Vnější – ochranná fce – skrze bezpečnostní a ochranné síly.
Trh x stát x Občanský sektor
Občanský sektor
- Stojí mezi trhem a státem,
- Nezávislý na státu,
- Patří sem nevládní org. – neziskovky, formy dobrovolného sdružování občanů,
Intermediární systém
- Něco, co leží mezi určitými systémy,
- V politice to znamená „něco“ mezi jednotlivce a státem,
Církve
- Duchovní úloha + činnosti v SP (vzdělávací politika) a v soc. sl.,
- Církev nepodmiňuje poskytování služeb vírou,
- Registrace probíhá na Ministerstvu kultury,
Neziskovky – neznamená, že nemají zisk, ale ž si zaměstnanci nerozdělují zisk mezi sebe – používají ho na provoz organizace.
Veřejnoprávní korporace
- Zprostředkovatelem mezi státem a neziskovými organizacemi,
- Stát reprezentuje veřejné zájmy a neziskovky reprezentují skupinové zájmy,
- Profesní komory, profesní sdružení, tripartita, odbory, zaměstnavatelské a odborové svazy, kraje a obce,
- Rozlišujeme státní správu specializovanou a všeobecnou; příkladem specializovaného výkonu státní správy je př. fin. úřad,
NÁSTROJE SP
- SP se realizuje pomocí nástrojů různého řádu,
- Jsou to prostředky, jimiž soc. subjekt působí na soc. objekt,
- Základními nástroji jsou;
- Právní řád dané země,
- Systém daní,
- Nepřímými nástroji pak jsou,
- Sdělovací prostředky podílející se na formování názorů a postojů k veřejnosti,
- Institut poradenství, vzdělávací aktivity,
- Pomocí nástrojů se uskutečňuje,
- Služba – darování, konání,
- Regulace – zákazy a příkazy,
- Kontraktací – smlouvou zakázat jiný soc. objekt, aby něco konal či se zdržel činnosti
- Nátlak – fyz nebo polit na soc. objekt, aby přijal a uskutečnil soc. zájmy jemu vnucované (petice, tisk mítinky, demonstrace),
- Právní řád,
- Normativní povahu – právní předpisy různé síly – základním rámce uplatnění SP jsou právní normy,
- Definuje celkový rámec poskytování soc. nároků,
- Definují způsoby, jakými soc. polit. záměry realizovány,
- Komunikační a sdělovací prostředky,
- Vliv na veřejné mínění – poskytují občanům právní vědomí – pravidla chování, nároky, inf. z politiky,
- Vzdělávací aktivity,
- Získání kvalifikačních předpokladů,
- umožňují snazší zapojení na trhu práce, brání chudobě,
- plní požadavky politiky zaměstnanosti.
- Kolektivní vyjednávání,
- Výsledkem je kolektivní smlouva – pramen práva na úseku zaměstnanosti,
- Vyjednávají se lepší pracovní podmínky, lepší mzdové podmínky,
- Regulace,
- Regulací subjekt státní SP nutí jiné subjekty, aby,
- Něco daly – daně,
- Něco konaly – závodní stravování,
- Regulací subjekt státní SP nutí jiné subjekty, aby,
- Peněžité dávky,
- Základem SP,
- Vyplácí na základě nároku, nebo je nárok podmíněn,
- Typy peněžitých dávek,
- Jednorázová (př. porodné) X opakovaná (v čas. intervalu),
- Nenávratná X návratná (půjčka studentům),
- Vyplácení peněžních dávek,
- Na základě nároku – obligatorní dávky (starobní důchod),
- Nárok podmíněn úředním výrokem na základě žádosti (dávky soc. péče),
- Věcné dávky
- Spojeny s ochranou zdraví – jde především o léky, zdravotní pomůcky a ochranné pracovní pomůcky,
- Uplatňují se také v případech, kdy není zaručeno, že peněžité pomoci bude účelně využito,
- Účelové dávky – př. k podpoře bydlení,
- Sociální služby,
- Fcí je uspokojování specifických potřeb určitých skupin obyvatelstva,
- Také služby zajišťující základní potřeby až po vysoce specializované,
- Výhody a úlevy,
- Daňová zvýhodnění, státní příspěvky na penzijní připojištění,
- Poskytované různým skupinám (mladistvým, studujícím, seniorům),
- Ceny spotřebního zboží – př. léků,
- Soubor institucí,
- Stát a jeho orgány – MPSV, Úřady práce, OSSZ,
- Zaměstnavatelé – zabezpečují opatření stanovená státem a jeho orgány,
- Místní komunity, jejich orgány a instituce,
- Nátlak,
- Nátlakové formy nevládních soc. subjektů,
- Nevládní soc. subjekty využívají, aby donutily jin nevládní subjekt (odpory, spolky), nebo stát brát jejích zájmy v úvahu,
- Petice – využívání petičního práva,
- Tisk – využití svobody slova,
- Mítinky, manifestace či demonstrace – využití shromažďovacího práva,
FINANCOVÁNÍ SP
Fondová technika financování = kapitalizační
- Předpokládá existenci kapitálové rezervy → schopna kdykoli krýt náklady na dávky,
- Kapitál lze investovat – výnosy investic použít k úhradě části nákladů na vyplacené dávky,
- Fondy jsou zranitelné – např. pokud podstatně rychleji roste inflace než úroková míra,
Rozpočtová technika = průběžné financování
- Klíčový je rozpočet – bilance příjmů a výdajů pro rozpočtové období,
- Rozpočet musí být řádně přípraven (pravděpodobné náklady a příjmy), předpokládaných příjmů se musí dosáhnout a náklady nesmí být překročeny,
- Státní rozpočet = daně + peníze ze soc. pojištění,
- Daně – přímé (daně fyz. a práv. os.) nepřímé (spotřební daně, DPH),
Ostatní
- Dary – zdroj příjmů neziskových a charitativních organizací,
- fondy – na základě zprac. projektu,
- Spoluúčast občanů – občan přispívá např. na ubytování, stravování,
- Granty – státní podpora nebo prostředky ze soukromých fondů a nadací,
Veřejná soustava rozpočtů
- Rozpočty územně samosprávných celků – vyšších územně samosprávných celků a nižších samosprávných celků,
- V širším pojetí do soustavy veřejných rozpočtů patří i;
- Rozpočty organizací, rozpočty státních fondů,
Státní rozpočet
- Klíčová úloha rozpočtové soustavě,
- Bilance příjmů a výdajů;
- Příjmy – určeny na obvyklé výdaje (daně, cla),
- Výdaje – hrazeny z běžných příjmů (hradí se soc. dávky apod.),
- Kapitálové výdaje – určeny na mimořádné investiční výdaje velkého rozsah,
- Zásady sestavování rozpočtu,
- Zásada každoročního sestavování a schvalování rozpočtu,
- reálnosti a pravdivosti,
- dlouhodobé vyrovnanosti rozpočtu,
Rozpočtový proces
- Návrh rozpočtu,
- Schvalování rozpočtu,
- Etapa realizace,
- Etapa kontroly,
Typy státních rozpočtů – rozpočtový deficit nebo přebytek je rozdíl mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu v příslušném rozpočtovém období.
- Schodkový = deficitní rozpočet – výdaje vyšší než příjmy,
- Vyrovnaný rozpočet – výdaje = příjmům,
- Přebytkový rozpočet – příjmy vyšší než výdaje,
Schodkový rozpočet lze řešit: zvýš.daním, krác.veřej.výdajů, dluh.finan.,emisním financováním, kombinací uvedených,
Financování rozpočtového deficitu
Fiskální nerovnováha – existence pohledávek vůči budoucím daň. příjmům – dochází k přeroz. dosud nevytvořených zdrojů.
Veřejný dluh – souhrn pohledávek ostat.eko.subjektů vůči státu bez ohledu, zda vznikly cestou stát. rozp. či jinak.
SOCIÁLNĚ PRÁVNÍ
- OCHRANA
- Formální soc. práv. ochrana,
- Dělíme na,
- práv. ochrana dospělých,
- práv. ochrana dětí,
- Dále se dají formy dělit na,
- práv. ochrana v obl. zdraví,
- práv. ochrana v obl. bezpečnosti v práci,
- Neformální soc. práv. ochrana,
- Ochrana ve společnosti, která je běžná bez příkazů, předpisů, zákonů, nikdo k ní není nucen jedná se o vzájem. pomoc, výpomoc mezi lidmi,
Sociálně právní ochrana dospělých
- Některá ochrana se za určitých podmínek vztahuje za určitých podmínek vztahuje i na osoby mladší 18 let,
- Lze zplnoletit dítě, nejdříve od 16, dříve z důvodu sňatku dnes i z důvodu podnikání nebo, aby byl schopen postarat o mladšího sourozence,
- Soudy,
- Úlohu má ústavní soudy + ostatní soudy,
- Ochrana zabezpečována i prostřednictvím veřejného ochránce práv,
- Ústavní soud i ombudsman sídlí v Brně,
Oblasti soc. práv. ochrany dospělých
- Ochrana svéprávnosti
- Upravena v občanském zákoníku – soukromé právo,
- Dle zákona každý člověk, který dovrší 18 let má plnou svéprávnost k tomu, aby mohl za sebe jedna,
- Soud také vždy musí rozhodnout pouze soudy, probíhá soudním řízením,
- Soud také vždy musí určit konkrétního opatrovníka,
- Omezení svéprávnosti se nezapisuje v občanském průkazu,
- Předběžné prohlášení,
- Nápomoc při rozhodování,
- Zastoupení členem domácnosti,
- Ochrana před diskriminací
- Ochranu před diskriminací řeší Antidiskriminační zákon,
- Ochrana před diskriminací je upravena i v obl. prac. práva, zaměstnanosti, kde hl. jsme chráněni vzhledem k pohlaví, věku, v souvislosti s národností, etnikem,
- Ochrana osobních údajů
- Zákon č. 101/2000 Sb., zákon o ochraně os. údajů a o změně některých zákonů – 2019 byl zrušen a nahrazen zákonem o zpracování osobních údajů, který provádí nařízení EU (GDPR),
Soc. práv. ochrana zdraví
- Týká se všech občanům, i dětí, i když v této záležitosti na ně zodpovídají jejich zákonní zástupci, případně opatrovníci, kteří zde mají určité povinnosti, práva,
- Ochrana zdraví je upravena i v Listině základních a svobod,
- Dalším zákonem jsou upraveny práva a povinnosti fyzických i právnických osob,
- Léčebné výkony lékař může provádět pouze se souhlasem nemocného – pokud nemocný odmítne poskytnutí péče, lékař si od něho musí vyžádat písemné prohlášení, tzv. rezerv,
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci BOZP
- Další forma soc. práv. ochrany,
- Souvisí zejména s pracovně právními vztahy,
- Pracovní úraz – nemocenská dorovnaná do výše průměrného výdělku,
- Zaměstnanec je pojištěn – náhrady jdou z pojištění,
- Nemoc z povolání – čl. musí na přezkum, jestli jeho pracovní výkon měl na vznik onemocnění vlil,
- Základní právní normy, upravující BOZP,
- Listina základních práv a svobod,
- Zák. ochraně veřej. zdraví a o změně některých souvisejících zákonů,
- Zák. o zdrav. sl. a podmínkách jejich poskytování,
- Zákoník práce,
- Těchto předpisů vyplývá, kdo za co nese odpovědnost a jsou tam uvedena práva a povinnosti subjektů (úřady práce, inspektoráty práce, krajské hygienické stanice, zaměstn. a zaměstnanci),
- Inspektoráty práce,
- V čele inspekce práce stojí Státní úřad inspekce práce – ten je podřízen MPSV,
- Státní úřad inspekce práce dbá na dodržování povinností, které z prac. předpisů vyplývají, a to v souvislosti s prací se zařízeními a provozem technických prostředků, aby nedocházelo k ohrožení a zdraví,
- V obl. inspektorátech práce jsou zařazeni speciální pracovníci, kteří mají dohled určitými chráněnými osobami, např. zdravotně postižení, mladiství, nebo mají na starosti dohlížet na dodržování podmínek zaměstnávání žen, těhotných,
- Úřad práce,
- Zaměstnavatelé a další subjekty se na úřad práce mohou obrátit – pokud např. úřad dostane nějaký podnět, musí jednat – např. oslovit inspektorát k prošetření,
- Krajské hygienické stanice,
- Účastní se sporných šetření, zajímají se o zdravotně postižené zaměstnance, zjišťují, zda jsou dodržovány předpisy z hlediska např. soc. záležitostí (soc.-hygienické podmínky určitých pracovišť – kuchyně, toalety, používání ochranných pomůcek),
- Povinnosti zaměstnavatelů v obl. BOZP,
- Základní povinností je zajišťovat prevenci rizik, a to pravidelným dohledem nad pracovišti, vyhledávat možná rizik, který by mohla zaměstnance ohrozit,
- Sledovat, zda zaměstnanci používají je rizika odstraňovat, popřípadě minimalizovat,
- Zaměstnanci,
- Každý zam. má právo na:
- Zajištění bezp. a ochrany a zdraví při práci,
- Poskytnutí info o potenciálních rizicích své práce,
- Info, jak se proti těmto rizikům bránit,
- Každý zam. má povinnost:
- Dbát o svou bezp., ale i bezp. ostatních os., kterých se může týkat jeho prac. výkon,
- Účastnit se školení,
- Účastnit se lékařských a pravidelných prověrek v obl. BOZP,
- Odbory
-
- Odborové orgány mají právo vykonávat kontrolní činnost nad stavem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci u jednotlivých zaměstnavatelů.
Soc. práv. ochrana dětí
- Předpisy, které jsou mezinárodní (svět.) dokumenty, který se ČSR a ČR zavázala -ČR převzala předpisy, kterým se už dříve zavázalo ČSR,
- dokument – 1924 a byla jím Ženevská deklarace práv dítěte. – Schválila společnost národů. Deklarace uvádí – že dítě na základě tělesné i duševní nezralosti potřebuje zvláštní ochranu, a to mimo jiné i právní. Přiznává dětem základní práva a státu morální povinnosti dohlížet na jejich plnění,
- OSN – nejvíce dokumentů týkajících se práv dětí vydaly či iniciovaly orgány OSN.
- Všeobecná deklarace lidských práv – není vymahatelný,
- Deklarace práv dítěte,
- Schválena Valným shromážděním OSN r 1959,
- PRA na využívání práv stanovených touto úmluvou, bez výjimky,
- PRA na zvláštní ochranu,
- PRA na jméno a státní příslušnost,
- PRA na vzdělání,
Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (ICCPR) a Mezinárodní pakt o hospodářských, soc. a kulturních právech (ICESCR) → oba 1966
- ICESCR zmiňuje především PRA na vzdělání, ale také další podstatná hospodářská. Soc. a kulturní práva týkající se dětí.
Deklarace soc. a práv. zásad ochrany a zjištění blaha dětí 1986 – jedním z pramenů při vytváření Úmluvy o právech dítěte, proto se s ním velká část jeho obsahu shoduje.
Úmluva o právech 1989 – 3 části
- Články 1-41 tvoří soubor práv dětí, a to občan., polit., soc., eko. a kulturních,
- Články 42-45 vytváří „Výbor pro práva dětí“ a stanovuje jeho pravidla,
- PRA na život a přežití,
- Participační práva (vyjádřit svůj k určitým věcem),
- PRA na ochranu,
- PRA na os. rozvoj,
- Články 46-54 pak obsahuje podmínky přistoupení a vypovězení Úmluvy,
Úmluva Mezinárodní organizace práce o zákazu a okamžitých opatřeních k odstranění nejhorších forem dětské práce 1999 – kromě dětské práce také působení dětí v ozbrojených složkách či dětské prostituce.
Opční protokol k Úmluvě o právech dítěte o zapojování děti do ozbrojených konfliktů 2000 – týká se ot. Dětských vojáků. Ze 13 článků, které zavazují podepsané státy k zamezení účasti na bojových akcích vojákům mladším 18 let a jejich povinným odvodům.
Opční protokol k Úmluvě o právech dítěte týkající se prodeje dětí, dětské prostituce a dětské pornografie 2005 – posílil boj proti některým aspektům úmluvy o právech dítěte.
- Naše právní předpisy byly schváleny u nás
- Občanský zákoník,
- Zák. o soc. práv. ochraně dětí,
- Zák. o soudnictví ve věcech mládeže,
- Zák. o zaměstnanosti,
- Trestní zákoník, trestní řád,
Organizace zabývající se ochranou dětí
- Bílý kruh bezpečí
- Na principu poraden,
- Zaměřuje se na pomoc obětem kriminality,
- Středisko náhradní rodinné péče
- Zabývá problematikou dětí, které se ocitly ve zvlášť obtížných životních situacích, a dětí, které vyrůstají mimo vlastní rodinu,
- Česká rada dětí a mládeže
- Zabývá se hlavně podporou mimoškolní výchovy a činnosti, kde se snaží vytvářet různé např. podmínky, vhodné pro tu činnost,
- Sdružení zastánců dětských práv ČR
- Vydávají různé publikace na téma dětských práv, pořádají různé vzdělávací programy, zejména pro učitele škol, př. jak žáky o dětských právech učit, poskytují jim materiály,
- Nadace Naše dítě
- Má možnost i posuzovat legislativní záležitosti, které se problematiky dětí týkají,
- Posláním je pomoc týraným, zneužívaným, handicapovaným, zdravotně postiženým nebo jinak ohroženým dětem, opuštěným dětem apod.,
- Soustředí se na prevenci soc. patologických jevů mezi dětmi a mládeží,
- Liga lidských práv
- Zaměřuje se na tematiku lidských práv, které děti mají v rámci zdravotnictví, trestní spravedlnosti, aby byla zaručena práva, které mají v těchto oblastech,
- Poskytují právní pomoc při řešení vymáhání výživného, šikan+, péče o dítě,
- Servis pro práva dítěte
- Přinášejí různé info o org. a aktivitách ke zlepšení života dětí v ČR,
- Postaveno na dobrovolnické činnosti (zaměstnávají hodně dobrovolníků),
- Střediska náhradní rodinné péče
- Soustředí se na činnost, které s náhradní rodinnou péčí souvisí, např. pěstounská péče,
- Tlačí na stát, vládu MPSV, aby docházelo v této obl. ke změnám,
- Rytmus
- Mentálně postiženým dětem, zdrav. postiženým dětem, ale i dospělým,
- Aktivity v obl. prac. uplatnění, v obl. začleňování těchto os. do kolektivu apod.,
- Intervenční centra
- sl., které jsou vymezeny zák. 108/2006 Sb. O soc. sl. (kde jsou vymezeny soc. sl.),
- Řeší případy domácího násilí,
- Orgány soc. práv. ochrany děti
- Tyto orgány působí při krajích a při obcích.
SOC-PRÁV.OCHRANA DĚTÍ
- Vychází ze zák. č 359/1999 Sb., o soc. práv. ochraně děti,
- práv. ochrana dětí,
- Ochrana PRA dítěte na příznivý vývoj a řádnou výchovu,
- Ochrana oprávněných zájmů dítěte včetně ochrany jeho jmění,
- Zák. má takovou podobu, aby odpovídal všem mezinárodním závazkům, ke kterým se stát zavázal, že bude plnit, dodržovat,
- Dětem, kterým se soc.práv. och. náleží:
- Má na území ČR trvalko,
- Podalo návrh na zahájení řízení o udělení mezinárodní ochrany na území ČR,
- Oprávněno na území ČR trvale pobývají nebo pobývají na území ČR s rodičem, který podal žádost o udělení oprávnění pobytu za účelem poskytnutí dočasné ochrany,
- Pro poskytnutí soc.-práv. och. Jsou typické situace, kdy:
- Rodiče dětí zemřeli,
- Děti svěřeny do výchovy jiné FO než rodiče,
- Dětí žádající o azyl,
- Děti ohrožovány násilím,
- Opakovaně se dopouštějí útěku,
- Děti, na kterých byl spáchán trestní či,
- Děti vedoucí zahálčivý nebo nemravný život,
- Kdo zajišťuje poskytování soc-práv och dětí
- Obecní úřady, krajské úřady, ministerstvo práce a soc věcí, úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí, úřad práce ČR,
- práv. ochrana dětí,
Činnosti, opatření orgánů soc-práv och dětí, které mohou konat
- Poradenská činnost – Pomáhají řešit výchovné problémy při péči o dítě,
- Výchovná opatření,
- Možnost napomenout jak dítě, tak rodiče, nebo osoby, které dítě mají v péči, pokud je narušena péče o dítě,
- Mohou dítěti/rodiči omezit, popřípadě zakázat určité činnosti,
- Opatření na ochranu dětí,
- OSPODy mají právo předkládat soud návrh na rozhodnutí o splnění podmínky osvojení,
- Návrh na omezení nebo zbavení rodičovské zodpovědnosti nebo pozastavení jejího výkonu,
- Návrh soudu na nařízení ústavní výchovy, na její prodloužení, případně zrušení,
- Návrh na svěření dítěte do péče zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, případně na prodloužení trvání nebo ukončení,
- Zprostředkování osvojení pěstounské péče,
- Od vyhledávání osvojitelů, případně pěstounů až po postup podání návrhu soudu, který o osvojení dítěte nebo pěstounské péči rozhodne,
- Úkoly v souvislosti s nařízením ústavní výchovy a případně ochranné výchovy dítěte,
- Zprostředkovává obec s rozšířenou působností na základě soudního rozhodnutí,
- Stanoven čas, místo, zp. Předání, přijetí dítěte do zařízení – pokud nejsou rodiče, je jiná FO,
- Péče o děti vyžadující zvýšenou pozornost,
- Péči poskytuje soc. kurátor pro děti a mládež – pracují na odborech soc. péče a věnují se těmto dětem a rodinám,
- Sociálně právní ochrana ve vztahu k cizině,
- Mezinárodní úřad pro soc. práv ochranu dětí se sídlem v Brně,
- Zajišťuje návrat dětí z ciziny, domluví se na předání dítěte,
- Bezplatná – platí stát,
- Při předání přítomen rodič nebo oprávněná osoba,
- Problematika zařízení soc-práv ochrany,
- Zařízení odborného poradenství pro péči o děti,
- Poskytuje odborné poradenství pro potřeby rodin, kde jsou nějaké problémy,
- Se zdrav. postiž. dětmi,
- Zařízení soc. výchovné činnosti,
- Pro děti, které jsou nějakým zp. Problematické,
- K rozvíjení soc dovedností, výchovných činností a využití volného řasu,
- Výchovně rekreační tábory pro děti,
- po dobu školních prázdnin,
- Tyto tábory by měly sloužit k tomu, aby tam dítě získalo hygienické návyky, odstranit hygienické návyky, které dítě má, odstranit poruchy chování, trochu ho „převychovat“,
- Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc,
- Na základě rozhodnutí soudu,
- Na z. žádosti obecního úřadu obce s rozšířenou působností,
- Zařízení odborného poradenství pro péči o děti,
- Na z. žádosti zák. zástupce dítěte, nebo,
- Požádá-li o to dítě,
- Problematika pěstounské péče
- Profesionální pěstouni – na přechodnou dobu,
Pěstouni pečující o konkrétní dítě, které jim bylo svěřeno do péče na trvalo.