Otázka: Polymelodický sloh
Předmět: Dějiny hudby/Hudební výchova
Přidal(a): houmeleta
POLYMELODICKÝ
a) Raný středověký evropský vícehlas (7.stol.- 12. stol.n. l.)
– působil na vznik lidových písní téměř všech evropských národů
– tématem pro tvorbu mnoha skladatelů( Johana Sebastiana Bacha,Hektora Berlioze, Franz Lizta…)
– Pěvci lásky
– uměla, světská tvorba
-písně- canzony- středem byla žena
– jednohlasé, doprovázené na strunný nástroj( lyra, kytara, harfička)
– nejvíce rozšířeno v Německu a Francii
– Nejvýznamnější představitelé: Gillaume de Mahaut, Walter von der Vogelwieder
b) Období Ars antiqua (12.stol.- 13.stol. n. l.)
-Zavedly nové hud. Formy: – Organum- přidána kvarta a kvinta
– Gymel- tercie ve spodním hlase
– Conductus- Byl to trojhlas, melodie byla světského charakteru
– Motetus- spodní hlas vycházel z gregoriánského chorálu
-Hlavní představitelé: Lenoninus a Perotinus- okruh skládat. Soustřeďující se kolem chrámu Notre Dame v Paříži
c) Období Ars nova (13. stol.- 14. stol. n. l.)
– nové skladebné postupy, melodie zpěvnější, vícehlas byl chápan komplexněji( terci, sexty, trojzvuky)
– projevoval se vliv lidové melodiky i rytmiky
Francie:
– dominuje forma balady
– hl. představitel: Gillaume de Machaut- Noterdamská mše
Itálie:
– realistické sklony, proniká k přírodě a životu
– hl.představitel- Francesco Landiny – psal madrigaly ( vícehlasá skladba, milostného charakteru, latinský text)
d) Období syntézy polymelodického slohu
– Centrum nových podnětů je především Itálie. Francie ztrácí vedoucí funkci
– podstatná role církevní vokální hudby
– převaha polyfonie-propracovanější
– hud. Formy: frattola, madrigal, balletto, villanella…
Nizozemská škola: r. 1430
– vznikla úloha dirigenta
-hl. představitelé: Josquin Després
Orlando di Lasso
G.P. de Palestrina