Polymelodický sloh – hudební výchova

dějiny

 

   Otázka: Polymelodický sloh

   Předmět: Dějiny hudby/Hudební výchova

   Přidal(a): houmeleta

 

 

POLYMELODICKÝ

a) Raný středověký evropský vícehlas (7.stol.- 12. stol.n. l.)

– působil na vznik lidových písní téměř všech evropských národů

– tématem pro tvorbu mnoha skladatelů( Johana Sebastiana Bacha,Hektora Berlioze, Franz Lizta…)

 

Pěvci lásky

– uměla, světská tvorba

-písně- canzony- středem byla žena

– jednohlasé, doprovázené na strunný nástroj( lyra, kytara, harfička)

– nejvíce rozšířeno v Německu a Francii

– Nejvýznamnější představitelé: Gillaume de Mahaut, Walter von der Vogelwieder

 

b) Období Ars antiqua (12.stol.- 13.stol. n. l.)

-Zavedly nové hud. Formy: – Organum- přidána kvarta a kvinta

– Gymel- tercie ve spodním hlase

– Conductus- Byl to trojhlas, melodie byla světského charakteru

– Motetus- spodní hlas vycházel z gregoriánského chorálu

-Hlavní představitelé: Lenoninus a Perotinus- okruh skládat. Soustřeďující se kolem chrámu Notre Dame v Paříži

 

c) Období Ars nova (13. stol.- 14. stol. n. l.)

– nové skladebné postupy, melodie zpěvnější, vícehlas byl chápan komplexněji( terci, sexty, trojzvuky)

– projevoval se vliv lidové melodiky i rytmiky

 

Francie:

– dominuje forma balady

– hl. představitel: Gillaume de Machaut- Noterdamská mše

 

Itálie:

– realistické sklony, proniká k přírodě a životu

– hl.představitel- Francesco Landiny – psal madrigaly ( vícehlasá skladba, milostného    charakteru, latinský text)

 

d) Období syntézy polymelodického slohu

– Centrum nových podnětů je především Itálie. Francie ztrácí vedoucí funkci

– podstatná role církevní vokální hudby

– převaha polyfonie-propracovanější

– hud. Formy: frattola, madrigal, balletto, villanella…

 

Nizozemská škola: r. 1430

– vznikla úloha dirigenta

-hl. představitelé: Josquin Després

 

Orlando di Lasso

G.P. de Palestrina

Napsat komentář

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!