![]()
Otázka: Poradenství, poradenské přístupy
Předmět: Metody sociální práce
Přidal(a): Sagitt
Poradenství
- Laické – vázané na rodinu/kolegy/přátele -> rady na základě vlast zkušenosti
- Prestižní – vázané na lidi, které mají prestiž (něco dokázali, prezentují nějakou obl – Gott/prezident)
- Odborné – vázané na instituci/odborníka, specializované na nějakou sféru
Sociální poradenství – poskytuje se osobám v nepříznivé sociální situaci
- Základní = přehled info, čeho musí být schopný každý sociální pracovník, musí mít povědomí o spoustě obl (školství, p, zdr), ALE nestanovuje diagnózu apod.
- Odborné = specializace na typy sl (azyláky)
- Rozvojové = cílem růst klienta, aby byl schopen rozeznat nastávající krizi a dokázal si s ní poradit
- Krizové = reakce na nepříznivou živ situaci, musí se jednat hned, růst klienta pod vel tlakem, jediná možnost -> direktivní přístup
- Poskytují se info, pomoc orientovat se v problém. situacích, prevence, snaha zabránit vzniku problémů…
Cíle poradenství
- Umožnit klientovi najít klady/zápory, zlepšit kvalit živ, získat lepší pohled na sebe/okolí, pomoct klientům svobodně se rozhodovat a nést následky
Poradenské přístupy
- Velké množství škol, metod a přístupů, není ideální používat pouze 1 čistý přístup
Dynamický
- Založen na minulosti klienta, poradce by měl mít kvalifikační kurzy
- Pracuje na principu kauzality = vyhodnocujeme minulost klienta (klient se musí vyrovnat se svou minulostí)
- Symetrický vztah (přirovnává se k vztahu lékař a pacient)
- Poradce pracuje s asociacemi, sny, fantaziemi klienta (snaha snížit/eliminovat úzkost, strach)
- Když narušené vztahy tak je přístup zaměřený na důvod narušení vztahů (hledá se u klienta příčina, poté u ostatních)
- Je spojován se sk prací, hl s PSP
Behaviorální
- Vychází z toho, že čl se své chování/jednání naučil/nenaučil (př. vztah učitel X žák)
- Čistě vzdělávací (edukativní přístup) -> socprac je vzorem
- Poradce učí klienta, aby se choval správným zp (nácvik, trénink, modelové situace, přesvědčování)
- Pomoc v souvisl s dlouhodobou nezam, soc izolací (dostávají drobné úkoly-jít nakoupit, projít park)
- Používá se při strachu, úzkosti, fobiích -> učí se je zvládat a překonávat
Experimentální
- Klient jako os, bytost s obrovských potenciálem k dalšímu růstu
- Není to vhodné pro všechny, chápe čl jako aktivní bytost, která chce růst
- Zaměřené na uvědomění si svých dovedností a schopností a naučit se je využít
- Nezaměřuje na minulost, ale na TEĎ, co se děje a socprac se snaží, aby si klient uvědomil své možnosti a naučil je využívat v praxi -> prvky sebevědomí, sebehodnocení
- Zaměřuje se na přítomnost a budoucnost, terapeuti orientuje klienta (snaha přesvědčit, co dokáže, a jakým zp toho dosáhne, směřujeme ho do budoucnosti)
Eklektický = kombinace všech přístupů
- Výběr z každého přístupu na míru konkrétního klienta
- Spojují se tradice škol, v jednotlivých přístupech vybírá jen část, tu kterou potřebuje (+ta co vyhovuje klientovi)