Poradenství, poradenské přístupy

 

Otázka: Poradenství, poradenské přístupy

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Poradenství

  • Laické – vázané na rodinu/kolegy/přátele -> rady na základě vlast zkušenosti
  • Prestižní – vázané na lidi, které mají prestiž (něco dokázali, prezentují nějakou obl – Gott/prezident)
  • Odborné – vázané na instituci/odborníka, specializované na nějakou sféru

 

Sociální poradenství – poskytuje se osobám v nepříznivé sociální situaci

  • Základní = přehled info, čeho musí být schopný každý sociální pracovník, musí mít povědomí o spoustě obl (školství, p, zdr), ALE nestanovuje diagnózu apod.
  • Odborné = specializace na typy sl (azyláky)
  • Rozvojové = cílem růst klienta, aby byl schopen rozeznat nastávající krizi a dokázal si s ní poradit
  • Krizové = reakce na nepříznivou živ situaci, musí se jednat hned, růst klienta pod vel tlakem, jediná možnost -> direktivní přístup
  • Poskytují se info, pomoc orientovat se v problém. situacích, prevence, snaha zabránit vzniku problémů…

 

Cíle poradenství

  • Umožnit klientovi najít klady/zápory, zlepšit kvalit živ, získat lepší pohled na sebe/okolí, pomoct klientům svobodně se rozhodovat a nést následky

 

Poradenské přístupy

  • Velké množství škol, metod a přístupů, není ideální používat pouze 1 čistý přístup

 

Dynamický

  • Založen na minulosti klienta, poradce by měl mít kvalifikační kurzy
  • Pracuje na principu kauzality = vyhodnocujeme minulost klienta (klient se musí vyrovnat se svou minulostí)
  • Symetrický vztah (přirovnává se k vztahu lékař a pacient)
  • Poradce pracuje s asociacemi, sny, fantaziemi klienta (snaha snížit/eliminovat úzkost, strach)
  • Když narušené vztahy tak je přístup zaměřený na důvod narušení vztahů (hledá se u klienta příčina, poté u ostatních)
  • Je spojován se sk prací, hl s PSP

 

Behaviorální

  • Vychází z toho, že čl se své chování/jednání naučil/nenaučil (př. vztah učitel X žák)
  • Čistě vzdělávací (edukativní přístup) -> socprac je vzorem
  • Poradce učí klienta, aby se choval správným zp (nácvik, trénink, modelové situace, přesvědčování)
  • Pomoc v souvisl s dlouhodobou nezam, soc izolací (dostávají drobné úkoly-jít nakoupit, projít park)
  • Používá se při strachu, úzkosti, fobiích -> učí se je zvládat a překonávat

 

Experimentální

  • Klient jako os, bytost s obrovských potenciálem k dalšímu růstu
  • Není to vhodné pro všechny, chápe čl jako aktivní bytost, která chce růst
  • Zaměřené na uvědomění si svých dovedností a schopností a naučit se je využít
  • Nezaměřuje na minulost, ale na TEĎ, co se děje a socprac se snaží, aby si klient uvědomil své možnosti a naučil je využívat v praxi -> prvky sebevědomí, sebehodnocení
  • Zaměřuje se na přítomnost a budoucnost, terapeuti orientuje klienta (snaha přesvědčit, co dokáže, a jakým zp toho dosáhne, směřujeme ho do budoucnosti)

 

Eklektický = kombinace všech přístupů

  • Výběr z každého přístupu na míru konkrétního klienta
  • Spojují se tradice škol, v jednotlivých přístupech vybírá jen část, tu kterou potřebuje (+ta co vyhovuje klientovi)
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.