Otázka: Právo jako věda
Předmět: Společenské vědy, Právo
Přidal(a): vali
Teorie práva, základní členění práva, mezníky v historii práva
Pojem a význam práva
- Právo = soubor obecně závazných pravidel chování, vytvořených státem a vynutitelných státní autoritou.
- Regulace chování společnosti – povolení, dovolení, příkazy, zákazy.
- Nedodržování = sankce.
- Jde o státem vynutitelný souhrn právních norem.
Ústava České republiky vymezuje:
- státní moc
- co může činit občan
Základní členění práva
Dva pohledy:
- a) subjektivní právo – oprávnění jedince chovat se určitým způsobem
- b) objektivní právo – pravidla chování pro všechny
- a) Hmotné právo = souhrn norem a sankcí
- b) Pravidla procesní = jak postupovat dle práva
Mezníky v historii práva
- první právo zvykové (pouze v podvědomí lidí), postupem času kodifikováno
- 17. stol. př. Kr. – kodex Chammurapiho – Mezopotámie (Babylon)
- 5. stol. př. Kr. – Zákon 12 desek – Řím
- 6. stol. n. l. – Corpus iuris civilis – vých. Řím (Justián I.)
- 9. stol. n. l. – Zákon sudnyj ljudem – Konstantin a Metoděj (Velká Morava)
- 12. stol. n. l. – Statuta Konrádova – Konrád II. Ota – České země
- 13. – 14. stol. n. l.
- Horní zákoník – Václav II. – pracovní předpisy
- ordály (Boží soudy) – založené na pověrách – zrušeny za Karla IV.
- knihy sepisovány soukromými osobami
- 16. stol. n. l. – upravování státní organizace
- 18. – 19. stol. n. l. (osvícenství, absolutismus) – Code civil: upravování pracovních, rodinných a majetkových poměrů – Napoleon I. Vzorem pro ostatní evropské státy
- (1811) – 1950
- Všeobecný zákoník občanský – císařský patent: trestní kodex + soukromé právo
- do roku 1950 zachovány pouze určité body
Prameny práva, právní řád
- Prameny práva
- Jsou formy, ve kterých je obsaženo objektivní právo.
- Dělíme dle jejich forem na
- psané – normativní právní akty, smlouvy a zákony – všechno, co je uznané pramenem práva
- nepsané – obyčeje, popř. precedenty
- Normativní právní akty (právní předpisy)
- Právní obyčeje, zvyklosti
- Soudní precedenty
- Normativní smlouvy
Normativní právní akty
- Pramen práva ve formě rozhodnutí, opatření či usnesení
- Jsou výsledkem uskutečněné pravomoci, subjektu tvorby práva vydávat, měnit nebo rušit právní normy.
- Všeobecně závazný právní předpis charakteru zákona, zákonného opatření, vyhlášky, vládního nařízení apod.
- Vyznačuje se podstatnou mírou obecnosti
- Možnosti užití státního donucení
Obyčeje
- V ČR se neuplatňuje
- Jako původní pramen může být obyčej tehdy, je-li dlouhodobě a masově zachováván
- Je dostatečně určitý a státní orgány ho aplikují a uplatňují státní donucení při jeho porušení
Precedent
- Ve formě soudního rozhodnutí, kterým se řídí případy dosud právně neupravené
- Slouží jako vzor pro rozhodování v budoucnosti
Smlouvy
- Nabývá role pramene, jsou-li její ustanovení obecná a pokud reguluje celou skupinu právních vztahů
- Jsou hlavním pramenem mezinárodního práva
Právní řád
- Souhrn všech právních předpisů, které uznává stát.
- Právní předpis – všechno, co schválí zákonodárná (legislativní) moc
- právní síla – vlastnost předpisu a vyjádření místa v hierarchii právním řádu.
Podle toho se rozděluje v každém státě zákon:
- a) zákonné – Ústava ČR, Listina základních práv a svobod, ústavní zákony, zákony a zákonná opatření.
- b) podzákonné – vyhlášky ministerstev, vyhlášky krajů a obcí, nařízení vlády, nařízení krajů a obcí.
- Zákonné právní předpisy mají vyšší právní sílu než podzákonné.
- Zákonné právní předpisy tvoří zákonodárný orgán (parlament)
- Podzákonné právní předpisy – mají nižší právní sílu, slouží pouze k podrobnější právní úpravě věci, jež je na obecné úrovni upravena zákonnými předpisy.
Právní norma
- Je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní, státem uznanou formou a jehož zachování je státní mocí vynutitelné.
- Nedodržení právní formy je většinou sankcionovatelné.
- Chováním se rozumí jak aktivní činnost, tak nečinnost.
Druhy právních norem
- Podle toho, jakým způsobem upravují chování adresátů, lze právní normy rozdělit na:
- Zavazující
- přikazující – ukládají adresátovi povinnost k aktivnímu jednání
- zakazující – zakazují adresátovi určitou činnost
- Opravňující – umožňují zvolit si některý způsob chování
- Právní normy se také rozlišují podle závaznosti:
- Kogentní (donucující) = kogentními normami bývají upraveny vztahy důležité pro společnost.
- Norma je bezvýhradně závazná a není umožněno se od ní odchýlit.
- Dispozitivní (podpůrné) = použity v případě, kdy si účastníci neupravili své vztahy (práva a povinnosti) sami.
- Lze se od nich odchýlit.
Struktura právní normy
- je logicky strukturována
- ve většině případů ji tvoří:
- Hypotéza – stanovuje podmínky, za nichž se má pravidlo chování realizovat.
- Dispozice – je vlastní pravidlo chování, stanovuje komu a jaká oprávnění a povinnosti vznikají.
- Sankce – určuje následky porušení normy.
Platnost, účinnost a působnost právní normy
- Platnost – právní norma je platná, pokud byla vytvořena předepsaným způsobem, vydána příslušným orgánem a vyhlášena.
- Účinnost – v okamžiku, kdy právní norma nabude účinnosti, jsou práva a povinnosti zákonné a občan se jimi musí řídit.
- Působnost – vymezuje rozsah použití normy na konkrétní případ
Rozlišuje se působnost:
- Osobní– na koho se právní norma vztahuje (např. všechny osoby na území ČR nebo jen občané ČR)
- Místní – prostor, kde se právní norma uplatňuje (celostátně či na části území)
- Věcná – vymezuje oblast právní normy (např. věcná působnost právní normy zakazující vraždu je chování směřující k zabití člověka)
- Časová – vymezuje od kdy do kdy je právní norma účinná.
Právní řád České republiky
- V české republice mají pravomoc vydávat zákony jen některé orgány.
- orgán zákonodárné moci = vydává právní předpis (Parlament ČR vydává ústavní zákony, zákonná opatření
- orgány výkonné moci = vydávají právní předpisy (vláda vydává nařízení, ministerstva a jiní správ.org. vydávají vyhlášky)
- orgány územní samosprávy = vydávají právní předpisy (kraje vydávají vyhlášky a nařízení, obce vydávají vyhlášky a nařízení)
- Aby mohl právní předpis vejít v platnost, musí být veřejně vyhlášen a zveřejněn ve Sbírce zákonů.
- Ve sbírce jsou uváděny ve tvaru: označení druhu, pořadové číslo, rok vydání, zkratka Sb., název.
- Zároveň musí být v souladu s právními předpisy Evropských společenství. Je to základní povinnost každého členského státu Evropské unie.
- Když země vstupuje do EU, její právní systém projde tzv. aproximací.
Právní ochrana v České republice
- S uplatňováním práva dochází také k jeho porušování a ohrožování. Proto existuje kontrolní systém, který usiluje o znovuobnovení právního stavu.
- Orgány právní ochrany jsou zřízené státem, zajištují dodržování práva.
- Disponují státní mocí v podobě vynucovacích nástrojů.
- Jsou to např.: soudy, státní zastupitelství, Policie ČR, advokáti, notáři, exekutoři…
- V demokratických zemích je dodržován tzv. systém soudů. Jsou to nestranné a nezávislé instituce, které se při svém rozhodování řídí pouze platnými zákony.
- Každý občan, který se domnívá, že jeho práva byla porušena, má možnost obrátit se na soudy. Rovněž před soud může být povolán ten, který závažným způsobem porušil právo.
- Podle povahy věcí, které projednávají, se soudy dělí na čtyři základní typy:
- civilní – řeší občanskoprávní vztahy
- trestní – rozhodují o vině a uložení trestu pachatelům trestných činů
- správní – přezkoumávají rozhodnutí právních orgánů
- ústavní – rozhodují o dodržování ústavy a ústavnosti právních předpisů
- Soudy tvoří hierarchicky uspořádanou soudní soustavu. Jsou to:
- okresní soudy – jsou nejnižší stupněm soustavy, nacházejí se v každém okresním městě. Řeší občanskoprávní, pracovní, pracovní, rodinné vztahy.
- krajské soudy – druhý stupeň soustavy, krajských soudů je 8 a nacházejí se v krajských městech. Řeší odvolání proti rozsudkům v krajských soudech, dále pak o věcech právně složitějších, společensky významných a o závažnějších trestných činech.
- vrchní soudy – jsou druhým stupněm, pokud v prvním stupni rozhodoval krajský soud. Jsou pouze dva v Praze a Olomouci. Řeší odvolání proti rozsudkům krajských soudů.
- Nejvyšší soud České republiky – vrcholný soudní orgán, je jen jeden, sídlí v Brně. Řeší mimořádné opravné prostředky (tzv. dovolání) proti rozsudkům odvolacích soudů a vykládá zákony.
- Nejvyšší správní soud – vrcholný orgán správního soudnictví, sídlí v Brně. Řeší kasační stížnosti, dále věci volební, rozpuštění či obnovení politických stran, hnutí atd.
- Existuje ještě Ústavní soud České republiky, který řeší ústavnost v zemi a ústavní stížnosti (např. rušení zákonů). Proti rozhodnutí tohoto soudu se nelze odvolat. Sídlí v Brně
Principy fungování soudnictví
- Základním principem je spravedlivý proces, kterému jsou podřazeny následující principy:
- Nezávislost a nestrannost soudů a soudců
- Princip zákonného soudu a zákonného soudce
- Princip rovnosti a kontradiktornosti
- Princip veřejnosti
- Princip ústnosti a přímosti
- Princip hospodárnosti
- Princip předvídatelnosti
Soudci
- Smí jím být pouze bezúhonný občan ČR starší 30 let s vysokoškolským právnickým vzděláním a justiční zkouškou
- Je jmenován prezidentem ČR doživotně.
- Své funkce se ujímají složením slibu.
- Soudci Ústavního soudu jsou jmenování na 10 let a musí být krom prezidenta schváleni rovněž senátem.
Státní zastupitelství
- Je soustava úřadů, které se vedle soudů podílejí také na právní ochraně.
- Zastupuje veřejnou žalobu v trestním řízení.
- Státní zástupci a jejich náměstci upozorňují na nezákonnosti, stíhají trestné činy, dohlížejí na dodržování zákonů apod.
- Podávají jménem státu obžalobu a u soudu zastupují stát.
Soustava úřadů státního zastupitelství
- Nejvyšší státní zastupitelství
- Vrchní státní zastupitelství
- Krajské státní zastupitelství
- Okresní státní zastupitelství
- Nejvyššího státního zastupitele jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra spravedlnosti.
Policie ČR
- Chrání bezpečnost osob, majetku a veřejného pořádku a předcházejí trestné činnosti.
- Policie ČR je podřízena ministerstvu vnitra.
Další orgány právní ochrany
- K ochraně práv a zájmů jednotlivců a organizací přispívají kromě soudů, státního zastupitelství a Policie také advokáti, notáři a exekutoři.
- Advokáti – jsou soukromé osoby, které za úplatek poskytují právní služby.
- Zejména se jedná o udělování právních porad, sepisování listin, zastupitelství fyzických i právních osob v řízení před soudy nebo jinými orgány.
- V trestním řízení může obviněného zastupovat pouze advokát.
- Notáři– sepisují veřejné listiny
- osvědčování právně významných skutečností, vidimace (ověření shody opisu nebo kopie s vlastní listinou), legalizace (ověření podpisu), osvědčování průběhu losování atd., ale i běžnou právní pomoc.
- Notářské úřady zřizuje ministr spravedlnosti a také jmenuje jednotlivé notáře.
- Exekutoři – zajištují nucený výkon soudního rozhodnutí.
- Exekuci nařizuje soud a exekutor ji provádí např. srážkami ze mzdy, prodejem majetku, vyklizením objektu, odebráním věci apod.,
- Veřejný ochránce práv je nezávislým orgánem právní ochrany
- Občanské právní poradny – poskytují bezplatnou právní pomoc občanům v obtížné situaci
Právní vztahy, právní skutečnost
Právní vztahy
- Právní vztah = vztah mezi dvěma a více subjekty existující na základě práva a v souladu s právem, v němž vystupují jako nositelé oprávnění a povinností stanovených právními normami
- K existenci právního vztahu je potřeba dvou podmínek:
- Je dána právní norma, která určuje rozsah oprávnění a povinností subjektů právního vztahu a podmínky jeho vzniku, změny a zániku (občanský zákoník definuje uzavírání kupní smlouvy)
- Vznik, změna nebo zánik právního vztahu jsou spojeny s právně významnými okolnostmi, tzv. právními skutečnostmi (uzavření kupní smlouvy)
Prvky právního vztahu
- Subjekty (účastníci) – ti, jimž v právním vztahu vznikají práva a povinnosti (kupující a prodávající)
- Subjekty mohou být:
- Fyzické osoby – mají právní subjektivitu a způsobilost k právním úkonům
- Právnické osoby – uměle vytvo5ené sdružení osob nebo majetku, v právních vztazích vystupují vlastním jménem a mají vlastní právní subjektivitu (obchodní společnosti, politické strany atd.)
- Orgány veřejné správy, stát a státní orgány
- Obsah – oprávnění a povinnosti subjektů (oprávnění kupujícího požadovat věc a povinnost zaplatit kupní cenu a povinnost prodávajícího vydat věc a právo vyžadovat zaplacení kupní ceny)
- Objekt (předmět) – směřují k němu vzájemná práva a povinnosti subjektu, cíl právního vztahu (kupovaná věc)
- Právní způsobilost = Právní subjektivita
- je předpokladem toho být účastníkem právního vztahu
Tři Druhy:
- Způsobilost k právům a povinnostem – mít práva a nést povinnosti
- Způsobilost k právním úkonům – způsobilost svým vlastním jednáním, zakládat, měnit nebo rušit vztahy
- Způsobilost k protiprávnímu jednání – nést právní odpovědnost za vlastní protiprávní jednání
Právní skutečnost
- Okolnosti, děje a činy, které mají právní následky, tedy vznik, změnu nebo zánik právních vztahů.
- Jedna, nebo více tvoří podstatu trestného činu.
- Dělení:
- Objektivní= nesouvisí s jednáním jednotlivce; celospolečenské, přírodní děje
- Subjektivní = přímá souvislost s jednáním člověka, např.: podání výpovědi
Rozlišujeme:
- a) Právní jednání = činnost v souladu s právem
- b) Protiprávní jednání = činnost porušující právo; spojené sankce
- c) Právní událost = okolnosti závislé na fungování společnosti a světa, které mají vliv na právní vztahy; např.: úmrtí
- d) Protiprávní vztah = objektivní skutečnost, která právu odporuje; změna právních vztahů a vyvolání škody; např.: povodeň
Speciální typy skutečnosti
- Právní domněnka = předpokládání určitého stavu, které ale nemusí být pravdivé
- Právní fikce = jistota, že se reálný stav od předpokládaného liší.