Otázka: Sociální komunikace
Předmět: Psychologie a komunikace
Přidal(a): Marek Braun
Problematika postižení zraku postižení zraku
- znemožňuje orientaci v prostředí
Míra závisí na:
- způsobu postižení
- věku kdy k tomu došlo
- druhu a stupni postižení
- vrozené
- získané
- pokud se dítě s postižením narodí nemůže využívat představy
Projevy
- porucha zraku=rozvoj hmatu a sluchu
- díky zraku získává informace o světě=podnětová deprivace
- pozornost a paměť je velmi důležitá,chudší fantazie a představivost
- řeč se rozvíjí na základě sluchu
- řeč hlasitější doprovázena mimikou gestikulací
- osvojení pojmů jejichž obsah jim není známý
Způsoby porozumívání
- řeč
- braillova abeceda
Přístup
- NE soucit,lítost,přehnaná pomoc
- jednáme přímo s K/P
- představíme se
- upravíme prostředí bez bariér
- odstraníme šum kvůli komunikaci
- dáváme o sobě srozumitelně vědět
- důvěra
- domluva o pomoci(co zvládne sám)
- informovat K/P o všem
Problematika postižení sluchu
- jeho následky se projevují v dorozumívání
Míra závisí na:
- způsobu postižení
- věku kdy k němu došlo
- druhu a stupni postižení
- vrozené
- získané
Podoba postižení
- převodní – porucha převodu zvuku z prostředí do sluchového orgánu
- percepční – postižení sluchového nervu
- kombinovaná – nedoslýchavost či hluchota
Projevy
- porucha fantazie,představivosti,abstraktního myšlení,řeči
- podnětová a psychická deprivace
- sociální izolace,uvědomuje si odlišnost a nemožnost komunikace
- osobnost je vztahovačná a egocentrická,nezralá,výbušná
Způsob dorozumívání
- prstová abeceda
- posunková řeč
- odezírání
Přístup
- zajistit důvěru
- trpělivost,tolerance
- mluvit pomalu,zřetelně artikulujeme,stojíme před K/P
- kontrola neverbální komunikace
- zajištění kompenzačních pomůcek