Otázka: Psychické jevy
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): Filip Olejník
Psychické jevy dělíme do tří skupin:
- Psychické procesy
- Mohou proběhnout v sekundě a okamžitě být vystřídány jinými
- Paměť, myšlení, vnímání, motivace..
- Psychické stavy
- Vyjadřují přechodnou, situační charakter jedince
- Ovlivňuje je řada faktorů jako denní doba, zdravotní stav, vliv vnějšího prostředí, emoce, motivace
- Doba několik minut až několik měsíců
- Špatná nálada, deprese, optimismus, pesimismus
- Psychické jevy
- Dlouhodobá, relativně trvalé znaky osobnosti
- Schopnosti – inteligence, vlohy, talent, nadání..
- Dynamické vlastnosti – temperament
- Rysy osobnosti, charakter
POZNÁVACÍ PSYCHICKÉ PROCESY jsou procesy smyslového poznání (vnímání, představivost, fantazie, myšlení, řeč, paměť)
VNÍMÁNÍ A ČITÍ
Je základem našeho poznávání vnějšího a vnitřního světa. Je to psychický proces, prostřednictvím něhož poznáváme to, co zrovna v daném okamžiku působí na naše smyslové orgány.
Předchází mu ČITÍ – proces, při kterém smyslové orgány přijímají informace z okolí. Na smyslové orgány působí stimulační energie, která je přeměněna na nervové signály, jež jsou vyslány do mozku. Tyto signály jsou zpracovány, tříděny a organizovány – hovoříme o vnímání.
VNÍMÁNÍ se dělí na tři procesy:
- recepci – schopnost přijímat podněty smyslovými orgány
- percepci – schopnost nervového systému uvědomovat si podněty
- apercepci – vnímání využívajícího předchozí zkušenost
Výsledkem vnímání je:
- počitek – obraz některého jednotlivého znaku vnímaného předmětu (barva, vůně..), nevyskytují se obvykle izolovaně, jsou součástí vjemů
- vjem – zobrazuje obraz předmětu jako celku, tedy výsledek vnímání
Vnímání je založeno na třech základních procesech:
- Odlišování objektů – aby jedinec zjistil, kde se jednotlivé předměty nachází, musí je nejprve od sebe odlišit.
- figury a pozadí – v případě, že se podnět skládá ze dvou jasně odlišených oblastí, pak jednu část jedinec vnímá jako figuru a zbytek jako pozadí
- sdružování objektů – jedinec má tendenci seskupovat např. velikosti, tvary, barvy do vnímaných celků. Řídí se jednoduchými zákony: zákon blízkosti, podobnosti a uzavírání
- Určování vzdálenosti – pro orientaci jedince ve světě je nutné vnímání vzdálenosti objektů od pozorovatele. Vnímání vzdálenosti pomocí vodítek. např. relativní velikost – pokud se podobné domy liší svojí velikostí, lze menší považovat za vzdálenější
- Určování pohybu – pohyb napomáhá jedinci při vnímání tvaru a prostoru. V případě pohybu rozlišujeme mezi zdánlivým a skutečným pohybem
Rozlišujeme DRUHY VNÍMÁNÍ:
- zrakové vnímání – umožňuje poznávat předměty i na značnou vzdálenost a svelkou přesností. Při mnoha činnostech závisí kontrola a regulace pohybů z velké části právě na zraku
- čichové a chuťové vnímání – zabezpečuje schopnost odlišit potravu od látek nevhodných ke konzumaci nebo látek životu nebezpečných
- sluchové vnímání – poskytuje informace o blízkých i vzdálených předmětech, má výstražnou funkci. Sluch má velký význam pro vnímání řeči.
- hmatové vnímání – slučuje informace kožního a pohybového analyzátoru při ohmatávání předmětů
- pohybové vnímání – umožňuje vnímat polohu těla a kontrolovat pohyby
- vnímání doteku – umožňuje vnímat bolest, chlad, teplo atd., slouží k obraně před nebezpečím
PŘEDSTAVA je obraz, který vzniká z počitků a vjemů. Proces je pak představivost. Schopnost vybavit si podnět, který v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány. Méně přesná než bezprostřední vjem.
Lze dělit dle několika kritérií:
- smyslových orgánů – představy zrakové, sluchové, hmatové, čichové..
- obsahu
- konkrétní představy – můj kanárek Pepík
- abstraktní představy – kanárek obecně
- podnětu
- paměťové představy – znovuvybavení si události z minulosti, něco, co již bylo vnímáno – vzpomínky
- fantazijní představy – nezávislé na předchozích vjemech, jde o přetvoření paměťových představ na nové představy
Představy se do našeho vědomí dostávají prostřednictvím asociačních zákonů (AZ), které hovoří o zákonitostech vzniku asociací. Rozlišujeme následující asociační zákony:
- Zákon dotyku v prostoru a čase– primární AZ, tendence vybavovat si představy, které vnikly do vědomí na témže místě, nebo v témže čase.
- Zákon podobnosti a kontrastu– primární AZ, tendence vybavovat si představy, které jsou podobné nebo protikladné.
- Zákon novosti, časovosti a živosti– 3 sekundární AZ, lépe se vybavují zážitky novější, ty které se několikrát opakovaly a ty, které vyvolaly hluboký dojem.
MYŠLENÍ je proces řešení problému. Jde o proces, který zachází s vjemy a představami. Dochází při něm ke zpracování a využívání informací.
Myšlení dělíme na několik forem:
- pojem – základní forma myšlení, jde o vystižení obecných a podstatných znaků jevu
- soud – vyjadřuje vztah mezi jevy nebo jejich znaky
- úsudek – sděluje vztah mezi soudy, rozlišujeme
- induktivní úsudek – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů
- deduktivní úsudek – uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev
Druhy myšlení lze rozdělit z několika hledisek:
- vývoje:
- motorické myšlení – vývojově počáteční forma myšlení, k řešení problémů dochází pomocí pohybové manipulace s předměty
- imaginativní myšlení – pracuje s názornými obrazy a představami
- propoziční myšlení – pracuje se slovy, větami a pojmy, jde o abstraktní myšlení
- stupně složitosti a abstraktnosti myšlenkových procesů:
- konkrétní názorné myšlení – problém je vyřešen s využitím názorných představ
- abstraktně teoretické myšlení – problém je vyřešen s využitím abstraktních představ
- směru řešení problému
- konvergentní myšlení – směřuje k jednomu cíli, k jednomu způsobu řešení problému
- divergentní myšlení – hledá několik různých, souběžných řešení, jde o tvůrčí postup
Myšlení se realizuje souborem myšlenkových postupů – operací:
- analýza – myšlenkové rozdělení celků na části, syntéza – myšlenkové sjednocování
- abstrakce – myšlenková operace, během které se vyčleňují podstatné a obecné vlastnosti jevů, konkretizace – uplatnění podstatných vlastností jevů na obdobný jev
- indukce – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů, dedukce – uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev
- generalizace – vydělení společných znaků jednotlivých jevů, tyto znaky platí pro všechny prvky téhož druhu
- srovnávání, uspořádání, třídění – nové pojmy jsou srovnávány se známými, srovnání je spojeni s analýzou, syntézou a dalšími
Mezi poruchy myšlení patří např.:
- bradypsychismus – zpomalené myšlení, únavou či tox. látkami
- tachypsychismus – zrychlené myšlení, zrychlené tempo řeči, při prožívání zážitků
- bludy – přesvědčení o nesprávné skutečnosti, nelze jedinci vyvrátit.
ŘEČ je nástrojem myšlení, který umožňuje komunikaci mezi lidmi. Vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet.
Skládá se ze dvou složek:
- receptivní – porozumění, souvisí se schopnostmi přijímat zvukové podněty
- expresivní – vyjadřování, zahrnuje artikulaci
Má tři základní funkce:
- označovací, zobrazovací – označuje věci, jevy, vlastnosti..
- výrazovou – vyjadřuje vnitřní stavy jedince
- vybízecí – působí na druhého člověka
Rozlišujeme dva druhy řeči:
- vnitřní – řeč sama pro sebe, není nahlas, např. při čtení knihy, vybavování si emocí..
- vnější – řeč, pomocí které se obracíme ke svému okolí, rozlišujeme řeč mluvenou a psanou
Poruchy řeči mohou souviset s vývojovými vadami, dělíme na:
- afázii – částečná či úplná ztráta schopností rozumět řeči
- mutismus – útlum schopnosti verbálně komunikovat. Příčinou bývá traumatický zážitek
- koktavost – porucha plynulosti řeči
- dyslalii – porucha artikulace. některé hlásky jsou nespávně vyslovovány
Paměť je soubor procesů, které umožňují osvojení informací, jejich uchování a vybavení. Je předpokladem možnosti učení a na jejím základě se formuje identita jedince.
Základními procesy paměti jsou:
- kódování – přeměna informace do takové formy, kterou paměť dokáže uchovat. Vzniká paměťová stopa
- bezděčné – zapamatování informací, které jedince upoutaly. Souvisí často se silným emočním zážitkem
- úmyslné – zapamatování si informací, jež souvisí s vytyčeným cílem a vůlí
- uchování – zapamatované informace přebývají v paměti
- vybavení – znovupoznání a reprodukce uchovaných informací
U paměti rozlišujeme několik druhů podle:
- délky uchování obsahů
- krátkodobá – trvá vteřiny, vzácně minuty. Rozsah krátkodobé paměti je omezený na 5 – 9 prvků (tzv. magické číslo 7±2). Kapacitu lze zvýšit spojováním prvků do logických celků (např. mnemotechnické pomůcky). Pro zachování informace v krátkodobé paměti, je třeba si informaci opakovat
- dlouhodobá – je relativně pasivní část paměti uchovávaná v nevědomí, může uchovávat informace delší dobu, někdy po celý život, neustálým opakováním jsme získali stopy a spoje
- kognitivního hlediska
- deklarativní – uchovává fakta a události.
- Epizodická – pro osobní zážitky, události, vztah k rodině, emoce.
- Sémantická – pro obecné informace, fakta, učení
- nedeklarativní – uplatňuje se při osvojování dovedností, návyků, zvyků
- deklarativní – uchovává fakta a události.
- způsobu ukládání do paměti
- mechanická – zakládá se na memorování, vznikají řetězce paměťových prvků, při zapomenutí jednoho prvku z řetězce je vybavování přerušeno
- logická – stojí na utřídění látky a na jejím pochopení.
Motivační procesy
MOTIVACE je souhrn činitelů, aspektů, které jedince podněcují, podporují, aktivizují, dodávají mu energii = motivují ho k určité činnosti či chování a nebo naopak tuto aktivitu tlumí.
EMOCE jsou psychické jevy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky činnosti jedince. Vyjadřují prožívání subjektivního stavu jedince a jeho vztah k podnětům, které na něj působí.
Mezi ZÁKLADNÍ EMOCE patří:
- štěstí – příjemný stav, se kterým souvisí vysoká míra pozornosti a jistoty
- smutek – vysoce nepříjemný stav, spojený s nejistotou a touhou po malé pozornosti
- strach – vysoce nepříjemný stav, spojený s vysokou mírou nejistoty a vysokou mírou nekontrolovatelnosti
Mezi charakteristické vlastnosti emocí patří:
- subjektivnost –prožívání emocí je zcela individuální
- spontánnost – emoce vstupují nechtěně, jsou bezprostřední reakcí na podnět, nelze ovládat
- předmětnost – emoce jsou spojené s nějakou věcí, osobou, myšlenkou..
- aktuálnost – emoce se týkají současnosti, jejich vyjádření je okamžitý proces
- polarita – emoce snadno přecházejí z jedné krajnosti do druhé
- vliv na psychické procesy – emoce ovlivňují např. myšlení, paměť
ZNAKY CITŮ jsou:
- protikladnost
- smíšenost
- pestrost časového trvání
- podmíněnost – stereotypnost citových reakcí
- aktuálnost
- nakažlivost
- citová adaptace
- hloubka emocí
- výrazovost emocí navenek
DĚLENÍ CITŮ:
Podle průběhu a délky
- afekty
- prudký a krátkodobý citový výbuch na určitý podnět, převyšuje rozum,
- vztek, zděšení, překvapení, zoufání, radost
- nálady/ pocity
- psychické stavy trvající minuty/ hodiny až dny a týdny
- dodávají zabarvení našim zážitkům
- jsou vyvolávány vnějšími i vnitřními činiteli
- např. smutek ze ztráty blízkého, radost z výhry, tréma,
- vášeň
- silné a hluboké city, které se zmocňují celého člověka a ovládají jeho myšlení
- nemusí být tak dlouhodobé jako citové vztahy, v projevu jsou ale silnější
- někdy se vytrácejí, někdy přecházejí do citového vztahu; pozitivní i negativní
- citové vztahy
- trvalé dlouhodobé city, které ovlivňují jednání člověka a mají různou hloubku
- hluboké citové vztahy (láska, nenávist)
- povrchnější citové vztahy (obliba, …)
CITOVÉ VZTAHY:
– prožívání subjektivního vztahu k předmětům zvláštní hodnoty, k lidem nebo k sobě samému
- dlouhotrvající ráz
- jen tam, kde je zvláštní hodnota, kladná i záporná. Hodnota může být prožívána vědomě nebo nevědomě ( nevysvětlitelná nesympatie). Vůlí lze ovládat jen minimálně (žárlivost)..
- ovlivňuje je minulost, ale jsou zaměřeny do budoucnosti (nenávist – pomsta).
- Citové vztahy tvoří určitou dispozici (připravenost) pro vznik určitých citových reakcí a citových vztahů. (nenávist – špatná nálada – afekt).
- intenzivní citové vztahy jsou silným motivem jednání (vražda z nenávisti).
- vyhraněné citové vztahy brání objektivnímu hodnocení.
VŮLE označuje soubor psychických procesů a vlastností, které zajišťují řízení lidské činnosti a dosahování cílů, zejména v situacích, kdy je potřeba se rozhodnout mezi několika možnostmi nebo překonávat překážky.¨
FÁZE VOLNÍHO JEDNÁNÍ dělíme na:
- Přípravná fáze
- hlavní roli zde hraje motivace, protože musí vzniknout důvod, proč vůbec potřebujeme jednat
- motiv
- střet zájmů
- rozhodnutí a přijetí zodpovědnosti za rozhodnutí
- sebeorganizování: organizování všech procesů potřebných k realizaci záměru
- Realizační fáze
- vlastní jednání
- důležitou roli zde hraje regulace prováděné činnosti
- Cílová fáze
- kontrola, zda se blížíme k cíli
- pokud ho dosáhneme, zhodnocení celého procesu
- aktivují se vlastnosti, týkající ses svého vlastního sebeobrazu: sebevědomí, sebeúcta, sebepodceňování, kritičnost
HIERARCHIE POTŘEB DLE MASLOWA
Fyziologické potřeby
Fyziologické potřeby jsou základní potřeby lidského organismu a mají nejvyšší prioritu. Skládají se převážně z těchto potřeb:
- Potřeba dýchání
- potřeba regulace tělesné teploty
- potřeba tělesné integrity
- potřeba vody
- potřeba spánku
- potřeba přijímaní potravy
- potřeba vylučování a vyměšování
- potřeba fyzické aktivity
- potřeba rozmnožování
Potřeba bezpečí, jistoty
Jakmile jsou naplněny fyziologické potřeby, začnou narůstat potřeby jistoty a bezpečí:
- jistota zaměstnání
- jistota příjmu a přístupu ke zdrojům
- fyzická bezpečnost – ochrana před násilím a agresí
- morální a fyziologická jistota
- jistota rodiny
- jistota zdraví
Potřeba lásky, přijetí, sounáležitosti
Po naplnění fyziologických potřeb a potřeb bezpečí přichází třetí vrstva – sociální potřeby. Ty se ve všeobecnosti skládají z citových vztahů jako např.:
- přátelství
- partnerský vztah
- potřeba mít rodinu
Potřeba úcty, uznání
Všichni lidé mají potřebu být respektováni, což zahrnuje i potřebu mít přiměřenou sebeúctu. Úcta a uznání představuje typickou lidskou potřebu být přijímán, oceňován a respektován ostatními.
Potřeba seberealizace
Seberealizace je instinktivní potřeba naplnit své schopnosti a snaha být nejlepším jakým jen člověk může být. Naplnit své možnosti osobního rozvoje.
Maslow definoval seberealizované osoby takto:
- Přijímají okolnosti života (včetně sebe sama) namísto toho, aby je odmítali nebo se jim vyhýbali.
- Jsou spontánní v tvorbě svých myšlenek a činů.
- Jsou tvořiví.
- Zajímají se o řešení problémů, často i o řešení problémů jiných lidí. Řešení těchto problémů hraje v jejich životě často klíčovou roli.
- Cítí blízkost jiných lidí a všeobecně si váží života.
- Mají vnitřní etiku, která je nezávislá na vnější autoritě.
- Posuzují jiné lidi bez předsudků, způsobem, který je možné považovat za objektivní.