Otázka: Psychické vlastnosti osobnosti
Předmět: Společenské vědy, Psychologie
Přidal(a): Michela
Psychické vlastnosti osobnosti – výkonnostní
- Inteligence – vrozená vlastnost, kterou můžeme rozvíjet
- Schopnosti – naučené dispozice
- Vlohy – vrozené dispozice
- Dovednosti – dispozice k vykonávání určité praktické činnosti
- Vědomosti – pamětní mentální předpoklady výkonu
Inteligence
- obecná rozumová vlastnost
- Inteligence je schopnost učit se zkušenosti, přizpůsobit se řešit, nové problémy, používat symboly, myslet, usuzovat, hodnotit a orientovat se v nových situacích na základě určování podstatných souvislostí.
- IQ = kvocient inteligence představuje číselné vyjádření úrovně inteligence jednotlivce poměřením mentálního věku (zjišťuje se pomocí testu) k věku fyzickému
Druhy inteligence:
- Obecná inteligence = schopnost řešit nově vzniklé obtížné situace
- Sociální inteligence = schopnost jednat s lidmi a řešit mezilidské vztahy
- Emoční inteligence = schopnost radostného prožívání života a zvládání každodenních problémů
Znaky inteligence:
- Pružné myšlení
- Dobrý úsudek
- Pohotové a přesné vyjadřování
- Ostré vnímání
Metody zjišťování inteligence
- Pozorování
- Psychotesty – soubor úkolů, které má člověk splnit za přesně daných podmínek, výsledky se vyhodnocují podle přesně daných norem
- Testy máme individuální, skupinové, verbální, názorové
Poruchy obecné (abstraktní) inteligence, příčiny vzniku
Mentální retardace:
- Vrozená či ranně získaná (do 2 let věku)
- Závažné postižení rozumových schopností, které vede k významnému omezení adaptivního fungování dítěte či dospělého v jeho sociálním prostředí.
- Základním diagnostickým kriteriem je nízké skóre v komplexním testu inteligence (tedy výkon nižší než 2 standardní odchylky od průměru).
- K diagnoze však nestačí pouze výsledek testu, dotyčný jedinec musí také selhávat v plnění nároků očekávaných od jedince jeho věku v jeho sociálním prostředí (tedy rodině).
- Postižení kognitivních schopností bývá u mentálně retardovaných lidí rozloženo nerovnoměrně. Často se zachycuje opožděný vývoj řeči a verbální inteligence spolu s poruchami chování.
Demence:
- snížení již nabytých intelektových schopností
- Může k ní dojít po dosažení dvou let věku jedince.
- Bývá způsobena úrazem, infekcí, degenerativními chorobami, …
- Pro vyšetření suspektně dementního jedince je tedy nutné znát úroveň jeho intelektu v předchorobí. Často napoví dosažená úroveň vzdělání.
Pseudodemence:
- Patří do skupiny účelových reakcí.
- Vyskytuje se v tíživých životních situacích, jako je policejní vazba, výkon trestu, válka nebo živelné katastrofy.
- Postižení nevědomky předstírají psychickou poruchu, jde tedy o poruchu psychogenního rázu.
- Postižený odpovídá na otázky obdobně jako dementní pacienti avšak odpovědi jsou blízké správným.
- Začátek poruchy bývá náhlý, přičemž je nápadná rychlá ztráta sociálních návyků jako je hygiena či alimentární způsoby.
- Časté jsou výpady paměti na určitá specifická období.
- Vyskytuje se u osob citlivých, osob s poruchou osobnosti a u jedinců se sníženým intelektem.
Schopnosti a vlohy
Schopnosti
- Schopnosti jsou individuální vlastnosti, které jsou podmínkou pro úspěšné vykonávání jedné či více činností.
Stupně schopnosti
- Nadání – souhrn schopností určitého druhu umožňující nadprůměrné výkony v dané oblasti činnosti (např. hudební nadání zpěváka je souhrn schopností skládající se z dobré paměti, hlasu, pohybu, mimiky).
- Talent – umožňuje dosažení v oboru vynikajících výkonů, jde o vysoce rozvinutý souhrn schopností (např. král popu Michael Jackson).
- Genialita – mimořádně rozvinutý talent, vznikají tak epochální díla trvale obohacující lidstvo (např. Jan Ámos Komenský).
Druhy schopností
- Obecné schopnosti – schopnosti, které potřebujeme při vykonávání téměř všech činností. (např. inteligence, moudrost, soudnost)
- Specifické schopnosti – speciální předpoklady pro realizaci různých činností v různé úrovni od neschopnosti přes nadání, talent až po genialitu. (např. jazykové, matematické)
- Primární schopnosti – umožňují rozvoj ostatních schopností (např. vnímání, představivosti, psychomotoriky, intelektu, emocionality)
- Sekundární schopnosti – rozvinuty na základě primárních schopností, jde o schopnosti, které vznikly při různých druzích lidské činnosti (např. schopnost čtení, psaní, počítání)
Vlohy (dispozice)
- Vloha (dispozice) = Základní báze na které se rozvíjí schopnosti, vrozené a v procesu ontogeneze biologicky podmíněné vlastnosti nervové soustavy – některé části nervové soustavy pracují dokonaleji než druhé. Vloha je vrozený základ individuálního rozvoje schopnosti.
Činitelé ovlivňující vlohy
- Společenské prostředí, ve kterém jedinec vyrůstá
- Množství a druhy podnětů s kterými se od dětství setkáváme
- Záleží na vlastnostech jedince
- Záleží na příznivých podmínkách schopnosti rozvoje (hrozí zpoždění ve vývoji)
- Důraz na rozvoji řeči
- Neschopnost k některým úkonům z důvodu zdravotního postižení, omezení
Vědomosti
- Vědomosti = jsou osvojená, tj. pochopená a zapamatovaná fakta mezi nimi (v podobě pojmů, pravidel, pouček, zákonů, vzorců, značek apod.) v nichž se odráží poznání objektivní skutečnosti ve vědomí člověka
Dovednosti
- Dovednosti = jsou získané pohotovosti správně, co nejrychleji a s nejmenší námahou vykonávat určitou činnost na základě osvojených vědomostí a předcházejících praktických zkušeností
- Týkají se rozumových činností (apl. matematických vzorců) nebo (apl. injekcí, stlaní lůžka)
- Dovednosti jsou specifičtější než schopnosti
- konkrétní využití vědomostí v určitých činnostech
- přenos vědomostí do reálného života
Dělení dovedností
- Senzomotorické dovednosti – jsou založeny na spojení smyslového vnímání a pohybů (např. sport – gymnastika, hra na klavír atd.)
- Sociální dovednosti – týkají se empatie, altruizmu, komunikace, schopnosti žít v rodině, ve společnosti, umět navazovat kontakty s lidmi, umění organizovat.
- Dovednost měkká – týká se umění řídit lidi (manažer), umění komunikovat s lidmi, umění organizovat
- Dovednost tvrdá – jde o schopnost přesně měřit úroveň dosaženého výkonu (např. rozhodčí při krasobruslení měří přesnost, počet chyb, frekvence opakování aj.)
- Dovednost percepční – jde o schopnost přesně vnímat, rozlišovat a porovnávat vnímané podněty (např. Rozlišování barev, vůní, druhy vína)
Návyky
- Návykem označujeme zautomatizované vykonávání některých složek činnosti (nebo také celé činnosti), kterého bylo dosaženo mnohonásobným opakováním příslušných úkonů (např. psaní na stroji).