Psychologická příprava ve sportu

Proč je zakázané kopírování? 💾 Stáhnout materiálVIP členstvíNahlásit chybu

informatika

 

Otázka: Psychologická příprava ve sportu

Předmět: Teorie sportovní přípravy

Přidal(a): PepaPopa

 

Psychologická příprava ve sportu

  • složka sportovního tréninku
  • zaměřuje se na vytváření optimálních psychických předpokladů, na kterých závisí realizace sportovního výkonu
  • je to adaptace a regulace psychických funkcí sportovce na podmínky tréninku a soutěže, hledá nové a efektivní principy, metody i prostředky k rozvoji duševní odolnosti
  • osvojené psychologické dovednosti by měly směřovat k osobnostnímu rozvoji, být přenositelné do nesportovního života

 

CÍLE PSYCHOLOGICKÉ PŘÍPRAVY:

  • → SEBEREALIZACE
  • → MOTIVACE SPORTOVCE
  • → PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA NA SOUTĚŽ (regulace předstartovního stavu)

 

DLOUHODOBÁ PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA

  •  má všeobecný charakter a je součástí sportovních činností v tréninku a soutěžích
  • → MORÁLNÍ A VOLNÍ PŘÍPRAVA
    • MORÁLNÍ PŘÍPRAVA= je to souhrn určitých pravidel a norem, podle nichž sportovci jednají a vzájemně se hodnotí (např. poctivý a zodpovědný přístup k tréninku a materiálnímu zabezpečení, dodržování denního režimu, životosprávy, fair play…)
    • VOLNÍ PŘÍPRAVA = rozvíjí schopnosti sportovců překonat různé vnější i vnitřní překážky a představuje specifickou reakci sportovce, mobilizuje organismus na ztížené podmínky

 

KRÁTKODOBÁ PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA

  • příprava na konkrétní soutěž, nácvik konkrétní dovednosti (předstartovní stavy, závodní úzkosti, koncentrace pozornosti…)
  • příprava jednotlivce:
    • vzdělávací – psych. dovednosti, koncepty
    • výběrové – diagnostika současné úrovně psychiky, výuka konkrétních technik
    • nácviková – snaha o zautomatizování dovedností a modelace soutěže s využitím naučené dovednosti
    • hodnotící – sportovec a trenér hodnotí použití dovednosti v soutěži a přizpůsobuje další nácvik

 

PSYCHOLOGICKÉ DOVEDNOSTI A TECHNIKY:

  • SEBEPOZNÁNÍ = kontrola nad myšlenkami, pocity a chováním, dobrá znalost sama sebe je základem k dosažení plného potenciálu člověka a sportovce (dobré i špatné stránky, schopnosti, dovednosti ), akceptování sama sebe, být zodpovědný za následky svého myšlení a chování = SEBEPOJETÍ
  • VNITŘNÍ ŘEČ = vnitřní dialogy v situacích, kdy o sobě člověk přemýšlí, utváření sebe sama, postoj ke světu, hodnotí své chování, své schopnosti, „už nikdy“, „nemám na to“, „cítím se trapně“ – FORMA SEBEINSTRUKCÍ – „vydrž to“
    • = Zabarvení vnitřní řeči ovlivňuje emoce a ty naše budoucí jednání:
    • → pozitivní – povzbudí, pomůže s koncentrací
    • → negativní – vyvolá úzkost, depresi, sebe podcenění
  • RELAXACE = stav psychického a fyzického uvolnění (snížení množství impulzů přicházejících do mozku z odpočívajících svalů, snížená tepová i dechová frekvence, snížení krevního tlaku a svalového tonu,…) dovednost relaxovat je nutná pro odstranění tělesného napětí jak před soutěží, tak po těžkém tréninku, zvýšené svalové napětí (stres) nebo přílišná snaha způsobuje ztrátu koordinace pohybů a brzkou únavu, po relaxaci svaly lépe a rychleji regenerují
    • patří sem
      • a) dechová cvičení
      • b) progresívní relaxace
      • c) relaxační odpověď
      • d) regulace úrovně aktivace

 

KONCENTRACE POZORNOSTI

  • vyžaduje úsilí a přípravu, zkušení sportovci rozdělí pozornost mezi několik činností, emoce narušují pozornost (koncentraci), neztrácíme jí, ale zaměřujeme jinam!
  • PODNĚTY PŘICHÁZEJÍCÍ:
    • A) ZVENKU (zvuky přicházející zvnějšku, z publika, chování soupeře, změna počasí,…)
    • B) VNITŘNÍ ( obavy, lítost, zlost, nuda,…..)
  • NÁCVIK:
    • modelovaný trénink
    • rituály

 

PLÁNOVÁNÍ CÍLŮ = motivační technika, cíle jsou zaměřeny na: výsledek a proces (nová dovednost nebo zlepšení techniky)

IMAGINACE = představa situace nebo pohybu v mysli, ,,mentální trénink“, ,,vizualizace“

TÝMOVÁ KOHEZE = týmový duch, soudružnost

 

Modelovaný trénink

  • Proces postupného přizpůsobení se podnětu, který na počátku procesu vystupuje jako stresor (tzn. většinou působí negativně na činnost sportovce).
  • Do tréninku zařazujeme modely soutěžních situací.
  • Snaha přizpůsobit tréninkový proces atmosféře vlastní soutěže.
  • Stimulace konkrétních psychických zátěží x celé soutěži.


Další podobné materiály na webu: