Otázka: Psychologie
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): pajka
předmět zkoumání, metody výzkumu, dějiny – významné směry a postavy, teoretické a aplikované disciplíny, biologické a sociokulturní determinanty lidské psychiky
– věda psychice – o duši
– psych. jako samostatná věda se rozvíjí od 2. pol. 19. stol., do té doby byla součástí filozofie
– empirická věda: staví na zkušenostech a metodách pozorování
PŘEDMĚT ZKOUMÁNÍ
– studuje duševní život člověka (psychiku) – prožívání a chování, ale i vědomí a nevědomí
Fyziologická homeostáza:
Na organismus působí nějaký podnět z vnějšího prostředí (chlad, teplo) a dojde k podráždění receptorů (čidla, která máme např. na kůži v podobě tepelných tělísek, která snímají teplo a chlad), receptory přemění ten podnět na nerv. vzruch, který jde dostředivými drahami do CNS, kde se zpracuje a odstředivými drahami jde do efektoru=výkonný orgán (svaly, šlahy), dojde k prožívání (uvědomím si, že je mi zima) a k chování (začnu se klepat, drkotat zuby)
prožívání (vnitřní projevy)
– tvoří rysy osobnosti (lidské i ostatních živočichů), člověk si své prožívání uvědomuje od 3 let (do té doby si nic nepamatuje)
– je subjektivní (osobnostní), jedinečné, nedá se úplně poznat z chování člověka
– bohatší než chování
vědomé – uvědomujeme si podnět, který na nás působí
nevědomé (podvědomé) – podnět si nejsme schopni uvědomit, např. zautomatizovaná činnost (utíráš nádobí a už si to ani neuvědomuješ, přemýšlíš při tom nad něčím jiným)
chování
– vnější projevy, které ukazují ostatním naše vnitřní prožívání
– uvědomují si ho všichni živočichové
– zahrnuje všechny činnosti, pohyby, úkony, jednání, reakce, řeč, výrazy člověka mj. (pocení, pláč, rudnutí, blednutí, smích, mimika, změny v dýchání, držení těla atd.)
expresivní –vyjadřuje skutečné smýšlení a pocity
adaptivní – předstírání, stylizace
- vědomí – to znamená, že člověk si své prožívání uvědomuje
- předvědomí – obsahuje zážitky, myšlenky, které člověk již zapomněl, ale může si je kdykoliv vybavit (zahrnuje např. i dovednost hraní na kytaru)
- podvědomí/nevědomí – zkušenost, kterou si člověk neuvědomuje nebo nechce uvědomovat, vytěsní ji (automatická činnost, prožitky z minulosti a jejich následky, vytěsněné vzpomínky, impulsy, touhy), SIGMUND FREUD
- kolektivní podvědomí
METODY VÝZKUMU
K nejčastěji používaným výzkumným metodám a technikám v psychologii patří:
Pozorování
– sledujeme chování člověka v přirozeném prostředí
– sebepozorování – zaměřuje se na vnitřní prožitky, není objektivní
Experiment
– předem připravená modelová situace
přirozený – aplikuje se v přirozených životních situacích (např. ve třídě), zásahy do přirozeného prostředí nebývají vždy výrazné
laboratorní – probíhá v uměle vytvořeném prostředí, zaměřuje se například na vnímání, paměť, pozornost aj.
terenní – v přirozených podmínkách
– v průběhu nemůžeme zasahovat
Analýza produktu činnosti
– analýza veškeré soukromé dokumentace, dopisů, obrázků, deníků
-tuto metodu lze použít i pro zkoumání nepřítomné i nežijící osoby
Rozhovor – psychologické interview
– využití především v terapii
– výhodou rozhovoru proti písemnému testu je možnost sledovat reakce zkoumané osoby, projevy neverbální komunikace a doplnění odpovědí
– rozhovor je možné vést volný (nestandardizovaný), podle předem připravených otázek (standardizovaný)
– na počátku je důležité navodit pocit důvěry a uvolnění
Test (dotazník)
– dotazník se většinou využívá při zkoumání určitého jevu u více osob
– obsahuje předem připravené otázky
Projektivní test
– nejznámější – Rorschachův test inkoustových skvrn (co v tobě skvrny vyvolávají, co konkrétně připomínají)
– obrázky, asociace slov, nedokončené věty
– dopředlohy se promítají fantazie, přání, zábrany a úzkosti testované osoby
– metoda není úplně přesná – její výsledky se využívají spíše jako doplňující k jiným metodám
– v psych. praxi i ve výzkumu se obvykle kombinuje několik metod, protože jejich kombinace pomáhá lépe vystihnout skutečnost
PSYCHOLOGICKÉ OBORY
základní psychologické disciplíny
aplikované (užité) psychologické disciplíny
speciální psychologické vědy
ZÁKLADNÍ (TEORETICKÉ) PSYCHOL. DISCIPLÍNY
– podávají základní popis a vysvětlení psychologických jevů, jejich třídění a vzájemné vztahy
Obecná psychologie – podstata psychiky, psychické procesy, stavy a vlastnosti člověka
Sociální psychologie – objasňuje souvislost mezi psychikou a prostředím
Ontogenetická (vývojová) psychologie – studuje vývoj psychiky člověka od narození až po smrt
Psychologie osobnosti – zkoumá vlastnosti, vlohy, temperament, potřeby osobnosti
Psychopatologie – popisuje chorobné změny psychických jevů
Psychologická metodologie – řeší problémy, které souvisí s pochopením metodologických přístupů a jejich užití v psychologii
Dějiny psychologie– zkoumá vývoj psychologického myšlení během času od nejstarších dob
APLIKOVANÉ (UŽITÉ) PSYCHOL. DISCIPLÍNY
– zaměřují se na konkrétní obory lidské činnosti
Pedagogická psychologie – chování mezi učiteli a žáky, metody výuky, zákonitosti výchovy a vzdělávání
Poradenská psychologie – pomáhá orientovat se ve složitých situacích
Forenzní psychologie – psychika obviněných, obětí, svědků
Psychologie práce – studuje vliv prac. prostředí na prac. výkon, zabývá se ot. bezpečnosti práce, mezilidskými vztahy na pracovišti
Klinická psychologie – psychické poruchy
Inženýrská psychologie -výroba strojů podle potřeb dělníků
SPECIÁLNÍ PSYCH. DOSCIPLÍNY
Psychometrie (orientuje se na konstrukce testů), biopsychologie (shromažďuje poznatky o biologicko-fyziologické determinace psychiky), farmakopsychologie (sleduje účinky léků na psychiku), zoopsychologie
Na vývoj lidské psychiky mají vliv následující determinanty (činitelé)
BIOLOGICKÁ DETERMINACE je určena samotným organismem člověka:
stavba a činnost nervové soustavy
– základní stav. jednotkou je neuron, skládá se z těla a výběžků (neuritů a dendritů)
– člověk má nejrozvinutější NS, to mu umožňuje vyšší duševní funkce
– NS má tři části: centrální nervovou soustavu (CNS), periferní nervový systém (PNS) a vegetativní nervovou soustavu (VNS)
CNS = mícha, prodloužená mícha (spojuje míchu a mozek, centra držení těla, pohybu, příjem potravy, trávení, vylučování a dýchání) a mozku (mozeček, střední mozek, mezimozek, koncový mozek- pokryt mozkovou kůrou, )
PNS – se skládá z nervů
|
VNS
|
Činnost nervové soustavy
vzruch (zprac. info, zrychlí aktivitu orgánu či organismu, vybudí reflex), útlum (sníží až zastaví činnost orgánů), reflex (podmíněný, nepodmíněný)
dědičností
– to, co zdědím po svých předcích
– dědím vlohy (dispozice: odolnost, rychlost, umělecké vlohy), sklony k urč. nemocem, závislostem (alkoholismus 60-80 %)
– určuje nás temperament, některé tělesné znaky (barva očí, vlasů, tón hlasu)
– má vliv na inteligenci (až na 80 %), paměť
žlázami s vnitřní sekrecí (hypofýza, štítná žláza, slinivka břišní, brzlík,..)
– produkují hormony, ovlivňující naši psychiku, celkový vývoj při snížení či zvýšení hladiny hormonů dochází k řadu nemocem:
– hypofýza (produkuje růstový hormon: při nedostatku dochází k manismu či gigantismu)
– slinivka břišní (produkuje inzulín: při nedostatku dochází k cukrovce)
biologické potřeby (voda, teplo, vylučování, plození, potrava, …) – pokud neuspokojujeme své potřeby dochází k deprivaci
tělesný stav (únava, nemoc)
růst organismu
SOCIO – KULTURNÍ DETERMINACE
– prostředím, ve kterém vyrůstáme, společností, který nás obklopuje a sociálním prostředím
– sociální prostředí působí na živočichy i člověka
sociální prostředí se skládá z: společenské normy (zvyky, obyčeje, tradice, tabu,..) tvoří kulturní vzorec
spol. vztahy – rozhodující jsou osobní vztahy, především matka a dítě – pokud matka o dítě nejeví zájem, má to na něj trvalý dopad
výtvory lidské činnosti: achitektura, móda, technické vymoženosti, umění (sochy, obrazy, hudba..)
socializace – proces začleňování člověka do spol, stává se sociální bytostí
– pomocí sociálního učení, které probíhá celý život, neustále, nikdy nekončí
rozdělení: primární – probíhá v rodině, končí ve 3 letech
sekundární – probíhá v rámci větších kolektivů (škola, kroužky, školka), působení vrstevníků
terciální – probíhá v dospělosti, přejímáním společ. norem
DĚJINY – VÝZNAMNÉ SMĚRY A POSTAVY
Experimentální psychologie: z. Wilhelm Wundt – vědecké zkoumání sebepozorováním
– založil první experimentální laboratoř
Behaviorismus (= chování) – je jeden z nejvýraznějších směrů
– osobnost chápe jen jako souhrn návyků
– přeceňuje roli výchovy, neuznává vrozené psychické dispozice
– prožívání považovali za nepřístupné
– z. John B. Watson (USA), kerý navázal na vy výzkumy ruského fyziologa I.P.Pavlova, který objevil podmíněný reflex
Psychoanalýza
– z. je vídeňský lékař Sigmund Freud (rodák z Čech), který se zaměřil na zkoumání nevědomí
– zdůrazňuje vliv nevědomí (minulé zkušenosti) na současné chování člověka, tvrdí že vědomí je jen doprovodné
– rozhodující úlohu přisuzoval pudům, zejména sexuálnímu pudu
– jeho pokračovatelem byl K.G. Jung, který se ale s Freudem rozešel ve zlém, kvůli své teorii kolektivního něvedomí
Analytická psychologie: p. C.G. Jung
– vytvořil teorie o kolektivním nevědomí, které je všem lidem společné a jejíž součástí jsou achetypy (pravzory, vrozené struktury – „matka se má starat o domácnost, muž ji má zabezpečit,…“)
Humanistická psychologie: z. Abraham H. Maslow, Carl R. Rogers
– stojí proti behaviorismu a psychoanalýze – zdůrazňovala tvořivost osobnosti a úlohu vědomí a sebeuvědomování
Kongnitivní psychologie: p. George A. Kelly (USA)
– tvrdí, že hlavní úlohu mají poznávací procesy
– hlavní výzkumnou metodou je laboratorní experiment
– odmítá studium chování zvířat, podceňuje úlohu emocí, motivace a osobnosti při vysvětlení lidského chování
Současná psychologie
hlubinná psychologie – důležitá je složka nevědomí
– spojuje klasickou psychoanalýzu, analytickou psychologie, individuální psychologii (Adler, nesouhlasil s Freudem, pud je touha po moci)
Neobehaviorismus (z. Edward C. Toman), Kongnitivní psycho., Humani. ps.,
Transpersonální psychologie: p. americký psycholog českého původu Stanislav Grof
Fenomenologie – věci poznáváme tak, jak se nám jeví