Otázka: Psychologie – NSZ
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Jan V.
PSYCHOLOGIE – NSZ
- Zabývá se duševními jevy
- Věda o chování a prožívání
Cíl: 3P – pochopit, popsat, předpovědět
Historie
Ebbinghaus – „dlouhá leč krátká historie psychologie“ – výzkumník paměti
Aristotelés – spis O duši – první psychologické dílo
- Stejně jako dnes vědomí, percepce, procesy myšlení
Hippokratés – biologická stránka psychologie
John Locke – tabula rasa (behavoarismus)
August Comte – pozitivismus – pozorování faktů – OBJEKTIVNÍ
X duchovědní psych. – různé významy různých věcí – CHÁPAJÍCÍ
Wilhelm Wundt – založení psychologie 1879 (Lipsko)
- Založení první psychologické laboratoře -> „psychologie jako věda“
- Introspekce – pozorování dějů odehrávajících se v nás
- Fyzické dráždění smyslů -> strukturalismus – rozkládání vjemů na co nejmenší možné části
Psychologie jako „empirická experimentální věda“ – empirické zkoumání a pozorování – rozvoj nových směrů a oborů
Teoretické obory
- Obecná psychologie – základní psych. jevy, principy u zdravých jedinců
- Vývojová psychologie – vývoj jedince – sociální změny, změny v myšlení
- Psychologie osobnosti – rozdíly mezi lidmi, vzorce chování -> modely vzorců
- Sociální psychologie – interakce mezi jednem a společností, různé normy a postoje
Aplikované obory
- Klinická psychologie – diagnotika a léčba
- Psychologie zdraví – souvislot mezi psychickým a fyzickým zdravím
- Poradenská psychologie – školy, práce, úřady – pro zdravé jedince v nesnázích
- Pedagogická psychologie – vyučování, motivace, vztah mezi kantorem – žákem, efektivní učení
- Psychlogie práce – psych. trhu, ing. Psych. – jevy v pracovní oblasti – motivace, podmínky, kdo je vhodný na práci atd.
- Forenzní psychologie – soudní – během celého řízení, při výběru policistů
Základní pojmy v psychologii
Psychické jevy:
- Procesy
- Obsahy
- Stavy
Procesy – vedou k obsahům
- Dynamické, krátkodobé
- Vjemy, myšlenky, vzpomínky, pocity, sny
Stavy – déletrvající
- Dočané – nálady, fyziologické stavy
- Trvalé – celkové duševní nastavení
Procesy:
- kognitivní – poznávací, myšlenkové – senzorické procesy, vnímání, učení, myšlení, paměť
- emocionální – vznik emocí
- motivační – dávají chování směr a trvání
vnímání – sjednocuje jednotlivé počitky do celkových vjemů
počitek – nejmenší element našeho vnímání – v pozadí mnoho kognitivních procesů
učení – vznik mentálních a behaviorálních změn v důsledku zkšenosti – chování, výběr nápoje – všehcno
druhy učení
- klasické podmiňování – lehnutí na postel ve dne -> únáva
- operantní podmiňování – vyžaduje aktivní zapojení
- něco uděláme, někdo nás chválí, ze začátku to děláme vedomě, potom už podvěd.
- Učení vhledem – pochopení situace a porozumění
- Observační učení/imitace – nápodoba
- Haituace – biologická forma učení – učení se ignorovat podnět (např. hluk)
- Imprinting – bio – vtisknutí určitých vzorců v určitém období vývoje (jak vypadá matka a sourozenci)
Myšlení – proces zpracování a užívání informací
Fce:
- Práce s pojmy
- Objevování vztahů a kauzuality
- Řešení problémů
- Imaginace
Dedukce – vyvozování závěrů na základě obecných pravidel
Indukce – vytváření pravidel na základě jednotlivých poznatků
Algoritmy – myšlenkové posupy – při svém dodržení -> správný závěr
- Delší průběh než dedukce
- Jasný postup (např. využití fyzikálních vzorců)
Heuristiky – soubroy pravidel, usnadnění řešení problému
- Posuzování okolního světa na základě malého množství informací, kte kterým máme přístup
- (autonehoda -> začneme jezdit opatrněji, i když doteď byla stejná pravděpodobnost na nehodu, ale předím jsme info neměli)
Paměť – schopnost uchovávat a vybavovat si informace – proces kódování a uchovávání a vybavování info
Duhy paměti
- Pracovní/krátkodobá
- Douhodobá
George Miller – max. kapacita pracovní paměti (7 +- 2 položky)
Semantická paměť – efektivní pro dlouhodobé uchování – kódování skrze smysl informací
Dělení podle kódování informace:
Implicitní – info prožíváme bez vědomí (řízení auta, chůze, mluva)
Deklarativní – vědomé vybavování
- Epizodická – konkrétní info
- Sémantická – abstraktní pojmy, vztahy a významy slov
Psychologické směry
Hlubinná (dynamická) psychologie
- Nevědomé procesy mysli
- Psychika je dynamická a determinovaná
- Psychoanalýza, determinismus (všechno je zapříčiněno předchozími událostmi) – Sigmund Freud
Analytická psychologie
- navazuje na Freuda, ale ne ve všem s ním souhlasí
- Carl Gustav Jung
Individuální pychologie
- Alfréd Adler
Behavoarismus
- Blízké reflexiologii I.P. Pavlova
John Broadus Watson – zakladatel
- Ne introspekce, ale co je pozoroatelné – chování
- Stimul -> 2. Reakce —- 1. Stimul -> 2.organismus -> 3. Reakce
- Chování je naučené – může být naprodmiňováno systémem trestů a odměn – F. Skinner
Albert Bandura – sociálně-kognitivní přístup – učení není podmiňování, ale observace/nápodoba
Gestalt psychologie – tvarová
- Celostní pojímání psychických fenoménů – psychické jevy nejsou suma částí, ale komplexní struktury
Max Werteimer
Kurt Koffka
Wolfgang Köhler
- Teorie učení vhledem
- psych. – struktury a dynamika skupin
- Psychoterapie
Humanistická psychologie
- „třetí síla v psychologii“ x behaviorismus
- Svobodná vůle a možnost volby – tvořivost, láska, naděje
Seberealizace – naplňování svého potenciálnu
Carl Rogers – terapie zaměřená na klienta v procesu „stávání se“
Abraham Maslow
Kognitivní psychologie
- Léta 20. Století
Jean Piaget – práce o kognitivním vývoji dětí – Piagetova teorie o kognitivním vývoji dětí
George Miller – paměť
Noan Chomský – lingvistika
Ulrie Neisser – zabývat se mentálními událostmi – mozek – počítač
Témata – paměť, vnímání, pozornost, myšlení, inteligence, soc. kognice
Biologický směr
- jevy mají původ v organismu
- vše má biologickou podstatu
- neurologie, fyziologie, endokrynologie
výzkum – magnetická resonance, tonografie, kazuistika (jak se projevuje u koho poškození mozku atd.)
psychologie osobnosti
rysov přístup – pojetí osobnosti podle vlastností jedince
rys – atom – nedělitelná část osobnosti
temperamentové typy – soubory rysů
- 2-16 rysových škál
Hans Eyseneck
- Stabilita-labilita
- Introverze- extroverze
- Kvadranty -> temperament (Eysneckův test temperamentu)
temperament – stav vyladění jedince a dynamika jeho rpožívání a chování
- flegmatik
- sangvinik
- cholerik
- melancholik
Big five – velká pětka – rysový model, 5 faktorů
- neuroticismus–emocionální nestabilita, náchylost
- extraverze – kvalita interpersonálních interakcí + jejich potřeba
- otevřenost vůči zkušenosti – touha po nových zážitcích
- přívětivost – kvalita interpersonální orientace (empatie atd.)
- svědomitost – individuální úroveň při organizaci, motivaci, motivaci
- spolehlivost/lhostejnost
inteligence – 2 teorie
- 1 faktor
- mnohočetná
obecná inteligence – míra G faktoru – IQ
Howard Gardner – 7 druhů inteligence
- lingvistická
- hudební
- logicko-matematická
- prostorocá
- tělesně – kynetická
- intrapersonální
- interpersonální
Dynamické teorie – další modely, složitější – osobnost není statická
Sigmund Freud
vědomí – co je teď
předvědomí (podvědomí?) – co si umíme vybavit
nevědomí – nemáme k němu přístup
id – primitivní, zvířecí část osobnosti
superego – zvnitřněné hodnoty a morálka společnosti
ego – racionální stránka (utvořeno z impulsů Id a zákazů superega)
Freud – velký důraz na Id – psychoanalýza
X
Jung (analytická psychologie)
- práce se slovními asociacemi a aktivní imaginací
kolektivní nevědomí
- část nevědomí stejná pro všechny
- skládá se z archetypů
archetyp – předobraz – zděděno po předcích – forma chování pro vnímání světa (sny, mýty, pohádky)
Adler ( individuální psychologie)
- snaha překonat pocity méněcennosti
- zajištění pocitů hodnoty
„osobnost utvářena společností, každý si utváří osud“
obranné mechanismy – nevědomé strategie sloužíví k obraně před vznikem úzkosti
- regrese, popření, vytěsnění, projekce, racionalizace, sublimace, kompenzace, realtivní výtvor
Humanistické teorie
osobnost – tvořivá sebeaktualizující se, jedinečná
- pochopitelná pouze skrz její pohled na svět
Carl Rogers – hl. motivace – tendence k seberealizaci
self – sebepojetí, reálné self – to, jací doopravdy jsme
- ideální self – to, jací bychom chtěli být
- reálné self – to jací doopravdy jsme
Abraham Maslow – hierarchie potřeb
- základní fyziologické -> složitější
vyšší potřeby jsou důležité jen při naplnění potřeb nižšího stupně
- výjimky – hladovka z přesvědčení
Ernst Kretchmer – typologie podle tělesné konstituce
- pyknik
- astenik
- atletik
typologie osobnosti – souhra vlastností odpovídajícím určitému vzorci (Hippokrates/Kretchmer…)
krystalická inteligence – ovlivněno prostředím a učením (někdy kulturní inteligence)
fluidní inteligence – vrozená, geneticky determinovaná – nezávisla na učení a prostředí
Vývojová psychologie
téma – vývoj jedince v čase
- tělesné, kognitivní i emocionální či sociální změny
obecná periodazice
- prenatální obodbí – ovlivnění vývoje přes matku (strava, rozpoložení -> alkoholový syndrom, drogy, nechtěné děti)
- novorozenecké období – (0-6 t.) – jednání na základě reflexů, reakce na podněty
- kojenecké období (do 1 roku) – práce s vlastním tělem, zvuky (napodobování)
- batolecí období – (1-3 r.) – chození, mluvení -> fáze vzdoru – objevuje se „já“
- předškolní období (3-5 l.)– prudký rozvoj řeči, sociální dovednosti, morální uvažování a sebepojetí
- školní období (6-11 l.)– fungování v kolektivu, myšlení a morální rozhodování
- pubescence (11-15) – druhotné pohl. znaky, formální myšlení, změna vztahu k rodičům
- adolesce (15-20 l.)– formování identity (budoucnost, kdo jsem atd.)
- mladá dospělost (20-30l.) – příprava na kariéru, období nových rolí
- stření dospělost (30-45 l.) – nejlepší pro kariéru, stárnutí, první úbytek výkonnosti
- pozdní dospělost (45-60 l.) – kriz stř. věku, bilance nad životem, odchod dětí
- stáří (60+) – odchod do důchofu, zhoršování (zdraví, finance, myšlenky na smrt)
Piagetova teorie kognitivního vývoje
Jean Piaget
- asimilace – dítě začleňuje své chování do daných schémat
- akomodace – přebudování dostupných schémat
model je pro děti 0-11 let
- senzomotorické stádium – (0-1.5 roku)
- smysly, dotyky
- egocentrismus
- předměty nejsou trvalé (matka schová tvář – zmizí), od 8. měsíce chápe trvalost – matka odejde, dítě aktivně hledá
- předoperační stádium (1,5-7 let)
- symbolické a předpojmové myšlení (1,5 – 4 roky)
- názorové myšlení (4-7 let)
- egocentrismus
- stádium konkrétních operací (4-11)
- logické operace spojeny, ale na konkrétních případech
- chápe vztah příčiny a následku
- stádium formálních operací (11-15)
- myšlenky a abstraktní pojmy
- zvládne deduktivní úlohy
- vrchol inteligence (15)
Vývojový model Erika Eriksona
- vychází z konceptu hlubinné (dynamické) psychologie
- zaměřen na vývoj ega
- pokračovatel ssychosexuální Freudovy teorie
Freudovy fáze použité u Eriksona
- orání, anální, falická, latentní, genitální
vývojová fáze -> vznik konfliktu -> vyřešení -> vznik „ctnosti“ (když nevyřešeno – narušený vývoj v určitém odvětví)
orálně symslová fáze věk: 0-1 konflikt: důvěra/nedůvěra ctnost: naděje
muskulárně anální věk 1-3 konflikt: autonomie/zahanbení vůle
Sociální psychologie
téma: komunikace,
komunikace – proces výměny informací
- verbální
- nevebální – gesta, proxemika (vzájemná blízkost), vzezření, pohledy, řeč…
Edward T. Hall – Proxemika:
- intimní zóna (0,5 m) – partner, nejbližší
- osobní zóna (0,5-1,2 m) – dobří známí, přátelé
- soplečenská z (1,2-3,6) – lidská interakce
- veřejná z (3,6+)
- různě posunuté (lidé z města menší)
posturika – část komunikace tvořena postojem těla
atribuce – proces přisuzování příčin lidskému chování
- vnitřní – dispoziční příčiny – vlivy zemnitř (vlastnosti, hodnoty, postoje)
- vnější – situační příčiny – normy, strach, finance
základní atribuční chyba – poceňování situačních vlivů a přisuzování činů dispozičním přičinám
postoje – pozitivní/negativní hodnocení rakce jedince vůči nějkému aspektu světa
- afektivní – předsudky
- kognitivní – tereotypy
- behaviorálí – diskriminace
kognitivní disonance – nepříjemné pocity či vnitrřní napětí zpsobené nesouladem 2 kognic (vjemů, myšlenek, postojů)
- chování člověka není v souladu s jeho postojem k věci
- kouřím i když vím, že to je nezdravé
Leon Festinger – pokus – viz scio str. 42 – google
konformita – přozpůsobení se svým názorem okolí (i přes vědomí/tušení, že je to špatné) – stačí 1 člověk se stejým názorem a svůj si udržímee
- Solomon Asch
poslušnost
Stanely Migram – pokus s elektřinou
- stálý dohled, prostředí pokusu, chybějící kontakt s obětí a uniforma – podporují autoritu (scio 43)
sociální role
Philip Zimbardo – pokus se studenty – vězni/bachaři
- velký vliv situačních okolností
difúze – rozptyl zodpovědnosti
- efekt přihlížejícího
- čím více přihlížejících, tím více se spoléháme na zodpovědnsot jiných (případ Kitty Genovese)
sociální facilitace
- zlepšení výkonu jednotlivce za přítomnosti jiných lidí
internalizace – zvnitřnení společenských norem, osvojení okolního světa
skupinová polarizace – změna průměrného názoru skupiny, kde dochází ke skupinové diskuzi
skupinové myšlení – úmyslně odpovídající zachování shody ve skupině (např. správní rada firmy, každý by se sám rozhodl správně, ale kvůli skupinovému myšlení se rozhodnou špatně)
haló efekt- chyba prvního dojmu
- posuzování podle celkového dojmu (55% vzhled, 38% hlas, 7 procent obsah sdělení)
- prvnímu dojmu se přizpůsobí zbytek našeho vnímání konkrétního jedince
- předsudky
Thorndike – autor pojmu
sociální percepce – to, jak vnímáme ostatní
altrutismus – opak egoismu – postoj sledující prospěch druhých
psychopatologie
- obor zabývající se abnormálním chováním
- vzdálené od statistické normy takovým způsobem, že překáží fungování jedince ve společnosti
- škodí mu i z hlediska jeho subjektivních pocitů (nemusí)
normální jedinec – schopnost přiměřeného vnímání reality
- ovládá své chování
- váží si sám sebe a ostatních
- schopnost citové vazby
abnormální:
- dělění
- neurózy
- psychózy
- delění
- neurotické poruchy
- poruchy nálady
- ostatní poruchy
neurotické poruchy
fobie
- prosté (arachnofobie, akrofobie, ofidiofobie, aerofobie, dysmorfofobie)
- sociální (strach ze ztrapnění, ponížení…)
- agorafobie (souhrn fobií – dříve strach z otevřených prostranství, dnes strach z veřejných míst)
ocd
obsese – nežádocí vtíravé myšlenky
kompulze – neodolatelné ntkání provést nějaký čin
- kompulze zmírňují obsese (uspokojení kompulze)
poruchy nálady
Bipolární afektivní porucha
- deprese
- mánie
Schizofrenie
- skupina poruch vaznačující se těžkou desintegrací osobnosti a zkreslením reality
- poruchy myšlení, bludy, halucinace
- poruchy emocí, špatná socializace
perzekuční blud – přesvědčení, že jsem pronásledován
halucinace – smyslové prožitky objevující se bez patřičné stimulace smyslů
bludy – nesprávná interpretace skutečnosti
ostatní poruchy
disociativní poruchy – narušení integrace mezi vlastní identitou, vzpomínkami, pocity a ovládáním těla
mentální retardace
vývojové poruchy – Asperger, autismus
závislosti
stav vyhoření – celkové životní vyčerpání
léčba
- psychofarmaka
- psychoterapie
- nejůčinější je kombinace
kognitivně-behaviorální terapie
behaviorální složka – systematická desenzibilizace – představování nepříjemné situace v rámci relaxace a meditace (popisuje terapeut)
expozice in vivo – jako desenzibilace, ale v reálných podmínkách -> vystavení stres. situaci
zaplavení – expozice in vivo bez možnosti úniku
Kognitivní složka – vede ke zlepšení interpetace okolí
- učí pacienta poznávat deformace v jeho uvažování