Otázka: Psychologie osobnosti
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): alsk
Osobnost
-
Celoživotní vývoj – zraní (biologické), učení (interakce) už do prenatálního období
-
Vývoj plodu v těle matky
-
9 kalendářních měsíců
-
Blastemové období
-
Odplodnění po 1. srdeční odezvy
-
-
Embryonální
-
Utváření nervového systému
-
Od 4. týdnu po 4 měsíce
-
-
Fetální období
-
Do porodu, dozrání orgánů
-
-
-
Novorozenecké
-
Do 6 týdnů
-
22 hodin spánku
-
Poznávání, reflexy – dýchací, polykací, vyměšovací, sací, uchopovací, babinského
-
-
Kojenecké
-
Od 6 týdnu do 1 roku
-
Rychle roste
-
Zvedá hlavičku
-
6. měsíc – sedí s oporou
-
9. měsíc – chodí po 4
-
První krůčky, jemná motorika, zlepšování zraku, sluchu
-
Hmat – do pusy
-
To co nevidí – není
-
Řeč – začíná
-
-
Batolecí
-
Od 1 roku do 3 let
-
Zlepšování hrubé motoriky
-
Rozvíjí se řeč
-
Samo může chodit
-
Poznávání předmětu, času
-
Separační úzkost (po odchodu rodiče)
-
Období negativismu
-
Vzdorování odmlouvání
-
Osamocená hra, hra nápodobou dospělých, zvířat
-
-
-
Předškolní
-
3-6 let
-
Zrychlená přeměna postavy -> 1. tvarová proměna postavy
-
Prodlužování trupu, končetin, zvýraznění krku a pasu
-
-
Činnost – hra – mění se sociální role
-
Loktabulace – lži kvůli nedostatku informací
-
-
Mladší školní věk
-
6-11 let
-
Školní zralost
-
Tělesná
-
Kognitivní
-
Schopnost myšlenkových operací
-
Citová – sebekontrola
-
Sociální – kolektiv
-
Motivační – postoj ke škole
-
-
Změna denního režimu
-
Učení – nutná pozornost
-
Rozvoj myšlení
-
Rozvoj vztahů (egoismus -> přátelství)
-
-
Pubescence
-
Starší školní věk
-
11-15 let
-
Spojen s pubertou
-
2. tvarová proměna postavy
-
Tělesný růst, změna obličeje, přibývání hmotnosti
-
Velké množství hormonů pohlavních (testosteron, estrogen)
-
Sekundární pohlavní znaky
-
Růst ochlupení, hlas, růst
-
-
Dívky – dříve puberta
-
Vztah ke starší generaci : kritičnosti
-
Období druhého negativismu
-
Sekundární akcelerace – dlouhodobé zrychlení tělesného vývoje
-
Rozodování o profesním zaměření
-
Denní snění
-
Zlepšení logické paměti
-
-
Adolescence
-
15-18/23 let
-
Středoškolák
-
Pak -> práce
-
-> Vš
-
Delší partnerské vztahy
-
Kritika od starší generace
-
Málo soc. zkušeností
-
-
Trend pozdního odchodu od rodičů
-
-
Dospělost
-
18/22– 60 let
-
Raná: 18/22 – 35 let
-
První práce -> a postup v kariéře
-
Založení rodiny ->snaha ji uživit -> výrazně pozdní věk
-
Role rodičů ( 1. krize v man 3-7 rok)
-
-
Střední
-
35-45 let
-
Samostatnější děti
-
Matky zpět do práce
-
Stabilizovaná soc. sítˇ
-
Úbytek výkonnosti
-
Druhá vývojová krize manželství 17, 25 let
-
Nevyhnutelnost stáří
-
Osamostatnění dětí
-
-
Pozdní
-
45-60 let
-
Klesající pracovní výkonnost
-
Zdravotní problémy
-
Celkové „usazení se“
-
Dlouhodobá nezaměstanost x profesionálně na vrcholu
-
Pocit prázdného hnízda – odchod dětí
-
Role prarodičů
-
-
-
Stáří
-
60-? let
-
Rané -75, pravé
-
Opotřebení jedince
-
Závislost na ostatních
-
Vyrovnávání se s nadcházející smrtí, smrt přátel, partnera
-
Pocit osamělosti
-
Teorie Osobnosti
-
Sigmund Freud
-
Zabývá se dětmi
-
Nezabývá se zdravými jedinci
-
Orální stadium
-
Anální stadium
-
Lakomý, puntičkář
-
-
Falické stadium
-
Oidipův a Elektřin komplex
-
-
Latence -> škola
-
Genitální stadium
-
-
Erik H. Erikson
-
Překonání překážky
-
Nedojde k tomu-> zabrzdění
-
-
Jean Piaget
-
Heteronomní – co po nás chce společnost
-
Autonomní (jednání) od 12 let – vytvoření vl. Názoru
-
Vývoj poznávacích funkcí
-
Morální vývoj dítěte
-
Struktura osobnosti
-
můžou se měnit některé složky
-
Schopnosti, rysy, temperant, charakter = psych. Vlastnosti
-
Motivy a postoje
-
Volné vastnosti
-
Vlohy a dispozice
-
Vrozené, dědičné
-
V příznivýc podmínkách -> schopnosti
-
Intelektové
-
Psychopotorické
-
Umělecké
-
-
-
Relativně stále rozložení jedince
-
Vnitřní uspořádání
-
Umožní vyvodit, co jedinec udělá
Schopnosti
-
Soubor předpokladů pro dosahování vysokého výkonu v urřitém oboru
-
Základ:
-
Vlohy – možnosti a meze vývoje
-
Nadané – nadprůměr
-
Talentované – vysoký nadprůměr
-
Vnímání, psychomotorika, inteligence
Temperament
-
Soubor vrozených vlastností vztahujících se k citovému reagování
-
Určuje intenzitu prožívání i projevy chování
-
Ovlivňován od narození
Typologické koncepce
-
Podle Hippokrata (5.stol.př.n.l) , Galeus (2.st.př.n.l.)
-
Podle tělesných šťáv
-
Sangvinik (sangvis – krev) – veselost, optimista, společenský
-
Flegmatik (flegma = hlen) – klidný, apatický, lhostejný
-
Cholerik (cholé=žluč) – vzteklý, agresivní, vvýrazná mimika
-
Melancholik (melaincholé=černá žluč) – ponurá, smutná nálad, pomalost, hluboké tvrdé city
-
-
-
Jung Carl Gustav
-
Extrovert – společenský, otevřený, výřečnost, činnorodost
-
Introvert – uzavírá do sebe sama
-
Zdrženlivost
-
-
Eysenck
-
Hierarchický model struktury osobnosti
-
4 typy temperamentu (sangvinik, cholerik, melancholik, flegmatik), a to tak, že je dal do souvislosti s emoční stabilitou / labilitou (typ nervové soustavy) vs. introverze / extroverze (typ duše)
-
-
Ernst Kretschmer
-
Konstituční typologie
-
Vychází ze stavby těla
-
Piknik – větší objem hrudníku, kulatá hlava, otevřený, společ., citově kolísavý
-
Astenik (leptosom) – vyšší stíhlá, „anorektický typ“, precilivělý, podrážděný, nuzná své chyby, bez humoru, egoista
-
Atletik – sportovní postava, výkonný, spolehlivý, stojí si za svými názory, až arogantní egoista
-
-
Hodnotová typologie
-
Jaké hodnoty upřednostňujeme
-
Teoretický
-
Ekonomický
-
Estetický
-
Sociální
-
Mocenský
-
Náboženský (ideový)
-
Charakter
-
psych. Vlastnosti související s morálkou a osobností, projevující se v mravní stránce, chování a jednání
-
Projevuje se ve vztahu k sobě, práci, ostatním
-
Formování působením výchovy
-
Ovlivněn sebehodnocením a temperamentem
-
Kontrolní mechanismus: svědomí
Povahové rysy
-
K hodnocení povah druhého člověka
-
Psych. Vlastnosti člověka, projevují se jednáním a chováním
-
Stálost během života
-
Bipolární znaky
-
K hodnocení
-
Extroverze – introverze
-
Stabilita – labilita
-
Afiliance – hostilita
-
Dominance – submise
-
Egocentrismus – altrismus
-
Maskulinita – feminita
-
Aktivita – pasivita
-
-