Téma: Psychopatologie
Předmět: Psychologie, Společenské vědy
Přidal(a): Cerva
Zdraví = těžko definovatelný
- stav úplné, tělesné, duševní (psychika) a sociální (vztahy, kamarádství) pohody
- psychopatologie se zabývá diagnostikou, klasifikací i výzkumem jak duševních poruch a chorob -> proniká do řady oborů -> medicína, psychologie, speciální pedagogika
- cílem je odborně definovat to patologické -> vymezuje nějaké „nenormální“ ve smyslu chorobného oproti „normálnímu“ ve smyslu zdravého
Normy
- norma statistická ->definovaná většinou populace -> jak to má většina
- norma skupinová -> užší, vymezena pojetím určité skupiny
- norma věková -> odpovídá průměru v určité věkové kategorii
- norma mediální -> vymezována medii (TV, tisk) -> její vliv je silný
- norma právní -> zákony a pravidla
- norma zdravotní / odborníků -> vědci je vytyčena soudobými poznatky
- norma individuální -> je určována postoji a názory konkrétního jednotlivce
Rozdíl mezi Psychiatrem a Psychologem
- Psychiatr
- vystudoval lékařství
- může předepsat léky
- Psycholog
- absolvent oboru psychologie
- léčí rozhovorem
Organizace psychiatrické péče u nás
- je realizovaná prostřednictvím sítě psychiatrických zařízení lůžkových, ambulantních a komplementárních
- psychiatrická hospitalizace (lůžkové oddělení)
- psychiatrické oddělení nemocnic
- psychiatrické kliniky ve fakultních nemocnicích
- psychiatrické nemocnice
- uzavřené psychiatrické oddělení -> mají možnost omezení volného odchodu pacienta
- otevřená psychiatrická oddělení -> pohyb bez omezení
- smíšená oddělení -> mužská, ženská
- psychiatrické ambulance -> ambulantní péče, pravidelná kontrola stavu, úprava medikace…
- komplementární péče (něco na pomezí)
- denní stacionáře
- chráněné dílny – zapojení klientů do prac. Činností
- chráněné bydlení – pobytová služba pro sníženou soběstačností vyžadující dopomoc
- dům na půl cesty – poskytuje pobyt po dosažení plnoletosti těm, kteří opouští ústavní nebo ochrannou výchovu
- domov se zvláštním režimem – ubytování, strava, dopomoc při péči o sebe sama
- terapeutické kluby
- svépomocké skupiny (klub anonymních alkoholiků)
- psychiatrická hospitalizace (lůžkové oddělení)
Péče o osoby s postižením -> historie
- Regresivní přístup
- období nejstarších civilizací
- zbavování se nemocných a postižených (zabíjení slabých dětí, které by nevydržely tvrdou výchovu)
- Charitativní přístup
- pohled na člověka jako na objekt milosrdenství
- postoje ochranitelství a pomoci ze strany církve (kláštery, hospice)
- Humanistický přístup
- novověk
- rozvoj vědeckého poznání
- nastupuje programová péče o handicapované osoby
- nestačí pomoct postiženému člověku, ale jde mu o to, aby mohl žít ve společnosti
- rozsáhlé zakládání institucí pro postižené
- Rehabilitační přístup
- propojování léčby s výchovou a vzděláváním
- snaha o rehabilitaci -> znovu – uschopnění, pro život v běžné společnosti
- kdo se nebyl schopný rehabilitovat se stal součástí institucionalizované péče
- Preventivně – integrační přístup
- po 2.světové válce
- zaměření na prevenci vzniku postižení -> předcházení riziku narození dítěte s vrozenou vadou nebo poruchou
- Inkluzivní přístup
- přirozené začleňování handicapovaných osob do běžné společnosti
- Důležité pojmy
- integrace -> „spojení“ postižených a nepostižených do jedné skupiny při přijatelně nízké míře konfliktnosti
- inkluze -> nikdy nekončící proces, ve kterém se lidé s postižením mohou zúčastnit všech aktivit stejně jako lidé bez postižení
- vada, porucha, defekt -> je narušená psychická, anatomická nebo fyziologická funkce
- postižení -> ztráta nebo omezení schopnosti vykonávat činnost způsobem, který je pro člověka považován za normální
- znevýhodnění -> omezení pro jedince vyplývající z jeho vady nebo postižení, které ztěžuje nebo znemožňuje, aby naplnil roli, který je pro něj normální
Úzkostné poruchy v dětském věku
- přetrvávají déle než 6 měsíců
- vyskytuje se u % dětské populace
- kombinace genetické dispozice a kumulace vlivů prostředí a traumat
- důsledek -> nezvládání běžných sociálních požadavků, případně narušení rozvoje dětské osobnosti
Běžné obavy
- dítě je schopné prožívat strach a úzkost již v kojeneckém období
- významným vývojovým úkolem batolete je zvládnout separační úzkost
- v předškolní věku se objevují různé obavy -> strach ze tmy, ze zvířat, z nadpřirozených bytostí -> nedosahují svojí intenzitou na úroveň fobie
- v době nástupu do školy se objevuje strach z vlastní nedostatečnosti
- ve středním školním věku strach ze smrti
- v dospívání se objevují obavy spojené s pocitem existenciálního ohrožení
Dělení
- 1) Generalizovaná úzkostná porucha
- 2) Fobická úzkostná porucha
- 3) Obsedantně – kompulzivní porucha (OCD)
Generalizovaná úzkostná porucha
- trvalejší, celkově zvýšená úzkost
- obvykle vzniká v dospívání, postihuje častěji dívky
- objevuje se podrážděnost, poruchy spánku, poruchy jídla, únava, celková nepohoda (bušení srdce, bolesti hlavy, pocity nevolnosti)
- Projevy GÚP
-
- do předškolního věku -> opožděná separace, poruchy spánku a jídla, zvýšené napětí spojené se stereotypy =např.: dumlání palce, škrábání kůže, okusování nehtů)
- ve školním věku -> nedokáží říct, co je trápí, mívají obavy ze zavržení, z opuštění, nadměrný perfekcionismus, zhoršená pozornost, omezují sociální kontakty a aktivity
Fobická úzkostná poruchy
- fobie dítě zatěžuje a brání mu v běžných aktivitách
- pro dětský typ jsou 3 typy
- -> separační úzkost
- -> sociální fobie
- -> školní fobie
Separační úzkost
- nadměrný strach z odloučení od matky – rodičů
- považován za poruchu, pokud přetrvává příliš dlouho a má nepřiměřenou intenzitu
Školní úzkost
- nepřiměřený strach ze školy
- strach ze selhání nebo strach z určité osoby
- objevují se poruchy spánku a jídla
- dítě může ze školy utéct nebo být paralyzované
Sociální fobie
- nepřiměřený strach z lidí (po 6.roce)
- vyhýbají se jakémukoli kontaktu i náročným situacím
- strach z vystupování na veřejnosti, ze selhání, z kritiky
- pokud se objeví v takové situaci, objeví se reakce -> pocení, červenání, třes
- nízké sebehodnocení a sebedůvěra
Obsedantně – kompulzivní porucha
- objevuje se v dětství a přetrvává do dospělosti
- nejčastěji se objevuje mezi 12. a 14. rokem
- dítě ztrácí schopnost prožívat radost
- převažuje úzkost, napětí, pocit ohrožení
- nadměrná pečlivost a snaha o dokonalost
- dítě je zaujato plněním rituálu -> neplní základní požadavky a dochází k narušení vztahů
Afektivní poruchy v dětském věku
Deprese u dětí
- rozvoj závisí na genetických předpokladech
- čím dříve vznikne, tím je vyšší riziko opakovaní depresivních atak v pozdějším věku
- Příznaky deprese
-
- 1) narušení emočního prožívání -> trvající smutná nálada, úzkost, strach, ztráta schopnosti prožívat radost
- 2) změny v kognitivní oblasti -> zhoršení pozornosti, ztráta zvídavosti, snížené sebehodnocení
- 3) změny v chování -> dítě je neklidné až hyperaktivní nebo naopak utlumené, může se objevit zhoršení prospěchu, agrese
- 4) somatické projevy -> poruchy jídla a spánku, různé bolesti (hlavy nebo břicha)
Bipolární poruchy
- genetické dispozice
- manické nálady jsou kratší – kombinace povznesené nálady a zvýšené dráždivosti
- děti nejsou schopny ukončit jednu činnost a začít druhou
- neschopnost rozpoznávat mimiku
Inteligence
- =je to, co měří inteligenční testy
- všechna mentální aktivita je závislá na aktivitě mozku, dědičnost i vlivy prostředí jsou propojené, obojí hraje důležitou roli
- Měření inteligence
-
- nejčastěji testy
- inteligenční koeficient (IQ) porovnává výsledky testu dané osoby s normami populační skupiny
Mentální postižení
- =vrozené postižení rozumových schopností
- projev -> neschopnost porozumět svému okolí a v jisté míře se mu přizpůsobit
- =neschopnost dosáhnout přiměřeného stupně intelektového vývoje, přestože byl jedinec stimulován
- je vrozené a trvalé
- demence se rozvíjí později – je pro ni typický úbytek již rozvinutých schopností
- chlapci i dívky postiženi stejně
- příčina MP-> postižení CNS
- vnější vlivy
- -> fyzikální faktory – stlačení hlavičky při porodu, záření
- -> chemické faktory – alkohol, léky
- -> biologické faktory – viry, nemoci
- genetika
Lehké mentální postižení
- lidé vzdělatelní a vychovatelní
- jsou schopni osvojit si (i když opožděně) zákl. dovednosti – mytí, oblékání se, stravovací návyky, základ počítání, psaní, schopnost používat slova a znát jejich význam
- schopni normální řeči, zvládají úklid, odemykání, lehkou manuální činnost (musí být jednoduchá, aby ji zvládli bez dozoru)
- schopni nezávisle fungovat
- hůře se přizpůsobují pravidlům, horší adaptace na stres
- dobře jim dělají rituály
- př. Klienti s Downovým syndromem
Středně těžké mentální postižení
- lidé nevzdělatelní, ale vychovatelní
- pomaleji si osvojují zákl. vzdělanosti -> nenaučí se psát věty, ale jen slovo
- problém s pochopením slov, omezená slovní zásoba
- problém s ukládáním věcí do paměti
- jsou vychovatelní k zákl. dovednostem -> obléknou se, ale musí to mít připravené, nenamažou si chleba ale dokážou ho sami sníst)
- nejsou schopni sami žít a samostatně fungovat
- jsou fixovaní na rodiče/ vychovatele , změna způsobuje problémy
- objevují se zákl. neurologické problémy, např.: epilepsie
Těžké mentální postižení
- nevzdělatelní, pouze parciálně vychovatelní -> stav vyžadující trvalou potřebu podpory
- nenaučí se psát, počítat, číst
- velký problém s komunikací -> nerozumí slovům, omezená slovní zásoba
- umí základní slova
- bývají často bez mimiky, až apatičtí
- nejsou schopni fungovat samostatně -> musíme je oblékat, umýt, krmit
- umějí se naučit upozornit, že mají žízeň, že se jim chce na záchod, že je něco bolí
- nejsou schopni pracovních aktivit
- neurologické problémy (přibývají poruchy jemné i hrubé motoriky, úplná ztráta možnosti chůze, hybnosti, epilepsie je velmi běžná)
Hluboké mentální postižení
- absolutně nevychovatelní a nevzdělatelní -> nic se nenaučí, nic si neosvojí
- potřebují péči 24 hodin, 7 dní v týdnu
- nechápou slova, řeč
- nenaučí se dávat najevo ty potřeby – pouze pudové potřeby
- komunikace -> skřeky, než slova
- nejsou schopni sedět, většinou jsou to ležáci
Downův syndrom
- =trizomie 21.páru chromozomů -> 1 chromozom navíc
- vysoké riziko u matek nad 35 let
- Znaky
-
- šikmo posazené oči
- kulatý obličej a krátký krk
- ochablý jazyka a malá ústní dutina
- nižší postava, snížené napětí svalů
- široké ruce s krátkými prsty
- mentální retardace, pomalejší vývoj
- náchylnost k srdečním vadám, špatné funkci štítné žlázy, poruchám dýchání, horší imunitě
Poruchy autistického spektra – autismus
- Pojmy
-
- autismus
- PAS -> poruchy autistického spektra
- pervazivní vývojové poruchy
- Dělení
-
- dětský autismus
- atypický autismus
- Aspergerův syndrom
- Rettův syndrom
- Sociální interakce
-
- neschopnost užívání neverbálního chování (oční kontakt, úsměv)
- neschopnost navazovat kontakty s vrstevníky
- sociální necitlivost
- neschopnost hrát si na něco
- Komunikace
-
- opožděná řeč, nebo řeč úplně chybí
- často se podobá strojové mluvě
- mluví o sobě ve 3.osobě
- neschopnost začít verbální kontakt
- echolálie -> hlasové projevy, nepřiměřené otázky, intonace řeči
- Představivost a hra
-
- stereotypní kresby
- nutkavé lpění na rituálech
- záliba v zabývání se částmi, detaily předmětů
- Nespecifické problémy
-
- fobie
- poruchy spánku
- poruchy jídla
- návaly zlosti
- agrese namířená proti sobě
- Změny ve smyslovém vnímání
-
- Zrak -> přecitlivělý na blesk, prudké světlo, určité barvy
- Sluch -> nepřiměřená reakce na zvuky, např.: štěkot, pláč, vysavač..) ve strachu až bolesti(chytá se za uši)
- Hmat -> doteková přecitlivělost, nemá rádo doteky, které nečeká)
- Chuť -> extrémní vybíravost v jídle, pojídá nestravitelné předměty, olizuje/ochutnává předměty
- Čich -> přecitlivělost na určité pachy, očichává předměty, vlastní tělo i tělo ostatních
ADHD
- vrozený neurovývojový syndrom
- narušená oblast v mozku -> souvisí s plánováním, předvídáním, udržení pozornosti
- chlapci trpí častěji než dívky
- Základní příznaky
-
- porucha pozornosti
- hyperaktivita
- impulzivita
- Diagnostika
-
- u dětí lze diagnostikovat mezi 3-4 rokem
- obtíže se musí projevovat ve více než jednom prostředí (škola, rodina, kroužky)
- projevy musí trvat déle než 6 měsíců a musí se projevit před 7 rokem života
- Léčba
-
- není nemoc ale porucha
- nelze vyléčit, lze zmírnit projevy
- metody nápravy musí být efektivní ale zábavné, aby upoutaly pozornost dítěte a neodradily ho
- Nepozornost
-
- nedokáže dávat pozor na detaily, dělá chyby v DÚ (zapomíná háčky, čárky)
- neudrží pozornost při hře nebo úkolu
- vypadá, že neposlouchá, i když se mluví přímo na něj
- není schopno ukončit úkol, nebo domácí povinnosti
- neschopnost organizování činností
- ztrácí věci
- je snadno vyrušeno -> zvýšená citlivost na hluky z okolí, citlivější smyslové vnímání
- Impulzivita
-
- řekne odpověď, ještě před tím, než zná otázku
- je pro něj těžké čekat, než bude na řadě (na přechodu, na přestávku)
- přerušuje a skáče do řeči
- raději mluví, než přemýšlí
- Hyperaktivita
-
- pohrává si s rukama nebo nohama, vrtí se na židli
- pobíhá okolo nebo šplhá po věcech v situacích, kdy se nemá
- má potíže si hrát potichu
- často příliš mluví
- neunavitelnost s ADHD -> dítě není neunavitelné, jen směřuje svou energii špatným směrem
- Oblasti jako největší problém
-
- interakce s ostatními dětmi (navazování vztahů)
- interakce s dospělými (respekt k autoritám)
- zvládání nároků svého okolí (rodina, škola, kroužky)
- Kladné stránky dětí s ADHD
-
- velmi kreativní
- reagují velmi rychle
- velmi dobrá dlouhodobá paměť
- ADHD v dětství
-
- mají problém se ovládat
- v dětství -> nápadný neklid a impulzivita
- sklon ke zkratkovitému jednání
- ADHD v dospívání
-
- problém se sebeovládáním
- netrpělivost
- snadné vyvolání afektu
- narůstá agresivita
- zvýšené riziko delikventního chování a užívání návykových látek
- ADHD v dospělosti
-
- mnoho potíží přetrvává do dospělosti
- nespolehlivost
- problém s plánováním
- problém s dokončením činností
- impulzivní jednání
Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení
- Reakce na stres
-
- poruchy, které vznikají jako důsledek mimořádně stresujícího životního zážitku
- -> akutní reakce na stres -> vzniká okamžitě
- -> porucha přizpůsobení -> vzniká di 1 měsíce
- -> posttraumatická stresová porucha (PTSD)
- poruchy, které vznikají jako důsledek mimořádně stresujícího životního zážitku
- Akutní reakce na stres
-
- odpověď na stres
- nastupuje hned, odezní během několika hodin nebo dnů
- stresory: traumatický zážitek
- v úvodu typické ustrnutí, stav zúženého vědomí, neschopnost chápat podněty, dezorientace
- Porucha přizpůsobení
-
- stavy tísně a emoční poruchy
- vznikají v průběhu adaptace na významnou životní změnu (úmrtí, nemoc, rozvod, exekuce..)
- různé obtíže, zejména úzkostné a depresivní
- začíná do 1 měsíce od události, trvá cca do 6 měsíce
- základ = psychoterapie
- nejčastěji se podávají antidepresiva
- PTSD
-
- vzniká jako zpožděná reakce na stresovou situaci nebo událost
- jednorázová událost -> např.: znásilnění, požár, povodeň
- dlouhodobá traumatizace -> např.: šikana
- děje se přímo člověku, někdy může být člověk jen jejím svědkem
- traumatická událost reakce
- -> aktivní (útok, útěk)
- > pasivní (mrtvý brouk, energie se postupem času uvolňuje, poté nastupují noční můry)
- v traumatu je nejtěžší nečekanost a bezmocnost
- Symptomy
-
- traumatická událost
- flashbacky – znovuvybavení
- vyhýbání se okolnostem, které jsou spojeny s událostí
- neschopnost vybavovat si důležité momenty z období traumatu
- obtíže s usínáním, přehnané úlekové reakce, návaly hněvu
- omezena kvalita života, symptomy ovlivňují běžné fungování
- léčba: psychoterapie – antidepresiva