Psychopatologie – maturitní otázka (2)

matematika

 

Téma: Psychopatologie

Předmět: Psychologie, Společenské vědy

Přidal(a): Cerva

 

Zdraví = těžko definovatelný

  • stav úplné, tělesné, duševní (psychika) a sociální (vztahy, kamarádství) pohody
  • psychopatologie se zabývá diagnostikou, klasifikací i výzkumem jak duševních poruch a chorob -> proniká do řady oborů -> medicína, psychologie, speciální pedagogika
  • cílem je odborně definovat to patologické -> vymezuje nějaké „nenormální“ ve smyslu chorobného oproti „normálnímu“ ve smyslu zdravého

 

Normy

  • norma statistická ->definovaná většinou populace -> jak to má většina
  • norma skupinová -> užší, vymezena pojetím určité skupiny
  • norma věková -> odpovídá průměru v určité věkové kategorii
  • norma mediální -> vymezována medii (TV, tisk) -> její vliv je silný
  • norma právní -> zákony a pravidla
  • norma zdravotní / odborníků -> vědci je vytyčena soudobými poznatky
  • norma individuální -> je určována postoji a názory konkrétního jednotlivce

 

Rozdíl mezi Psychiatrem a Psychologem

  • Psychiatr  
    • vystudoval lékařství
    • může předepsat léky
  • Psycholog
    • absolvent oboru psychologie
    • léčí rozhovorem

 

Organizace psychiatrické péče u nás

  • je realizovaná prostřednictvím sítě psychiatrických zařízení lůžkových, ambulantních a komplementárních
    • psychiatrická hospitalizace (lůžkové oddělení)
      • psychiatrické oddělení nemocnic
      • psychiatrické kliniky ve fakultních nemocnicích
      • psychiatrické nemocnice
    • uzavřené psychiatrické oddělení -> mají možnost omezení volného odchodu pacienta
    • otevřená psychiatrická oddělení -> pohyb bez omezení
    • smíšená oddělení -> mužská, ženská
    • psychiatrické ambulance -> ambulantní péče, pravidelná kontrola stavu, úprava medikace…
    • komplementární péče (něco na pomezí)
      • denní stacionáře
      • chráněné dílny – zapojení klientů do prac. Činností
      • chráněné bydlení – pobytová služba pro sníženou soběstačností vyžadující dopomoc
      • dům na půl cesty – poskytuje pobyt po dosažení plnoletosti těm, kteří opouští ústavní nebo ochrannou výchovu
      • domov se zvláštním režimem – ubytování, strava, dopomoc při péči o sebe sama
      • terapeutické kluby
      • svépomocké skupiny (klub anonymních alkoholiků)

 

Péče o osoby s postižením -> historie

  • Regresivní přístup
    • období nejstarších civilizací
    • zbavování se nemocných a postižených (zabíjení slabých dětí, které by nevydržely tvrdou výchovu)
  •   Charitativní přístup
    • pohled na člověka jako na objekt milosrdenství
    • postoje ochranitelství a pomoci ze strany církve (kláštery, hospice)
  •   Humanistický přístup
    • novověk
    • rozvoj vědeckého poznání
    • nastupuje programová péče o handicapované osoby
    • nestačí pomoct postiženému člověku, ale jde mu o to, aby mohl žít ve společnosti
    • rozsáhlé zakládání institucí pro postižené
  •   Rehabilitační přístup
    • propojování léčby s výchovou a vzděláváním
    • snaha o rehabilitaci -> znovu – uschopnění, pro život v běžné společnosti
    • kdo se nebyl schopný rehabilitovat se stal součástí institucionalizované péče
  • Preventivně – integrační přístup
    • po 2.světové válce
    • zaměření na prevenci vzniku postižení -> předcházení riziku narození dítěte s vrozenou vadou nebo poruchou
  •   Inkluzivní přístup
    • přirozené začleňování handicapovaných osob do běžné společnosti
  • Důležité pojmy
    • integrace -> „spojení“ postižených a nepostižených do jedné skupiny při přijatelně nízké míře konfliktnosti
    • inkluze -> nikdy nekončící proces, ve kterém se lidé s postižením mohou zúčastnit všech aktivit stejně jako lidé bez postižení
    • vada, porucha, defekt -> je narušená psychická, anatomická nebo fyziologická funkce
    • postižení -> ztráta nebo omezení schopnosti vykonávat činnost způsobem, který je pro člověka považován za normální
    • znevýhodnění -> omezení pro jedince vyplývající z jeho vady nebo postižení, které ztěžuje nebo znemožňuje, aby naplnil roli, který je pro něj normální

 

Úzkostné poruchy v dětském věku

  • přetrvávají déle než 6 měsíců
  • vyskytuje se u % dětské populace
  • kombinace genetické dispozice a kumulace vlivů prostředí a traumat
  • důsledek -> nezvládání běžných sociálních požadavků, případně narušení rozvoje dětské osobnosti

 

Běžné obavy

  • dítě je schopné prožívat strach a úzkost již v kojeneckém období
  • významným vývojovým úkolem batolete je zvládnout separační úzkost
  • v předškolní věku se objevují různé obavy -> strach ze tmy, ze zvířat, z nadpřirozených bytostí -> nedosahují svojí intenzitou na úroveň fobie
  • v době nástupu do školy se objevuje strach z vlastní nedostatečnosti
  • ve středním školním věku strach ze smrti
  • v dospívání se objevují obavy spojené s pocitem existenciálního ohrožení

 

Dělení

  • 1) Generalizovaná úzkostná porucha
  • 2) Fobická úzkostná porucha
  • 3) Obsedantně – kompulzivní porucha (OCD)

 

Generalizovaná úzkostná porucha

  • trvalejší, celkově zvýšená úzkost
  • obvykle vzniká v dospívání, postihuje častěji dívky
  • objevuje se podrážděnost, poruchy spánku, poruchy jídla, únava, celková nepohoda (bušení srdce, bolesti hlavy, pocity nevolnosti)
  • Projevy GÚP
    • do předškolního věku -> opožděná separace, poruchy spánku a jídla, zvýšené napětí spojené se stereotypy =např.: dumlání palce, škrábání kůže, okusování nehtů)
    • ve školním věku -> nedokáží říct, co je trápí, mívají obavy ze zavržení, z opuštění, nadměrný perfekcionismus, zhoršená pozornost, omezují sociální kontakty a aktivity

 

Fobická úzkostná poruchy

  • fobie dítě zatěžuje a brání mu v běžných aktivitách
  • pro dětský typ jsou 3 typy
    • -> separační úzkost
    •  -> sociální fobie
    • -> školní fobie

 

Separační úzkost

  • nadměrný strach z odloučení od matky – rodičů
  • považován za poruchu, pokud přetrvává příliš dlouho a má nepřiměřenou intenzitu

 

Školní úzkost

  • nepřiměřený strach ze školy
  • strach ze selhání nebo strach z určité osoby
  • objevují se poruchy spánku a jídla
  • dítě může ze školy utéct nebo být paralyzované

 

Sociální fobie

  • nepřiměřený strach z lidí (po 6.roce)
  • vyhýbají se jakémukoli kontaktu i náročným situacím
  • strach z vystupování na veřejnosti, ze selhání, z kritiky
  • pokud se objeví v takové situaci, objeví se reakce -> pocení, červenání, třes
  • nízké sebehodnocení a sebedůvěra

 

Obsedantně – kompulzivní porucha

  • objevuje se v dětství a přetrvává do dospělosti
  • nejčastěji se objevuje mezi 12. a 14. rokem
  • dítě ztrácí schopnost prožívat radost
  • převažuje úzkost, napětí, pocit ohrožení
  • nadměrná pečlivost a snaha o dokonalost
  • dítě je zaujato plněním rituálu -> neplní základní požadavky a dochází k narušení vztahů

 

Afektivní poruchy v dětském věku

Deprese u dětí

  • rozvoj závisí na genetických předpokladech
  • čím dříve vznikne, tím je vyšší riziko opakovaní depresivních atak v pozdějším věku
  • Příznaky deprese
    • 1) narušení emočního prožívání -> trvající smutná nálada, úzkost, strach, ztráta schopnosti prožívat radost
    • 2) změny v kognitivní oblasti -> zhoršení pozornosti, ztráta zvídavosti, snížené sebehodnocení
    • 3) změny v chování -> dítě je neklidné až hyperaktivní nebo naopak utlumené, může se objevit zhoršení prospěchu, agrese
    • 4) somatické projevy -> poruchy jídla a spánku, různé bolesti (hlavy nebo břicha)

 

Bipolární poruchy

  • genetické dispozice
  • manické nálady jsou kratší – kombinace povznesené nálady a zvýšené dráždivosti
  • děti nejsou schopny ukončit jednu činnost a začít druhou
  • neschopnost rozpoznávat mimiku

 

Inteligence

  • =je to, co měří inteligenční testy
  • všechna mentální aktivita je závislá na aktivitě mozku, dědičnost i vlivy prostředí jsou propojené, obojí hraje důležitou roli
  • Měření inteligence
    • nejčastěji testy
    • inteligenční koeficient (IQ) porovnává výsledky testu dané osoby s normami populační skupiny

 

Mentální postižení

  • =vrozené postižení rozumových schopností
  • projev -> neschopnost porozumět svému okolí a v jisté míře se mu přizpůsobit
  • =neschopnost dosáhnout přiměřeného stupně intelektového vývoje, přestože byl jedinec stimulován
  • je vrozené a trvalé
  • demence se rozvíjí později – je pro ni typický úbytek již rozvinutých schopností
  • chlapci i dívky postiženi stejně
  • příčina MP-> postižení CNS
  • vnější vlivy
    • -> fyzikální faktory – stlačení hlavičky při porodu, záření
    • -> chemické faktory – alkohol, léky
    • -> biologické faktory – viry, nemoci
  • genetika

 

Lehké mentální postižení

  • lidé vzdělatelní a vychovatelní
  • jsou schopni osvojit si (i když opožděně) zákl. dovednosti – mytí, oblékání se, stravovací návyky, základ počítání, psaní, schopnost používat slova a znát jejich význam
  • schopni normální řeči, zvládají úklid, odemykání, lehkou manuální činnost (musí být jednoduchá, aby ji zvládli bez dozoru)
  • schopni nezávisle fungovat
  • hůře se přizpůsobují pravidlům, horší adaptace na stres
  • dobře jim dělají rituály
  • př. Klienti s Downovým syndromem

 

Středně těžké mentální postižení

  • lidé nevzdělatelní, ale vychovatelní
  • pomaleji si osvojují zákl. vzdělanosti -> nenaučí se psát věty, ale jen slovo
  • problém s pochopením slov, omezená slovní zásoba
  • problém s ukládáním věcí do paměti
  • jsou vychovatelní k zákl. dovednostem -> obléknou se, ale musí to mít připravené, nenamažou si chleba ale dokážou ho sami sníst)
  • nejsou schopni sami žít a samostatně fungovat
  • jsou fixovaní na rodiče/ vychovatele , změna způsobuje problémy
  • objevují se zákl. neurologické problémy, např.: epilepsie

 

Těžké mentální postižení

  • nevzdělatelní, pouze parciálně vychovatelní -> stav vyžadující trvalou potřebu podpory
  • nenaučí se psát, počítat, číst
  • velký problém s komunikací -> nerozumí slovům, omezená slovní zásoba
  • umí základní slova
  • bývají často bez mimiky, až apatičtí
  • nejsou schopni fungovat samostatně -> musíme je oblékat, umýt, krmit
  • umějí se naučit upozornit, že mají žízeň, že se jim chce na záchod, že je něco bolí
  • nejsou schopni pracovních aktivit
  • neurologické problémy (přibývají poruchy jemné i hrubé motoriky, úplná ztráta možnosti chůze, hybnosti, epilepsie je velmi běžná)

 

Hluboké mentální postižení

  • absolutně nevychovatelní a nevzdělatelní -> nic se nenaučí, nic si neosvojí
  • potřebují péči 24 hodin, 7 dní v týdnu
  • nechápou slova, řeč
  • nenaučí se dávat najevo ty potřeby – pouze pudové potřeby
  • komunikace -> skřeky, než slova
  • nejsou schopni sedět, většinou jsou to ležáci

 

Downův syndrom

  • =trizomie 21.páru chromozomů -> 1 chromozom navíc
  • vysoké riziko u matek nad 35 let
  • Znaky
    • šikmo posazené oči
    • kulatý obličej a krátký krk
    • ochablý jazyka a malá ústní dutina
    • nižší postava, snížené napětí svalů
    • široké ruce s krátkými prsty
    • mentální retardace, pomalejší vývoj
    • náchylnost k srdečním vadám, špatné funkci štítné žlázy, poruchám dýchání, horší imunitě

 

Poruchy autistického spektra – autismus

  • Pojmy
    • autismus
    • PAS -> poruchy autistického spektra
    • pervazivní vývojové poruchy
  • Dělení
    • dětský autismus
    • atypický autismus
    • Aspergerův syndrom
    • Rettův syndrom
  • Sociální interakce
    • neschopnost užívání neverbálního chování (oční kontakt, úsměv)
    • neschopnost navazovat kontakty s vrstevníky
    • sociální necitlivost
    • neschopnost hrát si na něco
  • Komunikace
    • opožděná řeč, nebo řeč úplně chybí
    • často se podobá strojové mluvě
    • mluví o sobě ve 3.osobě
    • neschopnost začít verbální kontakt
    • echolálie -> hlasové projevy, nepřiměřené otázky, intonace řeči
  • Představivost a hra
    • stereotypní kresby
    • nutkavé lpění na rituálech
    • záliba v zabývání se částmi, detaily předmětů
  • Nespecifické problémy
    • fobie
    • poruchy spánku
    • poruchy jídla
    • návaly zlosti
    • agrese namířená proti sobě
  • Změny ve smyslovém vnímání
    • Zrak -> přecitlivělý na blesk, prudké světlo, určité barvy
    • Sluch -> nepřiměřená reakce na zvuky, např.: štěkot, pláč, vysavač..) ve strachu až bolesti(chytá se za uši)
    • Hmat -> doteková přecitlivělost, nemá rádo doteky, které nečeká)
    • Chuť -> extrémní vybíravost v jídle, pojídá nestravitelné předměty, olizuje/ochutnává předměty
    • Čich -> přecitlivělost na určité pachy, očichává předměty, vlastní tělo i tělo ostatních

 

ADHD

  • vrozený neurovývojový syndrom
  • narušená oblast v mozku -> souvisí s plánováním, předvídáním, udržení pozornosti
  • chlapci trpí častěji než dívky
  • Základní příznaky
    • porucha pozornosti
    • hyperaktivita
    • impulzivita
  • Diagnostika
    • u dětí lze diagnostikovat mezi 3-4 rokem
    • obtíže se musí projevovat ve více než jednom prostředí (škola, rodina, kroužky)
    • projevy musí trvat déle než 6 měsíců a musí se projevit před 7 rokem života
  • Léčba
    • není nemoc ale porucha
    • nelze vyléčit, lze zmírnit projevy
    • metody nápravy musí být efektivní ale zábavné, aby upoutaly pozornost dítěte a neodradily ho
  • Nepozornost
    • nedokáže dávat pozor na detaily, dělá chyby v DÚ (zapomíná háčky, čárky)
    • neudrží pozornost při hře nebo úkolu
    • vypadá, že neposlouchá, i když se mluví přímo na něj
    • není schopno ukončit úkol, nebo domácí povinnosti
    • neschopnost organizování činností
    • ztrácí věci
    • je snadno vyrušeno -> zvýšená citlivost na hluky z okolí, citlivější smyslové vnímání
  • Impulzivita
    • řekne odpověď, ještě před tím, než zná otázku
    • je pro něj těžké čekat, než bude na řadě (na přechodu, na přestávku)
    • přerušuje a skáče do řeči
    • raději mluví, než přemýšlí
  • Hyperaktivita
    • pohrává si s rukama nebo nohama, vrtí se na židli
    • pobíhá okolo nebo šplhá po věcech v situacích, kdy se nemá
    • má potíže si hrát potichu
    • často příliš mluví
    • neunavitelnost s ADHD -> dítě není neunavitelné, jen směřuje svou energii špatným směrem
  • Oblasti jako největší problém
    • interakce s ostatními dětmi (navazování vztahů)
    • interakce s dospělými (respekt k autoritám)
    • zvládání nároků svého okolí (rodina, škola, kroužky)
  • Kladné stránky dětí s ADHD
    • velmi kreativní
    • reagují velmi rychle
    • velmi dobrá dlouhodobá paměť
  • ADHD v dětství
    • mají problém se ovládat
    • v dětství -> nápadný neklid a impulzivita
    • sklon ke zkratkovitému jednání
  • ADHD v dospívání
    • problém se sebeovládáním
    • netrpělivost
    • snadné vyvolání afektu
    • narůstá agresivita
    • zvýšené riziko delikventního chování a užívání návykových látek
  • ADHD v dospělosti
    • mnoho potíží přetrvává do dospělosti
    • nespolehlivost
    • problém s plánováním
    • problém s dokončením činností
    • impulzivní jednání

 

Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení

  • Reakce na stres
    • poruchy, které vznikají jako důsledek mimořádně stresujícího životního zážitku
      • -> akutní reakce na stres -> vzniká okamžitě
      • -> porucha přizpůsobení -> vzniká di 1 měsíce
      • -> posttraumatická stresová porucha (PTSD)
  • Akutní reakce na stres
    • odpověď na stres
    • nastupuje hned, odezní během několika hodin nebo dnů
    • stresory: traumatický zážitek
    • v úvodu typické ustrnutí, stav zúženého vědomí, neschopnost chápat podněty, dezorientace
  • Porucha přizpůsobení
    • stavy tísně a emoční poruchy
    • vznikají v průběhu adaptace na významnou životní změnu (úmrtí, nemoc, rozvod, exekuce..)
    • různé obtíže, zejména úzkostné a depresivní
    • začíná do 1 měsíce od události, trvá cca do 6 měsíce
    • základ = psychoterapie
    • nejčastěji se podávají antidepresiva
  • PTSD
    • vzniká jako zpožděná reakce na stresovou situaci nebo událost
    • jednorázová událost -> např.: znásilnění, požár, povodeň
    • dlouhodobá traumatizace -> např.: šikana
    • děje se přímo člověku, někdy může být člověk jen jejím svědkem
    • traumatická událost reakce
      • -> aktivní (útok, útěk)
      • > pasivní (mrtvý brouk, energie se postupem času uvolňuje, poté nastupují noční můry)
    • v traumatu je nejtěžší nečekanost a bezmocnost
  • Symptomy
    • traumatická událost
    • flashbacky – znovuvybavení
    • vyhýbání se okolnostem, které jsou spojeny s událostí
    • neschopnost vybavovat si důležité momenty z období traumatu
    • obtíže s usínáním, přehnané úlekové reakce, návaly hněvu
    • omezena kvalita života, symptomy ovlivňují běžné fungování
    • léčba: psychoterapie – antidepresiva
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!