Otázka: Psychotické a pervazivně vývojové poruchy
Předmět: Základy společenských věd
Přidal(a): Sanguares
PERVAZIVNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY
Podstatou je závažné a komplexní poškození psychiky jedince.
Dětský autismus
Obecná charakteristika:
– vrozená porucha kognitivních procesů a socializace
– podmíněnost je dáno geneticky a organickým postižením mozku
– závažné a komplexní poškození psychiky
– postihuje 3 – 5 dětí z 10 000 (častější výskyt je u chlapců)
Diagnostická vodítka
SOCIALIZACE
– neschopnost navazovat soc. vztahy (zejména emocionálního charakteru)
– nerozlišování živých a neživých objektů (nechápe bolest)
– absence očního kontaktu, úsměvu a mimiky (nepřečtou ani tvář ostatních -> piktogramy)
– neschopnost empatie
– neschopnost chápat rozdíl mezi novým a obvyklým (nesnáší změny v oblečení, nábytku… -> jedině postupně, aby si toho dítě nevšimlo)
PERCEPCE
– preference jiných smyslových kvalit než je typické (očichává, osahává)
– zvýšená přecitlivělost na určité zvuky (zvýšené tóny)
– chybné dekódování jednotných obrazů (obrazec = symbol)
– obtíže s lokalizací v prostoru (nemůžou nikam jít sami bez ohledu na věk, i když má natrénovanou trasu, musí mít doprovod)
– odmítání nových zrakových podmětů (nově vymalovaná místnost)
MYŠLENÍ
– neschopnost plánovat a odložit aktuálně prováděnou činnost (negativismus)
– neschopnost chápat komplexní podměty (zvukové, čichové, hmatové… podměty)
– neschopnost využívat naučených dovedností (naučím ho dělat čaj, druhý den už neví, jak se to dělá -> využívá popisy a nákresy jak to udělat)
– až u 75% postižených se projeví MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ NEBO JEDNOSTRANNÉ NADÁNÍ (matematika, hudba), ale jen na základě mechanického úsudku (neví proč to tak je – nechápe to)
KOMUNIKACE
– absence potřeby komunikovat (slovo = symbol bez významu)
– vlastní řeč je nápadná, primitivní, jedinec nemluví ve větách, spíše opakuje to, co slyší (bez pochopení) => řeč není nástrojem dorozumívání
– často bývá monologická (o sobě jedinec často mluví ve 2. A 3. osobě)
– někteří jedinci jsou schopni se naučit číst (čtenému nerozumí, hlasité čtení má nepřirozený přízvuk)
PROGNÓZA
– do 6 let věku se zlepší 10 – 20 % jedinců
– 60% jedinců zůstává závislých na druhých
– cílem výchovy a vzdělávání je ovládání základních soc. dovedností pro soc. adaptaci
Hellerův syndrom
– dezintegrační psychóza v dětství = dřívější název
– autistické znaky se rozvíjí až po 2 roce života
– postižena po normálním vývoji je zejména řeč a motorika
Aspergerův syndrom
– základem je disharmonický vývoj osobnosti, kdy intelektové a řečové schopnosti jsou v normě, obtíže jsou převážně v soc. vztazích
Psychotické poruchy
Charakteristika
– ztráta orientace ve vlastní osobě i v okolním prostředí
– odlišné chápání reality i běžných situací
– jedinec je bez náhledu na vlastní chorobu
– po odeznění choroby může přetrvávat symptomatický zbytek
Schizofrenie
Charakteristika
– nejvážnější psychotická porucha
– postihuje 0,2 – 1 % populace
– důsledek vzájemného působení dědičných dispozic a vnějších podnětů
– poruchy myšlení, vnímání, emotivity a osobnostní integrity (celistvost osobnosti, kdy veškeré psychické i tělesné funkce probíhají v rovnováze)
– snížená frustrační tolerance (je to individuální odolnost vůči stresu)
– vznik nejčastěji mezi 16 – 25 rokem života
– neváže se na pohlaví
Diagnostická vodítka
1. MYŠLENÍ
– inkoherentní (nesouvislé myšlení, jednotlivé myšlenky na sebe nenavazují), ulpívavé
– chybná orientace v realitě
– neadekvátnost ke zpravování informací
– bludy, tachypsychismus (zrychlené tempo myšlení)
2. ŘEČ
– nesouvislá řeč, komolení slov
3. VNÍMÁNÍ
– neadekvátní zpracovávání informací
– halucinace (klamný vjem vznikající nezávisle na podnětu, o jehož existenci je dotyčný přesvědčen)
4. AFEKTIVITA
– citová otupělost
– možnost autismu
– emoční ambivalence (protichůdné emoce př: láska x nenávist)
– poruchy aktivační úrovně
PRŮBĚH ONEMOCNĚNÍ
-přecitlivělost, neschopnost prožívat radost, impulzivita
– emoční otupělost, uzavřenost až izolace
– snížená výkonnost a obtíže v soc. vztazích
– nástup chorob je plynulý, nemůže být i náhlý
FORMY
– PARANOIDNÍ = patologická podezřívavost vůči okolí, paranoidní bludy
– HEBEFRENNÍ = vznik v období adolescence a rané dospělosti, blokace vytvoření vlastní identity, ozvučené myšlenky, bizardní bludy, zrakové halucinace a nápadnosti v oblíkání
– KATOTENÍ = podstatou jsou nápadnosti v motorice
a) PRODUKTIVNÍ FORMA = nepřiměřené aktivita a prudké pohyby
b) STUPORÓZNÍ FORMA = útlum pohybové aktivity, vosková hybnost
– SIMPLEXNÍ = vznik častý a plíživý, pasivita, apatie a autismus
– DĚTSKÁ = vznik před 15 rokem života, narušení vývojové identity, poruchy efektivity
(Jana z Arku)