Otázka: Raně-křesťanské umění a románský sloh
Předmět: Dějiny umění, výtvarná výchova
Přidal(a): karlos
Obsah: katakomby, sarkofágy a mauzolea, mozaiky, Ravenna, rotunda, bazilika, portál, druhy klenby. Gotika, znaky architektury, katedrály, ikonografie.
Raně – křesťanské umění (1. – 6. století n.l.)
- křesťanství = tajné náboženství → pronásledováni až do 313 n.l.
- císař Konstantin vydává Edikt milánský
- křesťanství – oficiální náboženství v Římské říši
- katakomby = nejstarší umělecké památky křesťanů
- podzemní chodby ve skále – pohřbívání mrtvol do výklenků ve zdech
- slouží i jako útočiště v době pronásledování
- nástěnné malířství – stěny a stropy → ornamentální dekorace a figurální obrazy (křesťanské symboly)
- vyobrazení Krista
- bezvousý, mladý Kristus jako „dobrý pastýř“ → SARKOFÁG = hrobka křesťanů
- většinou v raném období – netradiční, působí více pohansky
- vousatý, starší Kristus s podlouhlým obličejem (po ediktu)
- bezvousý, mladý Kristus jako „dobrý pastýř“ → SARKOFÁG = hrobka křesťanů
- symboly:
- orant – postava prosebníka, zdvižené ruce
- palma – vítězství nad smrtí
- oliva – mír
- kotva – naděje
- Ravenna
- mozaikové hlavní město
- MAUZOLEUM – raně-křesťanská prostorná hrobka s monumentální povrchovou stavbou
- půdorys – tvar kříže
- mozaika – klenby ochozů a apsidy
- Mauzoleum Gally Placidie v Ravenně
- velké množství staveb v světovém dědictví UNESCO
Středověk – Románský sloh a Gotika
- 486 (rozpad Západořímské říše)-1492(objevení Ameriky)
- Románský sloh
- 11. – 13. st. (Z, J a stř. Evropy)
- usazení Barbarů – inspirace Římem
- název od slova Roma – Řím
- vznik v Itálii →západní Evropa (Španělsko, Francie)
- východ Evropy v té době byzantský sloh
Malířství
- inspirace v antice – nástěnné malby
- motivy ze Starého a Nového zákona
- spiritualita, duchovnost expresivita
- Itálie: desková malba
- knižní malba (kvašové barvy, zlato)
Sochařství
- uplatňovala se společná témata – originalita nedoceněna
- a) náboženské sochy -sochy svatých, zobrazení děje z bible,…
- b) světské – v malé míře; reliéfy
Architektura
- znaky:
- silné zdivo z kamenů nebo cihel
- valená klenba
- sdružená okna, malé okna a dveře
- rozety (nad vchodem), prázdná, čirá skla, později barevná
- neomítnuté zdi
- vchodový portál – archivolty, tympanon, dveře, sloupy (sochy)
- rotunda
- jednoduchá stavba, kruhového půdorys, kuželovitá střecha
- používané hlavně jako hrobky
- místa spojené s významnými událostmi ze života svatých
- mívají jednu i více apsid
- bazilika
- obdélníková stavba; 3 a více tzv. lodí
- původně jako tržiště nebo soudní budova
- apsida = polokruhový výklenek ukončující hlavní loď (v něm tzv. kněžiště)
- pilíř = funkční architektonický prvek, funkce: nosná nebo nenosná (dekorativní) – svislá podpora s patkou nebo hlavicí
- klenby – valené, křížové a další
- portál = umělecky zdůrazněný vchod do objektu – nejčastěji ústupkový, později i šikmo se rozevírající
- okna – ukončena půlkruhově, často dvojitě až několikanásobně sdružená se sloupy
- Gotika
- vrcholný a pozdní středověk
- vznik ve Francii – 12. – 15./16. st. (v ČR o století později)
- název vznikl v renesanční Itálii jako posměšný výraz pro středověké umění germánských Gótů
Malířství
- snaha o zachycení reality, však svazované dobovými konvencemi
- fresky, desková malba (tempera), knižní malba – (iluminátoři)
- Giotto di Bondone – fresky v kapli v Padově, obraz Madony s dítětem
Sochařství
- většinou vázáno na architekturu (portály), již i volná plastika (madony, piety,..)
- náboženské motivy, Piety, Madony
- individualita
- řasení rouch do písmena V
- mramor, pískovec, dřevo
Architektura
- znaky:
- vertikalismus – samotná stavba a jednotlivé části – optický dojem odhmotnění a přiblížení k Bohu
- lomený oblouk – prochází vývojem od širokého a méně lomeného až k vysokému ostře lomenému – používán v oknech, portálech a zdobných částech stavby, i v uměleckém řemesle – lze určit i léta vzniku podle tvaru
- vnitřní opěrný systém
- klenební žebra svedená do přípor předsazená před pilíři; váha stropu – převedena do úzkých partií→ odlehčení zdí a zaplnění je rozsáhlými okenními plochami
- klenební žebra → ztrácí nosnou funkci a stávají se dekorativním prvkem
-
- vnější opěrný systém podpírá vnější strany pilíře – zachycují tlak klenby – opěrné oblouky a pilíře.
- zdobné prvky: fiály (drobné věžičky) nebo chrliči
- okna zasklená vitrážemi (skleněné tabulky spojené olovem) a rozety (kulatá okna nad portálem)
- Katedrála Notre-Dame v Paříži
- Katedrála svatého Štěpána ve Vídni
- Katedrála sv. Víta na Pražském hradě – nechal postavit Karel IV.