Raně-křesťanské umění a románský sloh

dějiny

 

Otázka: Raně-křesťanské umění a románský sloh

Předmět: Dějiny umění, výtvarná výchova

Přidal(a): karlos

 

Obsah: katakomby, sarkofágy a mauzolea, mozaiky, Ravenna, rotunda, bazilika, portál, druhy klenby. Gotika, znaky architektury, katedrály, ikonografie.

 

Raně – křesťanské umění (1. – 6. století n.l.)

  • křesťanství = tajné náboženství → pronásledováni až do 313 n.l.
    • císař Konstantin vydává Edikt milánský
    • křesťanství – oficiální náboženství v Římské říši
  • katakomby = nejstarší umělecké památky křesťanů
    • podzemní chodby ve skále – pohřbívání mrtvol do výklenků ve zdech
    • slouží i jako útočiště v době pronásledování
    • nástěnné malířství – stěny a stropy → ornamentální dekorace a figurální obrazy (křesťanské symboly)
    • vyobrazení Krista
      • bezvousý, mladý Kristus jako „dobrý pastýř“ → SARKOFÁG = hrobka křesťanů
        • většinou v raném období – netradiční, působí více pohansky
      • vousatý, starší Kristus s podlouhlým obličejem (po ediktu)
    • symboly:
      • orant – postava prosebníka, zdvižené ruce
      • palma – vítězství nad smrtí
      • oliva – mír
      • kotva – naděje
  • Ravenna
    • mozaikové hlavní město
    • MAUZOLEUM – raně-křesťanská prostorná hrobka s monumentální povrchovou stavbou
      • půdorys – tvar kříže
      • mozaika – klenby ochozů a apsidy
      • Mauzoleum Gally Placidie v Ravenně
    • velké množství staveb v světovém dědictví UNESCO

  

Středověk – Románský sloh a Gotika

  • 486 (rozpad Západořímské říše)-1492(objevení Ameriky)
  • Románský sloh
    • 11. – 13. st. (Z, J a stř. Evropy)
    • usazení Barbarů – inspirace Římem
    • název od slova Roma – Řím
    • vznik v Itálii →západní Evropa (Španělsko, Francie)
    • východ Evropy v té době byzantský sloh

 

Malířství

  • inspirace v antice – nástěnné malby
  • motivy ze Starého a Nového zákona
  • spiritualita, duchovnost expresivita
  • Itálie: desková malba
  • knižní malba (kvašové barvy, zlato)

 

Sochařství

  • uplatňovala se společná témata – originalita nedoceněna
  • a) náboženské sochy -sochy svatých, zobrazení děje z bible,…
  • b) světské – v malé míře; reliéfy

 

Architektura

  • znaky:
    • silné zdivo z kamenů nebo cihel
    • valená klenba
    • sdružená okna, malé okna a dveře
    • rozety (nad vchodem), prázdná, čirá skla, později barevná
    • neomítnuté zdi
    • vchodový portál – archivolty, tympanon, dveře, sloupy (sochy)
  • rotunda
    • jednoduchá stavba, kruhového půdorys, kuželovitá střecha
    • používané hlavně jako hrobky
    • místa spojené s významnými událostmi ze života svatých
    • mívají jednu i více apsid
  • bazilika
    • obdélníková stavba; 3 a více tzv. lodí
    • původně jako tržiště nebo soudní budova
    • apsida = polokruhový výklenek ukončující hlavní loď (v něm tzv. kněžiště)
  • pilíř = funkční architektonický prvek, funkce: nosná nebo nenosná (dekorativní) – svislá podpora s patkou nebo hlavicí
  • klenby – valené, křížové a další
  • portál = umělecky zdůrazněný vchod do objektu – nejčastěji ústupkový, později i šikmo se rozevírající
  • okna – ukončena půlkruhově, často dvojitě až několikanásobně sdružená se sloupy
  • Gotika
    • vrcholný a pozdní středověk
    • vznik ve Francii – 12. – 15./16. st. (v ČR o století později)
    • název vznikl v renesanční Itálii jako posměšný výraz pro středověké umění germánských Gótů

 

Malířství

  • snaha o zachycení reality, však svazované dobovými konvencemi
  • fresky, desková malba (tempera), knižní malba – (iluminátoři)
  • Giotto di Bondone – fresky v kapli v Padově, obraz Madony s dítětem

 

Sochařství

  • většinou vázáno na architekturu (portály), již i volná plastika (madony, piety,..)
  • náboženské motivy, Piety, Madony
  • individualita
  • řasení rouch do písmena V
  • mramor, pískovec, dřevo

 

Architektura

  • znaky:
    • vertikalismus – samotná stavba a jednotlivé části – optický dojem odhmotnění a přiblížení k Bohu
    • lomený oblouk – prochází vývojem od širokého a méně lomeného až k vysokému ostře lomenému – používán v oknech, portálech a zdobných částech stavby, i v uměleckém řemesle – lze určit i léta vzniku podle tvaru
    • vnitřní opěrný systém
      • klenební žebra svedená do přípor předsazená před pilíři; váha stropu – převedena do úzkých partií→ odlehčení zdí a zaplnění je rozsáhlými okenními plochami
      • klenební žebra → ztrácí nosnou funkci a stávají se dekorativním prvkem
    • vnější opěrný systém podpírá vnější strany pilíře – zachycují tlak klenby – opěrné oblouky a pilíře.
    • zdobné prvky: fiály (drobné věžičky) nebo chrliči
    • okna zasklená vitrážemi (skleněné tabulky spojené olovem) a rozety (kulatá okna nad portálem)
  • Katedrála Notre-Dame v Paříži
  • Katedrála svatého Štěpána ve Vídni
  • Katedrála sv. Víta na Pražském hradě – nechal postavit Karel IV.
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.