Romantismus v hudbě – maturitní otázka

dějiny-hudby

 

Otázka: Romantismus v hudbě

Předmět: Hudební výchova (dějiny hudby)

Přidal(a): Martin Jalůvka

 

Hudební romantismus

  • základní charakteristika romantické hudby
  • představitelé raného romantismu: (C. M. von Weber, F. Schubert, R. Schumann,

 

Mendelssohn – Bartholdy, F. Chopin)

píseň v období romantismu

Romantismus

  • Celé 19. století se sbližují a osamostatňují jednotlivé národní kultury
  • Vliv exotických kultur Asie, Afriky, vliv Ameriky na evropskou hudbu
  • V souvislosti s revolučním národním uvědomováním nastává proces hlubšího uvědomování kultury vlastního národa
  • Není patrná snaha tvořit jednotné kosmopolitní umění jako v klasicismu
  • Umělci osobně svobodní, ale jejich ekonomické poměry většinou nejsou dobré
  • Vytvářejí si sny o budoucnosti, někteří se vrací do zidealizovaného středověku, jiní se snaží ponořit do lůna přírody
  • Umělci revoltují proti společnosti
  • Vítězí cit a fantazie nad rozumem
  • Odklon od přísných klasicistních forem, hlavní není dokonalost, ale osobitý a opravdový výraz

 

Znaky hudebního romantismu 

  • Velmi často má zvukomalebnou funkci
  • Často se spojuje s námětem – programem – PROGRAMNÍ HUDBA 
  • Narušování klasických forem, rozvolňování – vznik nových forem
  • Melodika vroucí, až sentimentální,  často národní námět – vliv lidové písně
  • Bohatá rytmika – často synkopy, trioly
  • Složitá harmonie – septakordy, zvětšené i zmenšené, alterované akordy, časté modulace, použití chromatiky, která rozrušuje klasickou harmonii
  • Harmonie nositelkou napětí, atmosféry
  • Instrumentace využívá všech barevných možností nástrojů, hledají se nové barevné kombinace
  • Zdokonalování dechových nástrojů, žesťů
  • Vznik nových nástrojů – anglický roh, saxofon,..
  • Značné rozšíření orchestru – zejména díky H. Berlioze (napsal učebnici instrumentace), ale i vlivem R. Wagnera, G. Mahlera a dalších

 

Nové hudební formy

  • Komorní píseň
    • Pro jeden hlas, s doprovodem klavíru 
    • Dělení –    strofická báseň – doprovod stejný u všech slok
      • prokomponovaná báseň – doprovod je u každé sloky jiný
  • Symfonická báseň
    •  Jednovětá instrumentální skladba s mimohudebním programem
    • Inspirace literaturou, přírodou (např. Smetanova Vltava)
  • Programní symfonie
    • Vícevětá instrumentální skladba s mimohud. Programem
    • Inspirace stejná jako u symf. básně (např. Fantastická symfonie H. Berlioze)
      • Důležitá je zde tzv. idée fixe – utkvělá myšlenka – hudební motiv představující postavu, situaci,..

 

Periodizace romantismu 

  • raný romantismus – F. Schubert, C. M. von Weber
  • rozvinutý romantismus – F. Mendelssohn – Bartholdy, R. Schumann, F. Chopin
  • novoromantismus – H. Berlioz, F. Liszt, R. Wagner
  • klasicko – romantická syntéza – J. Brahms, A. Bruckner
  • národní školy
  • pozdní romantismus – R. Strauss, G. Mahler

 

Franz Schubert

  • Jeden ze zakladatelů romantismu, tvůrce komorní písně

 

Život

  • Z těžkých životních poměrů 
  • V dětství choralistou, par učitelským pomocníkem, nakonec svobodným umělcem ve Vídni
  • Samouk, nechtělo se mu studovat přísná klasicistní pravidla, komponuje spíše intuitivně
  • Velké nadání, hlavně pro melodie
  • Měl velké množství přátel, kteří ho finančně podporovali
  • Pořádal pravidelně tzv. Schuberiády – večírky, kde se hrála a zpívala jeho díla
  • Postupně začíná žít spíše bohémským životem, nakazí se syfilidou
  • Přátelé zakládali rodiny –> přestával docházet
  • Nedosáhl za svého života většího ohlasu
  • Zhoršovalo se mu zdraví, umírá v domě svého bratra

 

Dílo 

  • Za svého poměrně krátkého života složil poměrně velké množství skladeb
  • Uznáván až po své smrti
  • Především lyrikem a melodikem, vyhovovaly mu menší útvary, kde mohl uplatnit svou melodičnost
  • Psal ale i rozměrnější skladby např. symfonie
  • Písňová tvorba – stěžejní význam, „králem písní“
  • Na texty soudobých slavných básníků (např. J. W. Goethe, H. Heine,..)
  • Král duchů
  • Markéta u přeslice
  • Pstruh
  • Smrt a dívka
  • Písňové cykly – vrchol jeho tvorby – Labutí zpěv, Zimní cesta, Spanilá mlynářka
  • Klavírní dílo – sonáty
    • Impromptu, Fantazie f moll pro 4 ruce
  • Komorní dílo
    • 16 smyčcových kvartetů
    • Např. D moll „Smrt a dívka“, s variací na stejnojmennou píseň 
    • Klavírní kvintet „Pstruh“, s variací na stejnojmennou píseň
  • Symfonie
  • č. 8 h moll „Nedokončená“ – 2 věty

 

Carl Maria von Weber

  • Německý hudební skladatel
  • Otec divadelním podnikatelem, od dětství v kočovné divadelní společnosti
  • Prošel několika zaměstnáními, zakotvil jako hudebník
  • Žákem mj. Michaela Haydna
  • Populárním klavíristou a skladatelem menších klavírních a komorních forem
  • Poté operním kapelníkem, bojuje za ryze národní podobu německé opery
  • Dílčí reforma operní předehry
  • Tématicky propojil opery s předehrou, dosud byla operní předehra samostatná skladba
  • Působil jako kapelník v operních domech, např. ve Vratislavi, Praze nebo Drážďanech
  • 1813 kapelníkem opery ve Stavovském divadle
  • Pozvedl pražskou operu na vysokou úroveň, uvádí díla i starších autorů – Mozarta, Beethovena,…
  • Oženil se v Praze
  • Později se nepohodl s vedením -> odchod do Drážďan
  • V Drážďanech vrcholí jeho skladatelská činnost
  • Opera Čarostřelec – první romantická opera -> světově známá
  • Později působil v Londýně
  • Zhoršení zdraví I přes návštěvy lékařů
  • Umírá v Londýně

 

Dílo

Opery

  • „Čarostřelec“ – 1. romantická opera (1821)
  • Singspiel
  • Podle české pověsti, české prostředí, jména německá
  • prostém lidovém životě, tajemné démonické lesy, nadpřirozené jevy
  • Moderní instrumentace – využité hlubokých poloh dechů, nové barvy smyčců
  • Velký úspěch
  • „Euryanthe“
  • Odehrává se ve středověku, s rytířskou tematikou
  • Nebyla přijata dobře, zřejmě pro slabé libreto
  • „Oberon“
  • Pohádkový námět, prostředí skřítků a víl
  • psal také symfonie, koncerty pro klarinet, klavír nebo 1 koncert pro orchestr

 

Klavírní skladby 

  • „Rondo brilliant“
  • „Vyzvání k tanci“
  • Považováno za 1. koncertní valčík, mnohokrát instrumentováno

 

Rozvinutý romantismus

Felix Mendelssohn – Bartholdy

  • Z bohaté rodiny židovského bankéře, dědeček významným judaistickým filozofem
  • Záhy se stal obdivovaným skladatelem, dirigentem, organizátorem
  • Hovořil čtyřmi jazyky, znal se s významnými osobnostmi doby, např. s Goethem
    • Znal dílo F. Schuberta, C. M. Webera
  • Skladbě ho vyučoval Carl Friedrich Zelter, který byl velkým obdivovatelem J. S. Bacha
  • První symfonie v 12-14 letech
  • První mistrovské dílo – předehra k Noci svatojánské (v 17 letech)
  • Nejprve hrál své skladby soukromě, pro zámožné přátele a známé bohaté rodiny
  • V letech 1826 – 1829 nastudoval a oddirigoval Bachovy Matoušovy pašije (v upravené verzi) -> obrovský úspěch u publika
    • Nastartoval zájem o Bachovu hudbu
  • 1829 cesta do Británie, úspěchy
  • Británii navštíví mnohokrát, inspirace při komponování (předehra Hebridy, symfonie č. 3 Skotská)
  • Seznámení s Waltrem Scottem, návštěva Edinburského hradu
  • Vystoupení na mnoha festivalech v Německu, dirigentem v Lipsku
  • Zal. Lipskou konzervatoř (spolu s R. Schumannem)

 

Dílo

Klavírní tvorba

  • Cyklus klavírních skladeb „Písně beze slov

Předehry (skladby s programním charakterem, předchůdkyněmi symfonických básní)

  • Předehra ke Snu noci Svatojánské
  • Hebridy – inspirován tajemnými básněmi z Britského ostrova
  • Klid moře a šťastná plavba
  • Pohádka o krásné Meluzíně

Scénická hudba ke hře W. Shakespeara Sen noci Svatojánské (nejhranější všeobecně známý a používaný Svatební pochod) 

Symfonie

  • č. 3 a moll – Skotská – inspirována pobytem ve Skotsku
  • č. 4 a dur – Italská – insp. Itálií, seznámil se zde s H. Berliozem, který zde zrovna pobýval
  • č. 5 d moll – Reformační – studium Bacha, rysy protestantského chorálu

Oratoria

  • studium barokní hudby znamenalo pro Mendelssohna seznámení i s dalšími skladateli kromě J. S. Bacha – např. s dílem G. F. Händela
  • Oratorium „Paul“

       „Eliáš“

  • Houslový koncert e moll – jeden z nejslavnějších houslových koncertů
  • Sborové a církevní skladby

 

Robert Schumann

  • Nar. do knihkupecké rodiny, otec podporoval jeho zájem o hudbu 
  • Studoval gymnázium, pak práva na univerzitě v Lipsku – věnoval se víc hudbě než studiu
  • Studuje klavír u proslulého prof. Friedricha Wiecka
  • Fascinován koncertem N. Paganiniho – chce hrát tak skvěle na klavír jako Paganini hraje na housle
  • Snažil se zvětšit rozsah své ruky tak nešťastně, že mu zchromla
  • Zal. s několika přáteli proslulý časopis Neue Zeitschrift für Musik
    • Proklamoval zde zásady nového umění, bojoval proti průměrnosti a šablonovitosti tvorby i reprodukce
    • Většinu časopisu psal sám pod různými pseudonymy
    • Představoval veřejnosti nové nadějné skladatele i interprety
      •  (např. Chopina, Brahmse)
  • Oženil se s dcerou svého učitele Wiecka Clarou (také pianistka i skladatelka)
    • Schumann skládal klavírní skladby pro ni, když už sám nemohl hrát
  • Onemocněl duševní chorobou – uzavřel se do sebe – odstoupil z místa dirigenta
  • Dokonce se pokusil o sebevraždu skokem do Rýna
    • Zachráněn, ale zbytek života strávil v sanatoriu pro duševně choré

 

Dílo

  • V mládí navázal na dílo Schuberta a Webera, jeho skladby vynikají lyričností, citovostí a subjektivismem

Písňová tvorba

  • Přes 130 písní
  • Na texty např. Heineho, Goetha, G. G. Byrona
  • Písňové cykly
  • „Láska a život ženy“, „Láska básníkova“
  • „Myrty“
  • Písně v cyklech tématicky propojeny, méně strofické, více prokomponované

Symfonie: 4 kusy

  • Nejslavnější č. 1 B dur „Jarní“

Koncerty

  • Koncert pro klavír a moll
  • Psaný pro Claru
  • 1847 proveden v Praze, Clara hrála na klavír, Schumann dirigoval
  • Velmi úspěšný
  • Na koncertě byl i mladý Bedřich Smetana – později Schumannovi navštívil
  • Koncert pro violoncello a orchestr a moll

Předehry 

  • Manfred – k Byronovu stejnojmennému dramatu

Klavírní tvorba

  • „Dětské scény“ – klavírní cyklus, má části např. Snění, O cizích zemích a lidech
  • Motýli, Karneval 
  • Oratoria a opery – světské oratorium „Ráj a Peri“, opera „ Genoveva“

 

Frederic Chopin

  • Polský skladatel, klavírní virtuoz
  • Otec Francouz, matka ze šlechtické rodiny
  • Dětství prožil ve Varšavě, od 6 let začal studovat klavír u českého učitele
  • Po 7 letech psal první skladby
  • Po absolvování konzervatoře koncertoval úspěšně ve Vídni, Drážďanech a v Teplicích
  • Ve 20 letech opustil Polsko, kam se nikdy nevrátil
  • Do Vídně, poté do Paříže, kde působí jako učitel hudby
  • Pohybuje se mezi předními umělci doby, navázal cca 10 let dlouhý vztah s George Sandovou
  • Poté pobýval na Mallorce, kde onemocněl tuberkulózou
  • Časté pobyty v lázních
  • Ve 38 letech úpdnikl uměleckou cestu do Anglie a Skotska
  • Odtud se vrátil už těžce nemocen do Paříže, kde zemřel
  • Pohřben v Paříži, srdce převezeno ve stříbrné schránce do Varšavy , kde je uloženo
  • Na jeho počest se ve Varšavě konají mezinárodní soutěže klavíristů

 

Dílo

  • Zejména skladby pro sólový klavír, ve všech skladbách klavírní part
  • Od dětství inspirován lidovou hudbou
  • Mazurky, polonézy, valčíky – nejznámější valčík Des dur „Minutový“, valčík cis moll

Preludia

  • Např. Preludium cis moll

Nokturna

  • Nejslavnější Nokturno c moll

Balady, Imprompta, scherza, fantazie

  • Např. Fantazie impromptu cis moll

Klavírní etudy

  • 2 cykly klavírních etud po 12 skladbách – zde vidíme typický Chopinův styl – arpeggia (rozložené akordy), trylky, běhy
  • Nejslavnější je etuda č. 12 c moll „Revoluční“ – vznikla po pádu varšavského pozvstání

Díla pro klavír a orchestr

  • Díla pro klavír a orchestr
  • 2 klavírní koncerty – č. 1 e moll, č. 2. f moll

Komorní dílo

  • Polonnéza C dur pro violoncello a klavír
  • Skládal také písně

 

Píseň v romantismu

  • Sborové i solové písně
  • Píseň je oblíbená pro své spojení hudby s básnickým slovem
  • Vyvíjí se jednodušší strofické písně a složitější prokomponované, kde hudba sleduje text
  • Zhudebněná tragická + epická báseň = balada (i v hudbě).
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!