Otázka: Silniční a železniční doklady CMR a CIM
Předmět: Doprava a logistika
Přidal(a):Jaroslav
CIM
NL CIM je pětidílný tiskopis:
1. díl – prvopis NL – obdrží příjemce se zbožím při dodání zásilky
2. díl – karta – účetní doklad, z něhož jsou zřejmé veškeré výdaje, doprovází zásilku až do stanice určení nebo přeúčtovácí stanice a zůstane uložen u železnice, jíž tato stanice patří
3. díl – návěsný a odběrný list – doprovází zásilku až do stanice určení a zůstane u železnice určení, na tomto díle potvrzuje příjemce přijetí zásilky
4. díl – druhopis NL – vdá se odesílateli po převzetí zásilky k přepravě
5. díl – účetní list – zůstává u železnice odesílací
Údaje musí být zapsány nesmazatelným písmem, nesmí být přepisováno, škrábáno a přelepováno.
NL musí vždy obsahovat následující údaje:
a) stanice určení
b) jméno a adresu odesílatele a příjemce
c) tarifní pojmenování zboží
d) počet kusů a druh obalu
e) hmotnost zboží (při použití přepravních pomůcek se uvede jejich hmotnost zvlásť)
f) číslo vozu
g) seznam listin přiložených k NL pro potřeby cl. orgánů nebo jiných orgánů státní správy
h) přepravní režim (CIM, Spěšnina)
i) další údaje – přepravní cesty, tarify, vozová nebo kusová zásilka, placení přepravného…
Za správnost údajů v NL CIM odpovídá odesílatel.
Pokud údaje v NL budou neúplné, nepřesné, nesprávné nebo zapsané jinde, stihnou ho všechny následky z toho vyplývající.
O změnu přepravní smlouvy žádá odesílatel nebo příjemce na zvláštním formuláři, přičemž odesílatel je povinen předložit druhopis NL, na němž železnice potvrdí žádost o změnu.
1) změna prováděná odesílatelem
- odesílatel může přepravní smlouvu změnit dodatečným příkazem – změna přepravní smlouvy.
Může přikázat, aby:
a) mu zboží bylo vráceno v odesílací stanici
b) zboží bylo zadrženo na cestě
c) dodání zboží bylo oddáleno
d) zboží bylo vydáno jiné osobě než příjemci
e) zboží bylo vydáno v jiné stanici než ve stanici určení
f) zboží bylo vráceno do odesílací stanice
2) změna prováděná příjemcem
- jen tehdy, pokud odesílatel na sebe nevzal placení přepravného v zemi určení a nezakázal měnit přepravní smlouvu.
Může přikázat, aby:
a) zboží bylo zadrženo na cestě
b) dodání zboží bylo oddáleno
c) zboží bylo vydáno v zemi určení jiné osobě než příjemci
d) zboží bylo vydáno v zemi určení v jiné stanici určení
e) byly splněny celní předpisy takovým způsobem a takovou osobou, které určil s ohledem na právní normy státu určení
Dodací lhůty
- Dodací lhůty stanoví ujednání mezi jednotlivými železnicemi nebo mezinárodní tarify použitelné z odesílací stanice až do stanice určení.
Tyto dodací lhůty nesmí být však:
v přepravě vozových zásilek delší než:
– výpravní lhůta 12 hodin
– přepravní lhůta za každých i jen započatých 400 km 24 hodin
v přepravě kusových zásilek delší než:
– výpravní lhůta 24 hodin
– přepravní lhůta za každých jen započatých 200 km 24 hodin
CMR
- Nákladní list CMR
V květnu 1958 byla v Ženevě sjednána „Úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě“ (CMR). Československo tuto smlouvu ratifikovalo v září 1974. Česká republika jako nástupnický stát ji rovněž respektuje.
Touto úmluvou se upravují podmínky jednotné úpravy přepravní smlouvy v silniční mezinárodní dopravě, sjednocují se nároky na užívané doklady a odpovědnosti dopravce. Úmluva CMR se vztahuje na každou smlouvu o přepravě zásilek, prováděné za úplatu, silničním vozidlem.
Nezbytnými podmínkami platnosti je:
– aby místo převzetí zásilky a předpokládané místo jejího dodání leželo ve dvou různých státech
– aby alespoň jeden z nich byl státem, který podepsal Úmluvu CMR
Podmínky Úmluvy CMR se nevztahují na přepravy prováděné v rámci mezinárodních přeprav
– pošty
– mrtvol
– stěhování svršků
Při přepravě zásilek kombinovanou dopravou se Úmluva CMR používá rovněž, s výjimkou těch případů, kdy dojde k přeložení zásilky. V případě, že překročení dodací lhůty nebo ztráta zásilky jsou zaviněny jiným druhem dopravy, nenese silniční dopravce podle této Úmluvy odpovědnost.
Uzavření a provádění přepravní smlouvy
Dokladem o uzavření přepravní smlouvy je nákladní list. Vyhotovuje se minimálně ve 3 původních přepisech, barevně odlišných vyhotoveních. Je možné jej doplnit takovým počtem kopií, kolik jich bude potřeba.
- doklad patří odesílateli
- doklad doprovází zásilku
- doklad si ponechá dopravce
Doklady vyplňuje odesílatel a ručí za správnost údajů uvedených v tomto dokladu. Odpovídá za škody, které mohou dopravci vzniknout z uvedení nesprávných údajů.
Nákladní list CMR
Nákladní list CMR obsahuje:
– místo a datum vystavení, doložku o platnosti CMR pro danou přepravu
– jméno a adresu odesílatele
– místo a datum převzetí zásilky
– jméno a adresu dopravce; výhrady dopravce
– jméno a adresu příjemce
– obvyklé pojmenování věci, obal, označení nepopsané zásilky
– počet kusů, značky, čísla
– hrubou hmotnost zásilky, objem zásilky
– náklady spojené s dopravou (dovozné, cla, vedlejší poplatky, výdaje apod.)
– pokyny pro celní a jiná řízení
Kromě toho může nákladní list obsahovat další důležité pokyny a údaje, např.:
– zákaz překládky zásilky
– výčet výdajů, které bude platit dopravce
– cenu zásilky
– pokyny pro dopravce
– seznam dokladů.