Otázka: Silniční motorová vozidla
Předmět: Doprava a logistika
Přidal(a): Luky
SILNIČNÍ MOTOROVÁ VOZIDLA
Rozdělení a druhy vozidel. Stavba SMV. Karosérie. Základní koncepce osobních automobilů.
Podvozek motorových vozidel – rám, pérování, nápravy, kola a pneumatiky, brzdy, řízení.
Převodná ústrojí – spojka, převodovka, spojovací a kloubový hřídel, rozvodovka.
Rozdělení a druhy vozidel
> podle způsobu pohonu
- motorová, přípojná
>podle rozložení kol
- jednostopá – motocykly, skútry, mopedy, motokola
- dvoustopá a vícestopá – osobní a užitková vozidla
- automobily – osobní, nákladní , speciální, autobusy, tahače
Motorové vozidlo
- silniční vozidlo poháněné vlastním motorem
Přípojné vozidlo
- nemotorové vozidlo určené k tažení jiným vozidlem
Automobil
- motorové vozidlo, které má čtyři nebo více kol a obvykle se používá pro přepravu osob nebo nákladu, tažení přípojných vozidel nebo pro speciální účely a služby
Osobní automobil
- konstrukčně určen zejména pro dopravu osob a jejich zavazadel nebo nákladu, který má počet míst k sezení včetně řidiče omezen na 9
Základní části – stavba SMV
- karosérie
- strojový spodek (šasi)
- poháněcí soustava – motor, převodná ústrojí – spojka, převodovka, spojovací hřídel, rozvodovka
- podvozek – rám, nápravy, pružení, řízení, kola a pneumatiky, brzdy
- příslušenství, výstroj, výbava
Karosérie
- nosná konstrukce automobilu sloužící k dopravě osob nebo nákladu
Rozdělení karosériií
- podle vztahu k podvozku – podvozková, polonosná, samonosná
- podle dopravního účelu – osobní, autobusové, dodávkové nebo nákladní, speciální
Základní koncepce osobních automobilů
- základní koncepcí automobilů rozumíme umístění hnacího ústrojí (motoru, spojky, převodovky a rozvodovky) vzhledem k nápravám automobilu
- druhy základních koncepcí – klasická koncepce, přední pohon, zadní pohon, pohon všech kol
Podvozek SMV
Rám – nosná část vozidla, jsou na ní umístěny všechny části vozidla včetně karoserie
Druhy rámů: obdélníkový (žebřinový), křížový, páteřový – nástavný, rozvidlený, plošinový, příhradový, obvodový, rámy motocyklů, rámy traktorů
Pružení, odpružení
- Souhrn prvků automobilu, které vytvářejí pružné spojení mezi nápravami a karoserií skládá se z pérování, tlumičů a stabilizátorů, zajišťuje stálý styk pneumatik s vozovkou
- Systém odpružení vozidla tvoří: pneumatiky, vozové pružiny, pružná sedadla
Pérování – vytváří pružné spojení mezi nápravami a rámem
Druhy pérování:
- ocelové pružiny – vinuté pružiny, listová pera, zkrutné (torzní) tyče
- pryžové pružiny
- pneumatické a hydropneumatické pružící soustavy
Tlumiče – tlumí vlastní kmity pružiny (vzniklé přejezdem nerovnosti)
- Druhy tlumičů – kapalinové, vzduchokapalinové, elektronicky řízené
Stabilizátory – zmenšují naklopení karosérie, umístěny napříč vozidla, společné pro obě kola téže nápravy
- Druhy – zkrutná tyč, příčně uložená listová pera, kapalinové
Nápravy
- slouží k přenosu všech sil na kola a k jejich přesnému a pevnému vedení, musí být pevné ,ale zároveň lehké, zajišťují pohon kol
Druhy náprav:
- tuhé nápravy – kola pevně spojena, odpružena jako celek
- De Dion – přechod mezi tuhou a výkyvnou nápravou
- výkyvné nápravy – kola jsou zavěšena samostatně pomocí polonáprav nezávisle na sobě – kyvadlové, úhlové, lichoběžníkové, rovnoběžníkové, klikové, Mc Phearson
Kola a pneumatiky
- nesou hmotnost vozidla, přenášejí síly mezi vozovkou a vozidlem
Kola (kovová část)
- konstrukce: hlava, disk, ráfek (hladké, prohloubené, jednodílné, vícedílné)
Pneumatiky
- s duší: plášť, duše, ochranná vložka, ventilek v duši
- bezdušové: plášť, ventilek v ráfku
Konstrukce pneumatiky: kostra pneu – pryž s vlákny (diagonální, radiální), nárazník – nad kostrou, běhoun – se vzorkem, bok, patka – za ní drží pneu v ráfku
Brzdy
- slouží ke snižování rychlosti vozidla a k jeho zastavení a zajištění
Druhy brzd
- podle účelu použití (provozní, parkovací, nouzová, odlehčovací…)
- podle ovládacího ústrojí (nožní, ruční)
- podle převodu brzdy (mechanické, hydraulické, pneumatické)
- podle zdroje energie (přímočinné, polostrojní – s posilovačem, nepřímočinné – strojní)
- podle konstrukce třecích ploch (bubnové, kotoučové)
Brzdové okruhy
- jednookruhové, dvouokruhové (II – přední, zadní, X – pravé přední, levé zadní,LL – 2 přední + 1 zadní)
- ABS – antiblock systém
Řízení – stejně důležité jako brzdy, úkolem je udržovat nebo měnit směr jízdy
- Podle druhu ovládacího prvku – volantové, řídítkové, pákové
- Podle způsobu ovládání – přímé, strojní (s posilovačem)
Hlavní části – volantová tyč, spojovací řídící tyč, řídící páky
Převodky řízení – hřebenové, maticové, šnekové
Z hlediska bezpečnosti je volantový hřídel dělený (mimoběžný)
Převodná ústrojí
- spojka, převodovka(y), kloubový nebo spojovací hřídel, rozvodovka umožňuje přenos točivého momentu na hnací kola
- změna velikosti točiv. momentu a počtu otáček
Spojka
- umožnuje plynulý rozjezd vozidla, krátkodobě přerušuje točivý moment mezi motorem a převodovkou
- zachycuje (tlumí) kmity a rázy od motoru (klikového hřídele) i od kol vozidla, chrání proti přetížení
Druhy spojek
- podle způsobu spojení – pevné, výsuvné
- podle konstrukce (způsobu přenosu pohybu mezi hnací a hnanou částí spojky) – třecí, kapalinové, elektromagnetické, práškové
- podle ovládání
- přímo ovládané – mechanické (táhla, lana s lanovody)
- nepřímo ovládané – kapalinové, vzduchotlaké,
- kombinované (vzduchokapalinové)
- samočinné (automatické)
Volnoběžka
- přerušuje spojení motoru s hnacími koly, jestliže motorové vozidlo jede rychleji než to odpovídá otáčkám motoru a zařazenému převodovému stupni
Převodovka
- mění počet otáček, mění a přenášít točivý moment motoru, umožňuje chod motoru naprázdno u stojícího automobilu, umožňuje změnu směru otáčení při couvání
Druhy převodovek
- podle druhu převodů
- převodovky s ozubenými koly – dvouhřídelové (nesouosé) převodovky, tříhřídelové (souosé) převodovky,planetové převodovky hydrostatické, hydrodynamické měniče
- podle způsobu změny převodového poměru – stupňové převodovky, plynulé převodovky
- podle druhu řazení rychlostních stupňů:
- přímé řazení – vykonává řidič vlastní silou
- nepřímé řazení – z popudu řidiče vykonává zvláštní řadící zařízení
- samočinné řazení
Převodovka se synchronizací
- synchronizační zařízení vyrovnává rozdíl otáček řadící synchronizační spojky a ozubeného kola rychlostního stupně před jejich vzájemným spojením, u synchronizovaných převodovek jsou všechna ozubená kola (až na zpětný chod) ve stálém záběru
Přídavné převodovky
- tato převodná ústrojí doplňují převodovku automobilu a mají za úkol zvětšit její rozsah a více odstupňovat její
- převodové stupně
- redukční převod – přídavný převod s převodovým poměrem dopomala, tj. větším než 1
- rychloběh – přídavný převod s převodovým poměrem dorychla, tj. menším než 1
- rozdělovací převodovka – pro pohon několika náprav současně
Spojovací a kloubové hřídele
- přenáší kroutící moment na hnací nápravu, umožňují vzájemnou výchylku os, vyrovnávají axiální(osový) posuv, tlumí vibrace
Spojovací hřídele
- spojují části převodného ústrojí neměnící vzájemnou polohu, přenášejí točivý moment v ose, nemají žádný posuvný člen ani klouby
Kloubové hřídele – spojují části převodného ústrojí, které mění svoji vzájemnou polohu
druhy kloubů: křížové klouby, pružné klouby, pouzdrové klouby
Rozvodovka – přenáší a zvětšuje kroutící moment, snižuje otáčky hnacích kol, rozvádí točivý moment na kola vozidla
Hlavní části: stálý převod, diferenciál
Stálý převod – s kuželovými koly, s kuželovými a čelními koly, s čelními koly
Diferenciál – umožňuje rozdílné otáčky hnacích kol, rovnoměrně rozděluje točivý moment na obě kola
Druhy diferenciálů
- kuželový, čelní
- bez nebo s uzávěrem, popř. samosvorný diferenciál
- uzávěr (uzávěrka) vyřadí diferenciál z činnosti při specifických podmínkách (měkký terén, kluzká vozovka, vyprošťování vozidla).