Silniční motorová vozidla – Logistika

 

   Otázka: Silniční motorová vozidla

   Předmět: Doprava a logistika

   Přidal(a): Luky

 

 

SILNIČNÍ MOTOROVÁ VOZIDLA

Rozdělení a druhy vozidel. Stavba SMV. Karosérie. Základní koncepce osobních automobilů.

Podvozek motorových vozidel – rám, pérování, nápravy, kola a pneumatiky, brzdy, řízení.

Převodná ústrojí – spojka, převodovka, spojovací a kloubový hřídel, rozvodovka.

 

Rozdělení a druhy vozidel

> podle způsobu pohonu

  • motorová, přípojná

 

>podle rozložení kol

  • jednostopá – motocykly, skútry, mopedy, motokola
  • dvoustopá a vícestopá – osobní a užitková vozidla
  • automobily – osobní, nákladní , speciální, autobusy, tahače

           

Motorové vozidlo

  • silniční  vozidlo poháněné vlastním motorem

Přípojné vozidlo

  • nemotorové vozidlo určené k tažení jiným vozidlem

Automobil 

  • motorové vozidlo, které má čtyři nebo více kol a obvykle se používá pro přepravu osob nebo nákladu, tažení přípojných vozidel nebo pro speciální účely a služby

Osobní automobil

  • konstrukčně určen zejména pro dopravu osob a jejich zavazadel nebo nákladu, který má počet míst k sezení včetně řidiče omezen na 9

 

Základní části – stavba SMV

  • karosérie
  • strojový spodek (šasi)
  • poháněcí soustava – motor, převodná ústrojí – spojka, převodovka, spojovací hřídel, rozvodovka
  • podvozek – rám, nápravy, pružení, řízení, kola a pneumatiky, brzdy
  • příslušenství, výstroj, výbava

 

Karosérie

  • nosná konstrukce automobilu sloužící k dopravě osob nebo nákladu

 

Rozdělení karosériií

  • podle vztahu k podvozku – podvozková, polonosná, samonosná
  • podle dopravního účelu – osobní, autobusové, dodávkové nebo nákladní, speciální

 

Základní koncepce osobních automobilů

  • základní koncepcí automobilů rozumíme umístění hnacího ústrojí (motoru, spojky, převodovky a rozvodovky) vzhledem k nápravám automobilu
  • druhy základních koncepcí – klasická koncepce, přední pohon, zadní pohon, pohon všech kol

 

Podvozek SMV

Rám – nosná část vozidla, jsou na ní umístěny všechny části vozidla včetně karoserie

Druhy rámů: obdélníkový (žebřinový), křížový, páteřový – nástavný, rozvidlený, plošinový, příhradový, obvodový, rámy motocyklů, rámy traktorů

 

Pružení, odpružení

  • Souhrn prvků automobilu, které vytvářejí pružné spojení mezi nápravami a karoserií skládá se z pérování, tlumičů a stabilizátorů, zajišťuje stálý styk pneumatik s vozovkou
  • Systém odpružení vozidla tvoří: pneumatiky, vozové pružiny, pružná sedadla

 

Pérování – vytváří  pružné spojení mezi nápravami a rámem

Druhy pérování:

  • ocelové  pružiny – vinuté  pružiny, listová pera, zkrutné (torzní) tyče
  • pryžové pružiny
  • pneumatické a hydropneumatické pružící soustavy

 

Tlumiče – tlumí vlastní kmity pružiny (vzniklé přejezdem nerovnosti)

  • Druhy tlumičů – kapalinové, vzduchokapalinové, elektronicky řízené

 

Stabilizátory – zmenšují naklopení karosérie, umístěny napříč vozidla, společné pro obě kola téže nápravy

  • Druhy – zkrutná tyč, příčně uložená listová pera, kapalinové

 

Nápravy

  • slouží k přenosu všech sil na kola a k jejich přesnému a pevnému vedení, musí být pevné ,ale zároveň lehké, zajišťují pohon kol

Druhy náprav:

  • tuhé nápravy – kola pevně spojena, odpružena jako celek
  • De Dion – přechod mezi tuhou a výkyvnou nápravou
  • výkyvné nápravy – kola jsou zavěšena samostatně pomocí polonáprav nezávisle na sobě – kyvadlové, úhlové, lichoběžníkové, rovnoběžníkové, klikové, Mc Phearson

 

Kola a pneumatiky

  • nesou hmotnost vozidla, přenášejí síly mezi vozovkou a vozidlem

Kola (kovová část)

  • konstrukce: hlava, disk, ráfek (hladké, prohloubené, jednodílné, vícedílné)

Pneumatiky

  • s duší: plášť, duše, ochranná vložka, ventilek v duši
  • bezdušové: plášť, ventilek v ráfku

Konstrukce pneumatiky: kostra pneu – pryž s vlákny (diagonální, radiální), nárazník – nad kostrou, běhoun – se vzorkem, bok, patka – za ní drží pneu v ráfku

 

Brzdy

  • slouží  ke snižování rychlosti vozidla a k jeho zastavení a zajištění

Druhy brzd

  • podle účelu použití (provozní, parkovací, nouzová, odlehčovací…)
  • podle ovládacího ústrojí (nožní, ruční)
  • podle převodu brzdy (mechanické, hydraulické, pneumatické)
  • podle zdroje energie (přímočinné, polostrojní – s posilovačem, nepřímočinné – strojní)
  • podle konstrukce třecích ploch (bubnové, kotoučové)

Brzdové okruhy

  • jednookruhové, dvouokruhové (II – přední, zadní, X – pravé přední, levé zadní,LL – 2 přední + 1 zadní)
  • ABS – antiblock systém

 

Řízení – stejně důležité jako brzdy, úkolem je udržovat nebo měnit směr jízdy

  • Podle druhu ovládacího prvku – volantové, řídítkové, pákové
  • Podle způsobu ovládání – přímé, strojní (s posilovačem)

Hlavní části – volantová tyč, spojovací řídící tyč, řídící páky

Převodky řízení – hřebenové, maticové, šnekové

Z hlediska bezpečnosti je volantový hřídel dělený (mimoběžný)

 

Převodná ústrojí

  • spojka, převodovka(y), kloubový nebo spojovací hřídel, rozvodovka umožňuje přenos točivého momentu na hnací kola
  • změna velikosti točiv. momentu a počtu otáček

 

Spojka

  • umožnuje plynulý rozjezd vozidla, krátkodobě přerušuje točivý moment mezi motorem a převodovkou
  • zachycuje (tlumí) kmity a rázy od motoru (klikového hřídele) i od kol vozidla, chrání proti přetížení

 

Druhy spojek

  • podle způsobu spojení – pevné, výsuvné
  • podle konstrukce (způsobu přenosu pohybu mezi hnací a hnanou částí spojky) – třecí, kapalinové, elektromagnetické, práškové
  • podle ovládání
    • přímo ovládané – mechanické (táhla, lana s lanovody)
    • nepřímo ovládané – kapalinové, vzduchotlaké,
    • kombinované (vzduchokapalinové)
    • samočinné (automatické)

 

Volnoběžka

  • přerušuje spojení motoru s hnacími koly, jestliže motorové vozidlo jede rychleji než to odpovídá otáčkám motoru a zařazenému převodovému stupni

 

Převodovka

  • mění počet otáček, mění a přenášít točivý moment motoru, umožňuje chod motoru naprázdno u stojícího automobilu, umožňuje změnu směru otáčení při couvání

 

Druhy převodovek

  • podle druhu převodů
    • převodovky s ozubenými koly – dvouhřídelové  (nesouosé) převodovky, tříhřídelové (souosé) převodovky,planetové převodovky hydrostatické, hydrodynamické měniče
  • podle způsobu změny převodového poměru – stupňové  převodovky, plynulé převodovky
  • podle druhu řazení rychlostních stupňů:
    • přímé řazení – vykonává řidič vlastní silou
    • nepřímé řazení – z popudu řidiče vykonává zvláštní řadící zařízení
    • samočinné řazení

 

Převodovka se synchronizací

  • synchronizační zařízení vyrovnává rozdíl otáček řadící synchronizační spojky a ozubeného kola rychlostního stupně před jejich vzájemným spojením, u synchronizovaných převodovek jsou všechna ozubená kola (až na zpětný chod) ve stálém záběru

Přídavné převodovky

  • tato převodná ústrojí doplňují převodovku automobilu a mají za úkol zvětšit její rozsah a více odstupňovat její
  • převodové stupně        
    • redukční převod – přídavný  převod s převodovým poměrem dopomala, tj. větším než 1
    • rychloběh – přídavný  převod s převodovým poměrem dorychla, tj. menším než 1
    • rozdělovací převodovka – pro pohon  několika náprav současně

 

Spojovací a kloubové  hřídele

  • přenáší  kroutící moment  na hnací nápravu, umožňují vzájemnou výchylku os, vyrovnávají axiální(osový) posuv, tlumí vibrace

 

Spojovací hřídele

  • spojují části převodného ústrojí  neměnící vzájemnou polohu, přenášejí točivý moment v ose, nemají žádný posuvný člen ani klouby

 

Kloubové hřídele – spojují části převodného ústrojí, které mění svoji vzájemnou polohu

druhy kloubů: křížové klouby, pružné klouby, pouzdrové klouby

 

Rozvodovka – přenáší  a zvětšuje kroutící moment, snižuje otáčky hnacích kol, rozvádí točivý moment na kola vozidla

Hlavní části: stálý převod, diferenciál

Stálý převod – s kuželovými koly, s kuželovými a čelními koly, s čelními koly

Diferenciál – umožňuje rozdílné otáčky hnacích kol, rovnoměrně rozděluje točivý moment na obě kola

 

Druhy diferenciálů

  • kuželový, čelní
  • bez nebo s uzávěrem, popř. samosvorný diferenciál
  • uzávěr (uzávěrka) vyřadí diferenciál z činnosti při specifických podmínkách (měkký terén, kluzká vozovka, vyprošťování vozidla).
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!