Sluchová cvičení – hudební výchova s metodikou

 

   Otázka: Sluchová cvičení

   Předmět: Pedagogika, Hudební výchova

   Přidal(a): Evča Marýzková

 

 

Rozvíjejí a zkvalitňují sluchové vnímání dětí, můžeme je zařadit i jako průpravná cvičení.

DRUHY:

> Průpravné

1) K rozeznávání délky tónů:

Př: „ Děti my jsme se nedávno učili o ptáčcích, vzpomenete si, jaké všechny ptáčky jsme probrali? (vyčkám na odpověď dětí) „ Ano správně vzpomínali jsme: Sojku, datla, vrabce, sovu a mnohem další zvířátka.“ „Děti, ale my jsme si vrabce a sovu znázorňovali i na klavír. Víte co? My si to teď společně zopakujeme.“ „ Já vám vždy zahraji jeden tón, a vy mi řeknete, zda je to vrabec nebo sova ano?“ (zahraji staccato) „ Děti, byl to vrabec, nebo sova? (Vyčkám na odpověď) „ Ano správně byl to vrabec. Podle čeho jsme to poznali? ( Vyčkám na odpověď dětí) „ Ano správně ten tón zněl přesně tak, jak poskakuje vrabec. Výborně děti“ (následně zahraji další tón, akorát ho chvilku podržím) „ Děti a tohle byl vrabec, nebo sova?“ (Děti odpoví) „ Ano správně byla to sova.. A jak jsme to poznali?“ „ Ano správně podle toho, že sova vydává takový dlouhý a hluboký zvuk.“ „Výborně děti, já vás musím pochválit že jste to ještě nezapomněli.“

 

K rozeznání síly tónu:

2) „ Děti pamatujete jak jsme se nedávno bavili o té rodince medvědů?“ (vyčkám na odpověď dětí) „ Tak si to dneska zopakujeme ještě jednou, protože někdo tu třeba minule nebyl.“ „ Děti představíme si maminku medvědici, tatínka medvěda a dvě děti. Jak si myslíte že bude chodit takový tatínek?“ (vyčkám na odpověď) „ Ano tatínek je takový větší, tak bude určitě hrozně dupat. Správně děti.“ „ A jak bude chodit třeba takové malé medvídě. Myslíte si že bude taky tak hrozně dupat jako táta medvěd?“ ( vyčkám na odpověď dětí) „ Ne nebude správně. Medvídě je ještě hrozně maličký medvídek, a nemá takovou sílu, aby dupal, takže medvídě bude chodit pomaloučku, a bude jen lehce našlapovat.“ „ A my si to teď zkusíme znázornit na klavíru. Když bude silný zvuk, bude to táta, Když to bude slabý zvuk, bude to medvídě Ano děti?“ „ Tak si to vyzkoušíme.“ (zahraji silný zvuk) „ Děti kdo to byl?“ ( Děti odpoví) „ Ano správně byl to táta.“ ( zahraji slabý zvuk) „ Děti kdo to byl?“ (děti odpoví) „ Ano správně děti, bylo to medvídě.“ „ teda děti nečekala bych, že vám to tak krásně půjde. Mám z vás velkou radost.“

 

3) K rozeznání výšky tónu:

„ Děti, když posloucháte maminku nebo tatínka spolu mluvit, dokázali byste určit, který z vašich rodičů má vysoký a který má hluboký hlas? „ Jak mluví tatínek. Co myslíte?“ (vyčkám na reakci děti, když-tak jim dám překlad na vysoký a hluboký tón. Něco jim řeknu hluboko a něco vysokým hlasem) „ ano správně děti. Tatínek bude mluvit silnějším hlasem, takovým hlubokým, ale protože maminka je taková křehká a milá, nemůže mít hluboký hlas, proto maminka má takový vyšší hlas.“ „ A my si teď poslechneme, kdo na nás bude mluvit (na klavíru zahraji vysoký tón) „ Kdo to na nás mluvil děti? Maminka nebo tatínek?“ (vyčkám na odpověď) „ Ano správně děti byla to maminka.“ (následně zahraji hluboký tón) „ Děti a tohle byl kdo?“ (počkám na odpověď) „ Ano správně, byl to tatínek.“

 

4) K rozeznání barvy tónu:

„ Děti my jsme se nedávno bavili o hudebních nástrojích. A pamatujete si, jaké všechny zvuky jsme slyšeli?“ (vyčkám na odpověď) „ Ano správně. Slyšeli jsme triangl, dešťovku, flétnu, ale taky jsme plácali do stehen, tleskali, a nebo dokonce ťukali na okno. A Schválně, kdo z vás si to pamatuje. Uděláme si takové malé opakování.“ „ Všichni zavřeme očička, a já vždy udělám nějaký zvuk, a vaším úkolem bude říct, co to bylo za zvuk.“ „ Víme všichni co máme dělat?“ „ Tak si to vyzkoušíme ano?“ „ Pozor, zavřeme očička, a já už udělám první zvuk. (Něco udělám, zatleskám, zaťukám atd…) a děti správně určí co je to za zvuk.“

 

5) K rozeznání sluchové intonace:

„ Děti neuvěříte, co se mi stalo. Já jsem měla pro vás připravenou tak pěknou písničku, ale v noci nám sem došli nějací skřítkové, a ten klavír mi úplně přeladili, a teď mi ta písnička nezní, tak jako má znít. Myslíte, že by jste byli natolik šikovní, že bychom ten klavír znovu naladili?“ „ Tak víte co, zkusíme to ano? Já začnu hrát písničku, a tam kde to bude špatně mě zastavíte, a společnými silami zkusíme ten klavír naladit správně.“ „Tak pozor, pilně poslouchejte“ ( začnu hrát písničku, a v jednom úseku schválně udělám chybu, aby mě děti zastavili a řekli že je to špatně)

 

6) K procvičení hudební paměti a představivosti.

„ Děti my se dneska budeme bavit o různých povolání. Půjdeme pěkně po kruhu, a každý z vás mi prozradí, čím by chtěl být.“ ( Každý po jednom řekne své vysněné povolání) „No teda to všechno jsou moc hezká povolání, ale my si teď zahrajeme takovou hru. Představíme si, že jsme hudební skladatelé, a máme za úkol složit pro někoho písničku.“ „ já začnu nějakou melodii, a ten na koho ukážu bude mít za úkol tu melodii dokončit ano?“ „ Tak si to vyzkoušíme“ (začnu nějakou melodii, a pak na někoho ukážu, ať ji dokončí.)

 

7) Základy pro estetické hodnocení hudby a zpěvu

 

8) Rozvíjení k tonálnímu cvičení => sluchové cvičení spočívá ve schopnosti pokračovat ve zpěvu v dané tónině.

„ Děti, my si teď společně zazpíváme nějakou písničku, ale pozor to nebude jen tak jednoduché, protože my si to trochu ztížíme.“ „ Já začnu zpívat písničku, a vy všichni ostatní budeme mlčet, a jakmile přestanu zpívat, na někoho ukážu, a ten v té stejné písničce musí pokračovat, a tím nám vznikne celá písnička.“ „Vyzkoušíme si to ano? Takže nikdo nezpívá, jen ten na koho potom ukážu“ ( Začnu zpívat písničku, a po chvíli na někoho ukážu, ať pokračuje)

💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Content is protected !!