Sociální práce s rodinou – maturitní otázka

 

Otázka: Sociální práce s rodinou

Předmět: Metody sociální práce

Přidal(a): Sagitt

 

Hodnocení rodiny

  • Posuzování funkčnosti rodiny -> vyžaduje delší přímý kontakt s rodinou
  • Začíná neautoritativním partnerském duchu = nejedná se o výslech
  • Aktivně rodině naslouchat (jejich vnímání rodinné situace)
  • Poskytnout rodině prostor pro zformulování problémů -> zjistit/vyhodnotit ukazatele funkčnosti

 

Návštěva v rodině:

  • Možnost navázat bližší vztahy pracovníka se členy rodiny -> získání informací
  • Přirozené prostředí je autentické -> jedná se pouze o nápodobu, neuvidíme běžnou realitu
  • Čas volit s ohledem na přítomnost všech členů rodiny (omezený čas -> cca 1,5 h)
  • Aktivita ponechávaná na rodině -> zásah do soukromí (mohou odmítnout, když nejedná o vyhodnocování situace dítěte)
  • Nevhodné si psát poznámky -> pokud ano -> objasnit rodině (nekritizovat, chválit když je to opodstatněné)

 

Typologie rodiny

Odvozeny od dominantních charakteristik rodin (dominant. člen domácnosti/oba)

 

Perfekcionistické

  • Úzkostné, depresivní, neurotické -> dospělí kladou důraz na výkon, úspěch
  • Po dětech požadované naplňování přání rodičů -> děti bývají úzkostné, …
  • Spolupráce mezi rodinou a odborníky (zpočátku funguje, chtějí zlepšit, ALE všechno musí být dle nich, problém neřeší)

 

Nepřiměřené

  • Nezralé, dětinské, extrémně závislé -> neumí pečovat o děti/hospodařit, nemají zkušenosti/vzory
  • Rodiny mladých rodičů -> za rodiče pečují prarodiče, soustřeďují na uspokojování svých potřeb
  • Rodiny s MP -> os s MP jsou závislé na péči a pomoci rodiny
  • Spolupráce mezi rodinnou a odborníky (rádi, když někdo dělá něco za ně, o pomoc žádají rodinný příslušníci, mohou vypěstovat závislost na odbornících – když pře-pečovávají)

 

Egocentrické

  • Prestižní, chladné -> může vyskytnou DN, pokud je egocentrický 1z rodičů
  • Rodiče zaměření sami na sebe -> na své zájmy, úspěchy, obviňují děti
  • Dítě stranou -> zanedbávání, děti inklinují k deliktům/drogám -> snaha získání pozornosti rodičů (rodiče je zavrhnou)
  • Spolupráce mezi rodinou a odborníky: rodiče přenechávají starost na státu (ústavní péče), spolupráce nulová (rodiče nekomunikují, neschopni připustit problém, obviňují děti z rodinných problémů)

 

Asociální

  • Impulsivní, agresivní, delikventní -> chudoba, závislosti, delikty, DN, dlouhodobá nezaměstnanost
  • Uspokojují své potřeby překračováním norem
  • Děti problém se školní docházkou, osvojují chování rodičů (normální neučit se, podvádět, bez práce, žít na ubytovně)

 

Služby poskytované rodinám

  • Poradenské sl. = zákl. soc. poradenství, poskytuje každá soc. sl., bezplatná
    • Manželské a rodinné poradenství, občanské poradny, pro oběti TČ a DN
  • Pečovatelská sl. = bezplatná pro rodiny s 3+ dětmi současně narozenými do 4let + jsou v hmotné nouzi
  • Raná péče, Denní a týdenní stacionář, Odlehčovací sl., Tel. krizová pomoc
  • -aktivizační sl. pro rodiny s dětmi (výchovná, vzdělávací, terapeutická podpora)
  • Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, Dům na půli cesty, Azylové domy

 

Komerčně poskytované služby

  • Zák. č. 455/1991 Sb. – zákon o živnostenském podnikání: Hlídání do 3 let a nad 3 roky věku nerodičovskou os, pomoc s vedením domácnosti, volnočasové a vzdělávací aktivity pro děti
  • Mateřské školy (provozovány soukromými subjekty), Mateřská centra (plní soc a výchovně-vzdělávací fce)
  • Poskytování volnočasových aktivit pro děti/rodiny s dětmi -> centra pro rodinu, družiny
  • Podpora v obl. slučitelnosti profesních a rodinných rolí (přednášky a poradenství)
  • Podpora a výchova k harmonickému partnerství, manželství a odpovědnému rodičovství (přednášky a kurzy)
  • Dětské sk. – sl. péče o předškolní děti od 1r -> jesle a mateřské školy státní

 

Sanace rodiny

  • Soubor činnosti soc. pr. ochrany a sl. pro rodiny s dětmi pro rodiny, které obtížně zvládají péči o své děti -> základním principem je pomoci dítěti prostřednictvím rodiny
  • Důležité pracovat s rodiči, aby naplňovali rodičovské povinnosti
  • Cíl = předcházet, zmírnit, eliminovat příčiny ohrožení dítěte a poskytnout rodičům a dětem pomoc
    a podporu k zachování rodiny jako celku
  • Činnosti sanace jsou časově limitovány a realizovány multidisciplinárním týmem
  • V ČR: Oldřich Matoušek -> podpora rodiny, která vede k začleňování člena rodiny, který ji ohrožuje
  • Vhodné rodiny (nastávající rodiče s rizik. faktory, dítě žijící v rizikové rodině, dítě na základě rozhodnutí soudu o naříz. ÚV/zrušil ÚV)
  • Nevhodné rodiny (dítě oběti týrání, neexistuje cit. vazba, závislí rodiče, rodiče s MP)
  • Legislativa: zák. č. 359/1999 Sb. Zák. o sociálně právní ochraně dětí
    • 12 OÚsRP
    • Ukládá rodičům povinnost využít OPP
    • Povinen rodiči poskytnout pomoc po umístění dítěte do zařízení pro výkon ÚV
    • Smí povinnosti uložit/pomoc i jiným os. odpovědným za výchovu dítěte
    • Zruší rozhodnutí o uložení povinnosti, pokud splní svůj účel

 

Rodinné konference

  • Princip ponechání odpovědnosti za vlastní situaci na rodině jako takové
  • Používají postupy umožňující aktivizovat vlastní rozhodování a zdroje vedoucí k řešení
  • Podpora rodiny – při svého řešení problému uměla pomoci a využila sílu (možnosti a zdroje celé rodiny a širš. okolí)
  • Odborníci do pozadí -> rodina=expertem na řešení své situace (z partnerské úrovně -> výlučný odborník na svůj život)

 

Charakteristika:

  • Začíná otevřenou, jasně zformulovanou ot. (-> na setkání nechybí dítě, kterého se situace dotýká)
  • Cílem najít řešení pro dítě nacházející se v nevhodné situaci (org. a přípravou pomáhá nezávislý koordinátor)
  • Rodina má p. na info, soukromý čas a bezpodmínečné přijetí svého plánu (pokud pro dítě bezpečný a pr. v pořádku)
  • Zásady (nejlepší zájem dítěte, názory, pocity a návrhy dítě stejnou váhu jako názory dospělých, p. rodiny řešit situaci vlastní cestou, odpovědnost za ochranu dítěte zůstává na rodičích, mlčenlivost všech stran)
  • Průběh: socprac formuluje otázky – rodina odpovídá a vytváří plán pomoci (přítomen OSPOD = zprostředkují info, které rodina může v plánu použít)
    • Úkol socprac (schválení plánu rodiny a zaručuje, že plán řešení situace bude pro dítě bezpečný a bude naplňovat základní potřeby)
  • Podpůrná os dítěte: blízká os, která v průběhu setkání dítě chrání
  • Role zadavatele: pracovník OSPOD vykonávající soc. pr. ochranu dítěte
  • Role administrátora: odborník v oblasti soc.-pr. ochrany dětí v dané spádové obl. (ne zaměstnanec OSPOD)
  • Role koordinátora: ne pracovník OSPOD (řídí a zajišťuje celý proces, jeho práce končí ukončením RK)

 

Finanční podpora rodin

Přímá = dávky ze SZ

  • SSP (rodičovský příspěvek, přídavek na dítě, příspěvek na bydlení, pohřebné, porodné)
  • pomoc (přísp. na živobytí, mimořádná okamžitá pomoc, doplatek na bydlení, příspěvek na péči)
  • pojištění (ošetřovné, vyrovnávací přísp. v těhoten. a mateřství, peněžitá pomoc v mateřství, sirotčí, vdovský)
  • Pěstounské dávky (přísp. při pěstounské péči, při převzetí dítěte, na zakoupení os. motor. vozidla, zaopatřovací, na úhradu potřeb dítěte)

 

Nepřímá

  • Sleva na jízdném, dotované šk. stravování, bezplatná zdravotní péče, bezplatné ZŠ a SŠ
💾 Stáhnout materiál   ✖ Nahlásit chybu
error: Stahujte 15 000 materiálů v naší online akademii 🎓.