Otázka: Sociální skupiny
Předmět: Společenské vědy
Přidal(a): xxx252
Sociální skupiny
- společenství 2 a více jedinců, kteří mají nějaký cíl, ideologii, strukturu, systém norem a sankcí
Podstatné znaky skupiny:
- kvantitativní vymezení: dyáda X pluralitní systém více členů, př. celá třída má 2 členy, př. manželství, přátelství 2 lidí, spolusedící
- kvalitativní vymezení: !společné cíle, normy, vzájemná závislost sociálních rolí!
- př.
- rodina, seminář ZSV x lidé v supermarketu
- dopravní nehoda – dav zvědavců…
- lidé v autobuse
- návštěvníci kina
- skupinová dynamika: procesy probíhající ve vytvořené skupině ® nejsou stále, proměňují se
- soudržnost skupiny (koheze): vnitřní soudržnost, organizace jednání, způsob vedení, vzájemné vztahy mezi členy, identifikace se skupinovými normami + sankce
Klasifikace skupin (rozdělení):
1) podle velikosti
- malé (od dyády až cca 30-40 osob) např. zamilovaný pár, třída, rodina
- velké (ostatní) např. sbor gymnázia, celé gymnázium – studenti, lidstvo planety
2) podle míry socializace
- primární (nejbližší okolí, např. rodina, sousedé)
- sekundární (např. školka, škola, zájmové kroužky)
3) podle typu vazeb
- formální (přesně daná pravidla, vztahy mezi jednotlivými členy nejsou příliš osobní, ani komunikace, např. pracovní tým, bankovní úředník a já, třída o hodině)
- neformální (osobnější vztahy, komunikace, členové k sobě mají blíže, př. pracovní kolektiv po pracovní době, třída o přestávce)
4) podle typu členství
- automatické (př. rodina)
- dobrovolné (př. zájmové kroužky, SŠ, VŠ)
- přikázané (př. vězení ! ZŠ ne, ta je povinná)
5) skupiny
- vnější (oni)
- vnitřní (my)
6) skupiny
- otevřené (každý sem může kdykoliv vstoupit / vystoupit, př. SŠ, VŠ, zájmový kroužek, politická strana)
- zavřené (opakem otevřených skupin, př. mafie, gang, náboženské sekty)
- trvalé (př. rodina, přátelství)
- přechodné (př. přátelství, kamarádství, partnerství, školní kolektivy)
Zvláštní druhy skupin:
- obyvatelstvo = souhrn lidí, kteří obývají určité území (neustále se mění počet, vztahy mezi obyvateli, ne každý se spolu zná, pestrá skupina – rasově, věkově, soc. postavením, dělbou práce…)
- masa = př. masa přistěhovalců, velká skupina fanoušků na zápase…, není tak pestrá jako obyvatelstvo např. fanoušci Slavie – společné zájmy, znaky
- lid = velké společenství lidí, kteří mají společný jazyk, kulturu, historii (společný rys – početné skupiny); př. obyvatelé 1 státu
- agregát = náhodný shluk lidí, např. nákupní centrum, cestující, čekárna u lékaře)
- publikum, na rozdíl od agregátu: organizovanější, naslouchá někomu / něco sleduje např. publikum v divadle, žáci, kteří poslouchají svého učitele
- dav – jednotný, člověk ztrácí svoji identitu – je jedním z davu, př. naštvaní fanoušci po zápase, člověk se nechá strhnout davem (Gustav Le Bon – kniha Psychologie davu; film Proč); člověk nad sebou ztrácí kontrolu, dělá i to, co by jinak nědělal
- rodina – důležité funkce: výchovná, ekonomická, poskytování bazální jistoty, biologické funkce
Sociometrický status = Morenův status
- vyjadřuje (ne)oblíbenost v dané sociální skupině, Jacob Moreno: rovnice počet obdržených hlasů počet členů skupiny − 1∗100
- zjistíme, jak si daná osoba v té skupině stojí
Sociální role = souhrn očekávání spojených s danou rolí / pozicí ve skupině / společnosti
- jsou člověku přisuzovány (člověk jimi prochází) v procesu socializace
- člověk zastává více rolí najednou, do každé role si člověk přináší své individuální já
Role, které zastávám já Role, které bych chtěla potkat: studentka, dcera, vnučka, sestra, kamarádka, přítelkyně, sestřenice, neteř, spolužačka, řidička úspěšná fyzioterapeutka, majitelka, masérka, absolventka VŠ, maturantka, matka, teta, babička, snoubenka, manželka, kamarádka, kolegyně
Přístup k roli:
- Identifikace – ztotožnění se s rolí
- Odstup od role – roli přijmu pouze navenek př. role brigádnice v cukrárně, uvnitř vím, že to dělat nechci; otec odejde od matky s mimikem, protože na dítě není připravený
- Odmítnutí role – př. nepřijatelná role udavače, bezdomovce, nájemného vraha, kuřáka, feťáka
Sociální role mají různou intenzitu, váhu (př. nejdůležitější role: přítelkyně), i časové trvání
Situace:
- křížení rolí př. maminka je i moje kamarádka / ve filmu Pelíšky M. Donutil – voják, chová se tak i doma (jídelníčky, rozkazy)
- rolový tlak = maximální výkon každé role vede k rolovému přetížení (čl. je ve stresu – deprese, sebevražda) př. velmi zaměstnaná matka
- životní role = vysněná role, která absolutně naplňuje má očekávání
Předpoklady pro výkon role:
- př. student – je schopný se vzdělávat, projde přijímacím řízením, dodržuje školní řád, dochází do školy, musí se socializovat např. znát školní řád
Sociální pozice = souhrn práv a povinností určených dané pozici, úzce souvisí se soc. rolemi
- rozlišení pozic:
1) Podle sociální přitažlivosti:
- osoby populární – kratší životnost př. zpěvák, politik
- osoby známé – př. K. Gott populární x pro naší generaci známý – rozdíl ve kvantitě
- osoby trpěné – někdo mi vadí např. spolupracovník nebo můj známý, ale musí se mnou být, tak ho trpím (akceptuji ho)
- osoby akceptované – osoby, které akceptuji, př. ostatní spolužáci X někteří mohou být i trpění
- osoby marginální (mimostojící) – osoba, která se nesocializuje (nezačleňuje se do společnosti nebo se sama vyčleňuje, introvert, os. je odlišná – divná, kolektiv ji může také marginalizovat např. nenosí značkové oblečení, je jiná rasa…)
2) Podle moci:
- osoby dominantní
- osoby submisivnÍ
- osoby aktivní tzn. zapojují se, organizují…
- osoby pasivní